Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
randalinpony schreef:Wat ik me afvraag: hoe kan een kind met ADD het zo goed doen dat er een HAVO-VWO advies uit rolt?

Citaat:Maar oke ik heb tunnelvisie. Alle mensen (onze ouders) die vroeger opgevoed zijn geworden tijdens de strenge tijd zijn nu allemaal inhoudloos, geestdood en dom. Tuurlijk... Nee de mensen die nu oud zijn begrijpen waarom hun ouders vroeger streng waren: omdat je van je kind houd en wilt dat ie goed terecht komt. Je hoeft je kind niks te dwingen (je moet nu) maar je kunt wel op een eerlijke manier ervoor zorgen dat ie gewoon doet wat ie moet doen. En je kan 'm best dingen verbieden.
En soms zelfs omdat in die goeie ouwe tijd stoornissen nog niet bestonden, en veel ouders het idee hadden dat het gedrag van hun kind volledig hun verantwoordelijkheid was en dus ook (veel) te ver gingen.... Die kinderen van toen die veel te vaak straf kregen voor dingen waarvan ze niet in staat waren ze te veranderen, maar helaas we waren nog niet zo ver, zitten nu ook vaak gevangenissen te bevolken hoor.
xSlvna schreef:1 iemand reageert hier met haar rebelse gedrag en heeft vervolgens haar diploma gehaald. Maar ooit bedacht hoeveel mensen voor hun 18 al uitvallen of op hun 18 verjaardag sowieso stoppen?
En dat is zeker niet omdat de ouders zeiden "Ga maar leren".
Ik kan echt niet bevatten hoe je als ouder zijnde je kind niet iets mag verplichten. Hoe kan een kind eisen dat hij/zij alles maar mag? Dat hij/zij alle kennis al heeft? Maar belangrijker nog: hoe kan het kind kiezen uit dingen waar de ouders verantwoordelijk voor zijn?!
Tot je 18 zijn je ouders in ongeveer alle opzichten verantwoordelijk voor je. Ook tegenover de staat (bij kosten).
Maarja als t kind dus gewoon z'n schooljaar wilt verpesten moet je dus maar zeggen "zoek het je maar uit want je luisterd toch niet". De beste manier is om je kind te leren luisteren, leren dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vind (zolang je er geen levensbedreigend risico mee loopt) en leren te leren.
Van alle "doe maar wat kinderen" halen denk ik maar 1/10 hun eigenlijke doel, de rest word crimineel of trouwt een crimineel.
Alsof je je als kind gedwongen en angstig moet voelen als je moeder je verbied om op stap te gaan... of als ze zegt "om 11 uur ben je thuis". Wat een arme kinderen zijn we toch, als we puberen mag je ons echt echt echt niks vragen want dat krijgen we niet verwerkt.
Volgens mij snapt ieder dier alles wat we ze dwingen zonder bang te worden, baby's snappen het nog als je ze corrigeert zonder dat ze gaan huilen en je gaan haten. Maar een 14/17 jarige die moet begrijpen dat ie huiswerk moet maken? Moet werken voor z'n eigen geld? Dat mam en pap de baas zijn zolang ze je niet (geestelijk)mishandelen...
Leg je kind eens het nut van protest uit, het doel van het leven en alle normen en waarden.
Maar oke ik heb tunnelvisie. Alle mensen (onze ouders) die vroeger opgevoed zijn geworden tijdens de strenge tijd zijn nu allemaal inhoudloos, geestdood en dom. Tuurlijk... Nee de mensen die nu oud zijn begrijpen waarom hun ouders vroeger streng waren: omdat je van je kind houd en wilt dat ie goed terecht komt. Je hoeft je kind niks te dwingen (je moet nu) maar je kunt wel op een eerlijke manier ervoor zorgen dat ie gewoon doet wat ie moet doen. En je kan 'm best dingen verbieden.
Ben ook niet getrouwd met een crimineel, tienermoeder geworden of weet ik wat voor wilde dingen je nog meer kunt bedenken 
xSlvna schreef:Ik kan echt niet bevatten hoe je als ouder zijnde je kind niet iets mag verplichten.
Citaat:Hoe kan een kind eisen dat hij/zij alles maar mag? Dat hij/zij alle kennis al heeft? Maar belangrijker nog: hoe kan het kind kiezen uit dingen waar de ouders verantwoordelijk voor zijn?!
Tot je 18 zijn je ouders in ongeveer alle opzichten verantwoordelijk voor je.
Citaat:Maarja als t kind dus gewoon z'n schooljaar wilt verpesten moet je dus maar zeggen "zoek het je maar uit want je luisterd toch niet".
Citaat:De beste manier is om je kind te leren luisteren, leren dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vind (zolang je er geen levensbedreigend risico mee loopt) en leren te leren.
Citaat:Van alle "doe maar wat kinderen" halen denk ik maar 1/10 hun eigenlijke doel, de rest word crimineel of trouwt een crimineel.
Citaat:Maar oke ik heb tunnelvisie. Alle mensen (onze ouders) die vroeger opgevoed zijn geworden tijdens de strenge tijd zijn nu allemaal inhoudloos, geestdood en dom.
florentine1 schreef:nou mensen er wordt lekker gediscussieeerd en dat is denk ik ook wel eens goed want het is gewoon lastig om kinderen met een "gebruiksaanwijzing" in deze maatschappij goed mee te laten draaien.
Ik wil even 2 dingen aanhalen:
Over me dochter, ondertussen proefwerkweek, ze is nu al 2 dagen heel gelukkig thuis gekomen want die 4 proefwerken zegt te goed gemaakt te hebben, ondertussen had ze al 2 onvoldoendes weggepoetst.
Dus ze is nu toch echt wel wakker geschud, maaaaaar ze geeft nu zelf aan dat ze het schoolwerk wel heel veel vind nu ze er echt aan moet werken. Dus het klopte wel dat ze er bijna niks aan deed!!
Ze is nu 1 x pw bij iemand die voor haar mee de planning maakt, daar zie ik dan op toe dat ze zich eraanhoudt.
dat is voor ons toch een reden om nog geen paard te kopen, ze heeft zich er ook bij neergelegd en begrijpt het wel. Ze wil graag forensich onderzoekster worden ze weet dus dat ze dan toch echt een redelijk hoge opleiding daarvoor zal moeten doen, dus toch iig naar de havo als ze tl diploma heeft.
Als ze in in het voorjaar op overgaan zit wordt de situatie opnieuw bekeken. Niet te vergeten dat ze nog een fijne rijpony heeft alleen niet meer geschikt voor wedstrijden, ze wil daar nu meer op focussen.
Over kopen en een ander laten rijden, is veels te duur en is geen oplossing, en dochter is daarin ook erg duidelijk, wil ik niet, de pony vd kenissen vind ze ook niet zo leuk meer omdat ze daar geen plannen mee kan maken.
over het SO onderwijs, jongste broertje zit erop, we hebben vorig jaar passend onderwijs overwogen maar dit is echt geen haalbare kaart, onze zoon kan alleen goed werken in een 1 op 1 situatie, dat kan regulier onderwijs nooit bieden, SO onderwijs moet in stand gehouden worden , en idd onze SO school heeft dit jaar al 5 leerkrachten moeten ontslaan wegesn terug loop leerlingen, jammer......

Sizzle schreef:Fijn dat ze het zo goed oppakt Florentine
Je kunt overigens ook zo mentaal last hebben van ADD dat simple zorgtaken al onverantwoord zijn. Degene die ik ken kan je niet voor een huisdier laten zorgen, zelfs al is dat huisdier zijn beste vriend.
Op het moment dat het op taken aankomt gaat het mis. Het dier wordt dus niet tijdig uitgelaten, ongelukjes niet opgeruimt en water wat op is wordt niet aangevuld.
Goof schreef:Sizzle schreef:Fijn dat ze het zo goed oppakt Florentine
Je kunt overigens ook zo mentaal last hebben van ADD dat simple zorgtaken al onverantwoord zijn. Degene die ik ken kan je niet voor een huisdier laten zorgen, zelfs al is dat huisdier zijn beste vriend.
Op het moment dat het op taken aankomt gaat het mis. Het dier wordt dus niet tijdig uitgelaten, ongelukjes niet opgeruimt en water wat op is wordt niet aangevuld.
Is daar echt alleen maar sprake van ADD en niet van meer? Ik kan me dat bijna niet voorstellen namelijk.
florentine1 schreef:moet wel zeggen dat ik denk dat de ergste pieken add we nu wel gehad hebben, de kinderarts in ziekenhuis vertelde me dat add vaak wat afzwakt als ze volwassen worden met pieken tijdens pubertijd dus ik hoop dat dit nu wel voortzet. Dochter is dan wel 14 jaar maar verder niet een echt een lastige puber ( bijv, uitgaan doet ze nog niet, nog geen jongens in haar leventje, weinig tot geen make up)
sallandval schreef:florentine1 schreef:moet wel zeggen dat ik denk dat de ergste pieken add we nu wel gehad hebben, de kinderarts in ziekenhuis vertelde me dat add vaak wat afzwakt als ze volwassen worden met pieken tijdens pubertijd dus ik hoop dat dit nu wel voortzet. Dochter is dan wel 14 jaar maar verder niet een echt een lastige puber ( bijv, uitgaan doet ze nog niet, nog geen jongens in haar leventje, weinig tot geen make up)
Dan vraag ik me toch af waar die arts zijn ADD kennis vandaan heeft of wat hij precies bedoelde... 'een piek in ADD' is net zoals als de bewering dat iemand 'een piek in kleurenblindheid' heeft.