geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:28

Precies. Ik vond het moeilijk om te luisteren naar volwassenen die mij commandeerden alleen maar omdat ik jonger was. Mijn ouders hetzelfde. Ze stonden altijd voor me klaar en als ik hulp wou met mijn huiswerk stonden ze zo voor me klaar.. Maar als ze mij aan tafel neerzetten en zeiden dat het moest, dan rende ik naar boven en sloot ik me op. Ze hebben van alles geprobeerd, van mijn laptop afpakken tot blijven doorgaan tot ik uiteindelijk maar luisterde omdat ik niet anders kon, maar uiteindelijk werkte het altijd het best (en nu nog steeds) om me gewoon mijn gang te laten gaan. Voor hun altijd moeilijk geweest, maar nu zit ik echt op mijn plek en zien ze ook dat het enorm goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:30

randalinpony schreef:
Wat ik me afvraag: hoe kan een kind met ADD het zo goed doen dat er een HAVO-VWO advies uit rolt?

Dat kan (als ik naar mezelf kijk) allerlei verschillende redenen hebben. Zo heb ik op de basisschool een 'natuurlijk leren' traject gevolgd, waarin ik mijn eigen uren indeelde en in principe zelf bepaalde wat ik deed met mijn tijd. Het werd in de gaten gehouden, maar ik hoefde niet drie uur aan taal te zitten als ik daar al goed in was. Geen autoriteit die tegen me zei dat ik iets moest doen dus.

Er is ook geen relatie tussen AD(H)D en IQ, tenminste, dat is nog nooit bewezen. Ook mensen met ADD kunnen ontzettend goed scoren zonder medicatie, als ze iets maar leuk genoeg vinden om hun aandacht erbij te houden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:05

Ja, ik ben dus zo benieuwd naar wat daar aan de hand was, mede omdat daar ook de sleutel kan liggen van hoe het nu op te lossen. :)

xSlvna

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:20

1 iemand reageert hier met haar rebelse gedrag en heeft vervolgens haar diploma gehaald. Maar ooit bedacht hoeveel mensen voor hun 18 al uitvallen of op hun 18 verjaardag sowieso stoppen?
En dat is zeker niet omdat de ouders zeiden "Ga maar leren".

Ik kan echt niet bevatten hoe je als ouder zijnde je kind niet iets mag verplichten. Hoe kan een kind eisen dat hij/zij alles maar mag? Dat hij/zij alle kennis al heeft? Maar belangrijker nog: hoe kan het kind kiezen uit dingen waar de ouders verantwoordelijk voor zijn?!
Tot je 18 zijn je ouders in ongeveer alle opzichten verantwoordelijk voor je. Ook tegenover de staat (bij kosten).

Maarja als t kind dus gewoon z'n schooljaar wilt verpesten moet je dus maar zeggen "zoek het je maar uit want je luisterd toch niet". De beste manier is om je kind te leren luisteren, leren dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vind (zolang je er geen levensbedreigend risico mee loopt) en leren te leren.

Van alle "doe maar wat kinderen" halen denk ik maar 1/10 hun eigenlijke doel, de rest word crimineel of trouwt een crimineel.

Alsof je je als kind gedwongen en angstig moet voelen als je moeder je verbied om op stap te gaan... of als ze zegt "om 11 uur ben je thuis". Wat een arme kinderen zijn we toch, als we puberen mag je ons echt echt echt niks vragen want dat krijgen we niet verwerkt. :+

Volgens mij snapt ieder dier alles wat we ze dwingen zonder bang te worden, baby's snappen het nog als je ze corrigeert zonder dat ze gaan huilen en je gaan haten. Maar een 14/17 jarige die moet begrijpen dat ie huiswerk moet maken? Moet werken voor z'n eigen geld? Dat mam en pap de baas zijn zolang ze je niet (geestelijk)mishandelen...

Leg je kind eens het nut van protest uit, het doel van het leven en alle normen en waarden.

Maar oke ik heb tunnelvisie. Alle mensen (onze ouders) die vroeger opgevoed zijn geworden tijdens de strenge tijd zijn nu allemaal inhoudloos, geestdood en dom. Tuurlijk... Nee de mensen die nu oud zijn begrijpen waarom hun ouders vroeger streng waren: omdat je van je kind houd en wilt dat ie goed terecht komt. Je hoeft je kind niks te dwingen (je moet nu) maar je kunt wel op een eerlijke manier ervoor zorgen dat ie gewoon doet wat ie moet doen. En je kan 'm best dingen verbieden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:28

Citaat:
Maar oke ik heb tunnelvisie. Alle mensen (onze ouders) die vroeger opgevoed zijn geworden tijdens de strenge tijd zijn nu allemaal inhoudloos, geestdood en dom. Tuurlijk... Nee de mensen die nu oud zijn begrijpen waarom hun ouders vroeger streng waren: omdat je van je kind houd en wilt dat ie goed terecht komt. Je hoeft je kind niks te dwingen (je moet nu) maar je kunt wel op een eerlijke manier ervoor zorgen dat ie gewoon doet wat ie moet doen. En je kan 'm best dingen verbieden.

Ze zijn anders ook niet allemaal goed terechtgekomen. ;) En soms zelfs omdat in die goeie ouwe tijd stoornissen nog niet bestonden, en veel ouders het idee hadden dat het gedrag van hun kind volledig hun verantwoordelijkheid was en dus ook (veel) te ver gingen.... Die kinderen van toen die veel te vaak straf kregen voor dingen waarvan ze niet in staat waren ze te veranderen, maar helaas we waren nog niet zo ver, zitten nu ook vaak gevangenissen te bevolken hoor.

En dat kan allerlei oorzaken hebben, maar wat we vooral in het oog mogen houden, is dat hoe dan ook mensen volwassen worden, de meeste toch wel goed terechtkomen, al is het via een omweg, dat er bovenop zitten soms dezelfde averechtse effecten heeft als wanneer we als ouders de boel maar laten waaien.

Gelukkig snappen de meeste ouders dat ook, en zijn ze in staat om hun gedrag aan hun kind aan te passen. Die ouder die na een enorme strijd, merkt dat het kind het eigenlijk beter doet als hij loslaat... doet die het zo slecht?
En die ouder die merkt dat zijn kind echt een wortel en stokmethode nodig heeft en erg streng overkomt voor de buitenwereld, doet die het slecht....

Maar goed eigenlijk heeft de TS niet zoveel aan deze discussie, denk ik. Want die doet gewoon wat ouders van 14-jarige meisjes doen: af en toe met de handen in de haren zitten. :D

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:43

nou mensen er wordt lekker gediscussieeerd en dat is denk ik ook wel eens goed want het is gewoon lastig om kinderen met een "gebruiksaanwijzing" in deze maatschappij goed mee te laten draaien.

Ik wil even 2 dingen aanhalen:

Over me dochter, ondertussen proefwerkweek, ze is nu al 2 dagen heel gelukkig thuis gekomen want die 4 proefwerken zegt te goed gemaakt te hebben, ondertussen had ze al 2 onvoldoendes weggepoetst.
Dus ze is nu toch echt wel wakker geschud, maaaaaar ze geeft nu zelf aan dat ze het schoolwerk wel heel veel vind nu ze er echt aan moet werken. Dus het klopte wel dat ze er bijna niks aan deed!!
Ze is nu 1 x pw bij iemand die voor haar mee de planning maakt, daar zie ik dan op toe dat ze zich eraanhoudt.

dat is voor ons toch een reden om nog geen paard te kopen, ze heeft zich er ook bij neergelegd en begrijpt het wel. Ze wil graag forensich onderzoekster worden ze weet dus dat ze dan toch echt een redelijk hoge opleiding daarvoor zal moeten doen, dus toch iig naar de havo als ze tl diploma heeft.

Als ze in in het voorjaar op overgaan zit wordt de situatie opnieuw bekeken. Niet te vergeten dat ze nog een fijne rijpony heeft alleen niet meer geschikt voor wedstrijden, ze wil daar nu meer op focussen.

Over kopen en een ander laten rijden, is veels te duur en is geen oplossing, en dochter is daarin ook erg duidelijk, wil ik niet, de pony vd kenissen vind ze ook niet zo leuk meer omdat ze daar geen plannen mee kan maken.

over het SO onderwijs, jongste broertje zit erop, we hebben vorig jaar passend onderwijs overwogen maar dit is echt geen haalbare kaart, onze zoon kan alleen goed werken in een 1 op 1 situatie, dat kan regulier onderwijs nooit bieden, SO onderwijs moet in stand gehouden worden , en idd onze SO school heeft dit jaar al 5 leerkrachten moeten ontslaan wegesn terug loop leerlingen, jammer......

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:47

xSlvna schreef:
1 iemand reageert hier met haar rebelse gedrag en heeft vervolgens haar diploma gehaald. Maar ooit bedacht hoeveel mensen voor hun 18 al uitvallen of op hun 18 verjaardag sowieso stoppen?
En dat is zeker niet omdat de ouders zeiden "Ga maar leren".

Ik kan echt niet bevatten hoe je als ouder zijnde je kind niet iets mag verplichten. Hoe kan een kind eisen dat hij/zij alles maar mag? Dat hij/zij alle kennis al heeft? Maar belangrijker nog: hoe kan het kind kiezen uit dingen waar de ouders verantwoordelijk voor zijn?!
Tot je 18 zijn je ouders in ongeveer alle opzichten verantwoordelijk voor je. Ook tegenover de staat (bij kosten).

Maarja als t kind dus gewoon z'n schooljaar wilt verpesten moet je dus maar zeggen "zoek het je maar uit want je luisterd toch niet". De beste manier is om je kind te leren luisteren, leren dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vind (zolang je er geen levensbedreigend risico mee loopt) en leren te leren.

Van alle "doe maar wat kinderen" halen denk ik maar 1/10 hun eigenlijke doel, de rest word crimineel of trouwt een crimineel.

Alsof je je als kind gedwongen en angstig moet voelen als je moeder je verbied om op stap te gaan... of als ze zegt "om 11 uur ben je thuis". Wat een arme kinderen zijn we toch, als we puberen mag je ons echt echt echt niks vragen want dat krijgen we niet verwerkt. :+

Volgens mij snapt ieder dier alles wat we ze dwingen zonder bang te worden, baby's snappen het nog als je ze corrigeert zonder dat ze gaan huilen en je gaan haten. Maar een 14/17 jarige die moet begrijpen dat ie huiswerk moet maken? Moet werken voor z'n eigen geld? Dat mam en pap de baas zijn zolang ze je niet (geestelijk)mishandelen...

Leg je kind eens het nut van protest uit, het doel van het leven en alle normen en waarden.

Ik ben op mijn 17e al gestopt met school en zit niet in de criminaliteit hoor :') Ben ook niet getrouwd met een crimineel, tienermoeder geworden of weet ik wat voor wilde dingen je nog meer kunt bedenken :+

Bijna alles wat je zegt slaat kant noch wal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:48

xSlvna schreef:
Ik kan echt niet bevatten hoe je als ouder zijnde je kind niet iets mag verplichten.

Het gaat niet om 'mogen' - dat is blijven hangen in het idee dat anderen dat bepalen.

Het gaat er vooral om dat het vaak niet werkt. Of het nou mag of niet - in veel gevallen heeft het negatieve gevolgen, of op korte termijn omdat jongeren rebels worden en nog verder afhaken, of op langere termijn waarbij ze niet geleerd hebben hun eigen oordeel en grenzen te vormen, omdat ze die hebben leren te negeren.

Citaat:
Hoe kan een kind eisen dat hij/zij alles maar mag? Dat hij/zij alle kennis al heeft? Maar belangrijker nog: hoe kan het kind kiezen uit dingen waar de ouders verantwoordelijk voor zijn?!
Tot je 18 zijn je ouders in ongeveer alle opzichten verantwoordelijk voor je.

Andere vraag: hoe kun je dan leren wat het is om zelf verantwoordelijk te zijn? Als je als ouder alles bepaalt, alles regelt tot iemands 18e, hoe verwacht je dan dat iemand de dag na z'n 18e ineens een verantwoordelijke volwassene is?

Volwassen worden betekent geleidelijk meer verantwoordelijkheden krijgen, INCLUSIEF het recht op fouten daarin. En aan die fouten kunnen dan vervolgens weer behapbare consequenties zitten, die passen bij het ontwikkelingsniveau van het kind op dat moment.

Citaat:
Maarja als t kind dus gewoon z'n schooljaar wilt verpesten moet je dus maar zeggen "zoek het je maar uit want je luisterd toch niet".

Soms? Ja, absoluut. Ik zou het nooit zo verwoorden ('zoek het maar uit' klinkt namelijk best wel onaardig, als ouders zou de terugweg open moeten blijven, en zou de boodschap eerder zijn: 'dit is jouw keuze, de consequenties zijn voor jou, en we willen je helpen maar jij moet kiezen'. Komt bijna op hetzelfde neer, maar dan met iets meer respect en begrip.)

Citaat:
De beste manier is om je kind te leren luisteren, leren dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vind (zolang je er geen levensbedreigend risico mee loopt) en leren te leren.

Nee, dat is niet de beste manier, jij wilt dat dat de beste manier is. Maar zo werkt het dus niet.

Citaat:

1. Cijfers please?
2. Er is een groot verschil tussen emotionele verwaarlozing aan de ene kant, en iemand bewust begeleiden om een gelukkige, zelfstandige en onafhankelijke volwassene te laten worden aan de andere.

Citaat:
Maar oke ik heb tunnelvisie. Alle mensen (onze ouders) die vroeger opgevoed zijn geworden tijdens de strenge tijd zijn nu allemaal inhoudloos, geestdood en dom.

Naast wat Randalin_pony aangeeft (niet iedereen is goed terecht gekomen) is "de strenge tijd" best relatief. De meeste ouders zijn juist opgegroeid in een wereld die toenemend vrij werd, en best mogelijkheden gaf om eerst een tijd aan te klooien en later alsnog te gaan werken of te leren en iets te bereiken, maar dan uit eigen beweging.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:00

Toen ik die leeftijd was had ik precies hetzelfde. Mijn moeder bleef maar zeggen heb je je huiswerk klaar?! Ik deed niks. Uiteindelijk heeft ze gezegd weet je wat jij doet zoek het lekker uit. Ze is niet meer gaan zeuren, ging wel naar ouderavonden maar niet nog extra naar school. Toen moest ik er zelf aan gaan werken. Einde van het jaar was ik een twijfelgeval en bleef ik zitten. Al mijn vriendinnen gingen naar een andere locatie. Vanaf toen ging het beter.

Ik snap je heel goed maar heb het idee dat je er teveel bovenop zit.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:01

Je hebt leerplicht en moet een diploma (startkwalificatie) halen. Hoe en op welk niveau?
Dat maakt niet uit. Oftewel: je kunt niet blijven pushen en het handje vast blijven houden.
Hulp en advies? Altijd! Maar dwingen werk niet. Je moet het zelf willen.

Er zijn genoeg die op latere leeftijd besluiten nog door te leren, omdat ze het zelf inzien en willen.
Dat je het op 18-jarige leeftijd niet ziet zitten, wil niet zeggen dat daarmee al je kansen zijn verspild.

Je doet net alsof "loslaten" gelijk staat aan "laten ontsporen".
Ik eis helemaal niet dat ik alles mag. Het is niet zo dat ik "schijt" heb aan alles.
Er waren thuis echt wel regels. Ik weet prima dat ik moet werken voor mijn geld, ik werk sinds mijn 14e.
Op stap? Regelmatig strijd toen ik 15 was. Mocht naar de plaatselijke kroeg tot 02.00 maar wilde natuurlijk tot 03.00.
Toen ik 16 werd zeiden mijn ouders "je hebt nu de leeftijd, het maakt niet uit hoe laat je thuis komt, als je maar niet alleen fietst". R
egelmatig stond ik om 01.00 alweer op de stoep. Nooit geen strijd meer gehad.

Waar het vooral om gaat is dat de volwassene het kind niet benaderd als in "jij MOET omdat ik dat zeg".
Jezelf als volwassene boven een kind plaatsen, autoritair, respect afdwingen. Doen alsof een volwassene álle kennis heeft en een kind niéts weet...
Je kunt ook met ze praten en dingen uitleggen. Ze soms zelf laten "ondervinden".
Leren door trail en error.

Ik ben echt niet "onopgevoed" omdat mijn ouders mij in bepaalde opzichten wat losser hebben gelaten.
Mijn ouders hebben alleen de instelling "na drie keer vragen gaat ze maar eens onderuit" en tadaaa, ik ben niet op de bodem blijven liggen.
1/10 en de rest wordt crimineel of trouwt met een crimineel? Alsjeblieft zeg.
Dat is een combinatie van factoren, dat ligt echt niet alleen aan ouders die denken "ga maar eens onderuit".
Beetje principe "wie niet luisteren wil moet maar voelen". Over vroeger gesproken. :)*
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 12-01-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:11

florentine1 schreef:
nou mensen er wordt lekker gediscussieeerd en dat is denk ik ook wel eens goed want het is gewoon lastig om kinderen met een "gebruiksaanwijzing" in deze maatschappij goed mee te laten draaien.

Ik wil even 2 dingen aanhalen:

Over me dochter, ondertussen proefwerkweek, ze is nu al 2 dagen heel gelukkig thuis gekomen want die 4 proefwerken zegt te goed gemaakt te hebben, ondertussen had ze al 2 onvoldoendes weggepoetst.
Dus ze is nu toch echt wel wakker geschud, maaaaaar ze geeft nu zelf aan dat ze het schoolwerk wel heel veel vind nu ze er echt aan moet werken. Dus het klopte wel dat ze er bijna niks aan deed!!
Ze is nu 1 x pw bij iemand die voor haar mee de planning maakt, daar zie ik dan op toe dat ze zich eraanhoudt.

dat is voor ons toch een reden om nog geen paard te kopen, ze heeft zich er ook bij neergelegd en begrijpt het wel. Ze wil graag forensich onderzoekster worden ze weet dus dat ze dan toch echt een redelijk hoge opleiding daarvoor zal moeten doen, dus toch iig naar de havo als ze tl diploma heeft.

Als ze in in het voorjaar op overgaan zit wordt de situatie opnieuw bekeken. Niet te vergeten dat ze nog een fijne rijpony heeft alleen niet meer geschikt voor wedstrijden, ze wil daar nu meer op focussen.

Over kopen en een ander laten rijden, is veels te duur en is geen oplossing, en dochter is daarin ook erg duidelijk, wil ik niet, de pony vd kenissen vind ze ook niet zo leuk meer omdat ze daar geen plannen mee kan maken.

over het SO onderwijs, jongste broertje zit erop, we hebben vorig jaar passend onderwijs overwogen maar dit is echt geen haalbare kaart, onze zoon kan alleen goed werken in een 1 op 1 situatie, dat kan regulier onderwijs nooit bieden, SO onderwijs moet in stand gehouden worden , en idd onze SO school heeft dit jaar al 5 leerkrachten moeten ontslaan wegesn terug loop leerlingen, jammer......

Ja, het SO is echt een zegen soms. Mijn pleegbroertje kon niet zonder, al deden zijn leraren nog zo hun best op regulier, hij redde dat niet.

Best redelijk hoor, laat haar maar even hard voor school werken, heeft ze vast haar handen aan vol.

Ik vind de beslissing indertijd om op zon laag niveau in te zetten wel jammer klinken, want vaak zie je dat kinderen die niet leren leren, niet leren plannen enz maar toch nog goede resultaten halen, zichzelf vroeger of later toch gaan tegenkomen.

En in jullie geval, door het lage niveau, dus later, en met een ouder kind dat lastiger te sturen is. Maar goed beter laat dan ooit, en nu leert ze het vast ook en heeft daar straks op HAVO weer profijt van.

Mijn zoon, geen ADD, wel flierefluitend door BO gelummeld, kwam er in de eerste 3 maanden van het VO al achter dat ie nu toch echt wel eens wát moest doen.... Dus het VWO advies was voor hem beter, ipv TL wat een misbaksel op zijn basisschool hem wilde geven...

Hij is niet dom en moet nu echt leren, wat hij op de BO nooit hoefde. Vandaar dat ik het vroeg. Soms worden ADD diagnoses aan slimme kinderen gegeven, die lanterfanterend door het BO rollen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:02

Fijn dat ze het zo goed oppakt Florentine :)

Je kunt overigens ook zo mentaal last hebben van ADD dat simple zorgtaken al onverantwoord zijn. Degene die ik ken kan je niet voor een huisdier laten zorgen, zelfs al is dat huisdier zijn beste vriend.
Op het moment dat het op taken aankomt gaat het mis. Het dier wordt dus niet tijdig uitgelaten, ongelukjes niet opgeruimt en water wat op is wordt niet aangevuld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:06

Sizzle schreef:

Je kunt overigens ook zo mentaal last hebben van ADD dat simple zorgtaken al onverantwoord zijn. Degene die ik ken kan je niet voor een huisdier laten zorgen, zelfs al is dat huisdier zijn beste vriend.
Op het moment dat het op taken aankomt gaat het mis. Het dier wordt dus niet tijdig uitgelaten, ongelukjes niet opgeruimt en water wat op is wordt niet aangevuld.

Is daar echt alleen maar sprake van ADD en niet van meer? Ik kan me dat bijna niet voorstellen namelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:10

Officieel zou er verder niets aan de hand moeten zijn Goof. Maar zeker zal je het nooit weten.
Op zijn werk doet hij het heel goed, is ook gewoon normaal intelligent. Kan heel makkelijk leren.
Maar zodra iets moet wat niet leuk is en geen beloning of compliment tegenover staat gaat het mis.
Ik heb dat trouwens wel eerder gelezen waarbij de partner hun kind niet alleen durfde te laten met de ADD ouder.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:34

Goof schreef:
Sizzle schreef:

Is daar echt alleen maar sprake van ADD en niet van meer? Ik kan me dat bijna niet voorstellen namelijk.

toch herken ik dit wel bij me dochter, ze bedoelt het vaak niet zo maar hoe vaak ik bij de pony de peesbeschermers op stal af heb moeten doen, gewoon vergeten terwijl ze toen dagelijks 2 pony's reed.

Ook 10 keer navraag moeten doen of ze wel alle staldeuren dicht heeft gedaan, ook soms dat ze dan erg twijfeld en dus niet zeker van zichzelf is.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:37

moet wel zeggen dat ik denk dat de ergste pieken add we nu wel gehad hebben, de kinderarts in ziekenhuis vertelde me dat add vaak wat afzwakt als ze volwassen worden met pieken tijdens pubertijd dus ik hoop dat dit nu wel voortzet. Dochter is dan wel 14 jaar maar verder niet een echt een lastige puber ( bijv, uitgaan doet ze nog niet, nog geen jongens in haar leventje, weinig tot geen make up)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:37

florentine1 schreef:
moet wel zeggen dat ik denk dat de ergste pieken add we nu wel gehad hebben, de kinderarts in ziekenhuis vertelde me dat add vaak wat afzwakt als ze volwassen worden met pieken tijdens pubertijd dus ik hoop dat dit nu wel voortzet. Dochter is dan wel 14 jaar maar verder niet een echt een lastige puber ( bijv, uitgaan doet ze nog niet, nog geen jongens in haar leventje, weinig tot geen make up)

Dan vraag ik me toch af waar die arts zijn ADD kennis vandaan heeft of wat hij precies bedoelde... 'een piek in ADD' is net zoals als de bewering dat iemand 'een piek in kleurenblindheid' heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:47

sallandval schreef:
florentine1 schreef:

Dan vraag ik me toch af waar die arts zijn ADD kennis vandaan heeft of wat hij precies bedoelde... 'een piek in ADD' is net zoals als de bewering dat iemand 'een piek in kleurenblindheid' heeft.

Ik wou net zeggen... Wat hij eventueel wel kan bedoelen is dat volwassenen vaak 'leren leven' met AD(H)D, en er dus zelf minder last aan ondervinden. Verder is het een soort klein gebrek in je hersenen, dus het is niet iets wat met pieken en dalen komt.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:59

Ik ben geen expert op het gebied van ADD, maar ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld in de puberteit meer last hebt van ADD omdat de omstandigheden er dan naar zijn.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 15:34

idd add en puberteit is vaak een lastige combi, natuurlijk gaat add niet over maar de ontwikkeling van de hersenen wel en hoe oude rje word thoe beter je hersens ermee om gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:39

Maar ook hoe meer je (en soms op verkeerde en energievretende wijze) weet te verbloemen en compenseren. Dan zijn de problemen er nog wel, ze vallen alleen de buitenwereld minder op. Dus blijf alert :)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:53

juist ja :')

maar ze is goed bezig , nog 5 onvoldoendes maar wel 3 hele zwakke voldoendes erbij maar toch ze werkt momenteel erg hard voor school.

Ze vind schoolgaan nu wel ""erg"zwaar , veel zwaarder dan begin schooljaar ..
slimmerd, kan ook niet anders als je nu pas er hard aan werkt en begin schooljaar flierenfluiterd.