Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:38

*kijkt om het meeleeshoekje*
:wave:

Ik lees hier al eventjes mee haha. Werk momenteel in een brasserie die daarnaast ook allerlei cateringen draait, zowel op locatie als op de "thuisbasis". Daarnaast is het ook een uitgaansgelegenheid.
Ik word voor verschillende dingen ingezet en dat houdt m'n werk erg afwisselend in interessant.

Dienbladenstukje.. Ik ben rechts en draag links. Ook qua borden ben ik links sterker.
Wie werkt hier nog meer met diendoeken?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:47

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:43

Ik draag ook links(zelf rechtshandig).
Wij werken ook met diendoeken Zirkonia.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:21

Ik ben links en ik draag rechts. Het is onhandiger met uitserveren maar daar wen je wel aan. Andersom gaat t me ook echt niet lukken. Zo heb ik ook borden rechts

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:27

oke na 2,5jaar kom ik erachter dat ik niet zwart werk. Schijnbaar kunnen we een loonstrookje krijgen maar dat moeten we dan aan de baas vragen (dit wist werkelijk niemand uit de bediening). Onze bazin werd dus gisteren een beetje boos op mij omdat ik dus dacht dat we zwart werkten, maarja als zij me gedurende die 2,5jaar niks uitlegt (werk in een chinees wok restaurant en communicatie is heel moeilijk en gaat vaak mis). Omdat mijn baas me al meteen niet begreep toen ik vroeg naar het loonstrookje heb ik onze manager maar gevraagd of hij er misschien voor kan zorgen...

Nu vraag ik me stiekem toch wel af, als ik dan wit werk heb ik dan ook recht op vakantiegeld? Hoe gaat dit bij jullie? en zou je zoiets ook met terugwerkende kracht van de afgelopen jaren nog kunnen vragen, het is namelijk zo dat ik daar heel wat heb gewerkt en op het moment student ben en op kamers woon, dus ik zou het best wel kunnen gebruiken.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:44

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit natuurlijk, maar het vakantiegeld dat je als student krijgt is hier (belgie) zo goed als verwaarloosbaar...
Ik zou alleen wel wat rekening houden met belastingen etc? Heb jij nog nooit eerder een belastingsbrief gekregen? Ik kreeg wel een belastingsbrief ieder jaar en moest deze aan de hand van mijn loonfiches invullen...
Maar goed, ook hier zal weer een verschil zitten tussen Belgie en Nederland, dus je kan misschien beter het antwoord van iemand anders afwachten :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:56

welshfan97 schreef:
oke na 2,5jaar kom ik erachter dat ik niet zwart werk. Schijnbaar kunnen we een loonstrookje krijgen maar dat moeten we dan aan de baas vragen (dit wist werkelijk niemand uit de bediening). Onze bazin werd dus gisteren een beetje boos op mij omdat ik dus dacht dat we zwart werkten, maarja als zij me gedurende die 2,5jaar niks uitlegt (werk in een chinees wok restaurant en communicatie is heel moeilijk en gaat vaak mis). Omdat mijn baas me al meteen niet begreep toen ik vroeg naar het loonstrookje heb ik onze manager maar gevraagd of hij er misschien voor kan zorgen...

Nu vraag ik me stiekem toch wel af, als ik dan wit werk heb ik dan ook recht op vakantiegeld? Hoe gaat dit bij jullie? en zou je zoiets ook met terugwerkende kracht van de afgelopen jaren nog kunnen vragen, het is namelijk zo dat ik daar heel wat heb gewerkt en op het moment student ben en op kamers woon, dus ik zou het best wel kunnen gebruiken.

Vakantiegeld kan ook al bij je salaris zitten. Staat in je contract of je loonstrookje. Maar je hebt dus ook nog geen jaaropgaven gehad? Daarmee kan je (soms) geld terug krijgen van de belasting.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:15

Mag ik mij ook melden? Werk eigenlijk al vanaf m'n 13e in de horeca. Eerst als afwasser maar al snel ook wat bediening erbij. Op dit moment werk ik in een pannekoekenhuis. Ik werk alleen in de weekenden en vakanties omdat ik verder gewoon naar school moet. Op dit moment loop ik er nog full time stage bij.

Vandaag en gisteren een stel Ieren gehad. Wat kunnen die zuipen zeg. Schamen zich ook nergens voor en komen je gewoon versieren. Heb er zo veel mogelijk voor gezorgd dat we met z'n 2'en voor stonden dus niet iemand alleen. Vertrouwde ze toch niet helemaal. Heb een heel aantal rare verzoeken gekregen, net zoals een collega.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:34

Meliaforever schreef:
welshfan97 schreef:

Vakantiegeld kan ook al bij je salaris zitten. Staat in je contract of je loonstrookje. Maar je hebt dus ook nog geen jaaropgaven gehad? Daarmee kan je (soms) geld terug krijgen van de belasting.

nee nog nooit gehad, zou je de jaar opgave vanuit de overheid moeten krijgen of van je baas?
over het vakantiegeld; dan wacht ik het loonstrookje eens af, wrss tellen ze het bij m'n loon, al is m'n loon ook maar uit de duim gezogen. Als ik opslag krijg is het van: "ehm doe maar eens.... ehm... 50 cent per uur, ja dat is goed". dus ergens op gebaseerd is het niet echt.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:40

Jaaropgave krijg je van je baas. Gewoon je jaaropgaven en loonstroken eisen daar moet al veel opstaan qua informatie.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:40

Wie mag ik even PB'en over een lastige situatie met mijn baas? Het zit me behoorlijk hoog dus ik wil het graag even kwijt en wat advies zou fijn zijn.. Als diegene vanavond nog mijn PB zou kunnen lezen zou helemaal fijn zijn :o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:47

Hier zelf rechtshandig en draag ook links, maar tijdens het paardrijden rij ik ook met mijn zweepje links dusja :')
Dit weekend weer niet moeten werken, was weer erg kalm kennelijk. Niemand van de studenten/weekendwerkers is moeten gaan.. Maar ja, elke zaak in onze stad is wel een beetje aan de doodbloeden, overal zijn werken aan de gang waardoor je niet meer met de auto de stad zelf in kan rijden. Het is bij iedereen wel een beetje voelbaar.

Free2, je mag mij wel PB'en hoor!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:15

Dankje, je hebt PB :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:17

Mij mag je ook wel PBen? :)

Mijn vakantiegeld zit bij mijn loon en staat maandelijks netjes aangegeven op de loonstrook.

Ik ben wel benieuwd wat jullie per uur krijgen en hoe oud jullie zijn? (Voor de oproep/parttimers hier)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:19

Dankje, ik heb je ook een PB gestuurd :)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 07:48

Mag mij pb sturen

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:40

Dankje, je hebt PB :)

Ben verder genoeg geholpen :o

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:16

xSannee schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie per uur krijgen en hoe oud jullie zijn? (Voor de oproep/parttimers hier)

Ik ben 20 en krijg 7 euro per uur. Ik krijg verder geen fooi en vakantiegeld. Twee keer per jaar gaat iedereen 50 cent omhoog, waarschijnlijk in december weer :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:29

Ik ben 20 en verdien €7,96 en krijg hierbij ook nog vakantiegeld :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:47

ik ben 18 en verdien 4,50 per uur (krijg tot nu toe, 2,5 jaar, geen vakantiegeld of fooi), naar mijn idee niet zo veel, zelfs mijn zusje van 16 die pas net in de supermarkt is begonnen verdiend meer. Helaas kan ik alleen op zaterdagen werken en zijn er niet zo veel bedrijven die dat willen (meeste willen ook nog een dag doordeweeks).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:49

Ik ben 20 en krijg €9.5, dat is het maximum was je als student kan verdienen. Mijn baas zijn regel is dat studenten de helft van hun leeftijd betaald krijgen, maar ja, ik zit nu dus al aan het maximum wat hij me mag betalen als student :'). Fooi wordt hier in een pot gestoken en verdeeld aan het einde van de dag, meestal is dit nog zo'n €5.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:50

Snollygoster schreef:
Ik ben 20 en krijg €9.5, dat is het maximum was je als student kan verdienen. Mijn baas zijn regel is dat studenten de helft van hun leeftijd betaald krijgen, maar ja, ik zit nu dus al aan het maximum wat hij me mag betalen als student :'). Fooi wordt hier in een pot gestoken en verdeeld aan het einde van de dag, meestal is dit nog zo'n €5.

(waar werk jij, dat is namelijk wel een mooie regeling van jou baas!) ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:53

Moet je maar naar België komen :+
Het minimum wat je bij ons mag krijgen is hier ook €6 of €7.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:03

Ik schrik wel van jullie uurlonen!
Welshfan, 4,5?! Zo ontzettend weinig...
Ik ben op mijn 16 begonnen aan 7,5 per uur. Ben stilaan opgeklommen en verdiende op het einde als student 10 euro per uur.
Nu werk ik deeltijds en krijg ik 11,24 bruto, dus ongeveer ook een 10 per uur netto.

Verdienen alle sectoren in Nederland zo weinig?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:08

I know the feel Hanna. Heb hier een Nederlandse huisgenoot die ook in de horeca werkt, zij is ook begonnen met 4,5 en heeft zich 'opgewerkt' tot €7 nu. Echt schandalig dat jullie zo weinig verdienen.