Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:01

Lieve dames, mag ik hier een klein beetje reclame maken? Mijn zus is sinds gisteren officieel orthomanueel dierenarts, en is sinds 1 oktober haar praktijk begonnen. Zij focust zich puur op het orthomanueel gebeuren, dus geen entingen, röntgenfoto's, bloedonderzoeken, etc, puur orthomanuele therapie.

Website: www.dierenkliniekivd.nl
facebook: https://www.facebook.com/dierenkliniekivd?fref=ts

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:20

marsyl schreef:
Toch niet toevallig van DAP de Eenhoorn?

Ja klopt ;)
Ik meen dat we iemand zoeken voor oproep basis en vakantie maar dat oproepen zal veel voor komen denk ik zo. Pb maar als je iets wilt weten.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:40

Oog dan ken jij Brittje vast :D is mijn klasgenootje geweest voor 4 jaar op Deurne! :D leuke meid! Jullie draaien ook diensten met DAP de Keizer, heb ik ook gewerkt en stage gelopen :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:46

Die zoeken nu ook weer iemand voor dinsdag en donderdag avond toch?

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:52

Iemand naar de AUV dag geweest vandaag? Ik wel, eerste keer voor mij.. Vond het heel erg leuk!!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:43

Ben ook naar de AUV dag geweest. Vond het ook een zeer geslaagde dag.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:04

Weet iemand waar de foto's komen te staan die er gemaakt zijn? Sta een paar keer in beeld namelijk haha

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:06

Vandaag een pony gezien net EORTH
Bijzondere aandoening, pony had het ineen beginnend stadium, maar de kans bestaat dat de (snij) tanden er over een paar jaar uit moeten...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:44

Misschien even een hele domme vraag, maar waar kan je iets vinden in welke verhoudingen je iets magistraal moet bereiden? Heb dat tijdens mijn stage niet/ tot nauwelijks gehad, werd me altijd voorgekauwd dat ik het zo en zo moest doen, maar heb er heel stom niet bij nagedacht hoe ze nou weten hoe ze weten wat de verhoudingen zijn.

Ik weet zo even geen medicijn op te noemen, maar soms moet ik tabletjes bij een apotheek weghalen, deze vermalen en mengen met dat gel (heel stom, ben de naam kwijt). Heeft elke DA zo'n lijstje ergens hangen of 'moet je dat gewoon weten'?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:47

Suspendeergel is dat denk ik. Ik heb dat tijdens de opleiding ook niet gehad, maar ik zou denken dat je 'gewoon' kijkt naar wat de dosering per kg is en dan omrekenen naar een bepaalde hoeveelheid. Maar wij maken ook maar weinig gebruik van die gel.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:27

Ik ben er totaal niet bekend mee. Maar toevallig vorige week voor iemand moeten bestellen. Suspengeergel heet het inderdaad!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:30

Jaaa, suspendeergel. Pfff, moeilijke naam hoor :')

Okee, ik ben dus heeeeeel slecht in rekenen. Is er iemand die mij dit simpel kan uitleggen? We hebben het inderdaad op de opleiding nooit over gehad. En ik ben echt geen rekenwonder...

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:50

Veel praktijken hebben vaak wel een recept liggen voor een x hoeveelheid. Tenminste dat was bij ons zo. Dan gaat het niet perse om het zelf uitrekenen van de verhoudingen, maar volg je gewoon het recept. Net koken :')

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:22

Je moet eerst en vooral je gewicht weten waarvoor je 't bereidt. Vervolgens vermenigvuldig je dat met de hoeveelheid medicatie die je voor dat gewicht nodig hebt (in het diergeneeskundig formularium). Als je dat hebt kan je op je potjes van medicatie gaan kijken. Bv dier is 10kg, moet 15mg/kg hebben 2x per dag => 10kg x 15mg/kg = 150mg 2x per dag. Je concentratie van je medicatie is bv 30mg/g. Je hebt net berekend dat ie 150mg per keer nodig heeft => 150mg gedeeld door 30mg/g = 5g 2x per dag.

Het belangrijkste regeltje voor verdunningen is C1 x V1 = C2 x V2. C staat voor concentratie, V voor volume. Reken altijd in de standaard waarden, dat maakt het makkelijker. C2 en V2 zijn de concentraties die je wil bekomen C1 en V1 zijn je originele spul wat je uit je flesje trekt. Als je weet dat je bv 25mg voor een dier wil hebben en je originele spul is 50mg/ml, dan neem je of de helft of je verdubbelt je volume van je originele spul, want dat halveert de concentratie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdunning.

Beetje lastig uit leggen online =) Makkelijker met een kladbladje =)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:57

Vandaag bij een klant een kitten gezien... Paar weekjes oud.
Niesziekte en een grijs en kapot oog.
K wil het diertje zo graag hebben, en helpen, maar heb geen geld, en mag geen huisdier van mn moeder tot ik uit huis ben.
Ik kan dus niks.
Hebben jullie zoiets wel eens meegemaakt? Hebben jullie iets kunnen doen of niet?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:06

Wel eens dieren gehad die ingeslapen moesten worden omdat de eigenaar er geen geld (meer) voor had. Zo af en toe zit daar dan iets tussen waarvan je denkt, kom maar bij mij. Maarja, ook gebrek aan geld. Of een keer een oudere man die helaas naar een tehuis moest en de kat mocht niet mee. Hebben ze bij ons in de praktijk dan ook 'alles' aan gedaan om een geschikt huisje te vinden. Mr. Boots heeft een prachtig huisje gevonden! :D (Was niks mis met de kat, 3 jaar.. Het was dat wij al 3 katten hadden...)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:49

Maar hoppit hoe doe je dat dan als je gewoon iets voor op voorraad wil maken en dus niet specifiek voor 1 patiënt?

Hier ook genoeg sneue dieren hoor en in sommige gevallen is euthanasie dan echt beter voor zo'n beestje. Denk dat dat overal wel voorkomt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:55

Ik heb wel eens een 13 weken oude pup die ten dode was opgeschreven mee naar huis genomen (iom de fokker die het beestje in kwam laten slapen, mocht ik haar een kans geven) wel iom thuisfront, want woonde toen nog thuis. Heb haar toen gered, maar helaas met 2,5 jr alsnog moeten laten slapen om andere redenen. Kna je wel vertellen, als je het geld niet hebt, doe het dan niet, want dat gaat zo'n beestje natuurlijk gewoon kosten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 17:00

Pff, net met mijn eigen kat naar de DA geweest. Ontstoken toncillen. Fijn, die van mij gaan er maandag uit :') 'Goh', zei hij, 'Laten ze deze dan direct ook meenemen!' hahaha.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:26

WillemYntJee schreef:
Maar hoppit hoe doe je dat dan als je gewoon iets voor op voorraad wil maken en dus niet specifiek voor 1 patiënt?

Dan moet je ff concreet posten wat je naar kleinere doseringen wil. Rekent net iets makkelijker ipv een voorbeeld.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 14:35

Net mijn baardagaampje in laten slapen. Blijft toch lastig, je eigen beesten...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:08

Oei minder leuk :n veel sterkte! Dieren blijven toch je beste maatjes!

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:49

marsyl schreef:
Oog dan ken jij Brittje vast :D is mijn klasgenootje geweest voor 4 jaar op Deurne! :D leuke meid! Jullie draaien ook diensten met DAP de Keizer, heb ik ook gewerkt en stage gelopen :)

Ja klopt is een collegatje van mij ;)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:51

Leuk! :D

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:59

Hoi! Zou ik hier even binnen mogen vallen met een vraag? Ik volg momenteel de 2-jarige opleiding tot paraveterinair en ik zit inmiddels in mijn 2e jaar. Ik ben nog op zoek naar een uitdagende stage. Misschien heeft een van jullie nog een aanbeveling voor me? :) Ik ben woonachtig in Barneveld en ben bereid om te reizen (trein/auto)

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, altijd leuk om ervaringen etc te horen!