Doanique schreef:Ik lees hier vanalles over snoepautomaten verbieden e.d.
Nee; er moet een andere optie BIJ komen, niet het een of het ander. Een kind op de middelbare school is prima in staat om zelf te beslissen of hij/zij liever een mars of een broodje gezond heeft. Eetstoornissen daarbuiten gelaten uiteraard maar dan nog.
Zelfde met gym, ik zet nooit meer een voet in een gymzaal om daar 'leuk' een teamsport te gaan doen. Echt niet, moet het dan maar verboden worden? Nee. Er moet een alternatief komen (zoals paardrijden voor mij dus, of lekker een stukje zwemmen of wandelen).
School is niet verantwoordelijk voor hoe kinderen hun leven leiden want als je iedereen hetzelfde gaat behandelen komt er nooit wat van.
die alternatieven zijn extreem duur voor scholen. als ze voor jou en twee anderen rijden moeten verzorgen.. voor weer een paar anderen een turndocent moeten aantrekken.. een begeleider voor wandelingen. enkele banen in een zwembad afhuren.. ook nog een bowlingbaan erbij?
de meeste scholen hebben een gymzaal of een vast contract voor een te huren gymzaal..
ik had het geluk dat wij de eerste helft van het laatste jaar dus flex gym hadden.. Maar ik wil eigenlijk niet weten wat dat gekost heeft.
eerste vier weken kon men kiezen uit; tennis (bij een tennisvereniging huur van 3 banen), veldsport (veld van een club gehuurd en dan kon men daar weer kiezen uit speerwerpen, boogschieten en softbal), of bowling (alle banen afgehuurd).
en na vier weken kwam er een ander aanbod, meestal bleef een van de eerdere opties in het spel en kwamen er twee nieuwe bij.
Maar dat was dus alleen van september tot kerst in het examenjaar, en dan werd gym ingepland met alle klassen tegelijk (6 klassen).
al met al moet dat voor de school organitorisch een drama geweest zijn. huur regelen, zorgen dat er voldoende ruimte was voor alle leerlingen om te doen wat zij leuk vonden.. de eventueel extra verzekeringen voor die sporten regelen (klimwand en boogschieten hadden bijvoorbeeld een extra dekking nodig).. dat gaat gewoon niet voor een heel jaar voor alle klassen.
alternatieven zijn duur en lastig te regelen.. Als leerling vooral in de bovenbouw kun je ook zelf bij de school aankloppen met een goed onderbouwd plan waardoor lessen meer afwisselend worden.. Dat is onderdeel van het volwassen worden in mijn ogen.. Dus niet heel hard 'boehoe' roepen op school of thuis.. en ook niet komen met 'kunnen we niet paardrijden met gym' (te duur, te specifiek, te weinig leerlingen).. maar een uitgewerkt idee hoe je de gymlessen in de huidige vorm meer afwisseling kunt geven.. Je kunt dat eerst aankaarten bij de gymdocent en als dat geen effect heeft naar de schoolleiding.. Reken maar dat schoolleiding luistert als jij met een volwassen insteek iets aankaart.. scholen zijn er immers voor om jou te begeleiden richting je volwassen zelfstandigheid, met meer dan alleen lesmateriaal.