Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:36

Ik zie het inderdaad :oo 12 minuten achter elkaar hardlopen lijkt me best wel kloten eigenlijk :') bij piepjestest heb je op korte termijn constant een (nieuw) doel. Kon ik vrij goed volhouden terwijl ik destijds echt niet 12 minuten achter elkaar kon hardlopen :oo

Volgens mij kwam ik altijd bij trap 6 of 7. Dat was voldoende. Weet niet hoeveelste klas dat was xD

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:42

Kunnen we dit topic niet onder de neus schuiven van de minister van onderwijs en nog wat belangrijke "schoolmensen"? Ik denk echt dat als gym zo ingedeeld zou worden zoals hier wordt aangedragen het voor heel veel leerlingen veel leuker zou worden. En dat heeft niet eens met dikkertjes-aan-het-rennen-krijgen te maken. Ik woog (en weeg) geen gram te veel en had een prima conditie maar doordat ik nooit positief gestimuleerd werd op school kreeg ik er echt een schurfthekel aan en kreeg ik heel erg faalangst met gym waardoor ik maar helemaal niks meer deed.
Ik heb mijn roeping trouwens gevonden in de outdoorsporten, maar daar deden we niks mee op school.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:43

Op het MBO moesten wij ook verplicht sporten de eerste 2 jaar. Kon je je inschrijven en dan ging je sporten op lokatie. Was opzich best leuk :) Beter dan op de middelbare in ieder geval.

Zat ook klimmen bij (voor de podiumtechniek opleiding was dat zelfs verplicht). Tot er dus een leerling naar beneden gedonderd is en zwaargewond afgevoerd is.
http://nos.nl/artikel/418672-scholier-g ... mwand.html
Dus leuk zo'n klimwand maar op de middelbare zou ik dat helemaal niet zo zien zitten eigenlijk :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:45

Warboel schreef:
Op het MBO moesten wij ook verplicht sporten de eerste 2 jaar. Kon je je inschrijven en dan ging je sporten op lokatie. Was opzich best leuk :) Beter dan op de middelbare in ieder geval.

Zat ook klimmen bij (voor de podiumtechniek opleiding was dat zelfs verplicht). Tot er dus een leerling naar beneden gedonderd is en zwaargewond afgevoerd is.
http://nos.nl/artikel/418672-scholier-g ... mwand.html
Dus leuk zo'n klimwand maar op de middelbare zou ik dat helemaal niet zo zien zitten eigenlijk :=

Bij ons is vroeger ook iemand uit de ringen gevallen tijdens gymles, en ook een ongeluk bij scheikunde en handvaardigheid.
Dat is geen reden om zoiets dan maar gelijk af te schaffen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:45

@shadow0, ik vind dat je echt goede argumenten inbrengt en je lijkt op gebied van heel veel zaken goed op de hoogte. Ik krijg wel het idee dat je vooral schopt tegen de dingen zoals ze nu zijn, de maatschappij, het schoolsysteem, de gymdocenten, de doelen en criteria in de gymles. Je reageert ook op deze manier op oplossingen die anderen aandragen. (vergeef me als ik teveel generaliseer) Ik vraag me nu af wat jij ziet als een mogelijke oplossing voor het "gymles" probleem.

Wij hadden in de bovenbouw sportoriëntatie, dan kon je uit een aantal sporten kiezen die je dan dat jaar ging doen, waaronder een huttentocht in oostenrijk, kajakken, zelfverdediging, abseilen maar ook badminton, voetbal etc. dat was wel gaaf en het viel onder gym.
Laatst bijgewerkt door _black_rose_ op 30-09-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:46

Ik lees hier vanalles over snoepautomaten verbieden e.d.
Nee; er moet een andere optie BIJ komen, niet het een of het ander. Een kind op de middelbare school is prima in staat om zelf te beslissen of hij/zij liever een mars of een broodje gezond heeft. Eetstoornissen daarbuiten gelaten uiteraard maar dan nog.

Zelfde met gym, ik zet nooit meer een voet in een gymzaal om daar 'leuk' een teamsport te gaan doen. Echt niet, moet het dan maar verboden worden? Nee. Er moet een alternatief komen (zoals paardrijden voor mij dus, of lekker een stukje zwemmen of wandelen).

School is niet verantwoordelijk voor hoe kinderen hun leven leiden want als je iedereen hetzelfde gaat behandelen komt er nooit wat van.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:56

Ik vind dat gym moet blijven maar vind wel dat er cijfers gegeven moeten worden naar inzet, en niet naar prestatie. Ook vind ik dat het vak een oriënterende functie kan hebben (zodat de leerlingen dus meerdere sporten uitproberen om ook eens andere sporten te proberen).

Ik heb altijd een vreselijke hekel aan gym gehad. Maar het is wel goed dat t gegeven wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:15

_black_rose_ schreef:
Ik vraag me nu af wat jij ziet als een mogelijke oplossing voor het "gymles" probleem.

Ik heb vrij veel geschreven, volgens mij ook wel eea over andere invullingen. Alleen... ik denk dat die binnen de huidige cultuur niet gedaan kunnen worden. Omdat je dan bv de neiging om alles te meten en te bepalen en te becijferen los moet laten.

We hinken wat betreft het onderwijs heel erg op twee gedachten: van de ene kant willen we allerlei extra dingen meegeven (zie al die programma's en extra eisen over burgerschap of taaltoetsen of ckv) die we van belang vinden voor de ontwikkeling van kinderen, en van de andere kant willen we niet de consequenties nemen om dat echt goed uit te voeren, door aan te sluiten bij de ontwikkeling van leerlingen. Te duur, te eng, hoe moet je dat meten, stel dat kind X niet exact hetzelfde krijgt als kind Y, dat is toch niet eerlijk?

Wat mij betreft zou men moeten loslaten. Een veel basaler programma van eisen, en daarnaast veel meer vrije ruimte, waar je mensen met passie inzet. Praat met leerlingen, breng ze in aanraking met dingen zonder er verplichtingen aan op te leggen, en aanvaard dan ook dat dat dus verschillen met zich meebrengt. Dat als je met de hele klas muziek luistert, er misschien toch maar 1 of 2 geraakt worden door de schoonheid. En dat als je een gepassioneerde discussie hebt over de maatschappij sommige leerlingen meer begrip zullen krijgen, maar anderen niet. En dat als kinderen de mogelijkheid hebben om te sporten, een deel het graag zal doen, maar een deel ook niet.

Maar dat zijn best hele rigoreuze zaken, en die vrijheid durven we voorlopig nog niet aan. (Sterker nog - de basisschool levert een deel van die vrijheid juist meer in.) En er zijn in het onderwijs zo ontzettend veel goede ideeen steevast verkeerd uitgevoerd (basisvorming, studiehuis/tweede fase, de fusie van mavo en lbo, ckv, profielkeuze) dat ik denk: doe het maar gewoon niet. Maak van gym lekker een keuzevak op de middelbare school, laat mensen die het leuk vinden het vooral doen, maar gun de jongeren die er niets mee kunnen of zich er erg ongelukkig bij voelen vooral de vrijheid om het niet te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:29

Doanique schreef:
Een kind op de middelbare school is prima in staat om zelf te beslissen of hij/zij liever een mars of een broodje gezond heeft.

Zelfde met gym, ik zet nooit meer een voet in een gymzaal om daar 'leuk' een teamsport te gaan doen. Echt niet, moet het dan maar verboden worden? Nee. Er moet een alternatief komen (zoals paardrijden voor mij dus, of lekker een stukje zwemmen of wandelen).

Eigenlijk kunnen leerlingen helemaal niet zo goed zelf beslissen of ze wel of niet liever gezond eten - dat is feitelijk een groter probleem dan beweging. Maar dat terzijde. (Alleen wel relevant. In dit topic wordt 'obesitas' genoemd als reden om de gymles te blijven verplichten. Maar als je overgewicht en ongezonde levensstijl aan wilt pakken kun je je beter richten op het eten. En de hoofdzaak van mijn suggestie is het aanbieden van een gezond ontbijt. Snoepautomaten verbieden op scholen lijkt me verder geen probleem - er is namelijk geen reden waarom de school snoepautomaten wel perse zou moeten hebben. Ik heb het niet over het verbieden van snoep, alleen over het aanbieden ervan door school.)

Verder heb je het over 'verbieden' van gym, maar niemand heeft het over verbieden gehad. Niemand. De opties zijn 'keuze' of 'verplicht'. Iedereen die wil sporten, mag dat sowieso en krijgt dat aangeboden.

Verder vind ik je verhaal wat tegenstrijdig. Enerzijds vind je dat leerlingen in staat zijn hun eigen keuzes te maken, anderzijds wil je volgens mij nog steeds het sporten verplicht houden. Leerlingen kunnen kiezen wat ze doen, maar ze moeten een sport kiezen. Dat rijmt niet met elkaar. Als je het niet belangrijk vindt dat school gaat over hoe leerlingen leven, dan hoef je ook het sporten niet verplicht te stellen. En als je het wel belangrijk vindt dat scholen daar invloed op hebben, is het raar om alleen maar naar het sporten te kijken en verplicht te stellen en niet ook naar bv voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:33

Van 2 uur gym in de week word je echt niet ineens volslank, helemaal niet als het 2 uur lang angst uitstaan is omdat de jongens zo agressief voetballen...

Ik zou sporten als keuzevak willen. :j

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:36

Gym in de vorm van balspellen is prima te doen, maar kastspringen turnen endergelijke zie ik het nut niet van in. Snap best dat gym voor je gezondheid is maar dat kan i.m.o beter met bv. Voetbal als kastspringen, dat is nekbreek werk.

Wel verplichtte les maar geen verplichtte onderdelen als je iets niet kan..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:40

Doanique schreef:
Ik lees hier vanalles over snoepautomaten verbieden e.d.
Nee; er moet een andere optie BIJ komen, niet het een of het ander. Een kind op de middelbare school is prima in staat om zelf te beslissen of hij/zij liever een mars of een broodje gezond heeft. Eetstoornissen daarbuiten gelaten uiteraard maar dan nog.

School is niet verantwoordelijk voor hoe kinderen hun leven leiden want als je iedereen hetzelfde gaat behandelen komt er nooit wat van.

die alternatieven zijn extreem duur voor scholen. als ze voor jou en twee anderen rijden moeten verzorgen.. voor weer een paar anderen een turndocent moeten aantrekken.. een begeleider voor wandelingen. enkele banen in een zwembad afhuren.. ook nog een bowlingbaan erbij?

de meeste scholen hebben een gymzaal of een vast contract voor een te huren gymzaal..

ik had het geluk dat wij de eerste helft van het laatste jaar dus flex gym hadden.. Maar ik wil eigenlijk niet weten wat dat gekost heeft.

eerste vier weken kon men kiezen uit; tennis (bij een tennisvereniging huur van 3 banen), veldsport (veld van een club gehuurd en dan kon men daar weer kiezen uit speerwerpen, boogschieten en softbal), of bowling (alle banen afgehuurd).

en na vier weken kwam er een ander aanbod, meestal bleef een van de eerdere opties in het spel en kwamen er twee nieuwe bij.

Maar dat was dus alleen van september tot kerst in het examenjaar, en dan werd gym ingepland met alle klassen tegelijk (6 klassen).

al met al moet dat voor de school organitorisch een drama geweest zijn. huur regelen, zorgen dat er voldoende ruimte was voor alle leerlingen om te doen wat zij leuk vonden.. de eventueel extra verzekeringen voor die sporten regelen (klimwand en boogschieten hadden bijvoorbeeld een extra dekking nodig).. dat gaat gewoon niet voor een heel jaar voor alle klassen.

alternatieven zijn duur en lastig te regelen.. Als leerling vooral in de bovenbouw kun je ook zelf bij de school aankloppen met een goed onderbouwd plan waardoor lessen meer afwisselend worden.. Dat is onderdeel van het volwassen worden in mijn ogen.. Dus niet heel hard 'boehoe' roepen op school of thuis.. en ook niet komen met 'kunnen we niet paardrijden met gym' (te duur, te specifiek, te weinig leerlingen).. maar een uitgewerkt idee hoe je de gymlessen in de huidige vorm meer afwisseling kunt geven.. Je kunt dat eerst aankaarten bij de gymdocent en als dat geen effect heeft naar de schoolleiding.. Reken maar dat schoolleiding luistert als jij met een volwassen insteek iets aankaart.. scholen zijn er immers voor om jou te begeleiden richting je volwassen zelfstandigheid, met meer dan alleen lesmateriaal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:43

Evti schreef:
Gym in de vorm van balspellen is prima te doen, maar kastspringen turnen endergelijke zie ik het nut niet van in. Snap best dat gym voor je gezondheid is maar dat kan i.m.o beter met bv. Voetbal als kastspringen, dat is nekbreek werk.

Wel verplichtte les maar geen verplichtte onderdelen als je iets niet kan..

balspelen zijn voor grovere moteriek en uithoudingsvermogen.
Turnonderdelen zijn voor fijnere motoriek, lenigheid en kracht..

voor je ontwikkeling is het dus goed om beiden te hebben in het lespakket.

kastspringen, niemand verplicht je om er volledig overheen te gaan (of er staan helpers).. in de lengte richting leer je dat met hurksprong erop, doorwiebelen naar achter en hurksprong eraf. de hurksprong gaat steeds verder richting het einde van de kast.. maar er zullen er slechts weinigen zijn die de volledige kastlengte kunnen uiteindelijk.. een goede docent weet ook precies wie dat zal gaan proberen en staat dan naast de kast klaar.

ik weet niet hoe bij jullie het 'verplicht kastspringen' in elkaar stak.. maar hier kwam het af en toe aan bod en na een paar maanden was er een cijfer moment waarbij er dus kalkstreepjes op de kast stonden en je drie pogingen kreeg om het maximale uit jezelf te halen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:45

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik ben van mening dat met alle overgewicht in het land het gym vak wel verplicht moet blijven. Ik zou dan alleen wel willen zien dat het cijfer niet mee zou tellen voor het rapport. Ik was zelf altijd slecht in gym in de onderdelen atletiek en turnen en startte het jaar standaard met een onvoldoende voor gym. Niet echt lekker motiverend.. Gelukkig kon ik me nog wel redden in de overige onderdelen en kwam het altijd wel goed, maar het zat me wel altijd dwars. Bij mij op school hadden de jongens die niks uitvoerden op school, maar wel goed waren in gym juist wel weer mazzel. Die konden hun onvoldoendes compenseren met de 8, 9 of 10 die ze voor gym stonden.

Kortom: Gym verplicht laten? Ja. Maar het cijfer dan niet mee laten tellen voor het rapport.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:52

Wij hadden op school (op de mavo) meiden en jongens apart vanaf het 3e jaar. Ik zat alsnog in een gemengde groep en vond dat juist fijn. Altijd dat gemiep. Op het HBO zat ik met 3 andere meiden in een mannenklas deed ook gewoon mee met rugby en had regelmatig van die lompe jongens op de grond liggen. Zag het als een uitdaging.

Maar ik kan ook goed snappen dat er meiden (en ook jongens) zijn die dat soort dingen niks vinden. of omdat ze er zelf het vertrouwen niet voor hebben of omdat ze het fysiek niet kunnen. In mijn ogen is een leraar om dit in zulke banen te leiden dat het voor iedereen leuk is en blijft.

Een grote MAAR vind ik echter dat kinderen soms niet leren om te gaan met teleurstellingen tegenslagen en dingen doen die ze niet leuk vinden. Het leven is niet altijd leuk en als je groot bent heb je op je werk ook te maken met minder leuke taken en klussen. Dus soms een schop onder de kont is in mijn ogen niet verkeerd.
Mits verantwoord en denk dat dat het probleem is met de huidige manier van opvoeden door ouders (pamperen en geen nee durven zeggen) en lesgeven van leraren die geen inzicht hebben waarom kinderen iets niet willen. Geen zin is in mijn ogen iets waar ze zich maar over heen moeten zetten.

Dus van mij mag gym verplicht blijven

Mungbean

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:53

Ik zie geen enkel vergelijk tussen de vernederingen bij gym in relatie tot mijn werk :+

Moet vernedering een verplicht onderdeel worden om goede werknemers te maken of zo?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:00

Het zou al leuk zijn als ik bij gym wat meer uitleg over sporten krijg. Hoewel ik door blessures 2 jaar niet normaal heb kunnen meegymmen, weet ik na 5 jaar bijvoorbeeld regels van softbal niet. De bal moet je rsken en dan rennen. Dan ben ik blij dat ik de 1e/2e honk heb gehaald ( :+ ) en word er opeens uit! geroepen, en dan sta ik erbij van :o?

En zo ook met voetbal en hockey.
En tja, nu we in de bovenbouw een beetje kunnen kiezen is het al leuker. Het gymsysteem omgooien is al een beter idee, want ik heb ook geen motivatie om m'n uiterste best te doen, ik probeer het wel allemaal, maar als het niet voor een cijfer is, sta ik er een beetje passief bij, en als ik het leuk vind, word ik fanatiek. Maar ik vind balsporteb en turnen niet leuk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:02

Sizzle schreef:
Ik zie geen enkel vergelijk tussen de vernederingen bij gym in relatie tot mijn werk :+

Moet vernedering een verplicht onderdeel worden om goede werknemers te maken of zo?

Is die op mijn post gericht? Heb het juist niet over vernederen, als je goed leest moet de les wel goed zijn en de reden ook bekend. Ik weet dat er veel gepest wordt en dat moet een leraar kunnen handelen en ook pesters op aanspreken.

Er is niks mis mee om eens een keer iets te doen waar je geen zin in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:03

ik vond gym nooit echt geweldig maar wel goed voor de ontwikkeling, ik zou het zeker houden :j en dan douches maken met hokjes die je op slot kunt doen, zodat je echt kunt douchen na het gymmen..

Vero

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:09

wij hebben wel douches die open en dicht kunnen (in een hokje dus)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:14

Waarom roepen sommigen hier zo hard dat gym verplicht moet blijven omdat andere vakken ook stom kunnen zijn en dat je moet leren doorzetten? Ten eerste heb je in de bovenbouw veel keus wat betreft vakken, dus dat vervelende wiskunde of economie kan je gewoon laten vallen als je daar geen zin in hebt. Maar gym blijft verplicht. Ik vind het prima om dat op dat moment net zo hard een keuze te maken als economie.
Uiteraard moet iedereen leren dat stomme dingen ook bij het leven horen en dat je moet doorzetten. Maar dit kan je overal leren, daar heb je geen gym voor nodig. De vergelijking met toekomstig werk en vervelende klusjes voor je baas doen vind ik bijna lachwekkend eerlijk gezegd. Als een werkgever van mij gaat verlangen dat ik mezelf elke week twee uur lang laat uitlachen, pijnigen en afgaan, dan ga ik toch echt hard op zoek naar een andere baan. Niemand hoeft zoiets te accepteren en te ondergaan.

Ik vind dat Shadow heel mooi verwoord wat ik ook denk. In de huidige vorm is een goede gymles erg lastig, zo niet onmogelijk vorm te geven. Dus laat aub in de bovenbouw de pubers de kans krijgen om er aan te ontsnappen ipv zinloos door moeten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:17

Of je houdt gewoon schoolzwemmen er in...

@MarjanB, ik vind dat er heel veel mis is met een keertje niet doen waar je geen zin in hebt.
Wat is dat nu voor een mentaliteit?
Als iets niet kan is het wat anders, maar geen zin.... Daar kweek je toch alleen maar zwakke verwende drollen mee die inderdaad juist het doelwit van pesterij worden, of zelf gaan pesten?

Beetje ruggegraat kweken kan geen kwaad.

Of vind je het ook goed als leerkrachten even geen zin meer hebben je kinderen les te geven?
De dokter geen zin heeft om je te behandelen, of je werkgever geen zijn heeft om je te betalen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:19

Lusitana schreef:
Of je houdt gewoon schoolzwemmen er in...

@MarjanB, ik vind dat er heel veel mis is met een keertje niet doen waar je geen zin in hebt.
Wat is dat nu voor een mentaliteit?
Als iets niet kan is het wat anders, maar geen zin.... Daar kweek je toch alleen maar zwakke verwende drollen mee die inderdaad juist het doelwit van pesterij worden, of zelf gaan pesten?

Beetje ruggegraat kweken kan geen kwaad.

Of vind je het ook goed als leerkrachten even geen zin meer hebben je kinderen les te geven?
De dokter geen zin heeft om je te behandelen, of je werkgever geen zijn heeft om je te betalen?

Voor een beroep heb je gekozen, en je wordt ervoor beloond (dmv geld/loon). Voor gym kan je niet kiezen en als je pech hebt word je afgestraft (dmv lage cijfers).
Dat vind ik het grote verschil.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:23

Ik was zo een ongemotiveerde zeurende tijdens de gymles *\o/*
Verschrikkelijk was het stond altijd maar een uur stil ga niet me energie verspillen aan die onzin.
Zou fijn zijn als we zelf mogen kiezen of we gym hadden en als we het al moeten dan niet die stomme saaie balspellen elke keer met de jongens die zo hard gooien dat het gewoon gevaarlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:24

Gym als een keuzevak, helemaal top! Muziek en tekenen/handvaardigheid zijn ook keuzevakken, dus waarom gym niet? En ja, het is goed om te bewegen, maar als je er geen zin in hebt en je je onzeker voelt dan beweeg je echt niet zoveel.

Daarnaast komt het wel eens voor dat je het eerste uur gym hebt, dus van 8-9 en dan nog tot vier uur naar school moet , lekker fris!