2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:51

Espoir_ schreef:
Werkt dat ook ja, dat Google Translate?

Ik stuur mijn scriptie op naar een oud klasgenootje van mij die een bedrijf heeft opgericht. Kost ongeveer 200 euro, dan checkt ze op spelling, zinsopbouw, structuur en ze kijkt naar de tijd waarin het is geschreven. Ze past dan meteen heel het document aan zodat het in één tijd is geschreven. Best duur, maar heb het er wel voor over :). Ik ben tegenwoordig niet meer zo goed in Nederlands als een aantal jaar terug.

Hihi, precies de reden dat ik voor mijn afstudeerproject (grafisch ontwerp) een app ontwikkel voor spelling :D Voor jongvolwassenen die de lessen van vroeger en de regels verleerd zijn.

Dispar_Vulgo schreef:
Ik zoek eigenlijk ook nog iemand die m'n scriptie op Nederlandse taal wil checken. Misschien iemand hier? In ruil dat ik diegene d'r scriptie ook controleer?

Ik zou dat wel voor je willen doen eventueel :) Vooral d/t's zijn mijn specialiteit :))
Mijn onderzoeksverslag is zojuist geprint en lever ik morgenochtend in, dus een tegenprestatie hoeft dan niet ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:18

Espoir_ schreef:
Werkt dat ook ja, dat Google Translate?

Ik stuur mijn scriptie op naar een oud klasgenootje van mij die een bedrijf heeft opgericht. Kost ongeveer 200 euro, dan checkt ze op spelling, zinsopbouw, structuur en ze kijkt naar de tijd waarin het is geschreven. Ze past dan meteen heel het document aan zodat het in één tijd is geschreven. Best duur, maar heb het er wel voor over :). Ik ben tegenwoordig niet meer zo goed in Nederlands als een aantal jaar terug.

Wow hoop geld zeg!

Sperziemone schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Ik zoek eigenlijk ook nog iemand die m'n scriptie op Nederlandse taal wil checken. Misschien iemand hier? In ruil dat ik diegene d'r scriptie ook controleer?

Ik zou dat wel voor je willen doen eventueel :) Vooral d/t's zijn mijn specialiteit :))
Mijn onderzoeksverslag is zojuist geprint en lever ik morgenochtend in, dus een tegenprestatie hoeft dan niet ;)

Bedankt, dat zou echt super fijn zijn!!! :D
Ik ga hem vandaag zelf nogmaals helemaal doorlopen. En daarna kan ik hem naar je toesturen.
Ik hoef de definitieve versie pas eind juni in te leveren, dus nog tijd genoeg voor je om te bekijken!

Ben trouwens wel benieuwd hoe de omslag van je verslag eruit ziet!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:35

@ Dispar_Vulgo

Dit is 'm :D

Afbeelding

Afbeelding

En nee, ik denk niet pas in 20014 af te studeren :+ Typfoutje... 8)7

_MG

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:03

Sperziemone, zo een taal/spelling controle is heel verstandig! Mijn scriptie is in het engels, dus ik moet ook nog iemand gaan zoeken die mij straks kan helpen :') Gelukkig wordt er niet heel streng gekeken naar spellingsfouten e.d. omdat Engels eigenlijk van niemand de echte moedertaal is. Er zijn natuurlijk wel bepaalde richtlijnen waar je je aan moet houden in een wetenschappelijk artikel, dus ik hoop dat het allemaal goed komt.. Je cover ziet er trouwens gaaf uit!

Ik wil trouwens ook nog wel scripties nalezen mocht iemand er behoefte aan hebben.

Het is wel leuk dat jullie allemaal zo veel aandacht nog aan de omslag e.d. investeren. Wij moeten ze echt volgens de standaarden van school inleveren, dus weinig artistieke insteek, behalve de titel :+

Vandaag is mijn laatste dag proefpersonen testen! Van de 79 mensen uiteindelijk 8 uitverallers gehad, en genoeg data eraan overgehouden *\o/* Straks ga ik samen met het meisje met die ik testte samen uiteten om het te vieren. Volgende week maandag gaan we de eerste analyse uitvoeren en woensdag staat mijn eerste scriptie-schrijf marathon gepland :D

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:56

Haha _MG, ik moet juist zorgen voor een goed ontworpen omslag aangezien ik grafisch ontwerp studeer. Ik kan dus niet aan komen zetten met een wit A4tje met alleen de titel erop _O- Er wordt wel wat meer van ons verwacht wat dat betreft.

Nog 3 weken en dan ben ik er (als het goed is) vanaf! Nog erg veel te doen voor mijn twee projecten (een website voor potentiële knaagdiereigenaren en een app voor jongvolwassenen om beter te leren spellen) in drie weken, maar moet lukken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:00

Ik heb ook ooooooit (6 jaar geleden) een grafische opleiding afgerond. Dus ik vind het ook altijd m'n eer te na om een banketstaaf standaard rapportje in te leveren.

Lay-out van m'n hbo scriptie had ik toen helemaal zelf ontworpen (omslag én binnenwerk). Maar ik denk dat ze op de uni niet kunnen waarderen als je een afwijkende lay-out binnenin hebt (alles moet APA). Dus enige 'vrijheid' zal de cover zijn deze keer!

Trouwens Simone, als we wat moeten testen of feedback ofzo geven op je app/website, moet je het hier posten he! :D

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:11

Ik zal me ook maar weer eens hier melden, ben al een tijdje niet geweest :o
Op dit moment ben ik nog steeds met mijn opzet bezig, dus ben nog niet veel verder dan een maand of 2 geleden ;( Heb vandaag wel weer mijn aangepaste versie naar mijn beoordelaar gestuurd, na er samen met mijn begeleider naar te hebben gekeken want ik zat echt vast. Ik hoop dus dat het nu wel word goedgekeurd!
Vanochtend werd ik wakker met buikpijn, keelpijn, hoofdpijn en noem maar op :( Gok dat alle stress en spanning er even uit komt.. Maar fijn is anders

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:15

skvetta schreef:
Sorry ik heb niet echt bij gelezen. Hier woensdag en donderdag mijn afstudeer dagen gehad en ik ben geslaagd! 6 juni nog eind gesprek maar kan al niet meer zakken! 30 juni krijg ik mijn diploma:) ik ben blij!
Vanaf 1 september tot eind december kan ik een zwangerschap waarneming gaan doen waar ik tijdens mijn bbl opleiding ook gewerkt heb. In de tussentijd valt er vast nog wel te flexen of wat dan ook. Na december zien we wel verder.

Van harte gefeliciteerd! *\o/*

Wat leuk om al jullie verhalen zo te lezen, de ups :D and the dows :(:) .

Missy_ schreef:
Ik zal me ook maar weer eens hier melden, ben al een tijdje niet geweest :o
Op dit moment ben ik nog steeds met mijn opzet bezig, dus ben nog niet veel verder dan een maand of 2 geleden ;( Heb vandaag wel weer mijn aangepaste versie naar mijn beoordelaar gestuurd, na er samen met mijn begeleider naar te hebben gekeken want ik zat echt vast. Ik hoop dus dat het nu wel word goedgekeurd!
Vanochtend werd ik wakker met buikpijn, keelpijn, hoofdpijn en noem maar op :( Gok dat alle stress en spanning er even uit komt.. Maar fijn is anders

Zulke momenten zijn herkenbaar, rustig aan. :(:)

Ik zal duimen voor je!

Hier zijn wij ondertussen flink aan het schrijven. De eerste twee hoofdstukken van de scriptie worden straks ter tussen beoordeling opgestuurd naar school. Nu volop bezig met het schrijven het resultaten hoofdstuk en ondertussen de resultaten grafisch vormgeven. :)

Mooi werk zo met dit prutweer buiten. :+

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:28

Wat een gave voorkant Sperziemome! Waar heb je dat nu laten doen? (Sorry misschien lees ik er keihard overheen)

_MG, jij bent dus goed in Engels? Ik moet mijn managementsamenvatting in het Engels schrijven. Ik kan alleen echt geen engels :(, althans niet op dat niveau en ook niet met de woorden zoals ik het in het Nederlands heb gebruikt. Zou jij dat misschien willen vertalen? Ik wil er wat voor geven hoor!

Missy_, jeetje wat vervelend! Waar loop je op vast? Is het misschien een idee dat je je stukken eens naar ons stuurt, zodat wij er ook naar kunnen kijken? Ik sta daar zeker voor open hoor, als ik je kan helpen doe ik dat graag!

Zo mijn scriptie is "af". Heb het nu naar een bureau gestuurd die het compleet op spelling, structuur en op gebruikte tijd checkt en aanpast. Ik krijg het dan waarschijnlijk vrijdag in de loop van de dag terug, zodat ik het nog eens allemaal kan checken. Als ik dingen niet goed vind kan ik het weer doorgeven en past ze het aan. Wil eigenlijk zaterdag aan de lay out gaan werken. Iemand ideeën voor een leuke voorkant? Ik ben echt een leek en heb al wat geprobeerd maar het ziet er allemaal niet uit :+.
Na 4 dagen thuis opgesloten te hebben ga ik nu lekker even een stuk met m'n paard wandelen en ik moet zeggen, dat ik spetters regen helemaal niet erg vind nu haha!

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:00

Espoir lief van je! Ik heb het nu net weer ingestuurd dus wacht dat eerst even af :) Waar ik vooral op vastliep/loop is de structuur en opbouw van het stuk, inhoudelijk is het goed volgens mijn begeleider.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:12

Espior,
Volgens mij gaan wij tegelijk op. Ik ben nu ook driftig bezig om de spel en taal foutjes eruit te halen. Woensdag moet ik het inleveren. Ben jij al zo goed als klaar?

Missy,
Is dit de structuur/opbouw van je pva? Die heb ik namelijk heel summier gehouden. Voorblad, titelpagina, Voorwoord, managementsamenvatting, inhoudsopgave, inleiding, h1 organisatiebeschrijving, h2 onderzoeksopzet, h3 theoretisch kader, h4 resultaten (uit je onderzoek), algemene conclusie, implementatieplan, kosten en baten analyse, literatuurlijst en bijlagen. Uiteindelijk heb ik na h3 mijn verschillende deelvragen per hoofdstuk verwerkt. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Daarnaast is het ook niet verkeerd om andere scripties te bekijken op internet.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:56

Espoir_ schreef:
Wat een gave voorkant Sperziemome! Waar heb je dat nu laten doen? (Sorry misschien lees ik er keihard overheen)

Ik heb de voorkant zelf ontworpen en laten printen bij Prografici in Goes :P Ik woon zelf in Hoofddorp maar een
klasgenoot/vriendin ging toevallig daarheen om haar verslag te printen (is haar oude stagebedrijf) en stelde voor
om ook gelijk die van mij te printen! Was € 30,- voor 4 verslagen van 36 pagina's, maar ik weet niet of zij een
vriendenprijsje heeft gehad of niet.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:38

Wieldop, ik heb de definitieve versie vanmorgen ingeleverd! Wat een stress haha. Gelukkig heb ik het op kosten van school kunnen laten afdrukken en inbinden omdat ik onderzoek voor hun deed.

Ah sperziemome, dat is voor mij dichtbij! (15 minuutjes) nou ik heb het nu ingeleverd en kan er niks meer aan veranderen :P.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:52

Sperziemone schreef:
Espoir_ schreef:

Ik heb de voorkant zelf ontworpen en laten printen bij Prografici in Goes :P Ik woon zelf in Hoofddorp maar een
klasgenoot/vriendin ging toevallig daarheen om haar verslag te printen (is haar oude stagebedrijf) en stelde voor
om ook gelijk die van mij te printen! Was € 30,- voor 4 verslagen van 36 pagina's, maar ik weet niet of zij een
vriendenprijsje heeft gehad of niet.

Als je googled op eigen magazine printen, dan kan je het ook online laten doen. Alleen dat is maar tot maximaal ongeveer 60 pagina's.

Missy,
Ik heb een vergelijkbare opzet als Wieldop:
voorwoord, (management)samenvatting, inhoudsopgave, H1 inleiding, H2 theoretisch kader, H3 methodologie (onderzoeksmethoden), H4 resultaten (van het onderzoek), H5 conclusie en aanbevelingen, literatuurlijst, bijlagen

Dit is de normale 'standaard' indeling voor een scriptie.
Ik heb ook een aantal prijswinnende scripties bekeken op internet, voor de structuur en opzet enzo

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:01

Bij mij zit in de h2 onderzoeksopzet de methoden van onderzoek.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:04

Ohja jij hebt H2 en H3 omgedraaid, vergeleken met mijn opzet.
Ik beschrijf in Onderzoeksopzet echt het kwantitatief onderzoek. Dus hoe ik de vragenlijst gemaakt hebt (op basis van de theorie uit H2) en hoe ik de analyses in SPSS doe etc etc.
Maar het opstellen van die vragenlijst is op basis van de theorie, dus daarom eerst theoretisch kader.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:09

Ik heb kwalitatief onderzoek gedaan, namelijk interviews gehouden door middel van open geformuleerde vragen. Dus ik heb eerst mijn onderzoeksvragen en doelstelling uitgewerkt met daarop volgend hoe ik het onderzoek ga doen. Aansluitend heb ik in hoofdstuk 3 het theoretisch kader de populatie verder uitgewerkt. En mijn deelvragen in de hoofdstukken daarna uitgewerkt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:12

@ Sperziemone: volgens mij is dat een vriendenprijsje :D Ik heb daar ook wel eens dingen laten drukken, maar zo goedkoop als je daar noemt, waren ze niet toentertijd.

Hier trouwens eerst theorie, daarna onderzoeksmethoden + onderzoeksopzet.
Kan me het andersom eigenlijk ook niet voorstellen, aangezien ik mijn onderzoeksmethoden moet verantwoorden vanuit de theorie. Ongeacht wat voor soort onderzoek je doet. Maar dat zal ook vast per opleiding verschillen :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:17

Ik heb in mijn methoden van onderzoek de theorie verwerkt waarom ik voor een bepaalde methoden gekozen heb. Waar hebben jullie dan de theorie omtrent je deelvragen verwerkt?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:22

Het was niet de volgorde van hoofdstukken waar steeds commentaar op was, maar meer de inhoud van de hoofdstukken. Zo moest ik dus alinea's en losse zinnen verplaatsen en moest ik de volgorde van mijn deelvragen veranderen. Het meeste hiervan stond al vast sinds februari dus als er dan nu commentaar op komt vind ik dat een beetje jammer.. Verder komt mijn opbouw redelijk overeen met die van jullie.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:30

Vreemd dat je daar nu pas commentaar over krijgt. Juist die volgorde van deelvragen had je begeleider allang aan kunnen geven :)
Is het veel werk om het commentaar te verwerken?

Wieldop schreef:
Ik heb in mijn methoden van onderzoek de theorie verwerkt waarom ik voor een bepaalde methoden gekozen heb. Waar hebben jullie dan de theorie omtrent je deelvragen verwerkt?

Mijn onderzoeksvraag bestaat uit 3 elementen. Die 3 elementen komen dus ook in mijn deelvragen terug. En over die 3 elementen schrijf ik mijn theoretische hoofdstukken. Wat is het precies, wat is erover bekend, wat heeft er invloed op, een overzicht van discussies onder wetenschappers over het onderwerp (want over het mijne zijn nogal verschillende ideeën), etc.

En daarna start ik mijn methodenhoofdstuk met het conceptueel model van mijn onderzoek. Dat is tevens een soort samenvatting van mijn theorie. Vervolgens ga ik toelichten (vanuit theorie) waarom ik bepaalde verbanden uit het model op een bepaalde manier onderzoek, waarom dat geschikt is, maar ook wat eventuele nadelige consequenties kunnen zijn. Eigenlijk het verlengde van het theoretisch kader, maar dan alleen de methodologische kant die ik ga gebruiken.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:52

Ik heb het vorige week ingestuurd nadat ik met mijn begeleider het hele stuk heb doorgelopen. Ben er ongeveer 2 dagen mee bezig geweest, was meer werk dan ik had verwacht.
Had ook aangegeven dat ik het raar vond dat dit nu pas werd gezegd, maar dan komt mn begeleider met 'ja maar het schrijven is een proces en je kunt aan het einde nog iets in het begin aan moeten passen'. Dat snap ik wel, maar aaargh..

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:20

Missy, volgens mij heb jij een zeur van een begeleider. :+
Mijn deelvragen stonden volgens mijn begeleider ook niet in de juiste volgorde in mijn conceptversie van mijn pva, maar de deelvragen waren wel goed en daarom is mijn concept toentertijd goed gekeurd. Volgende bijeenkomst hebben we de deelvragen samen besproken en hebben we de volgorde van de deelvragen veranderd.

Szan,
Volgens mij hebben we andere manier voor het verantwoorden van je onderzoeksmethoden, wellicht komt dit verschil door het verschil in opleiding/school. Ik zag namelijk verschil in verantwoording van bepaalde scripties van andere scholen.
Een klasgenootje van mij heeft ook onderzoek gedaan met SPSS. Ze heeft eerst SPSS omschreven en hoeveel 'foute' enquêtes ze mocht hebben, wanneer haar onderzoek valide was etc. Haar theoretisch kader met betrekking tot de deelvragen staat in het hoofdstuk na de onderzoeksopzet.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:25

Wieldop ik ben zo blij dat je dat zegt haha! Blijkbaar ziet iemand die mij verder totaal niet kent en niks van mijn scriptie weet dat ook al. Ik vind hem namelijk echt een zeur om niks, blegh.
Hij is een soort zzp'er dus bepaalt zelf welke klussen hij aanneemt en als ik na 1,5 week vraag om feedback dan krijg ik als reactie dat ik vergeet dat hij het druk heeft en ook nog andere dingen te doen heeft.. Neem dan minder klussen aan ofzo, ik wil gewoon afstuderen en jij moet mij daarbij begeleiden!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:34

@ Wieldop

Kennelijk is dat inderdaad anders per instelling. Hoewel ze er bij mij geen bezwaar tegen zullen maken als ik theorie en methoden omwissel, denk ik. Kan me alleen niet voorstellen hoe ik dat zou moeten brengen, omdat ik mijn methoden nooit uit kan leggen zonder het theoretisch hoofdstuk van te voren gepresenteerd te hebben. In alle literatuur die ik gebruik is dit ook de volgorde (aanleiding-theorie-methoden-data/resultaten-conclusie), daar zal het eea ook aan kunnen liggen :)

@ Missy

Wat vreemd inderdaad. Als ZZP'er moet je, ongeacht wat voor taak je aanneemt, die wel gewoon netjes kunnen uitvoeren en afronden. Al schreef je maar een 1000-woorden papertje, dan nog moet hij je goed begeleiden. En met dit inderdaad helemaal. Zijn er andere docenten, begeleiders of studenten waar je op terug kunt vallen bij feedback? Moet hij je ook beoordelen?