[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DPTomboy

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:39

Sorry, maar wat is de RIS methode? (denk dus niet dat ik er mee les :P)

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:41

Rijles in stappen, dan krijg je een speciaal boek. Heb je 3 (of 4?) verschillende modules, met verschillende onderdelen. Ik vind het wel fijn want je ziet precies wat je al kunt (je krijgt voor alles een punt, dus als je een 6 voor schakelen hebt hoef je daar niet meer aan te werken.) en wat je nog moet kunnen. Ik ben nu bijna klaar met de eerste module!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:45

Okee, dat is ook wel een handig systeem inderdaad.

Ik heb het gewoon geleerd door te doen. Moest gelijk alles zelf doen behalve op het verkeer letten dat deed hij. En toen ik het schakelen en kijken onder de knie had en een beetje met de auto overweg kon moest ik zelf op het verkeer gaan letten en dat is uitgebreid naar drukkere plekken en moeilijkere situaties.

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:52

Ik hoefde pas bij mijn 7e les ofzo te schakelen:+ Vond ik opzich wel fijn

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:01

nee echt?? Wow ik in de proefles al :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:04

Ik aan het eind van mijn eerste les even testen.
2e les gelijk de hele tijd.

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:05

Wow echt, nee ik moest eerst scannen, remmen, sturen, gas geven, stuurmethodes helemaal onder de knie hebben.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:05

Zo zijn er veel verschillende manieren inderdaad, het is maar net wat je aanspreekt.
De eerste les alleen maar hoeven te sturen lijkt mij persoonlijk eng, wil graag zelf de controle hebben over de auto, dus zelf gas en rem en schakelen en sturen (al remde hij wel toen er ineens een auto aan kwam vliegen op de verkeerde weghelft, tsja gas liet ik los maar de rem kon ik de eerste les zo snel niet vinden).
De proefles was dan ook eerst uitleg en daarna moest ik zelf schakelen, sturen, gas, rem en het kijken doen, uiteraard hielp hij wel waar nodig.

Mijn instructeur heeft ook bewust geen gaspedaal, hij vindt het voor de leerling geen fijn idee dat hij gas kan geven en zo een snelheid kan gaan rijden waar de leerling zich niet veilig bij voelt, de snelheid bepaalt de leerling. hij remt zo nodig en helpt in het begin met de koppeling op laten komen zodat de auto niet steeds afslaat als je het nog niet helemaal onder de knie hebt.

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:07

Geen gaspedaal hebben lijkt me ook niet heel veilig eerlijk gezegd, als je moet invoegen op de snelweg en je doet dat te langzaam kun je toch behoorlijk ongelukken maken lijkt mij?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:08

Lijkt me ook, die gaspedaal hoeft ie toch in principe niet te gebruiken alleen in noodgevallen..

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:09

Bij mij gebruikt ie hem ook nooit, ookal rijd ik vaak te langzaam. Maar vandaag moest ik op de snelweg invoegen en probeerde ik dat met 50 km ofzo :') Was toch even blij dat hij gas bij kon tikken!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:16

Hij wil hem niet, nouja prima dan niet..
Je gaat pas de snelweg op als hij het vertrouwt en daar gaat een hoop theorie aan vooraf en de afspraak dat je hem vertrouwt, ging ook pas de 6e keer dat ik in de auto zat de snelweg op (reed dubbele lessen dus les 11 zegmaar). Als hij zegt gas moet je gas geven en als hij zegt NU 1,2,3 (binnenspiegel, linkerspiegel, schouder) gaan moet je dat ook doen. Door die afspraken gaat het eigenlijk altijd wel goed, en als het niet kan rij je mooi door over de vluchtstrook, maar op de plekken waar hij het je leert is het niet druk met verkeer, dat scheelt ook.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:16

oh ik zat de tweede les ook al op de snelweg :') Grappig al die verschillen

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:18

Die afspraken zijn heel leuk, maar als je dichtklapt en het niet doet. Lijkt me heel gevaarlijk, maar je instructeur zal wel weten waar hij mee bezig is!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:29

Hier zijn ook rijscholen waarbij ze de tweede les al op de snelweg zitten..
De eerste les had het meisje nog niet harder dan 40 gereden en gelijk de tweede les de snelweg op. Daarna was snelheid in ieder geval geen probleem meer, die angst had ze overwonnen :P

Als het niet wil rij je door op de vluchtstrook en is er alsnog niets aan de hand, maar dat gebeurt eigenlijk nooit. mensen hebben genoeg vertrouwen en hij maakt ook goed duidelijk dat het alleen werkt als je luistert en je de snelweg niet op gaat als je het zelf niet ziet zitten.

Wel mooi dat ondanks al die verschillen in lesmethodes er toch redelijk gelijkwaardige examens gereden worden, CBR wil toch een bepaald gedrag zien. Blijkt wel weer dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden :)
Om deze reden is het wel goed om verder te kijken dan 1 rijschool, de lesmethode moet goed bij je passen wil het leuk blijven en goed gaan...

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:56

Mijn instructeur heeft ook alleen een koppeling en een rem. Verder ook met een les of 18 de snelweg op, eerder niet. Eerst alle andere dingen en de snelweg als laatste.

Beetje 't zelfde als DPTomboy, je instructeur helpt je echt nog wel met kijken de eerste keer hoor en benadrukt dat het gewoon heel belangrijk is dat je gas geeft en braaf luistert :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:58

pfff, vreselijk, wachten op je rijbewijs. Ik wil zo graag zelf rijden :+ Je bent dolblij dat je bent geslaagd, maar dan moet je wachten op je rijbewijs en dat is dan toch best vervelend. Maar ach, ik heb hem wel in ieder geval. Nu kan ik nog vaker naar stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:58

Mijn instructeur heeft ook geen gaspedaal :n . Ik deed vanaf les 1 alles al zelf en snelweg moest ik ook al geel snel op :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:04

Ik las dat mensen zeiden dat als je veilig rijd het al snel goed is. Maar ik heb geen gevaarlijke dingen uitgehaald, en verder veilig gereden. Maar was toch niet geslaagd, dus dat betekend niet alles. :P Had overigens wel niet een van de makkelijkste examinatoren bleek. :(

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:06

@xjess, ik liet vooral zien dat ik echt 'doe'. Dus snel voor een auto piepen, niet te lang wachten etc, dat je durft, ipv 'veilig' lang wachten totdat je meer ruimte hebt om af te slaan..

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:12

Yvank_ schreef:
Mijn instructeur heeft ook geen gaspedaal :n . Ik deed vanaf les 1 alles al zelf en snelweg moest ik ook al geel snel op :)

Same here. Moet er niet aan denken dat m'n instructeur een gaspedaal heeft.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:18

De mijne had wel een gaspedaal, was wel handig. Kon hij de auto volledig besturen als het nodig was. Ik zat bij mijn eerste rijschool mijn eerste les al op de snelweg, maar ik mocht nog niet eens zelf terug schakelen. Ik ben daar meteen gestopt. Vond het maar een rare bende daar..

Edit: bij mijn 2e rijschool gewoon alles meteen doen. En de 4e les de snelweg op, de 6e les de stad in. Deed hij heel netjes vond ik.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:12

Waar ik les heeft ook geen gas. Dacht dat ze dat nooit hadden..

Werkt gewoon goed hoor. Als je gas moet geven zegt die het gewoon. Als je in een goede bui bent doe je het dan ook gewoon :P.

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:22

Dat heeft niet met een goede bui te maken, was het maar zo.

Er zijn idd verschillende manieren, en je moet gewoon doen wat goed bij je past! Uiteindelijk in het rijbewijs je doel toch :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:26

Ik ging met mijn 6e les. Hij zei dat hij meestal rond de 10e doet. Toen liep ik nog voor op schema haha.

Ik had een beetje moeite met het feit dat ik nu met 24 lessen nog steeds niet klaar ben, ik had de arrogantie dat ik dacht nu wel klaar te zullen zijn. Maar daar zet ik me nu overheen.