Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:33

Ik vind hem ook wel te doen ondanks dat ik maar halve dagen naar school kan. Dus dat is wel makkelijker anders zou ik het nooit halen. Wil hierna wel even een tijdje gaan werken en dan ergens een werkplek vinden met de mogelijkheid tot doorgroei naar Praktijkondersteuner als ik dat dan ook nog wil haha. Moet daar echt even over nadenken :j

Jorinda

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:34

Genoeg mensen die wel problemen hebben met leren en het echt niet in één jaar zouden halen hoor. Niet iedereen lukt dat....

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:35

Praktijkondersteuner kan nu nog alleen maar als je verpleegkunde hebt.. Heb ik gehoord..
Want bij mij in de klas wilde ook een aantal mensen dat gaan doen, maar dat kan dus niet nu :+

Ik ga er ook even naar kijken.. Misschien kan het toch wel :)

Jorinda, dat klopt inderdaad :) Maar ik denk dat je zelf goed kunt inschatten of hoe lang je over een opleiding moet doen.. Je hebt ook een 2 jarige opleiding namelijk :)

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:37

Uhhm je kan echt wel met doktersassistente praktijkondersteuner worden hebben er hier namelijk meerdere gedaan :+

Jorinda

Maar vond het nogal kort door de bocht om dan te zeggen "ik begrijp niet waarom er 3-jarige opleidingen bestaan voor Doktersassistente". Zo van 'nou als je dat in drie jaar moet doen, dan ben je wel echt dom'. := Zo vond ik het een beetje overkomen. Maar zo was het vast niet bedoeld :)

_Nancy

Klopt, maar ik zeg ook; vanaf DIT jaar.. :)
Dat is iets nieuws of zo iets.. Zei mijn lerares in ieder geval die zelf ook PO is.

Maar ik ga er zelf ook even naar kijken :)
Dat lijkt me namelijk ook heel leuk om te doen en als t kan..... :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:38

Jorinda__ schreef:
Maar vond het nogal kort door de bocht om dan te zeggen "ik begrijp niet waarom er 3-jarige opleidingen bestaan voor Doktersassistente". Zo van 'nou als je dat in drie jaar moet doen, dan ben je wel echt dom'. := Zo vond ik het een beetje overkomen. Maar zo was het vast niet bedoeld :)

Haha, nee zo bedoel ik het helemaal niet :D
Niemand is dom.. Wat is dom? :+ Dat is ook voor iedereen anders..

Ik ga even kijken naar PO, want als dat wel hierna kan.... :):)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:40

Dit staat bij de opleiding van de han;

Bent u verpleegkundige en wilt u aan de slag in de huisartspraktijk als praktijkondersteuner op hbo-niveau, ofwel POH'er? De opleiding Praktijkondersteuner hbo (voorheen LPO) bereidt u voor op een boeiend takenpakket.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:40

Er is gewoon een 2 jarige bedrijfsopleiding waar je naar toe kan temisnte wel hier in de regio.

Moet je wel een huisarts hebben die graag wilt dat jij praktijkondersteuner wordt. Er is volgens mij ook een reguliere opleiding maar ik zou het persoonlijk altijd vanaf doorgroei doen vanaf je werkplek bent omdat je dan een stuk zekerder bent van een baan en praktijkondersteuner is echt nog een opkomend beroep. Je zou ook een HBO P kunnen halen en Master/Bachelor (weet niet wat het verschil is) Nurse Practioner kunnen doen :j

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:41

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:41

En dit is een ander stukje;

Ook praktijkassistenten of verpleegkundigen op mbo-niveau kunnen deze opleiding volgen. Kies dan eerst voor de 1-jarige vooropleiding Praktijkondersteuner mbo om u zelf voor te bereiden om op hbo-niveau te leren, denken en werken.

Moet je daarvoor al ergens in dienst zijn dan??
Edit; Ik lees het al! :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:43

Sorry hoor.. Maar het is wel erg onduidelijk.

De een zeg dat je verpleegkunde moet hebben, de ander zegt dat DA volstaat..
Citaat:
Toelating
•U hebt een bacheloropleiding Verpleegkunde afgerond
•U bent geregistreerd als verpleegkundige (Wet BIG)
•U werkt minimaal 1 jaar, bij voorkeur in de eerstelijnsgezondheidszorg
•Heeft u gelijkwaardige kennis en ervaring of de opleiding Praktijkondersteuner mbo afgerond= Een toelatingscommissie beoordeelt uw aanmelding

Ik ga even de school mailen..

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:44

Heb een tijdje geleden met praktijkondersteuner van mijn oude stage erover gehad.

Zij vond de opleiding wel echt te doen. Je hoeft ook maar 1x pw naar school :j

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:44

@Nancy volgens mij verschilt het echt per school en locatie.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:47

Ik twijfelde wel een beetje ja.. Ik heb nooit echt geweten van dat wil ik later worden. Ik heb nou niet echt iets van tadaaaaa dat is het. Ik heb ook op school een beroepskeuzetest (van 80,-) gedaan. Maar daar kwam niet iets uit waar ik iets mee kon. Toen ben ik gaan kijken wat ik leuk vind om te doen in een beroep, telefoon aannemen, afspraken inplannen.. maar dit lijkt het meeste op sectaresse, en dat vind ik dus niet leuk, te veel economisch (wat ik absoluut niet kan) en altijd achter een balie. Ik wou toch wel in contact met mensen, en medisch advies geven en ook nog kleine handelingen doen. Hier ligt dokterassistente naar mijn idee gewoon het dichtse bij. Ik ben al aangemeld en aangenomen en hij duurt 3 jaar de opleiding (wat ik zelf wel mee vind vallen...). Maar ik hoor alleen maar van mensen verhalen van ; is niet leuk enzo. Waardoor ik natuurlijk ook niet gemotiveerder raak...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:49

Ik heb de HAN gemaild hierover :)
Nu maar afwachten..

DA zit inderdaad het dichtst bij jouw wensen, zo te lezen :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:50

Anders kan je inderdaad altijd de school er nog over mailen/bellen waar je de POH opleiding wilt doen!
Ik wilde dat ook doen, maar gezien ik niet zo'n groot budget heb en de avondschool niet vergoed wordt...

Ruby: ik denk dat je de doktersassistente-opleiding dan heel leuk gaat vinden hoor!
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 17-07-12 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:51

Ik denk inderdaad dat DA dan misschien wel het beste erbij past.

Misschien een gekke vraag maar: Oren uitspuiten, urine onderzoeken, injecties geven ,wratten aanstippen zijn dat wel dingen die je ook zou willen doen? Of wil je meer de ziekenhuis poli kant op?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:52

Jorinda__ schreef:
Anders kan je inderdaad altijd de school er nog over mailen/bellen waar je de POH opleiding wilt doen!
Ik wilde dat ook doen, maar gezien ik niet zo'n groot budget heb en de avondschool niet vergoed wordt...

Sommige huisartsen willen wel meebetalen aan de opleiding teminste wat ik soms gelezen heb erover ligt natuurlijk ook wel een beetje bij welke arts je werkt :+

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:53

Liezzel schreef:
Ik denk inderdaad dat DA dan misschien wel het beste erbij past.

Misschien een gekke vraag maar: Oren uitspuiten, urine onderzoeken, injecties geven ,wratten aanstippen zijn dat wel dingen die je ook zou willen doen? Of wil je meer de ziekenhuis poli kant op?

Ja dat zou ik wel willen doen hoor. :j
Alleen wat houd ziekenhuis poli in, wat voor dingen kun je daar doen?
Mag je ook gewoon met de opleiding in een ziekenhuis werken? Of bij de receptie van een ziekenhuis enz.?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:53

Ik heb ook even naar de kosten gekeken voor POH.. Daar wordt je ook niet vrolijk van :+

Ik werk (loop stage dus) op een poli :)
Dat is echt heel leuk! Ik kan naar andere poli's ivm mijn stage.

Ik heb nu alleen een administratieve poli (neurologie) en dat is dus minder.. :O

Maar als DA kun je ook werken bij een bloedbank of GGZ oid :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:54

Maar op een poli als orthopedie mag je ook injecties klaarleggen enzo toch? :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:57

het 1e jaar krijg je toch ook 3 hepatitis B injecties en je moet toch 1x bloedprikken, doet dit zeer? Heb dit nog nooit eerder laten doen :P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:58

Jorinda__ schreef:
Maar op een poli als orthopedie mag je ook injecties klaarleggen enzo toch? :)

Op de orthopedie heb ik ook gestaan.
Dat is vooral hechtingen verwijderen en injecties klaarleggen inderdaad.

Vooral de poli's urologie, chirurgie (vooral de kaak en plastische!!), orthopedie zijn wat meer met medisch technisch handelen :)

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:00

@Jorinda Orthopedie denk ik wel hoor :).

Ik vind injecties geen zeer doen maar ligt er denk aan gewoon rustig blijven :P.

Wij moesten elkaar ook prikken op school hoor :). (Uiteraard onder begeleiding ;) )