Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:20

Links schrijven is bést moeilijk, heb ik net ondervonden. Mijn fijne motoriek is sowieso al niet goed, maar links ziet het er al helemaal niet uit. Dus ik ben maar begonnen met heel groot schrijven, dan kan ik wennen :+

Mag ik trouwens vragen wat jullie als 'scheef' zien? Dat je ongelijke benen hebt, dat je gewrichten/schouders ongelijk zijn? Of dat je een makkelijke en een moeilijke kant hebt, bij alle dagelijkse dingetjes?

Jade

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:38

ik zit naar mijn weten wel recht, mijn schouders durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen, maar mijn rechterbeen drijft liever dan mijn linkerbeen en ik heb de neiging om met mijn rechterhand meer te doen om paard nageeflijk te krijgen dan met links, links is bij mij ook wat minder vergevingsgezind te paard. paard liep altijd met de kont naar links, links moeilijker loslaten dan rechts, stelling en buiging naar links was lastiger.
rechtsom was ook altijd makkelijker rijden dus.
ik ben rechtshandig, zoals te verwachten :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:44

Ik trek nogal eens mijn rechterschouder op, hel wel eens over naar rechts en ik wil haar nogal eens aanduwen als ze niet snel genoeg op mijn been reageert. Mijn instructrice ziet het al als mijn linkerwenkbrauw iets lager is dan de rechtse, is heel frusty op het moment zelf maar wel heel fijn met goed leren rijden.

Zit net te denken... Bregh heeft de neiging om haar achterhand rechts naar buiten te duwen en dus met la niet te sporen, maar of dat nu door mij komt of dat ik door haar meer rechts ben geworden...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:49

Op die manier, ik snap het :j Dan is het idd zaak om te zorgen dat je zelf beide zijden even handig en soepel kunt gebruiken. "Scheef" is dan een niet zo vreselijk logisch woord, vind ik.

Breghje: Maar hoe kan jij dan meer rechts worden door je paard?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:43

het is een wisselwerking, zelfs al was ik recht begonnen, dan was ik over de jaren heen getraind door mijn paard om scheef te handelen omdat hij door zijn ongelijkheid links en rechts om andere handelingen vraagt, ga ervanuit dat breghje dat bedoelt :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:31

Ja precies, dat bedoel ik. Ik ga straks als ik haar weer op kan pakken opnieuw beginnen met rechtrichten van ons beiden. En dan zal ik toch eens goed opletten (en het ook met Margreet over hebben tijdens de cursus als het ter sprake komt) of ik of zij de "aanleiding" is, en wat dan ook de oorzaak zou kunnen zijn.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:40

Ik fiets vaak met losse handen. Eerst ging dat voor geen meter, nu gaat het heel aardig. Op die manier oefen ik met recht zitten..

Boa is ook door alle blessures anders gaan belasten en schever geworden. Gister heb ik even op haar gestapt in de bak. (Dat was voor het eerst sinds lang weer in de bak, we hebben de laatste tijd alleen buiten gestapt op straat). Ik vond haar voor haar doen verrassend recht :D Dus dat was wel gaaf en moet ik echt zo zien te houden. Is ze dus echt wel goed hersteld van haar peesblessure..

Nu Sacha (Fries) ook weer wat rechter zien te krijgen. Nu de sneeuw weg is ga ik haar ook maar eens aan de dubbele longe zetten..

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:24

fina was ook opvallend recht, na weken stilstand.
Maar jezelf rechtrichten is wel zeker van belang, en zeer moeilijkhet werkt voor mij wel om gewoon wat vaker erbij na te denken om iets 'andersom' te doen... Maar bij de helft lukt dat niet...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:47

djoni schreef:
Mag ik trouwens vragen wat jullie als 'scheef' zien? Dat je ongelijke benen hebt, dat je gewrichten/schouders ongelijk zijn? Of dat je een makkelijke en een moeilijke kant hebt, bij alle dagelijkse dingetjes?

Niemand is 100% symmetrisch gebouwd, dus je wordt al in meer of mindere mate scheef geboren (letterlijk, dus), maar dit verschilt heel erg per persoon in hoeverre je asymmetrisch bent. Maar door je aangeboren voorkeur ontwikkel je je lichaam ook scheef doordat je de spieren aan je voorkeurskant meer ontwikkelt dan de andere. Zo kan dus iemand die relatief behoorlijk symmetrisch geboren is, naar mate die ouder wordt, toch steeds schever worden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:23

rossi schreef:
Haar site is: http://www.equijoy.nl

Rossi, leuke site! Hele interessante workshops ook, toch net weer anders dan je vaak tegenkomt. Voor mij wel een aardig eind weg, maar onder de 2 uur dus ik ga daar vast ooit nog wel eens langs. ;)

Ik wilde ook dit jaar EMP gaan doen, maar omdat de lesdagen op woensdag en zaterdag vallen ging dat niet. Ik werk namelijk in de jeugdzorg (redelijk toepasselijk voor de opleiding ;)), en dat is buitenschools en dus zijn woensdagmiddag en zaterdag de enige dagen in de week dat ik overdag kan werken. Daar zit dus een groot deel van mijn uren en die kan ik niet zomaar steeds overslaan. Ik hoop echt dat de lesdagen volgend jaar anders vallen, want ik wil de opleiding erg graag gaan doen! Ik zit ook naar de master Ecologische Pedagogiek te kijken, dan kun je Eco-Mediated Pedagogy weer als afstudeerrichting kiezen ofzo, en het trekt me ook wel om een masterdiploma te halen in dit veld.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:19

Heb mij vanavond opgegeven voor yoga. Nu maar hopen dat het op het rijden tzt ook echt een positieve uitwerking heeft ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:23

reiziger schreef:
Heb mij vanavond opgegeven voor yoga. Nu maar hopen dat het op het rijden tzt ook echt een positieve uitwerking heeft ;)

Vast. Je krijgt zo'n bewust gevoel van je lichaam, er wordt heel erg naar ontspanning gewerkt herinner ik me, en ook al gaan bepaalde houdingen niet vlekkeloos want stijf en stram misschien, het gaat om het gevoel.

*Wilt ook weer terug naar yoga... heimwee....*

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:23

Ik rijd er nog geen ZZ van ;), maar ik voel het verschil wel in het dagelijks gebruik van mijn lichaam. Alles is toch net wat soepeler en dat voelt gewoon fijner, ik zit beter in mijn vel. Ik hoop dat jij het ook positief ervaart!

Ik moet zeggen dat ik het een paar jaar terug ook gedaan heb en toen vond ik het hélemaal niks, dus het kan nogal wisselen hoe je het ervaart. ;)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:56

Het hangt ook enorm van je docent af, de methode moet echt wel passen bij wat jij zoekt en wat jij wil van yoga :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:16

ja precies, ik deed toen Hatha Yoga, iets anders wás er simpelweg niet (is dus ook al heeeeel lang geleden, ik denk zeker een jaar of 13-15 geleden) en ondanks heel erg fijn, vond ik op een gegeven moment de docent lichtelijke sekte trekjes krijgen. We moesten vooral maar geen vlees meer gaan eten, kregen steeds meer dingen opgelegd en toen ben ik gestopt. Of ik al dan niet vlees eet is mijn eigen beslissing, en die wil ik niet opgelegd krijgen bij iets wat ik voor mijn ontspanning doe.

Tegenwoordig zijn er heel veel vormen, sommigen lijken me echt heel fijn!!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:35

Nimue schreef:
Ik rijd er nog geen ZZ van ;),

Niet?! ;)

Volgens mij is het Hatha yoga wat ik ga doen. Fijn is wel dat ik eerst een proefles mag. Ben ook heel benieuwd of ik het wat vind, maar via iemand van mijn vorige stal ben ik aan deze yoga juf gekomen, dus ik verwacht niet dat ze sekte achtige trekjes heeft :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:58

Nee, en het was me wel beloofd tijdens de proefles, dus ik ga ze maar aanklagen denk ik. ;)

Ik doe zelf yoga op de sportschool, daar werd ik toch al lid en ze boden dit aan dus dat leek me een mooie gelegenheid. Nu zou ik wel vaker willen, maar naast de sportschool ook nog ergens een yoga-cursus erbij is toch wat aan de prijs. ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:52

yoga is heerlijk! :D
Ik mis het ontzettend maar heb geen tijd om me op vaste tijden naar yogales te brengen, doe thuis nog wel eens oefeningen... maar raak er zo een beetje uit... Heb gelukkig wel wat jaren ervaring, want volgens mij moet je niet met gekke 'been in je nek' oefeningen beginnen zonder zoiets...

Maar zeker de moeite waard!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:27

Nimue, ik zou ze zonder verder nadenken voor het gerecht slepen. Bedoel.. Géén ZZ, en ook nog eens geen sekte achtige trekjes????? HOe gek moet het worden!!!! Je hebt daar gewoon recht op, staat volgens mij zelfs in de advertentie dat je minimaal ZZ gaat rijden door yoga. :') _O-

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:49

Ja, dat dacht ik ook, maar ik heb het nagevraagd en dat bleek alleen te mensen voor mensen boven de 1.70 en onder de 60 kilo. Iets met lenigere lichamen ofzo...

Die sektarische trekjes ga ik proberen zelf binnen te brengen, volgende week neem ik handgeschreven foldertjes mee over dat je alleen maar rood moet dragen om je 1e chakra te ontwikkelen, en ik hoop dat ze dat dan overnemen in de les!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:22

Tis hier wat stilletjes! Iedereen druk weekend gehad?

Ik ben me hier eens aan het oriënteren op wat yoga-achtige dingen, ik merkte vrijdag tijdens de les dat het geen kwaad kan om me ook buiten het paardengedoe heen wat bezig te houden met lichaamsbewustzijn, spanning laten afvloeien, houding, dat soort dingen. Twijfel tussen yoga en tai chi, of misschien zelfs wel zumba of zo, wat soepeler worden in de heupen :D Nadeel is dat veel cursussen nu juist in januari begonnen zijn en ik geen idee heb of je ook later in kan stromen, dus maar eens wat rondbellen deze week.

Want ik had weer even zo'n ikleerhetnooit-ervaring vrijdag :+ Paardje was ook wat baldadig en snel afgeleid want er stond een hengst in de paddock naast ons, ik weet dan niet goed wanneer ik moet ingrijpen, wil haar niet straffen voor iets wat ik zelf verkeerd doe en zij voelt vervolgens haarfijn aan dat ik er niks van zeg als ze maar een klein beetje doet wat ik vraag in plaats van helemaal. Blijft lastig, zoiets.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:56

Justy schreef:
Ik ben me hier eens aan het oriënteren op wat yoga-achtige dingen, ik merkte vrijdag tijdens de les dat het geen kwaad kan om me ook buiten het paardengedoe heen wat bezig te houden met lichaamsbewustzijn, spanning laten afvloeien, houding, dat soort dingen. Twijfel tussen yoga en tai chi, of misschien zelfs wel zumba of zo, wat soepeler worden in de heupen :D Nadeel is dat veel cursussen nu juist in januari begonnen zijn en ik geen idee heb of je ook later in kan stromen, dus maar eens wat rondbellen deze week.

Ja precies! want ik merk ook dat ik best stijf ben verder, en ook geen geweldige conditie heb. En oefenen met lichaams bewustzijn is altijd goed. Sommige topsportruiters heb ik ook wel eens horen zeggen dat ze ook aan hun eigen conditie werken, en eigenlijk is dat best heel logisch.

Morgen heb ik mijn proefles, ben benieuwd! Het was hier geen probleem om halverwege het seizoen in te stromen. Alle niveau's zitten door elkaar, de yogajuf zei dat ze dat bewust deed, zo kan een ieder ook kijken en leren van elkaar, en verder kan je voor jezelf bekijken hoe ver je komt, en is er geen "goed of fout" en is het gewoon ervaren, voelen, etc en dat sprak mij wel aan. Het zijn kleine groepjes, dat vind ik ook fijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:00

Nimue schreef:
Ja, dat dacht ik ook, maar ik heb het nagevraagd en dat bleek alleen te mensen voor mensen boven de 1.70 en onder de 60 kilo. Iets met lenigere lichamen ofzo...

Die sektarische trekjes ga ik proberen zelf binnen te brengen, volgende week neem ik handgeschreven foldertjes mee over dat je alleen maar rood moet dragen om je 1e chakra te ontwikkelen, en ik hoop dat ze dat dan overnemen in de les!

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:02

Justy, ik heb afgelopen weekend voor het eerst na 3 maanden weer te paard gezeten, geprobeerd mijn banaan alvast wat uit te lijnen en ik kán je verzekeren.... ik moet echt iets gaan doen. Zuurstof was niet nodig, maar de geluiden die vanuit mijn springende en protesterende bovenbeenspieren kwamen waren overtuigend genoeg..... :') _O-

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:14

Breghje schreef:
Justy, ik heb afgelopen weekend voor het eerst na 3 maanden weer te paard gezeten, geprobeerd mijn banaan alvast wat uit te lijnen en ik kán je verzekeren.... ik moet echt iets gaan doen. Zuurstof was niet nodig, maar de geluiden die vanuit mijn springende en protesterende bovenbeenspieren kwamen waren overtuigend genoeg..... :') _O-

Haha, misschien moeten we een yoga meeting doen? :+