Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:25

goeroe schreef:
Twee meiden waren trouwens veel te laat waarna ze een stempel moesten halen. Dat werd me niet in dank afgenomen :') en ze bleven de hele les gepikeerd kijken. :(:) Ik vond het daarna wel moeilijk om ze nog weer bij de les te krijgen want ze hadden duidelijk niet veel zin. Weten jullie hier iets op?

Ze zijn in elk geval wel een stempel gaan halen dus? Dan kun je je toch tevreden voelen over jezelf :)

Dat persoonlijk contact herstelt zich later wel weer, in zo'n boze bui laat ik ze meestal maar even.
Als ze niet werken uit dwarsigheid bied ik een keuze. Afhankelijk van de reputatie van de leerling (sommigen flikken elke les hetzelfde en bij anderen is het echt een boze bui :D ).

Opties die ik gebruik:
- aan het eind van de les opdracht laten zien en van te voren melden wat je af wilt hebben (en naar behoren, niet zomaar wat invullen!). Is het niet af, uur terugkomen en alsnog maken. (dit ook vooraf duidelijk communiceren)
- verstoren ze de les ook nog: op de gang werken, en hetzelfde als hierboven.
- bij die-hard nietsdoeners en snordrukkers: ik laat je nu de keuze - OF deze les gewoon keihard aan het werk OF je kunt eruit en je gaan melden, dan halen we het na schooltijd allemaal wel in plus een portie strafwerk er bovenop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:40

MLoeser schreef:
Nou, heeft iemand nog tips om de klas stil te houden tijdens de uitleg en het zelfstandig werken? Graag :)

Ik vraag zelf alleen absolute stilte tijdens uitleg en klassikaal werken. Bij zelfstandig werken mag er van mij (zachtjes) overlegd worden.

Het is voor leerlingen ook best zwaar om steeds maar 50 minuten helemaal stil te zijn, dan kunnen ze bij zelfstandig werken even ontladen. Ik ben er zelf ook niet zo streng op dat het per se over de stof moet gaan, maar wil het wel redelijk rustig houden (dus niet door de klas roepen) en er moet wel gewerkt worden.

Ook zijn er klassen waarbij het goed werkt om te beginnen met 5-10 minuten even ontspannen met ze praten in een klassengesprek, waarbij ze even kunnen ventileren over dat moeilijke proefwerk van de vorige les, hun zin in vakantie, ruzie in de klas... en daarna pas les. Dan is de eerste opwinding en emotie er weer af. Of het werkt is uitproberen, sommige klassen worden hier nog drukker van ;)

Bij klassen die wel willen maar grote concentratieproblemen hebben kun je ook eens een afspraak maken: Eerste 30 minuten goed in stilte werken is laatste 20 minuten film kijken of een spelletje doen, of alle lessen die week goed werken dan trakteer je op ijsjes oid. Tonen dat je de moeite apprecieert. En hoe kinderachtig ook misschien: sommige klassen zijn gevoelig voor een sticker of leuk tekeningetje in het klassenboek en dat soort dingen.

Dingen die ik al gedaan heb in het verleden aan maatregelen om aandacht op te eisen:

1) Indien mogelijk tijdig ingrijpen zolang het nog maar om enkele leerlingen gaat. Eventueel niet alleen vanaf je bureau toeroepen maar er ook naar toe lopen en aanspreken, of bijvoorbeeld de naam op het bord noteren, waarna 1-3 kruisjes erachter strafwerk of nablijven betekent. Vooraf je systeem communiceren naar de klas!
2) Als het gaat om de hele klas
- wachten tot het stil is
- op het bord gaan schrijven dat je het stil wilt hebben (en eventueel erachter, dat alle tijd die je vanaf nu moet wachten na school/in de pauze ingehaald kan worden door de hele klas, en dan de minuten bijschrijven op het bord).
- afspraken maken met de klas dat wanneer jij je hand opsteekt, de leerlingen die het zien stil op hun plaats moeten zitten met de hand omhoog. Als ze jou niet in de gaten hebben, hebben ze akties van medeleerlingen wel in de gaten uiteindelijk :j
- een keer goed bulderen en preek houden, als ze nu niet als de wiedeweerga in alle stilte gaan werken, kan de hele klas nablijven (ook als het maar de helft is die kliert en je weet niet precies wie het zijn. Sneu misschien maar er is ook zoiets als collectieve verantwoordelijkheid. Volgende les gaan leerlingen elkaar wel corrigeren ;) )

3) Strafmaatregel voor kwekkende leerlingen: nablijven in absolute stilte. Voor elk geluid dat gemaakt wordt, verlengt de tijd. Geloof me: de tijd duurt lang in stilte met niks te doen :=

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:44

Urielle schreef:
Ze zijn in elk geval wel een stempel gaan halen dus? Dan kun je je toch tevreden voelen over jezelf :)

Natuurlijk, dat wel. Ik vermoed alleen dat wat ze daarna op de gang tegen elkaar zeiden niet zo geschikt is voor in de schoolkrant. :') Vervolgens zijn ze bijna een kwartier weggeweest, blijkbaar hadden ze tijd nodig om af te koelen. := Die beledigde gezichten zijn de hele les niet meer verdwenen. :(:) Eerlijk gezegd moest ik er vooral om lachen. :o Het is wel jammer dat ik waarschijnlijk geen kans krijg om het persoonlijk contact te herstellen want dit was mijn laatste les aan die klas.

Verder bedankt voor alle tips Urielle! Ik zie er voor mij ook veel bruikbare dingen tussen staan. :D

_Patriciaa

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:27

Hoi allemaal ;D !

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik heb een vraagje :o ;
Zijn er hier ook mensen die de PABO volgen op de Marnix academie in utrecht?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

Groetjes een waarschijnlijk toekomstig Pabostudente ;D

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:01

@ goeroe: dat is toch prachtig :D Hoe bozer leerlingen op mij worden, hoe mooier ik het vind. En dat weten ze ook van mij, hihi. Een jongen zei op hyves eens over mij:
Citaat:
"Gjilke is aardig maar ze lagt me wel uit als ik moet nakomen das wel poedersuiker"

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:17

Nou mijn 2e stage dag zit er op, wat ben ik moe zeg!
De leerlingen beginnen nu al wel te wennen aan mijn aanwezigheid in de klas en sommigen beginnen zelfs al te vragen etc.
Een andere docent had het over mij gehad met zijn leerlingen en ze vonden me streng 8-) haha terwijl ik eigenlijk nog geen les heb gegeven en alleen afentoe maar met ze heb gepraat. Volgens mijn coach was dat wel goed en heb je het ook wel nodig op het vmbo. Ik heb de schijn dus iig al met mij *D

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:16

Weet iemand nog een briljante 1-april grap die ik met mijn kinders kan uithalen O:)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:43

Volgens mij waren bij ons de kids vergeten dat het 1 april was :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:03

Ik kon niet gaan werken, heb platte bedrust dus ik lig nu met de laptop op mijn buik op de bank hahaha.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:11

Hallo allemaal,

Ik kom me ook even melden op dit topic :). Ik studeer klassieke talen en ben wellicht van plan om ook voor biologie een eerstegraads bevoegdheid te gaan halen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen voor de klas natuurlijk en ga daarom met dit topic mee lezen :). Groetjes!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:45

hey, ik ben al een tijdje niet meer actief hier :P Ik heb besloten om naar het behalen van mijn HBO-P over te stappen naar WO psychologie :) Ik hoop dat ik dar meer op mijn plek ben, het is sowieso mijn eerste keuze sinds klas 3 :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:45

Welkom OlimpicDiaz en MLoeser veel succes met psychologie!

Hier even Paasrust, komende week maar twee daagjes: een dag lesgeven en een dag excursie. Heb er wel zin in!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:58

Hier nog een onderwijsassistent :) ik zit nu bijna in het 3e leerjaar en wil hierna ook nog graag verder leren.. Waarschijnlijk Pedagogiek maar misschien ook wel de Pabo, zit nog een beetje te dubben.

Ik loop 4 dagen in de week stage in 3 groepen 1/2 op een geweldig leuke school :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:52

_Patriciaa schreef:
Hoi allemaal ;D !

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik heb een vraagje :o ;
Zijn er hier ook mensen die de PABO volgen op de Marnix academie in utrecht?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

Groetjes een waarschijnlijk toekomstig Pabostudente ;D

Ik zit op de Marnix Academie in Utrecht!
Zit nu in het 3e jaar. Ik vind de school opzich wel goed, maar het is op elke school wel wat, zo ook op deze :o .
Gewoon goed rondkijken op verschillende PABO's!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:40

Ik zit nu in het eerste jaar van de (I)PABO, maar ik heb besloten om iets anders te gaan doen omdat ik nog veel meer moet groeien.

Nu ben ik een beetje aan het rondvragen, en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met SPH en Pedagogiek.

Ik loop vooral met de vraag rond of je daar wél de tijd krijgt om te groeien en niet meteen in het diepe gegooid wordt. Ik ga natuurlijk wel informatie inwinnen bij eventuele scholen, maar ik ben ook wel erg benieuwd wat mensen er over te zeggen hebben die er ervaring mee hebben. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:25

Wat bedoel je precies met in het diepe gooien? Ik had het idee dat het bij de PABO juist vrij rustig gaat. :o

Ik heb de basiscursus er nu bijna op zitten. Het was leuk, maar toch ook wel zwaar. Ben mezelf een paar keer flink tegengekomen. :+ Hoewel het me erg spannend lijkt verheug ik me er enorm op om volgend jaar eigen klassen te hebben. Het lijkt me vooral fijn omdat ik dan meer overzicht zal hebben en zelf planningen en toetsen kan maken. Nu heb ik hier en daar lessen gegeven, maar daardoor miste ik toch wat richting en eerlijk gezegd ook een beetje het grotere doel. Verder vond ik het soms lastig om met bepaalde docenten om te gaan. Iedereen heeft duidelijk een geheel eigen visie en niet in elke visie kan ik me even goed vinden. Dat is natuurlijk niet erg en kan heel interessant zijn, maar zolang je geen volwaardig docent bent heb ik het idee dat andere docenten/opleiders/coaches verwachten dat je het toch ongeveer op hun manier zult doen. Tussen die mensen bestaan echter ook meningsverschillen en daardoor heb ik soms het gevoel gehad dat er aan verschillende kanten aan me werd getrokken. Ik hoop dat ik volgend jaar iets meer mijn eigen plan zal kunnen trekken, maar ik vermoed dat ik nog wel vaker met dit 'probleem' te maken zal krijgen.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:13

Er is vandaag bij ons examenstunt. Moest geheim blijven, maar natuurlijk weet iedereen het al. Het schijnt om 9 uur te beginnen, en docenten moesten oude kleren meenemen. Mijn eerste les is pas om half 11, dus zit nog veilig thuis O:)

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 02:00

Hallo allemaal!

Het topic is al enigszins stilgevallen, maar wie weet dat er weer een beetje leven in geblazen wordt! ;)
Ik ben van plan om volgend jaar te beginnen met de lerarenopleiding Nederlands. Is er hier iemand die deze opleiding al volgt? En weet iemand welke scholen ik wel, en vooral niet moet gaan bezoeken?

Verder lijkt het me ook erg leuk op maatschappijleer te geven naast Nederlands. Bij mij op school wordt gezegd dat je enkel lesbevoegdheid nodig hebt om dat te mogen, geen precieze opleiding tot docent maatschappijleer. Vinden jullie (studenten maatsch.) dat acceptabel? En wat zijn bijvoorbeeld belangrijke punten/onderwerpen die jullie nu bijleren?

Groetjes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:22

Dat was vroeger wel zo di_Segno omdat er vroeger geen opleiding bestond. Nog steeds mag jij als docent Nederlands ongediplomeerd wiskunde geven omdat je vijf jaar vrijstelling hebt en lesgeeft op geschiktheid ipv bevoegdheid. Maar de vraag naar diplomering wordt steeds groter omdat er simpelweg steeds meer mensen zijn die dat papiertje WEL hebben en dus theoretisch gewoon (verder) boven de stof staan.
Maatschappijleer is heel breed en je algemene ontwikkeling moet wel heel allround zijn en diepgaand op alle vlakken om boven de stof te kunnen staan. Tuurlijk kun je gewoon uit de methode lesgeven. Dat kun je ook doen met Frans of wiskunde. Maar als docent wil je toch meerwaarde kunnen geven. Ik geef les in een leergebied en ik merk echt wel dat ik toch wat tekort schiet in de vakken die niet 'mijn vak' zijn hoor!
http://www.fontys.nl/flot/default.asp?i ... ode=211391
hier kun je mijn vakkenpakket nalezen voor ml.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:48

Ik ben totaal niet op de hoogte van wat er precies gedaan wordt aan maatschappijleer op het VMBO :o maar bij HAVO en VWO vind ik een academische achtergrond een groot voordeel en eigenlijk zelfs noodzakelijk. Algemene ontwikkeling en vakkennis zijn belangrijk maar in mijn ogen niet voldoende. Ik vind dat je als docent ook op een hoger niveau naar maatschappelijke ontwikkelingen moet kunnen kijken. Dat betekent dus op de hoogte zijn van onderzoek en resultaten kunnen interpreteren en op waarde schatten. Daarbij is het noodzakelijk dat je over de nodige kennis (o.a. statistiek) en onderzoekservaring beschikt. Met zo'n achtergrond denk ik dat er van maatschappijleer veel meer te maken is dan wat het momenteel vaak is. Vooral VWO-leerlingen ben je dat eigenlijk ook verplicht, aangezien die zich (vaak) voorbereiden op de universiteit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:54

Maar er zijn bijna geen scholen die ml in h/v onderbouw geven, dus dan spreek je nu over de eerstegraders?
Als docent ml tweedegraads ben je toch voorn. opgeleid voor het vmbo.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:35

Ja klopt, ik heb het over eerstegraads. Zoals ik al schreef weet ik eigenlijk niet goed hoe het zit met maatschappijleer op het VMBO. Misschien doelde di_Segno ook wel alleen daar op, maar dat werd me niet helemaal duidelijk. Wil jij misschien eens wat meer vertellen over hoe het gaat op het VMBO, Urielle? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig. Krijgen alle leerlingen maatschappijleer, in welke klas(sen) en hoeveel uur in de week ongeveer? *schaamt zich dat ze er echt geen idee van heeft* :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:54

Ik geef zelf geen maatschappijleer op het VMBO, maar ML 1 is een examenvak in alle leerwegen, de school beslist of het in 3 of 4 of allebei gegeven wordt.
ML II kan op G/T een keuzevak zijn als de school het aanbiedt. In de sector Zorg en Welzijn moet er een keuze gemaakt te worden tussen wiskunde of een van de gamma vakken.
Op Kader is ML II een keuzevak maar alleen binnen de sector Zorg en Welzijn.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:49

Bedankt voor jullie reactie. :)
Heb duurt nog wel even voordat ik uberhaupt mijn HBO heb afgerond, dus de keuze om maatschappijleer erbij te gaan studeren ligt nog een heel eind weg.
De keuze ligt in principe gewoon bij de school als ik het goed begrijp of ze inderdaad mensen met een papiertje op dat vakgebied willen hebben of niet. Dat cursusoverzicht ziet er zo op het eerste gezicht inhoudelijk wel vrij zwaar uit. Vind het best raar dat je dat kunt 'missen' als docent-zijnde eigenlijk, maar net wat je zegt; uit een methode lesgeven of echt verstand hebben van zaken naar aanleiding van de opgestoken kennis in de opleiding zit wel een groot verschil.

Ik had trouwens in vmbo-3: 1 uur per week maatschappijleer, en in vmbo-4: 2 uur per week (blokuur). ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:04

Ik moet nog een hele les voorbereiden nu... :+
Koppie thee erbij en gaan!