uitkering 22 jarige

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:37

goeroe schreef:
Nimue schreef:
Kamer via studentenhuisvesting van 250
Collegegeld 115
Verzekering 45 (na verrekening zorgtoeslag)
Huisgeld e.d. 10

Dan houd je nog 150 euro per maand over voor kleding, eten en boeken. Dat is niet breed, maar daar kun je echt wel van leven. Of je het wilt is natuurlijk een andere vraag. ;)

Volgens mij houd je 140 euro over, maar ik vind het knap. ;)

Oh, echt? Ik had 560 als basisbedrag, en dan 250 + 115 + 45 + 10 = 320 en ik kan dus inderdaad niet rekenen. :D

Het kamerbedrag is wat er veelal betaald wordt bij studentenhuisvesting, waar in principe iedereen voor in aanmerking komt - áls je je op tijd inschrijft, maar dat is aan jezelf. Boeken tweedehands kopen, uit de bieb halen of kopiëren, prepaid nemen zodat je maar 2 euro telefoonkosten hebt, en voila, scheelt al een hoop. Niet leuk om zo te moeten leven en als je de kans hebt zou ik er lekker bij gaan werken. Ik heb een tijdje van 30 euro per week moeten leven (boodschappen, onverziene uitgaven, reizen buiten OV-tijden om, alles moest daaruit) en dat was echt heel naar - maar ik leef wel nog steeds, dus het kan wel.

Possie, ik moet mijn afrekening voor huur- en zorgtoeslag over 2007 nog krijgen, en de IBG is ook wel eens zo langzaam geweest. Het is niet uitzonderlijk, en tenzij ze héél veel geluk heeft komt het wel uit. Het zou natuurlijk kunnen dat zij net die ene uit zoveel is die niet gecontroleerd wordt, maar ze loopt wel een enorm risico.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:23

goeroe schreef:
__Possie__ schreef:

Je moet 26 van de 36 weken gewerkt hebben. Dus als je steeds na een maand weer stopt is dat geen probleem als je maar snel genoeg weer met iets anders begint zodat je op een totaal van minimaal 26 weken komt.
__Possie__ schreef:
Wat ik van mn vriend begrepen had was het zo dan had ze weer ergens werk maar na een maand stopte ze er toen zomaar mee en op dat moment meteen uitkering aangevraagd en geen ander werk daarna, ze zit nu nog steeds zonder werk al ruim 3 jaar ongeveer (als we ons nie vergissen), want ja ze raakte zwanger en meteen van dag 1 van haar zwangerschap had ze al helemaal geen trek meer erin om te werken want dan zou het niet goed komen met het kind (klinkt mijn oren erg onzin maar goed).

Stufi = prestatiebeurs. De prestatiebeurs is ongeveer 250 euro per maand en je mag zelf weten waar je dat aan besteedt. Ik zou het alleen raar vinden als ze dit langer dan een jaar krijgt zonder iets voor haar opleiding te doen, want veel opleidingen kennen een bindend studieadvies. Sowieso moet ze alles terugbetalen als ze niets afmaakt, dus ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. ;)

Dank je wel voor je goede en duidelijke uitleg (zo zie ik maar heb er niet echt de ballen verstand van :o ) maar had zoiets ook maar te horen gekregen van mn vriend, want ook hij vind het allemaal maar erg vaag. Maar wat ik even niet snap was dat ze vorig jaar ff a´la €2000euro gestort kreeg van IBG (dit weet ik ivm ze dit aan mn vriend haar broer vertelde toen), en hoe ze erop reageerde nou zo van ´´Yeahh eindelijk binnen ga meteen winkelen´´!! Mn vriend vond dat toen al heel erg apart want ze zit al niet eens meer op school en heeft dus ook niks afgemaakt geen diploma niks!

We maken ons er ook absoluut niet druk om hoor we denken zo maar van Ach je doet maar lekker ze komen vroeg of laat toch nog wel achter je aan (als goed is)...

Maar waar zou die 2000euro voor gediend hebben dan omdat jij net vertelde dat stufi is prestatiebeurs van ongeveer 250euro?? Hmm ach weet je het kan me ook niks schelen, maar vind het wel onterecht want er zijn gewoon mensen die keihard voor hun studie knokken om hun diploma te halen, en als ze bijv het niet halen binnen het gestelde termijn mogen ze alles terug betalen, nou dat vind ik dan wel wat raar...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:28

@Nimue: Ik moet bekennen dat ik een rekenmachine heb gebruikt. :o :)) Overigens had ik wat gegoogled naar gemiddelde kamerprijzen en ik vond veel verschillende bedragen, maar allemaal tussen de 265 - 335 euro (landelijk gemiddelde). In bepaalde plaatsen zul je gemakkelijk iets goedkopers vinden, maar in bijvoorbeeld A'dam mag je al gelukkig zijn als je voor 335 euro een kamer vindt. Maar goed, allemaal bijzaak. :+ Conclusie is dat het kan, maar dat het niet gemakkelijk is.

@__Possie__: De enige reden die ik kan verzinnen dat je schoonzus zoveel geld van de IB-groep kreeg is omdat ze het op de één of andere manier nog te goed had. Het is in elk geval niet gebruikelijk dat zulke bedragen ineens worden uitgekeerd en als ze niets heeft afgemaakt zoals jij zegt moet ze het vanzelf weer terugbetalen. Weet je zeker dat ze het niet zei om jullie lekker op de kast te jagen? :o

Edit:
__Possie__ schreef:
Hmm ach weet je het kan me ook niks schelen, maar vind het wel onterecht want er zijn gewoon mensen die keihard voor hun studie knokken om hun diploma te halen, en als ze bijv het niet halen binnen het gestelde termijn mogen ze alles terug betalen, nou dat vind ik dan wel wat raar...

Mensen die keihard knokken zullen niet in de problemen komen door de termijn, want die is 10 jaar. Als je een opleiding die normaal gesproken 4 jaar duurt na 10 jaar nog steeds niet hebt afgerond denk ik niet dat het er nog van zal komen. ;)

Yellowcab

Re: uitkering 22 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:41

Nee als je er keihard voor knokt heb je hem hoe dan ook wel in 10 jaar denk ik en anders heb je misschien toch echt een verkeerde studie gekozen maar daar kom je meestal wel vrij snel achter.
Ik snap de regels van de IBgroep op zich wel al zitten er wat moeilike gevallen tussen bijvoorbeeld bij gescheiden ouders, dat de ene ouder waar je geen contact mee hebt bijvoorbeeld vrij rijk is maar dus niks betaald. Dat soort gevallen regelen ze vrij slecht maar over het algemeen snap ik het verder wel.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:55

In dat soort gevallen kun je naar de rechter gaan en een bijdrage (tot je 21ste) afdwingen, maar niet iedereen wil dat. Je kunt ook bijlenen tot het maximale bedrag of erbij gaan werken. Kiezen uit 3 kwaden dus. :+

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:52

Ja het is een heel gedoe iig, een vriendin had dat probleem namelijk. Geloof dat ze uiteindelijk ook maar is gaan lenen omdat dat makkelijker was dan iets regelen met haar vader. Mijn ouders zijn ook gescheiden maar ben blij dat ik die problemen niet heb gehad!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:35

Nou ze zal ons door dat te hebben gezegd aan ons (oftewel haar broer) niet te maken heeft met dat ze ons de kast op te jagen oid. Want zij weet ook dondersgoed dat dat haar broer toch niet koud laat (hij verdiend ruimschoots, en daarbij lachtte ie haar alleen maar uit voor zo´n bedragje), hij zei er alleen op van vroeg of laat komen ze het je toch weer terug vragen en dan is zij de pineut want mevrouw heeft zoveel geld niet! En ze heeft het er echt over gehad dat dat haar prestatiebeurs of aanvullende beurs was oid (weet het allemaal nie zo goed meer) maar goed!

En of ze het misschien van vorige maanden zoveel nog tegoed zou hebben kan ik met mijn hoofd niet bij want mn vriend zei dat ze vanaf het begin af aan al gewoon stufi had ontvangen ect...

En okee ik begrijp mensen die er keihard voor knokken die laten tenminste het ook zien en die mensen gun ik het helemaal dat ze dat geld krijgen, want zij doen er allemaal wat voor ect...Maar zij doet er helemaal niks meer voor maar wel braaf haar handje opgehouden om het geld te incasseren..En voor dat soort mensen vind ik het gewoon schandalig en erg onterecht...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:43

Je hebt 4 jaar recht op stufi, na die 4 jaar moet je de opleiding zelf betalen. Tenzij je van mbo naar hbo gaat dan krijg je nog 4 jaar. De opleiding moet je in 10 jaar afgerond hebben is dit je niet gelukt dan moet je alles terug betalen. Ik snap niet dat ze nog stufi krijgt als ze geen opleiding meer volgt, opleidingen schrijven je echt wel uit als je niet meer komt. Dus dat verhaal van haar klopt echt niet helemaal hoor, ze moet het echt ooit wel eens terug betalen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:47

Het is toch aan iemand zelf om uitkering te vragen?
Als ze het krijgt is het fijn voor haar kan ze op der gemakkie school doen en toch een beetje inkomen hebben.
Vind er niks mis mee als mensen van een uitkering leven,

Meid ik geef als advies ,Niet meer dit soort topics beginnen
want reacties als werk er lekker voor had je kunnen verwachten ;)
Gewoon bellen je situatie uitleggen en kijken of je wel of niet in aanmerking komt nee heb je ja kan je krijgen :P

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:52

nixx schreef:
Je hebt 4 jaar recht op stufi, na die 4 jaar moet je de opleiding zelf betalen. Tenzij je van mbo naar hbo gaat dan krijg je nog 4 jaar. De opleiding moet je in 10 jaar afgerond hebben is dit je niet gelukt dan moet je alles terug betalen. Ik snap niet dat ze nog stufi krijgt als ze geen opleiding meer volgt, opleidingen schrijven je echt wel uit als je niet meer komt. Dus dat verhaal van haar klopt echt niet helemaal hoor, ze moet het echt ooit wel eens terug betalen.

Moet ze allemaal terug betalen idd...
Je moet een stempel hebben van je school... en die krijgt ze niet.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:14

Ze heeft geslijmd als brugman bij de school om der niet uit te schrijven (dit had ze in bijzijn van der vader en der broer) verteld waarom ze dat aan de school zo gevraagd heeft omdat ze op dat geld nog zat te wachten... En dat heeft ze zo ongeveer vorig jaar april ontvangen...

Maar goed tis ook zoo de IBG zal vast en zeker wel achter haar aan komen, maar zoiets mag een school toch ook helemaal niet mee in stemmen of heb ik dat nou verkeerd??

En echt Juline als ik jou was zou ik ook gewoon even bellen nee heb je maar de ja kun je krijgen, want jij bent nu al een tijdje weer aan het zoeken en als je aangeeft dat je er eerst zelf wou proberen allemaal dan zullen ze denk ook heel goed snappen...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:44

Ik vind het maar een raar verhaal Possie. Vreemde school is dat dan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:29

DaanxBien schreef:
Het is toch aan iemand zelf om uitkering te vragen?
Als ze het krijgt is het fijn voor haar kan ze op der gemakkie school doen en toch een beetje inkomen hebben.
Vind er niks mis mee als mensen van een uitkering leven,

Maar dat geldt dus alleen als je recht hebt op WW. Als je studiefinanciering krijgt heb je geen recht op bijstand.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:33

nixx schreef:

Ik beken dat ik er niets van geloof. :o Ik beweer niet dat jij hier zit te liegen __Possie__, maar wat jij allemaal vertelt kan echt niet. Iemand zit hier ongelofelijk uit z'n duim te zuigen. :Y)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:29

goeroe schreef:
nixx schreef:

Ik beken dat ik er niets van geloof. :o Ik beweer niet dat jij hier zit te liegen __Possie__, maar wat jij allemaal vertelt kan echt niet. Iemand zit hier ongelofelijk uit z'n duim te zuigen. :Y)

Ik ben het ook helemaal met jullie eens hoor want ook ik snap helemaal niks meer van haar verhaal en vind het ook allemaal erg vaag..

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:14

Ik zou me er maar niet druk om maken als ik jou was er klopt duidelijk niks van haar verhaal! Laat haar maar banketstaaf denk ik ;) Als het wel waar is komt de ib daar echt nog wel achter!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:24

__Possie__ schreef:
Ze heeft geslijmd als brugman bij de school om der niet uit te schrijven (dit had ze in bijzijn van der vader en der broer) verteld waarom ze dat aan de school zo gevraagd heeft omdat ze op dat geld nog zat te wachten... En dat heeft ze zo ongeveer vorig jaar april ontvangen...

Ja, als ze nog ingeschreven staat bij school is het logisch dat ze nog stufi krijgt. Dan is ze namelijk officieel nog studerende.
Waarom de school ermee heeft ingestemd vind ik ook vaag, maar misschien is ze overtuigend geweest over haar wens het ooit nog af te maken - zelfs al vinden jullie die wens niet overtuigend. Hoe dan ook loopt ze op termijn wel tegen de lamp, denk ik. Na 10 jaar wordt stufi inderdaad teruggevorderd als ze de opleiding niet afmaakt. Niet kunnen betalen is dan geen excuses, want je krijgt een betalingsregeling.

Goeroe, de prijzen die ik noemde voor kamers zijn inderdaad niet gemiddeld, maar ik ging uit van de studentenhuisvesting (waar in principe iedereen voor in aanmerking komt, al moet je natuurlijk wel lang wachten). Het gemiddelde wordt door de particuliere markt flink omhoog gedreven, inderdaad.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:12

Ja maar die school moet ze dan toch ook betalen? Ze staat heus niet gratis ingeschreven

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:19

Dat zal toch ook wel? Maar school is 'maar' 1500 euro, dus als je dan 300 euro stufi krijgt is dat nog steeds voordelig. Of althans, dat lijkt het, als je niet doorhebt dat je dat geld later weer zult moeten terugbetalen en daarnaast ook je collegegeld gewoon kwijt bent.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:54

Nimue schreef:
Goeroe, de prijzen die ik noemde voor kamers zijn inderdaad niet gemiddeld, maar ik ging uit van de studentenhuisvesting (waar in principe iedereen voor in aanmerking komt, al moet je natuurlijk wel lang wachten). Het gemiddelde wordt door de particuliere markt flink omhoog gedreven, inderdaad.

Dit is écht niet overal zo. Mijn zusje en ik zitten allebei in Tilburg op kamers. Zusje betaald €340 (!!!) in de maand voor 16m2 via een studentenhuisvesting, ik zit bij een particulier en betaal €240 euro in de maand voor 19m2.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:18

Dat is dan wel heel veel, wat zij betaalt. Een vriend van mij betaalt in Tilburg ongeveer hetzelfde voor een studio met eigen badkamer/toilet en keukentje, via een woningbouwvereniging. In Utrecht kon je toen ik me inschreef bij de SSH aangeven in welk complex je wilde, en dus ook kijken welke aansloot bij jouw budget, is dat in Tilburg niet zo?

Voor zover ik weet, is studentenhuisvesting en sociale woningbouw normaal gesproken goed te betalen. Particulier kun je natuurlijk ook geluk hebben (ik betaalde zelf ook maar 140 euro voor mijn kamer in Utrecht, al was dat ook wel echt een kleintje). Over het algemeen is particulier huren volgens mij wel duurder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:52

Nimue schreef:
Over het algemeen is particulier huren volgens mij wel duurder.

In Enschede niet. Daar was bijvoorbeeld de campus duurder dan particulier een kamer huren...
En op de campus kon je ook niet altijd terecht (ik geloof dat het inmiddels wel weer kan trouwens) omdat ze selecteerden op de woonplaats van je ouders. Als je minder dan een uur reizen van Enschede woonde, dan kon je niet op de campus terecht.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:20

Ik zei dan ook 'in het algemeen' hé. ;) En ik doelde natuurlijk op vergelijkbare situaties.

Worden er niet in elke stad betaalbare kamers (ca. 250 euro) aangeboden door de studentenhuisvesting? Dat ze daarnaast ook duurdere kamers hebben weet ik ook wel, maar het ging mij erom dat het in principe dus voor iedereen te doen zou moeten zijn om iets betaalbaars te vinden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:21

Nimue schreef:
Voor zover ik weet, is studentenhuisvesting en sociale woningbouw normaal gesproken goed te betalen.

Dat laatste valt tegen hoor. Ik huur zelf bij een sociale woningbouwstichting ten oosten van Groningen, om te wonen zo ongeveer het goedkoopste stukje Nederland. Na aftrek van de huurtoeslag betaal ik 210 euro, een schijntje als je kijkt naar de ruimte die ik heb (maar dus niet in de stad en dat willen de meeste studenten graag). Toch, als je de kosten voor stroom, gas (!), water en kabel er bij optelt ga ik ruimschoots over de 400 euro heen. := Gelukkig woon ik samen waardoor het alsnog goed betaalbaar is.

Met je bewering over dat het voor iedereen mogelijk is om iets goedkoops te vinden ben ik het ten dele eens. Iemand die de tijd heeft, doorzettingsvermogen en een beetje geluk kan iets goedkoops vinden. Aan de andere kant zijn er veel minder goedkope kamers dan studenten die graag een goedkope kamer zouden willen hebben.

Maar wat blijven we off-topic gaan! :)) Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt totdat een mod ons komt waarschuwen. _O- Zou niet nodig moeten zijn toch?

Hoe gaat het me je Juline? Ben je al druk aan het solliciteren geweest?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:55

heb vandaag me 10 verplichte sollicitaties gedaan nu dus maar afwachten op antwoorden. hopelijk heb ik eind van de maand werk. vermijd ook liever de bijstand maar als het niet anders kan ben ik blij dat de optie open staat