Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:38

De stand zag er wel práchtig uit!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:54

Heel leuk opgezet Yucca!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:17

Ziet er zeker super uit, zo met die achterwand, siervaasje, paars kleedje....helemaal af +:)+

Zeg, vraagje. Ik neem aan dat de meesten van jullie ook een zakelijke rekening hebben.
Ik krijg elke 3 maanden automatisch "kosten en provisie" bedragen afgeschreven (zonder verdere uitleg eigenlijk) van mijn rekening door de Rabobank...vind dat niet heel erg tof eigenlijk want is toch dik 100 euro per keer en dus al snel 500 euro per jaar -O-

Kan dat nou niet minder :?

Zoveel bijzonders doe ik nou ook weer niet...heb geen iDeal ofzo, ontvang en betaal 99% binnen Nederland en dan een enkele keer Duitsland of België ofzo....dus zo spannend is dat nou ook weer niet -O-

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:19

WAAAAATTTTT Pmarena??? Ik zou snel aan de bel hangen hoor!

God ik ben toch blij dat ik bij het Belgische Record bank zit en nooit dat soort fratsen meemaak. Ik betaal nul komma noppes voor al het geen wat ik doe, met 3 rekeningen, 2 pinpassen en een visakaard en onlinebanking...

Ik zit nu ziek thuis en heb van pure ellende toch maar eens mijn bureau rustig leeggeruimd en sopje over gehaald (tussen het gekuch, gerochel en gesnotter door). Kilo' s papier buiten en opeens een zee van ruimte... (jullie herinneren je misschien nog mijn rommel-stapels papier foto van een paar weken terug...)
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 22-04-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:21

Betaal je dan helemaal geen kosten :?

Hier betaal je voor elke scheet kosten, volgens mij ook iets van 8 of 9 cent per klik die je op de internetbankieren website doet....om je rekeningoverzicht te bekijken enzo dus -O- Ik heb op 31 maart ineens weer een afschrijving van 80,23 euro te pakken voor "kosten" en 40 euro voor "provisie" wat de hell dat ook is -O-

En nog 15 cent debetrente, schijnbaar even rood gestaan :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:22

Nee sorry, die heb ik niet! En eigenlijk juist daarom niet ....

Ik heb een beetje een lastige klant. Al twee keer de foto's aangepast maar ze zijn nog niet naar wens....Het gaat om t.aarten en na de kleuren te hebben aangepast, staat de t.aart 'opeens' scheef. Tja, daar kan ik op de foto niet zoveel meer aan doen...en eerlijk gezegd vind ik het een beetje mierenneukerij. Aan de ene kant vind ik het héél vervelend dat ze niet tevreden is en doe ik mijn best om alles aan te passen, maar op een gegeven moment weet ik het ook niet meer hoor, ik kan niet toveren...*zucht*

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:24

pmarena schreef:
Betaal je dan helemaal geen kosten :?

NADA NOPPES NIHIL
Wel KRIJG ik elk kwartaal een 4 euro rente of zo :')

Als ik jou was, ik belde een rondje banken af en keek ook eens naar online banken. Record is trouwens een dochter van ING hier in België.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:28

Whut, betalen om je rekeningoverzichten te zien? Dat is ook wel bij het haar getrokken... Ik bekijk dat dagelijks meerdere keren om te zien of er internetbestellingen betald zijn, zou een mooie rekening worden...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:29

Mallootje schreef:
Whut, betalen om je rekeningoverzichten te zien? Dat is ook wel bij het haar getrokken... Ik bekijk dat dagelijks meerdere keren om te zien of er internetbestellingen betald zijn, zou een mooie rekening worden...

Per click nog wel. Stelletje dieven :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:32

Heb het voor de grap weer eens opgezocht, dit staat op de site van de Rabo, en dan vooral even de link van de PDF aanklikken voor alle kosten, 7 cent per betaling bijvoorbeeld....

Citaat:
U betaalt voor wat u gebruikt
De zakelijke rekening kost € 4,25 per maand. Daar komen de kosten van eventuele andere zakelijke producten bovenop. Denk dan aan:

Rabo Internetbankieren € 3,50 per maand
Zakelijke Rabo WereldPas € 1 per maand
Rabo CreditCard € 2,50 per maand

Tarieven zakelijk betalingsverkeer 2013 (PDF, 424 kB)
http://www.rabobank.nl/images/tarieven_ ... 503041.pdf

Een privé-rekening zakelijk gebruiken dat mag niet, als de bank daar achter komt dan moet je alsnog zakelijk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:33

Tja, ik heb gewoon een prive-rekening bij de ASN voor mijn bedrijf. Als ze gaan klagen dan stap ik wel op...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:37

Ik vind het voor verkoop ook wel zo professioneel staan als mensen gewoon op naam van je bedrijf hun betaling kunnen storten, en niet op je eigen naam. Maar om daarvoor nu direct honderden euro's per jaar te moeten betalen :\

En het is wel fijn om je privé en zakelijke dingen gescheiden te kunnen houden. Maarja, dat kun je ook op andere manieren...

Bij de ING was het trouwens van hetzelfde laken een pak toen ik dat een paar jaar geleden eens vergeleek. Tarieven iets anders maar zeg maar net alsof je GSM-abonnementen met elkaar vergelijkt: bij de 1 is A wat duurder en B wat goedkoper, bij een ander weer andersom...het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel.

Wel bizar trouwens als je in België niks hoeft te betalen?

Hebben jullie dan ook geen zakelijke rekeningen, of dat wel? :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:38

Ik heb wel een businessrekening, en daar betaal ik wel iets voor, maar niet zoveel als jij! Ik geloof iets van 8 euro per kwartaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:43

Ik zit bij ING...
En ik betaal inderdaad ook flink wat per jaar.
Meestal rond de 20/25 euro per kwartaal. Afhankelijk van hoeveel bij/afschrijvingen er zijn geweest enzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:49

Mallootje, dat komt aardig overeen met wat blijkbaar mijn basis-kosten zijn:

- 4,25 euro voor de zakelijke rekening op zich
- 3,50 euro voor het gebruik maken van internetbankieren

Maar dan komt er dus alweer 3 euro per kwartaal bij voor het kunnen gebruiken van mijn zakelijke pinpas.
Waar ik alleen maar mee tank zo eens in de paar weken :P En mee inlog op internetbankieren.

De hele rest komt dan toch van kosten die gerekend worden voor overschrijvingen, het doorkijken van mijn online rekening-gegevens, het ontvangen van papieren afschriften en wat ze er verder nog bij bedenken -O-

Ik vind het vrij kittig hoor.

Snap wel dat het heel fijn is dat ik het heb, en op zich kan het dit ook best wel waard zijn, ze verlenen toch een hele fijne dienst, maar het is best een beetje boel bizar dat het zo veel geld moet kosten terwijl een particulier dat niet heeft....en het in België dus wellicht ook niet normaal is -O-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:58

Voor de fotografen onder ons:

Wat doen jullie als een klant na bij het bekijken van de foto's steeds weer iets nieuws vind aan de foto wat niet goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:59

Wat bedoel je precies met dat ze iets vinden dat niet goed is aan de foto?
Dat je bewerking ze niet bevalt ofzo?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:07

Nou eerst waren de kleuren iets te flets naar het zin. Ik hou zelf wel van frisse foto's dus ik maak ze vaak vrij licht (zonder daarbij overbelicht te zijn overigens). Goed, dat vond de klant dus niet mooi en dat heb ik aangepast. Geen probleem!

MAar ,nu staat de t.aart scheef volgens de klant. Als je foto gewoon bekijkt zie je dat niet echt, maar nu ze het heeft genoemd zie ik het. De ene kant zie je nét iets meer onderbord dan aan de andere kant. Maarja, daar is nu niet zoveel meer aan te doen en ik vind het, persoonlijk, niet heel storend.

De t.aarten zijn gefotografeerd bij daglicht, dus een natuurlijk verloop van het licht van de ene kant van de t.aart naar de andere kant. Maar dat vind ze nu achteraf toch niet mooi...Ik heb haar al uitgelegd dat ze dan een studio-opzet moet pakken, omdat je dan het licht kan sturen.

Ik snap heel goed dat de foto's belangrijk zijn en dat ze ze graag perfect wil en ik heb echt heel erg mijn best gedaan om alles goed op de foto te zetten. Maar achteraf blijkt er dus van alles fout/niet perfect te zijn en ik weet niet goed wat ik er nu mee moet...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:27

Pmarena hoe bedenken ze het he, het bekijken van de rekening.

Yucca dat is vervelend. Hoe goed je het ook wil doen, je kunt niet toveren. Ik denk dat je in gedachten moet houden dat de klant vaak nog denkt, rolletje afdrukken/op pc zetten en klaar. Dat maakt het beslissen tot hoever je hierin wilt gaan misschien wat makkelijker.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:48

Goedemiddag!

Ik zou me hier ook graag melden als dat kan :D

Mijn naam is Denise.
Ik ben sinds 14 Maart zelfstandig ondernemer geworden.
http://www.ds-pictures.com
D's pictures op facebook :)

Het is wel echt hobbymatig en niet bedoeld om er echt m'n brood mee te verdienen.
Ik werk gewoon in de bejaardenzorg en doe een studie Nederlands ernaast.

Ik vind trouwens die aangifte wel lastig om te doen, heb een formulier ontvangen maar wou het digitaal doen.
Nu kan ik via de website dat formulier weer niet vinden om digitaal aangifte te doen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:50

@Yucca
Ah, zo eentje...
Ja, dat herken ik wel... Vooral bij klanten die een goedkopere shoot hebben gedaan in 't verleden.
Hoe duurder ik werd, hoe minder van dat soort types ik tegen kwam.

Je kunt proberen uit te leggen (voor de bewerkingen) dat dit jouw stijl is en dat iemand ook een fotograaf kiest (normaal gesproken) omdat de stijl van de fotograaf die persoon aanspreekt. En dat je 't inderdaad op verzoek wel iets kan aanpassen. Als ze van te voren (!!!) aangeeft hoe ze 't wil hebben.
Anders krijg je dat ze nog 6 dingen opnieuw wil aanpassen. En of je ze dan ook nog even zwart/wit en sepia wil doen, etc.

Qua belichting kun je inderdaad niets meer doen dan uitleg geven...

Met bewerken trouwens ook; jij weet niet hoe zij haar beeldscherm heeft staan. Kan best zijn dat ze die zó heeft ingesteld, dat als de foto's helemaal naar wens zijn op HAAR scherm, en je drukt ze af (/zij laat ze afdrukken) dat 't dan helemaal niet goed meer is.

Voor de toekomst:
Ondernemer zijn betekend de "keuze" hebben in welke klant je wel of niet wil.
Als ik merk dat een klant er zó eentje is, zeg ik vaak "nee" tegen de opdracht. Ik zit niet op dat soort gezeur te wachten. Want zo'n klant zeurt ook als je alles wel perfect hebt gedaan. Er is altijd wel íets om nog over te zeuren. Dat ligt niet aan jouw werk, maar aan dat type klant.

Voor nu:
Probeer duidelijk te zijn in communicatie, veel geduld te hebben en alles zo veel mogelijk uit te leggen.
Maar maak haar wel duidelijk dat ze (vanaf nu) alleen nog van te voren dingen kan "verzoeken" als er in haar ogen iets anders moet. Geleverd = geleverd. Je kunt niet tien keer alles overnieuw doen.
Ja, dat kun je wel. Maar jouw werk is technisch correct geleverd, dus vraag je dan gewoon om een extra bijdrage voor retoucheer werkzaamheden. ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:33

Het is inderdaad voor een klein prijsje...

Maargoed, dank voor je opbeurende berichtje! Soms heb je even een klein steuntje in de rug nodig voor je weer terug kunt reageren. Ik heb teruggemails dat ik het erg vervelend vind dat ze niet tevreden is en dat ik mijn best doe om alles naar haar wens te maken. Ik heb één t.aart gespiegeld en dat toegestuurd, kijken wat ze daarvan vind.

Heb ook genoem dat mijn stijl van fotograferen (op locatie en met bestaand licht) wellicht niet helemaal bij haar 'wensen' past. Dat ze dan beter kan kiezen voor een studiosetting waar licht kan worden geregeld en waar alle ruimte is voor de camera en alles uitgemeten kan worden.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:20

pmarena schreef:
Zeg, vraagje. Ik neem aan dat de meesten van jullie ook een zakelijke rekening hebben.
Ik krijg elke 3 maanden automatisch "kosten en provisie" bedragen afgeschreven (zonder verdere uitleg eigenlijk) van mijn rekening door de Rabobank...vind dat niet heel erg tof eigenlijk want is toch dik 100 euro per keer en dus al snel 500 euro per jaar -O-

Kan dat nou niet minder :?

Provisie is meestal voor een product als een bankgarantie of een krediet op de rekening.
Als ik jou was zou ik toch maar eens navragen waar de provisie voor is en hoe de kosten zijn opgebouwd en of er mogelijkheden zijn om te besparen.
Je kunt trouwens de Rabobank-app gratis downloaden en dan kun je gratis je saldo opvragen en mutaties bekijken. Via internetbankieren betaal je voor 'het ophalen van de gegevens'.
Als je de kosten van de diverse banken vergelijkt, zijn de verschillen niet zo groot.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:08

pmarena schreef:
Heb het voor de grap weer eens opgezocht, dit staat op de site van de Rabo, en dan vooral even de link van de PDF aanklikken voor alle kosten, 7 cent per betaling bijvoorbeeld....

Citaat:
U betaalt voor wat u gebruikt
De zakelijke rekening kost € 4,25 per maand. Daar komen de kosten van eventuele andere zakelijke producten bovenop. Denk dan aan:

Rabo Internetbankieren € 3,50 per maand
Zakelijke Rabo WereldPas € 1 per maand
Rabo CreditCard € 2,50 per maand

Tarieven zakelijk betalingsverkeer 2013 (PDF, 424 kB)
http://www.rabobank.nl/images/tarieven_ ... 503041.pdf

Een privé-rekening zakelijk gebruiken dat mag niet, als de bank daar achter komt dan moet je alsnog zakelijk.

:wow: :( Ik kijk niet uit naar wat er straks bij mij extra afgeschreven wordt. Dat hadden ze wel mogen zeggen bij het openen van de rekening zeg! Ze had het over 10 euro p/m.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:27

Voor starters heeft de Rabobank het Starterspakket. Dan is er 2 jaar lang een heleboel gratis.
En ik dacht dat je dan ook overzichten kreeg, wat het normaal zou kosten, zodat je een idee hebt hoe het na die 2 jaar gaat worden. (Maar dat weet ik niet zeker, want toen ik mijn rekening opende, bestond dat starterspakket nog niet.)
Andere banken hebben vast ook zoiets.