Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:03

Goede vraag, het begin vind ik nog steeds het moeilijkste. Vooral bij de MBO klassen (ja, ik heb er weer een paar :o ). Ik blijf wel wachten tot het echt compleet stil is maar wat is nou een goede aandachtstrekker? Soms brult een leerling 'koppen dicht!!'. Ik bedank hem/haar dan maar voor het versterken :+
Tips...??

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:55

InekeN schreef:
Goede vraag, het begin vind ik nog steeds het moeilijkste. Vooral bij de MBO klassen (ja, ik heb er weer een paar :o ). Ik blijf wel wachten tot het echt compleet stil is maar wat is nou een goede aandachtstrekker? Soms brult een leerling 'koppen dicht!!'. Ik bedank hem/haar dan maar voor het versterken :+
Tips...??

Ik vond het altijd super irritant als kinderen bij invalklassen zich gingen bemoeien met het stil worden.
Ik heb nooit MBO klassen gehad, maar ik zou verwachten dat zij sneller stil zijn dan bijv. op het VMBO

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:58

Zijn er morgen nog meer mensen op de Liodag in Groningen? :)

Ik ben er zelf niet zo van gecharmeerd als een leerling 'koppen dicht' brult :P.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:59

Sheran schreef:
Ik ben er zelf niet zo van gecharmeerd als een leerling 'koppen dicht' brult :P.

Dat dus... :')

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:53

Nee, klopt. Maar dat is wel een beetje het verschil tussen VO en MBO heb ik zo intussen ervaren :')
Even in handen klappen of met stift op bord tikken is vaak qua volume niet voldoende. Ik loop tegenwoordig even in sneltreinvaart langs de tafeltjes en maak duidelijk dat ik wil beginnen.
Ik hoop op meer tips van jullie :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:43

Op het VWO kunnen ze ook hard brullen en je straal negeren. Een snelle, persoonlijke ronde doet hier wonderen. En bij de deur staan, hallo zeggen en zorgen dat ze zonder afleidend materiaal binnenkome. 'Heee, Fredje, leuk dat je er bent. Ga lekker zitten en pak je boeken.'

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:04

Sheran schreef:
Op het VWO kunnen ze ook hard brullen en je straal negeren. Een snelle, persoonlijke ronde doet hier wonderen. En bij de deur staan, hallo zeggen en zorgen dat ze zonder afleidend materiaal binnenkome. 'Heee, Fredje, leuk dat je er bent. Ga lekker zitten en pak je boeken.'

Herkenbaar! Ik vind contact leggen met vmbo ers makkelijker. Bij mijn drukke eerste klassen tel ik eigenlijk altijd af. Bij 3 iedereen de boeken voor en stil zijn. De gene die ik nog hoor verplaats ik bijvoorbeeld. Andere klassen geef ik gewoon aan dat ik wil beginnen. Ik heb nu 1 havo/vwo waar het moeizaam mee gaat. Geen klik met de klas en vreselijk ongeïnteresseerd. Lastig om mee om te gaan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:55

Ik geef meestal gewoon aan dat ik wil beginnen, en ga gewoon duidelijk voor de klas staan dat het ook duidelijk is dat ik op ze wacht. Dan blijf ik gewoon net zo lang staan tot het ergste geroezemoes weg is, of noem ik een paar namen van leerlingen die specifiek doorgaan met praten. En pas beginnen als je een speld kunt horen vallen, nooit genoegen nemen met dat mensen toch praten, want dan is het hek van de dam.
Meestal stoten ze elkaar dan ook wel aan als iemand het niet doorheeft.

Ik heb een tijdelijk contract aangeboden ter vervanging van een aantal uur die een andere docent niet meer kan draaien :) altijd leuk, tijdens je stage.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:01

Gefeliciteerd!

Wij zijn juist net gewaarschuwd voor het 'ja' zeggen tegen extra uren als LIO. In de praktijk is de combinatie met afstuderen vaak te zwaar en worden de docenten op een gegeven moment ontslagen, omdat ze hun bevoegdheid niet halen. :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:18

Westernfreak schreef:
Gefeliciteerd!

Wij zijn juist net gewaarschuwd voor het 'ja' zeggen tegen extra uren als LIO. In de praktijk is de combinatie met afstuderen vaak te zwaar en worden de docenten op een gegeven moment ontslagen, omdat ze hun bevoegdheid niet halen. :=

Dit ja... school vindt het meestal belangrijker dat je opschiet met je studie. En het is zwaar hoor, zo'n vervangende klas...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:28

Ik moest verplicht nog minimaal 1 klas in de onderbouw gaan lesgeven. Dus op zich had ik toch minimaal 1 van die 2 klassen toch al nodig. Dus het kwam ook goed uit in combinatie met de stage-eisen. Kan ook andere uren laten vallen om het beter te doen te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:29

Mooi aanbod Aleeneh!

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:08

Gefeliciteerd Aleeneh!

Een beetje laat en de meeste van jullie wonen waarschijnlijk ver weg of zijn aan het werk..
Maar morgen hebben wij open dag op onze ISK :)

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:43

Ah dat had ik wel interessant gevonden! Jammer dat het niet dichterbij is.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:44

Goof schreef:
Ah dat had ik wel interessant gevonden! Jammer dat het niet dichterbij is.

Je bent altijd welkom om een dagje te komen kijken/mee te lopen bij ons hoor :j
Mocht je een keer tijd hebben en het waard vinden er een stukje voor te rijden :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:52

Ik houd dat zeker even in mijn achterhoofd, ik vind het enorm interessant wat jij doet namelijk.
Op welke dagen werk je?

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:56

Ik werk er de hele week :D..
Alleen op maandag & vrijdag geef ik maar tot 12.10 les.

Op dinsdag, woensdag en donderdag draai ik lesuren in de beginners/analfabeten groep (net in Nederland of analfabeet) en in een doorstroomgroep (waar je al een goed gesprek mee kunt voeren in het Nederlands :P )

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:26

Ik woon niet ver weg, maar ben niet in de gelegenheid om voor 17.30 uur naar Emmeloord te rijden.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:50

Mag ik mij hier ook melden?
Werk een jaar of 10 als mentor van klas 1 in het praktijkonderwijs. Sinds dit schooljaar doe ik er een opleiding naast, docent Nederlands.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:31

Marley schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Werk een jaar of 10 als mentor van klas 1 in het praktijkonderwijs. Sinds dit schooljaar doe ik er een opleiding naast, docent Nederlands.

Welkom!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:18

Leuk Marley. Welkom.
Hoe ervaar je het praktijkonderwijs? Waarom Nederlands? Wil je overstappen?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:57

Nee, ik moet mijn bevoegdheid halen :+
Er is geen opleiding docent Praktijkonderwijs en dus heb ik iets gekozen wat bij mij past.
Praktijkonderwijs bevalt enorm goed en ik ben voorlopig ook niet van om over te stappen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:02

Welkom! Ik doe die opleiding ook, in Utrecht! :D Waar doe jij hem?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:18

Rotterdam :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:21

Ah op die manier!