Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:16

Dat vind ik ook wel een redelijk vooroordeel Wendy... Ik ben ook op mijn 16e gaan werken, en ja ik heb inderdaad alleen een mavo diploma... Waarom? Met de nodige problemen thuis had ik gewoonweg niet de mogelijkheid om door te studeren en bovendien wist ik toendertijd écht niet wat ik wilde gaan doen.... Het werk wat ik nu doe (commercieel binnendienst) doe ik inmiddels al ruim 10 jaar en ben stiktevreden.... En alles wat ik heb geleerd, komt uit de praktijk en niet uit een boekje.... Neemt niet weg dat ik toch alsnog graag verder studeer, maar die mogelijkheid moet er wel zijn.....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:12

Wendy schreef:
Winged schreef:

Vind het soms wel grappig hoor... Ze kijken mij dan echt aan van ':oo Nu al?'
Ja vriend... ik zorg graag voor mijn eigen geld ipv bier te zuipen op overheidskosten...

Fijn vooroordeel. Prima dat je tevreden bent met het feit dat je je studie snel hebt doorlopen, jammer dat je degenen die dat niet hebben gedaan veroordeelt als bierzuipers op kosten van de staat. Persoonlijk heb ik altijd mijn twijfels bij degenen die hun "school" zo snel hebben doorlopen, hebben ze wel iets naast hun studie gedaan? Dat is namelijk toch wel echt een pre op je cv.
Maar hé, ik ben zelf ook pas op mijn 27e afgestudeerd, dus wie ben ik.

Mensen die langer over hun studie doen krijgen niet meer geld van de overheid dan mensen die er de exacte tijd over doen. Ik ben ook pas sinds een half jaartje mijn studie afgerond en net 27 geworden.

Ik vind de opmerking van Wendy dan ook vreselijk lomp en kan behoorlijk pijnlijk aankomen bij mensen die om allerlei redenen langer over de studie hebben gedaan die niks met laksheid of bierzuipen te maken hebben (waaronder ikzelf dus)

Maar vind het dan ook jammer dat er dan weer een opmerking terug moet, over niks naast je studie doen.

Waarom kunnen mensen niet gewoon trots zijn op hun eigen prestaties zonder dat te vergelijken aan keuzes en prestaties van een ander? Live and let live!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:41

Amen Shiloh, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:50

Nou sorry hoor.

Toevallig zelf vanaf mijn 15de erbij gewerkt, tijdje buitenland studie erbij gedaan. En bestuursfunctie van verenigingen. En op mijn 22ste had ik mijn hbo op zak. Genoeg medestudenten die ik alleen maar heb zien zuipen en nu nog niet klaar zijn.

Ik had het in mijn vorige post niet over masterstudenten. Of mensen die wegens ziekte niks konden. Op mijn werk kom ik vooral de categorie lui tegen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:53

Punt is dat je niet moet generaliseren, masterstudenten of niet dondert er niet toe. Dat jij vroeg klaar was leuk, maar houd dat bij jezelf. Daar hoeft toch geen commentaar over andere mensen bij?

Tuurlijk zijn er studenten die alleen maar lamballen en zuipen en verder geen reet uit voeren, maar er zijn er ook heel veel, misschien wel meer, die om andere redenen vertraagd zijn.

Het is gewoon een stomme opmerking, dat mag je best erkennen dat dat gewoon lomp van je was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:55

Je weet ook nooit of iemand echt lui is, of maar voordoet dat het een lallende student is omdat de werkelijkheid iets minder hip is...
(Ik heb ook enorme opscheppers meegemaakt over hun ruige leven, maar de werkelijkheid was toch ietsje anders := )

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:41

Ach, ik ben een echte lallende student geweest, heb een jaar lang in het buitenland vertoefd, een jaar lang eigenlijk niks gedaan en toch heb ik nu op mijn 21ste mijn hbo op zak... en ja... ook ik werkte tijdens mijn studie gewoon 28 uur per week er naast...

Volgens mij is het maar net waar je talenten en je prioriteiten liggen. Ik wou dat het voor mij nu nog uit kon om door te studeren, stuk leuker dan bijbaantjes waar elke 14 jarige voor wordt aangenomen en verder werklooos zijn...

Maar goed, we wijken allemaal wel wat af van het onderwerp.

Ik ga maandag een aantal open sollicitaties versturen, maar die vind ik heel lastig om te schrijven. Iemand hier nog tips?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:22

Gezellig hier :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:27

Ik zit een partij te worstelen met de open sollicitatie := echt niet makkelijk om maar wat neer te zetten...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:40

Zo ik reageer ook weer. Ben net terug van vakantie. Had voor maandag een afspraak voor een sollicitatie maar snel afgezegd. Ging namelijk over appco group en ik heb daar hele slechte verhalen over gelezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:47

Maar je kunt dan toch gewoon op sollicitatie gaan? Desnoods stel je (verdekt) wat vragen over de knelpunten waar de verhalen over gingen. Wie weet is er een verklaring voor en gaat nu mogelijk gewoon een goede baan aan je neus voorbij omdat je afgaat op verhalen van anderen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:50

Cayenne ze zijn zelfs ingeschreven bij tros bij radar. Je word aangenomen als commercieel medewerker, maar moet deur tot deur verkoop doen. Je hebt geen vast loon en word betaald wanneer je iets verkoopt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:41

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:44

Klinkt goed Eef_Baum! Alleen dat Duits en Frans gaat me niet lukken helaas....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:05

Cayenne schreef:
Maar je kunt dan toch gewoon op sollicitatie gaan? Desnoods stel je (verdekt) wat vragen over de knelpunten waar de verhalen over gingen. Wie weet is er een verklaring voor en gaat nu mogelijk gewoon een goede baan aan je neus voorbij omdat je afgaat op verhalen van anderen.

Maar dat zijn gewoon oplichters :=
Ze werken met een piramide spel, bovendien is het inderdaad door zowel de BBC als tros radar onderzocht en er kwamen geen mooie dingen aan het licht.
Dus nee, daar zou ik ook niet mee geassocieerd willen worden :n

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:50

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:32

Bellen jullie ook naar een bedrijf voordat je een open sollicitatie verstuurd? Zou dat, hoe moeilijk en vermoeiend ook, wel adviseren. Bij mijn werkgever was een vacature en er zijn de afgelopen tijd ook open sollicitaties binnengekomen. Met bellen weet je dat en dat maakt het schrijven een stuk makkelijker, plus je maakt meer kans op een uitnodiging.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:32

Voor een baan als receptioniste, zouden jullie dan gaan voor een wat brutalere opzet van je motivatiebrief om zo wellicht wat meer op te vallen of juist een net gestructureerde brief wat meer past bij de functie?

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:42

Joolien, ik vind dat je best op mag vallen met je brief. Dat vind ik zelf creatief en zo val je wel lekker op tussen al die andere 200 (of meer) Maar het moet natuurlijk niet to much zijn.
Succes in elk geval? Toevallig zelf ook vrijdag op receptie functie gesolliciteerd ;) misschien bij toeval de zelfde? hihi zou kunnen toch

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:44

Joolien, beetje brutaal moet wel kunnen :) zolang het maar wel dichtbij jezelf blijft. Je moet het wel waar maken :) als je een beetje brutale brief schrijft, maar in werkelijkheid ben je eerder verlegen dan is het niet zo geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:48

vuurneon schreef:
Joolien, beetje brutaal moet wel kunnen :) zolang het maar wel dichtbij jezelf blijft. Je moet het wel waar maken :) als je een beetje brutale brief schrijft, maar in werkelijkheid ben je eerder verlegen dan is het niet zo geschikt.

Haha ja dat is logisch maar het is wel een brief over mijzelf ja :j T is overigens bij een vakantiepark en niet bij een poepsjiek hotel, anders had ik t ook niet gedaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:25

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:54

Wel heel weinig info. Wel heel dichtbij maar of ik zo goed rijd...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:59

Je kunt contact zoeken natuurlijk. De baan is nog niet officieel maar ze kondigt hem alvast aan, dus wie het eerste komt.. :P