[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:40

Leek mij ook het meest logisch eigenlijk! Ik ga het toch vrijdag even aankaarten bij mijn vaste instructeur.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:10

Ik snap denk ik wel wat hij bedoelt hoor, als je een straat vrij ver in kan kijken, kan je natuurlijk ook een hogere snelheid behouden dan wanneer een straat slecht zichtbaar is..

Nou ik heb vandaag m'n laatste lesje gereden in de Volkswagen Polo Bluemotion ( |( ), vanaf volgende week gaan we een Renault Clio rijden. Zal best even wennen zijn..

Lesje ging best lekker. Moet alleen wel veel meer gaan focussen op de laatste dode hoek controle en de nacontrole, want dat vergeet ik soms..

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:01

Hey leuk topic dit! :D mag ik hier ook meekletsen haha?
Ik heb zaterdag en woensdag mijn laatste 2 rijlessen voor mijn examen (30 april) en heb ontzettend de kriebels.
Heb de ttt een maandje geleden ongeveer gehaald maar voelde me toen echt totaal niet op mijn gemak dus ben daardoor nu eigenlijk extra zenuwachtig..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:58

Join the club, Emma :) En alvast succes de 30e ;)

Ik mag 1 juni afrijden <<)

Liesjeloef

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:59

En, gekozen voor een normaal of een faalangstexamen?

Hoi Emma :wave:

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:45

Faalangstexamen :)

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:32

Rijles ging echt toppie vandaag! Over een maand de TTT en over 2 juni examen, ik heb er wel vertrouwen in! Alleen ben ik bang dat de spanning het over neemt... faalangst examen kan nu niet omdat het niet kan in het pakket die ik heb (RIS opleiding), maar ik kan wel een faalangst examen als her doen i.v.m. examengarantie :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:43

Ligt niet aan de methode RIS hoor.
Misschien kun je overleggen of je wat extra mag betalen en dan toch een faalangst examen kan doen? Als je dat echt fijner vind natuurlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:29

Ik had gister een leerlinge die echt enorme faalangst had maar die met een deadline zat ivm haar opleiding. Toch een regulier examen gepland en vorige week een TTT. Voor de TTT had ze een faalangst examinator (Dat wist ze niet) maar daar werd ze niet echt rustiger van zeg maar. De laatste dagen ook onwijs veel spanning, gisterochtend nog met een collega laten rijden voor het gevoel met een ander ernaast en daarna nog met mij, na de pauze nog 1.5u en daarna examen. Ze knapte hard op tijdens het laatste ritje en met het voorgesprek zei de examinator dat ze de adviezen van de TTT niet moest gaan overdrijven (meer zelfvertrouwen), ze heeft een keurige rit gereden en is in 1x geslaagd. Echt super knap gedaan. Laat je niet gek maken he, faalangst examen is IMO niet zaligmakend, heb er al best wat gehad met faalangst maar nog nooit een faalangstexamen ingepland, als instructeur kan je ervoor al een heleboel doen voor het zelfvertrouwen dus heb ook een beetje vertrouwen in je instructeur die vraagt het echt niet zomaar aan.

Ik ga weer rennen, even uurtje lessen op mijn vrije dag met kandidaat die morgen op moet :evaw:

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:23

Ik ben uiteindelijk wel geslaagd met een faalangstexamen. Ik had al 3x een gewoon examen gedaan, en ondanks dat ik in de les echt supergoed reed, lukte het niet tijdens de examens. Vanaf het moment dat er iemand anders naast me ging zitten verstijfde ik.

Met het faalangstexamen had ik een hele fijne examinator, die vooraf echt de tijd voor mij nam. Die aan me vroeg wat ik fijn vond, waar ik gestrest van raakte en wat zij kon doen om het makkelijker te maken voor mij.
Toen zijn we gaan rijden, gewoon een normale examenroute. Als je wilt kun je tussendoor op een veilige plek je auto stil zetten, maar dat heb ik niet gedaan.

Ik ben toen echt met vlag en wimpel geslaagd, kon eindelijk rijden zoals ik in de les ook deed.

Moet er wel bij zeggen dat ik na 3 keer zakken ook met iemand ben gaan praten met veel ervaring met faalangst e.d. Hierdoor was ik de weken voorafgaand aan mijn examen ook minder gestrest dan eerst. Deze combinatie zorgde er voor dat ik nu geslaagd ben, weet niet of ik het anders gehaald zou hebben (alleen faalangstexamen).

Heb bijna nooit last van faalangst overigens, alleen met mondelingen (school) en dit praktijkexamen dus :P

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:20

Tuurlijk, als ik niet af zou kúnnen rijden, had ik nooit dat examen mogen plannen. Het is ook niet dat ik bang ben voor het autorijden, want ik weet dat ik "kan" rijden. Maar juist voor het examen en de beoordeling. Ik verwacht niet zoveel van de examinator. Die gaat me toch niet rustig kunnen krijgen. Maar het idee van de extra tijd vind ik wel heel fijn. Dat áls ik echt begin te trippen, dat ik gewoon even 5 minuten kan kalmeren. Dat áls ik mijzelf te hard aanpak omdat ik de auto niet in 1x geparkeerd krijg, ik even kan kalmeren en het opnieuw kan proberen.

Mijn probleem zit hem vooral in dat ik de lat voor mijzelf te hoog leg. Ik hoef geen 10 te halen voor die examinator. Maar wel voor mijzelf. En alles minder dan die 10 voelt als een dikke onvoldoende. Ik hoop vooral dat een faalangstexaminator daar wat mee kan. En me niet meteen laat zakken door 'onzeker rijgedrag' omdat ík vind dat ik niet netjes genoeg geparkeerd sta oid.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:02

Eelmo ik snap het wel. Ik ben ook zo'n strever, alleen ik ben ook een echte binnenvetter dus echt in paniek raken doe ik gelukkig niet. Word ook altijd echt kwáad als iets niet lukt wat ik 10 lessen geleden bijvoorbeeld al geleerd heb, dan denk ik jemig hallo, nou moet je het wel eens kunnen 8)7
Lijkt me een goede zet een faalangstexamen. Heel veel succes alvast :)

Ik heb vandaag lekker gereden! :oo Ging echt goed! Was zelf heel tevreden, nou dat gebeurd dus echt bijna nooit := Bijna geen foutjes en kon met het oefenen van de controlehandelingen (onder de motorkap dingen aanwijzen en aan de buitenkant van de auto aangeven wat er gecontroleerd moet worden af en toe) alles zo opdreunen. Alleen ging achteruit fileparkeren 1x niet heel goed, stonden op een soort heuveltje dus liet 'm te snel naar achter rijden (dat vond ik wel heel stom van mezelf). Instructeur was ook dik tevreden, dus hebben we een ijsje gehaald _O-

Nog 1 lesje en dan woensdag TTT! Spannennnnnd. Als het zo gaat als vandaag ben ik tevreden *\o/*

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:09

Oh ijsjes! <3

Lastig Eelmo, maar zo te horen is de keuze voor een faalangstexamen wel een goede :j

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:43

Gisteren heb ik ook mijn datum vastgezet voor mijn praktijkexamen. Over een kleine drie maanden
mag ik gaan afrijden. Ik ben nu al zenuwachtig....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 00:03

Hebben de mensen hierboven die uiteindelijk een faalangst examen hebben gedaan tijdens de opleiding weleens met iemand anders gereden dan de vaste instructeur en dan met name in de weken naar het examen toe als voorbereiding eens met een ander te rijden?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:16

Polly schreef:
Hebben de mensen hierboven die uiteindelijk een faalangst examen hebben gedaan tijdens de opleiding weleens met iemand anders gereden dan de vaste instructeur en dan met name in de weken naar het examen toe als voorbereiding eens met een ander te rijden?

Ik heb pas nog met een andere instructeur gereden. Ging redelijk. Mijn rijden heeft niet heel erg onder de zenuwen te lijden gehad, maar ik heb wel merkbaar minder gereden. Ben ook nog nooit zo nerveus geweest voor een rijles. Nu proberen we wat vaker iemand anders mee te nemen tijden een les. Mijn instructeur brengt en haalt zijn leerlingen zelf, dus ik ben sowieso niet gewend om met iemand anders dan mijn eigen instructeur te rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:23

Dat is toch wel een nadeel, mijn leerlingen zijn toch wel gewend aan publiek dat scheelt.

Zo, nummer 2 van deze week ook in 1x geslaagd :D

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:28

Lekker bezig Polly! +:)+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:36

Lekker bezig Polly!

Ik ben ook wel gewend aan bezoek in de auto :+ alleen niet van andere instructeurs, maar van leerlingen. O en m'n vriend is een keer mee geweest haha.

Ben wel super blij dat ik de TTT doe. Woensdag al. Heel benieuwd wat de examinator die er dan bij zit te zeggen heeft!

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:24

Ik rijd ook eigenlijk nooit met een andere instructeur wel (bijna) altijd een andere leerling achterin zitten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:34

Ik probeer juist altijd tenminste 1x iemand anders ernaast te zetten, neemt een hoop stress weg voor de kandidaat

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:23

Wow, ik heb net de spiksplinternieuwe lesauto (Renault Clio) van mijn rijinstructrice mogen testen. Nog geen 150 km op de teller. Was dus gelijk proefkonijn om alles uit te proberen. Heel verschil met de Volkswagen die we eerst reden. Maar dit wordt dus de auto waarin ik examen ga doen. :)

Lesje ging best lekker, alleen die stomme dode hoek.. Ik kijk steeds of te vroeg of te laat.. Iemand nog tips daarvoor of wat jullie is aangeleerd?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:54

Voor je richting aangeeft; binnenspiegel, buitenspiegel en dode hoek. Daarna net voor het afslaan de nacontrole. Niet controleren in de bocht. Zo heb ik het geleerd :-)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:56

Cool een nieuwe lesauto :D

Ik heb morgen TTT. Wat me zorgen baart is dat ik nog helemaal niet zenuwachtig ben :') vanavond nog ff een lesje. Moeten nog even goed de referentie punten voor inparkeren en de lampjes op het dashboard doornemen.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:12

Ja ik controleer mijn dode hoek dus al te vroeg, dus idd binnen, buiten, schouder en nog geen 10 meter later al dode hoek.

succes Warboel :D