Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:17

Voor mij valt de extra studiebelasting erg mee. Economie en bedrijfseconomie hebben veel overlap in vakken, waardoor ik met bedrijfseconomie erbij 'maar' 27 EC extra heb in totaal. (1 EC staat gelijk aan 28 studiebelastinguren). Bij een combinatie van Engels en geschiedenis is er natuurlijk veel minder overlap, waardoor je een pittiger programma krijgt dan ik nu. ;)

Er zijn mensen die een voltijdopleiding in de ene richting doen en in deeltijd een andere opleiding volgen. Ik denk dat je leven dan vrijwel volledig uit studeren zal bestaan, maar onmogelijk is het zeker niet! :) Als je nog 2 jaar hebt, zou je tegen de tijd dat je je keuze moet maken ook eens naar ervaringen kunnen vragen van studenten die een dergelijk traject volgen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:21

Goedemorgen!
Na het 2 uurtjes lesgeven maandag ben ik di & wo mijn stem volledig kwijt geweest. Ben niet ziek meer, maar de slechte stem en keelpijn zijn er waarschijnlijk wel een uitloop van.
Gisteren kwam mijn stem bij vlagen terug, maar het wisselde nog heel erg. Vanmiddag wil ik ook weer 2 uurtjes geven, maar 's morgens is mijn stem sowieso nog kwijt. :+

Hoe doen jullie dat eigenlijk?

Ik heb vandaag achtervang van mijn begeleider, maar ben er bang voor dat ik straks ga forceren. Maandag wil ik ook stem hebben. Ben mijn stem nog nooit zo lang kwijt geweest als ik hem nodig had. :=

Eilandmeisje

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:36

Goedemorgen.

Dat klinkt niet fijn, je stem zo lang kwijt zijn. Ik had dat in de eerste jaren stage ook altijd wel een beetje. Altijd verkouden en daardoor schor. Ik ben gelukkig nooit mijn stem kwijt geraakt.
Goed veel vitamines nemen en hopen dat het beter gaat haha.

Succes in ieder geval!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:17

Dank je Nynke! Vitamine C heb ik al een tijdje geleden opgeschroefd en maandagavond begon ik ook met thee en honing. Mijn vriend heeft het lekker rustig thuis, want veel gesproken heb ik ook niet. :+

Stond jouw school trouwens woensdag in de Leeuwarder Courant? Je werkt op Vlieland toch? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:57

Oh wat vervelend! Ik ben mijn stem ook wel eens volledig kwijt geweest maar wij werkten toen nog met een klassenassistent, dus die heeft toen eigenlijk mijn lessen gedraaid.
Je kan echt niets anders. Ik zou me ziek melden denk ik.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:45

Ik heb je advies maar opgevolgd Goof. Nadat ik ook een onafhankelijk persoon (huisartsassistente) om advies had gevraagd. Die moest ik toch nog bellen voor een herhaalrecept. Vreselijk, want mijn stem deed het dus weer niet. :+

Ze adviseerde om in elk geval niet te forceren, omdat anders de stembanden wel eens helemaal beschadigd kunnen raken. Nog even een paar dagen zwijgen (ook niet fluisteren!), thee met honing, extra vitamine C en gorgelen met een zoutoplossing (oh ja!) en hopen dat mijn stem de komende dagen weer helemaal terugkeert. Echt stom (letterlijk :')) omdat ik me verder dus helemaal prima voel!

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:58

Ja klopt! Stond inderdaad in de krant. Hoe vond jij het artikel? Ik was niet zo enthousiast.. stonden dingen in die niet klopte. Maar wel benieuwd wat een buitenstander er van vindt.

Verstandig dat je je stem rust geeft!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:14

Beterschap westernfreak!
Wanneer valt jullie vakantie trouwens?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:27

Hier week 9. Dus 27 feb. tm 6 maart

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:23

Zelfde regio, dus ook zelfde data als Nynke.

@Nynke, ik vond het artikel vooral veel foto's, weinig interessante tekst die ik onthouden heb. ;)

Ik zit weer op stage. Eerste les gehad en nu flink aan de Isla Moos. Na de eerste les heeft mijn stem wel weer een tik gehad, maar hij is er nog! Ben wel al helemaal kapot. De wekker ging vanmorgen toen ik nog in diepe slaap was, ben dus echt moe en zou het liefst een dutje willen doen. :O

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:01

Ik ben best wel aan vakantie toe... dat heb ik anders nooit zo erg. Hoe gaat het bij jullie? Al vakantie of nog een weekje doorzetten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:21

Ik heb nu vakantie en tada..... gewoon weer ziek in mijn vakantie net als in de herfst- en kerstvakantie.
Begibt vaste prik te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:28

Fijne vakantie en beterschap goof!

Hier vakantie gehad met carnaval, dus nu alweer week en 1 dag aan het werk. Lange periode nu dus!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:31

Nog een weekje doorzetten...vandaag lessen gedraaid en vrijdag weer. Ziek zijn heb ik al gehad, maar in de vakantie heb ik weer inhaalwerk te doen...:\

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:37

Beterschap Goof! En de mensen met vakantie: geniet er van!

Ook hier alweer een week aan het werk. Gelukkig gaan de weken wel snel met een pw-week en vergaderingen, plus ik kwam er vandaag achter dat wij met Pasen 3 vrije dagen hebben :D fijn!

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:15

Beterschap goof!

De weken gaan inderdaad wel snel. Maar zie er wel naar uit om lekker uit te slapen haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:25

Jeetje, ik hoor net dat een leerling die ik 3 jaar geleden in de klas had verongelukt is. Vreselijk. Zo jong nog.....

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:26

O gatsie goof! Wat een oliebol nieuws! Sterkte

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:57

Wat baal ik ervan dat mijn stage bijna voorbij is...

Vandaag een toets in de ene klas en een laatste les voor de toets in de andere klas. Die klas hebben we gesplitst. Ik gaf extra uitleg over de rekensommen uit het hoofdstuk. Wat is het dan een beloning als je die koppies van de leerlingen ziet veranderen en merkt dat het kwartje gevallen is! Laat staan als leerlingen aan hun docent aangeven dat ze het nu eindelijk snappen *\o/*

Nu maar hopen dat ze het maandag met de toets ook nog weten en begrijpen...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:00

Ik heb ook een vraagje. Hoe beginnen jullie zegmaar de les zodat het stil wordt? :)

Bij mij blijft echt een deel hard praten als ik zeg dat ze mogen opruimen en we gaan beginnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:10

Mijn brugklassen heb ik goed getraind; ik start altijd met 'spullen op tafel, armen over elkaar en luisteren'. Dat weten ze inmiddels, ze spreken elkaar er ook op aan. Pas dan, als het stil is, kan ik ook rustig beginnen. Je creëert zoveel rust op zo'n manier.
Mijn 2e klassers boeit het ook wat minder, ik begin altijd met een 'goedemorgen, ik wil de les starten, dus leg even alles neer, ga rechtzitten en luister naar me'.
Ik eis echt dat iedereen lege handen heeft anders gaan ze zitten klooien met boeken, penne, schriften, etc etc.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:56

Ik klap in mijn handen of tik met een stift tegen de kast/bord als signaal dat ik aandacht wil, vraag ook om stilte en wacht tot iedereen stil is. Soms moet je een leerling nog extra aanspreken, maar de leerlingen spreken elkaar inderdaad ook aan op hun gedrag.

En anders word ik boos. :+

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:05

Ik heb hele kleine klassen (max 12) dus gewoon met goedemorgen/middag. En vaak pak je boeken. Bij de grootste groep kijk ik ze gewoon aan en wacht ik tot ze stil zijn en begin dan. Dit zijn ze van mij gewend dus gaat vlot.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:32

Wat vervelend dat ze door blijven praten! In je profiel staat dat je 2e jaars pabo student bent. Ik neem aan dat je dan een mentor in de klas hebt. Hoe doet hij/zij dat? In groep 7 doe ik het 'stilteteken' en tel dan af van 3 naar 0. Bij 0 zijn ze stil. Als ik merk dat het rumoerig is, klap ik erbij, zodat ze weten dat de aandacht wil. Ik kan mij wel voorstellen dat het stilteteken op het VO niet werkt ;)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:37

Bedankt voor de tips!

Mijn coach zegt gewoon dames en heren ik wil beginnen, zoiets meestal. Het is een hele drukke klas en hij heeft er lang over gedaan om ze 'rustig' te krijgen. Ik merk ook dat ze bij hem heel snel reageren zonder stilteteken etc. Te gebruiken.