Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:31

Ik moet binnenkort een lessenserie maken met activerende werkvormen. Ook een leuke uitdaging! Een voorwaarde om dat toe te kunnen passen is toch wel dat er orde is. Misschien ga ik maandag bij één klas check-in-duo's proberen. Die klas ging afgelopen maandag erg goed en is iets rustiger, dus ook iets minder politie-agente spelen.

Hebben jullie nog tips trouwens? In de andere klas zitten 4 à 5 leerlingen die het wel eens lastig maken. Veel praten weinig doen. Nu wil ik een paar 'consequenties' op papier hebben staan mochten ze vervelend doen, maar ik kom niet verder dan waarschuwen, leerling apart zetten vooraan en leerling eruit sturen met 'strafwerk'.

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:35

Leerling goed betrekken bij de les.
leerling op de gang.
positief beloningssysteem.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:32

Omdat ik veel moeite heb bij mijn studie keus heb ik hopelijk nu iets gekozen wat mij misschien ligt: de pabo. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jullie mening over de opleiding.. Pabo zat altijd al in mijn onderliggende gedachte, maar lijkt nu toch meer het idee te worden. Moet zeggen dat ik enthousiast ben geworden van het idee.

Ik kom zelf van de havo en zit nu in het 4e jaar van het mbo, dierenartsassistente. Ik wil graag verder leren en nog niet werken. Werken kan ik nog lang genoeg doen :Z

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:33

Hallo allemaal!
Ik ben aspirant-leraar :). Ik wil heel graag in September beginnen met de lerarenopleiding voor eerstegraads docent Aardrijkskunde. Ik heb mijn bachelor / master in Geography gedaan (buitenland) en wil dus graag als leraar aan de slag.

Echter zal er ook geld in het laatje moeten komen. Ik las op de website van de Universiteit van Utrecht dat als je werkt als docent je dit als stage kan laten tellen (je baan wordt dus je stage). Maar je moet dan wel een collega als begeleider hebben. Dit lijkt me echt ideaal, maar hoe schatten jullie de kansen om op deze manier werk op een school te vinden?
Alvast bedankt!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:48

Ik heb het geprobeerd (studeer dit jaar aan de UU voor eerstegraads docent Engels en woon in Twente, dus heb wel geprobeerd iets in de buurt te vinden...) maar geen succes. Het is voor de begeleider toch wel wat extra werk en de meesten zaten daar gewoon niet echt op te wachten. Inmiddels ben ik via de UU op een school in de regio daar geplaatst en ik ben daar ook echt wel blij mee. Zit op een echte docentenopleidersschool die daar echt de faciliteiten en de opzet wel voor heeft. Ze hebben de ruimte om je te begeleiden en doen dit ook erg graag en er zijn overal mogelijkheden om als stagiair betrokken te worden, maar ook om extra begeleiding te krijgen bij de eerste stapjes... denk dat ik achteraf toch blij ben dat ik hier zit, ondanks de lange reistijd elke dag. Vooral dat je zo rustig kunt beginnen en dat je begeleider altijd aanwezig is om feedback te geven en advies te geven is gewoon zo welkom geweest. Inmiddels doe ik (half jaar later) een paar klassen gewoon zelf, maar dat was me in het begin nog niet zo gelukt en dat zou ik nu ook nog niet zo fijn doen als nu als ik meteen in het diepe was gegooid, het heeft me wel echt een betere docent gemaakt.

En poeh, vandaag toch weer zo'n fijne les gegeven. Bij vwo5 een experimenteel lesje gedaan en ze controversiële krantenartikeltjes laten lezen en daar met ze over gaan discussiëren (in het Engels uiteraard). Ze werden me toch fanatiek, op een gegeven moment moest ik gewoon de rem erop zetten dat we weer verder gingen :=

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:50

Oshaa, je hebt nog helemaal geen onderwijservaring toch? Ik denk dat dat heeeeel lastig gaat worden. Ik ken het overigens ook niet vanuit de praktijk. Wel dat studenten van de uni lesgeven als stage, maar niet direct vanuit een baan. Daarvoor hebben we denk ik ook helaas het verkeerde vak uitgekozen, er is niet heel veel vraag naar ak docenten (nog niet)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:54

Ik doe het wel op die manier, maar ik had al onderwijservaring en ik heb een hele fijne school.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:36

Je komt als zij-instromer het onderwijs binnen. Voor vakken waar het moeilijk is om docenten voor te vinden (wiskunde, duits, nask) is het wellicht te doen, maar ik vrees dat het voor een vak als aardrijkskunde vrij lastig gaat worden. Net wat hierboven ook al gezegd wordt, is het geven van begeleiding aan startende docenten een intensieve job die scholen geld kost. Niet overal staan ze daarvoor open. Je kunt het natuurlijk altijd proberen door te reageren op vacatures. :)

Jullie hebben vast het nieuws wel meegekregen over het gemiddeld overwerken van 6 uren per week in het VO? Vanavond wordt in Zembla (21.15 uur NPO 2) daar aandacht aan besteed. Ik weet nog niet of ik dan kijk (iets met een doordeweekse speelronde in de eredivisie) of morgenochtend de herhaling, maar ben wel benieuwd naar de uitzending!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:43

Oh is het op tv? Ik had er iets over gehoord ja, ga wel even kijken vanavond.
Bizar eigenlijk he, gewoon standaard 6 uur per week overwerken....

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:46

En dan mensen maar zeggen dat het zo'n makkelijk ruim betaald baantje is met lekker veel vakantie enzo :=

Als ik dat wilde was ik het onderwijs niet ingegaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:57

Tja, die vele vakanties die hebben wij allang in de overige weken gewerkt, dat zijn die 6 uur in de week die we overwerken. Ik heb vorig jaar een tijd mijn uren bijgehouden en toen waren er wel weken dat ik meer dan 12 uur over werkte per week!! Idioot toch.

Maar toch, ik had het er toevallig met mijn vriend over gisteren. Ik zou ooit nog wel eens wat anders willen doen dan enkel lesgeven tot mijn 65e, maar als ik zo eens om me heen kijk verdien ik echt een stuk meer dan de gemiddelde mens, maak je relatief korte dagen daadwerkelijk op werk (in die zin dat ik na mijn laatste lessen nog wel veel werk te doen heb, maar dat kan ook thuis, dus je kunt al redelijk op tijd naar huis) en je hebt wel die vakanties. Bij een andere baan ga je dat nooit meer zo vinden.
Onderwijs is toch best prima en ik zou overstappen best pittig vinden denk ik.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:59

Het is inderdaad in de ogen van veel mensen een luizenbaantje met al die vakanties, maar in het bedrijfsleven is het ook niet standaard dat je 32 uur betaald krijgt en elke week 38 uur moet werken. Als je al meer uren maakt, krijg je dat netjes uitbetaald of een tijd-voor-tijd-regeling. Die vakanties zou je kunnen zien als tijd-voor-tijd inderdaad, maar of je daarmee helemaal uitkomt?

En het lijkt mij dat het ook wel iets zegt dat er in het onderwijs relatief vaak burn-outs voorkomen en het salaris in het bedrijfsleven aantrekkelijker is waardoor veel afgestudeerden alsnog niet voor het onderwijs kiezen.

Eigenlijk zijn wij gewoon idioten... :')

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2016/af ... erlichten/

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:09

Bedankt iedereen voor de antwoorden!

Saintelette schreef:
Oshaa, je hebt nog helemaal geen onderwijservaring toch? Ik denk dat dat heeeeel lastig gaat worden. Ik ken het overigens ook niet vanuit de praktijk. Wel dat studenten van de uni lesgeven als stage, maar niet direct vanuit een baan. Daarvoor hebben we denk ik ook helaas het verkeerde vak uitgekozen, er is niet heel veel vraag naar ak docenten (nog niet)

Ik heb opzich wel onderwijservaring, maar niet in Nederland. Ik heb in Schotland lesgegeven en lesprogramma's ontwikkelt vanuit mijn studie. Daarnaast heb ik Canada eco-educatie lessen gegeven en heb ik mijn TEFL (Teaching English as a Foreign Language) certificate. Maar ik heb geen ervaring in het VO in Nederland...

Ik had idd zoiets gelezen, niet veel vraag naar AK docenten. Het is de richting die het beste aansluit bij mijn opleiding, al heb ik Milieuwetenschappen gedaan en in het engels gestudeerd. Daarom heb ik ook nog overwogen om te informeren of Engels miss een optie is. Heb ik nog niet gedaan, omdat ik verwacht dat 5 jaar in de UK studeren niet goed genoeg is :P.

Aleeneh schreef:
Ik heb het geprobeerd (studeer dit jaar aan de UU voor eerstegraads docent Engels en woon in Twente, dus heb wel geprobeerd iets in de buurt te vinden...) maar geen succes. Het is voor de begeleider toch wel wat extra werk en de meesten zaten daar gewoon niet echt op te wachten. Inmiddels ben ik via de UU op een school in de regio daar geplaatst en ik ben daar ook echt wel blij mee. Zit op een echte docentenopleidersschool die daar echt de faciliteiten en de opzet wel voor heeft. Ze hebben de ruimte om je te begeleiden en doen dit ook erg graag en er zijn overal mogelijkheden om als stagiair betrokken te worden, maar ook om extra begeleiding te krijgen bij de eerste stapjes... denk dat ik achteraf toch blij ben dat ik hier zit, ondanks de lange reistijd elke dag. Vooral dat je zo rustig kunt beginnen en dat je begeleider altijd aanwezig is om feedback te geven en advies te geven is gewoon zo welkom geweest. Inmiddels doe ik (half jaar later) een paar klassen gewoon zelf, maar dat was me in het begin nog niet zo gelukt en dat zou ik nu ook nog niet zo fijn doen als nu als ik meteen in het diepe was gegooid, het heeft me wel echt een betere docent gemaakt.

Hoe bevalt de opleiding je? Doe je de fulltime of de parttime opleiding?
Mag ook via pb :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:44

Wellicht dat je door je ervaring wel meer kans maakt hoor, maar het is gewoon niet zo heel denderend...
Geloof wel dat de groep Ak docenten een van de meest vergrijsde is binnen het hele onderwijs, dus dat biedt wel perspectief

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:20

Ik weet niet of je voor het vak aardrijkskunde makkelijk binnenkomt, maar ik denk dat je zeker gewild bent gezien je ervaring. Denk ook aan TTO scholen (tweetalig onderwijs), die zitten te springen om mensen als jij Oshaa.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:29

Dat over het bedrijfsleven is niet helemaal waar, een voordeel van het onderwijs is wel dat je gewoon never nooit niet werkweken van 60uur gaat maken gemiddeld genomen. In het bedrijfsleven is dat peanuts en dat krijg je echt niet altijd betaald hoor. :j

Ik had vandaag weer stage, ik word zo intens gelukkig van mijn bijles klasje! (7 ll) <3 Volgende week alweer de laatste bijles. Ik heb gezegd dat ik ga trakteren. :D

Ik heb altijd zoiets, het is bijles in hun "vrije" tijd. Het is geen normale les, dus ook geen normale regels. Dus ze mogen van mij snoep etc eten tijdens de les als het maar niet kruimelt en ze alles netjes opruimen. En niet met volle mond praten etc, doen ze super netjes en ik merk gewoon dat het wederzijds respect oproept. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:12

Ik vroeg vanmorgen in mijn mentorklas wie er eigenlijk nog boeken leest tegenwoordig en wie juist helemaal niet en waarom niet. Zegt er een ventje: "Boeken zijn net als zinloos geweld, je hebt er allebei helemaal niks aan".

:+ :+ :+

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:50

Haha, geweldige opmerking Goof!

Was er hier ook iemand die in het TTO werkt?
Of daar het een en ander vanaf weet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:01

Yup ik werk in het TTO. Geef Engels en ben mentor van een TTO brugklas.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:20

Weet jij of TTO ook toegankelijk en een optie is voor anderstaligen leerlingen die de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn om in het reguliere onderwijs te functioneren?
Gaat dan om leerlingen die wel vloeiend Engels spreken en schrijven en ook relatief snel Nederlands leren.

Ik hoorde laatste namelijk dat leerlingen die bij ons weg gegaan zijn (ivm verhuizing), probeerden om dit (ik gok op VMBO niveau) te gaan doen, maar ik vroeg me af of dat eigenlijk wel mogelijk is.. Ik weet ook niet of het die leerlingen gelukt is.

Ik vind het wel interessant, omdat ik denk dat dit juist voor zulke leerlingen een mooie optie zou zijn..

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:18

_Siri schreef:
Weet jij of TTO ook toegankelijk en een optie is voor anderstaligen leerlingen die de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn om in het reguliere onderwijs te functioneren?
Gaat dan om leerlingen die wel vloeiend Engels spreken en schrijven en ook relatief snel Nederlands leren.

Ik hoorde laatste namelijk dat leerlingen die bij ons weg gegaan zijn (ivm verhuizing), probeerden om dit (ik gok op VMBO niveau) te gaan doen, maar ik vroeg me af of dat eigenlijk wel mogelijk is.. Ik weet ook niet of het die leerlingen gelukt is.

Ik vind het wel interessant, omdat ik denk dat dit juist voor zulke leerlingen een mooie optie zou zijn..

Wij hadden dit een paar jaar geleden wel, een paar internationale leerlingen die eerste jaar TTO deden, niet snel daarna is er de international school gekomen, dus zijn ze daar heen gegaan.

Ik ben trouwens afgelopen zaterdag naar de open dag van de HU geweest en zit nu te overwegen om de dubbele bevoegdheid voor docent Engels en geschiedenis te volgen. Zijn hier mensen met ervaringen im 2 vakken?
Word je sneller aangenomen bij een school oid?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:27

_Siri schreef:

Goh, durf er geen antwoord op te geven.

Ik kan wel uit ervaring vertellen dat ze alsnog tegen heel veel problemen aan gaan lopen, je krijgt namelijk niet alle vakken in het Engels en je zal toch over moeten schakelen naar het Nederlands, zeker als het examen eraan komt.
Ik had vorig jaar een meisje die wel Nederlands sprak, maar die rechtstreeks uit het buitenland kwam en die veel beter was in Engels. Zij haalde grandioze cijfers voor haar vakken die ze in het Engels kreeg, maar de overige vakken bleven flink achter door gebrek aan woordenschat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:02

Hier nog iemand die les geeft op tto. Wel een vak wat in het Nederlands gegeven wordt. Sowieso hebben ze bij ons geen tweetalige mavo. Wel hebben ze bij ons de international school. Voor leerlingen 3vwo is er ook de mogelijkheid om verder te gaan op de international school (myp) en zo ook examen te doen.
Ik heb wel leerlingen in de klas die bijvoorbeeld een langere periode in het buitenland hebben gewoond. Wel een leerling die uit zuid Afrika komt(ook later begonnen) maar bij hem merk ik wel een achterstand en dan geef ik geen Nederlands. Denk hetzelfde wat Goof aangeeft.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:09

@Sterreke ik volg ook een opleiding voor 2 bevoegdheden, maar economie is voor het vo en bedrijfseconomie voor het mbo.

Met Engels naast geschiedenis heb je wel een grotere baankans, omdat er weinig vraag is naar geschiedenisdocenten. Of je met 2 bevoegdheden eerder wordt aangenomen dan een docent met één bevoegdheid weet ik niet.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:10

Dankjewel voor je antwoord!
Hoe vind je de studie? Is die extra pittig? En in welke mate.
Ik zat sowieso te denken aan Engels, maar ook geschiedenis omdat ik dat een erg interessant vak vind.
Ik had idd al gehoord dat het een vak is waar de baankansen klein waren, maar een ander vak behalve die 2 gaan doceren zit er voor mij denk ik niet in. In ben niet zo goed daarin :')

Maar we zien het wel over 2 jaar. Kan nog even wachten.