Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:07

Klinkt leuk! En hoe wordt het voor de docenten vormgegeven? Hebben die veel extra werkdruk?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:14

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe worden docenten gefaciliteerd?
En je hebt het over leerlingen die een traject sneller afronden, nemen jullie niet meer op 1 vast moment een toets voor een gehele klas af dan? Hoe zie ik dat voor me?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:25

Valt wel mee. Op zich is de druk niet superlaag op dit moment, maar het streven is juist om in de komende tijd er naar te werken om het onderwijs hier op school zo in te richten dat de leerlingen meer zelfstandig gaan ondernemen, waardoor de docent minder druk krijgt qua lesuren, waardoor ze hun tijd meer kunnen steken in het ontwikkelen van nieuwe lesstof. Dit jaar nieuwe directeur, die heel druk bezig is met het opstellen van een plan hiervoor :) Hoe dit precies vormgegeven gaat worden weet ik nog niet.
Bij ons op school in elk geval geen schoolboeken, leraren maken hun lesstof grotendeels zelf, en daar willen ze de leraren ook echt de ruimte voor geven.

Leerlingen die in de 3e klas duidelijk een voorsprong hebben op hun medeklasgenoten voor bepaalde vakken kunnen een traject volgen waarmee ze hun eindexamen voor die vakken een jaar eerder afronden. Ze willen kijken of er het laatste jaar dan eventueel nog verdiepingsstof aangeboden kan worden maar dat is nog een work in progress.

Ideeën die momenteel spelen zijn om het onderwijs wel zo in te gaan richten dat leerlingen meer keuzevrijheid krijgen, en dan dus inderdaad toetsen wellicht op verschillende momenten afgenomen kunnen gaan worden, maar dit soort dingen zijn allemaal nog meer ideeën en idealen dan concreet vormgegeven. Leerlingen meer autonomie geven in welke onderdelen ze zich graag willen verdiepen, meer ruimte geven qua indeling van vakken per jaar en wie wat wanneer doet, zolang aan het eind van de jaren de leerling uiteindelijk voorbereid is om zijn examen te doen.

Maar leerlingen van deze school hebben relatief gezien vind ik altijd een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, zijn heel zelfstandig en goed in staat om van alles te plannen, ondernemen en organiseren. Heel gaaf om te zien en ongetwijfeld wel echt een gevolg van de manier hoe het onderwijs hier ingericht is.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:40

Dames, help! :')

Wij doen woorden aanleren aan de leerlingen in thema's met zo'n 50 woorden per week.
Maar inmiddels ben ik met mijn mentorgroep door de thema's heen en kan ik zelf even niets meer bedenken..

Deze thema's hebben ze nu gehad: de school, het huis, tijd en seizoenen, lichaam en persoonlijke verzorging, eten en drinken, groente en fruit, straat en verkeer, dieren, kleding, ziek zijn, familie, feest/bruiloft, kerst, sinterklaas, winter.

Iemand nog ideeën voor thema's (waar dus ook wel 50 woorden/plaatjes bij te vinden zijn) ? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:45

Liefde, Nederland, de wereld, sporten?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:25

@_Siri Lastig! hobby's, lente, vriendschap.

Even vraagje aan jullie. Wat vinden jullie van het gebruik van speelfilms in de les. Ik heb bijvoorbeeld The wave laten zien, deze kan mooi in een les en geeft naar mijn mening een goed beeld hoe Hitler aan de macht kon komen. ( wel moet goede terugkoppeling etc.)
Maar een film als labyrinth? ( hoorde dat mijn voorganger die altijd liet zien) Ik zie hier de koppeling met geschiedenis niet echt in. (Of ik moet dit helemaal verkeerd zien :P)
Maar zouden jullie echt speelfilms laten zien in je les?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:28

Ik laat ook wel speelfilms zien, maar wel aansluitend bij mijn lesstof.
Zo heb ik met mijn brugklassen bijvoorbeeld Oliver Twist en Esio trot (Roald Dahl) gekeken en kijk ik met mijn andere klassen films waarvan ze ook de boeken lezen op dat moment zoals the boy in the striped pyjamas of king Arthur of Alice in wonderland.
Vooral bij geschiedenis moet je volgens mij wel goede films kunnen laten zien.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:39

Ik grijp altijd eerder naar een documentaire zoals in Europa of de oorlog. Misschien ben ik te voorzichtig hoor met speelfilms maar vind dat het dan wel echt een hele goede aanvulling moet zijn. Ik zou dan eerder een stukje laten zien van een film.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:47

Voor Engels ligt dat misschien al anders, omdat naast het onderwerp het ook een goede kijk-/ luisteroefening is. Ik heb er ook altijd een toets of opdrachten aan gekoppeld.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:07

Ik gebruik bij GS vaak stukjes van films. Ze hebben ons bij de opleiding ook best kritisch leren kijken naar films gebruiken. Ik grijp inderdaad ook eerder naar stukjes documentaires of 13 in de oorlog. Met de eerste klassen heb ik vorig jaar Pompeii (de BBC variant ) gekeken als onderdeel van een hoorspel opdracht. Dat vond ik nog wel leuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:57

Ik heb vandaag weer zo gelachen;
ik was iets aan het uitleggen en vroeg aan de klas:"Wat komt er achter Y?"
Zegt 1 van mijn leerlingen:"Achter Y komt MCA mevrouw."

:') :') :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:06

Hahaha dat is erg grappig inderdaad! Ze kunnen heel grappig uit de hoek komen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

:')

Ik weet na de lessen van vandaag dat ik volgende week nog wat ga oefenen met tabellen lezen en rekenen met procenten. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:30

Was het zo erg?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:57

Jup...:\

Twee gegevens heb je nodig. 'Bedrag x' die uit een tabel is af te lezen en 'bedrag y' die in de tekst staat gegeven. Vraag: bereken hoeveel procent x is van y.
Bijna alle leerlingen liepen vast.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:31

Het is duidelijk te merken dat dit mijn eerste jaar weer op een nieuwe school is... ik ben constant ziek! Ik heb nu ook een heel druk rooster en dat helpt niet mee voor mijn weerstand, maar ik lig al voor de vierde week op mijn vrije dag met koorts op bed. Ik overweeg serieus om me ziek te melden morgen, maar ik vind het altijd zo lastig... je klas gaat achterlopen, je zadelt mensen op met extra werk... als ik nou lekker op mijn post kon blijven zou het nog wel gaan, maar ik moet pendelen en dat is 4 km door de kou fietsen en weer terug :brr:
En bovendien weet ik niet eens hoe dat afmelden werkt voor dit werk... bij mijn vorige school hadden we een medewerkerscompendium waar het in stond maar ik heb het hier nog niet gezien...

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:08

O dat is vervelend! Beterschap in ieder geval! Ik ben ook niet zo snel van het ziekmelden, maar 4 weken al koorts is ook niet goed. Op een gegeven moment moet je toch de rust pakken en beter worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:27

He wat vervelend zeg. Ik merk ook al een paar weken dat ik supermoe ben helaas. Ik kan me herinneren dat ik dat de eerste jaren ook heel erg had ja, onderwijs is echt intensief.
Ik zou ook eens goed mijn rust pakken als ik jou was. Ik vind het ook vervelend om me ziek te melden, je gaat inderdaad al snel achterlopen en je scheept anderen met extra werk op. Maar nu doorlopen en straks lang thuis zitten is ook geen goede optie lijkt me.
Beterschap!

Ik heb morgen open dag, dus ik mag door tot 2100 uur.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:53

Succes Goof!

Ik zit nu toch maar weer op school :'). Ik voel me te schuldig bij ziekmelden. Ik heb met bijna alle klassen film gekeken, veel staan en lopen is niet zo'n goed idee :P
1e t/m 8e vandaag. Gelukkig heb ik over 2 weken weer een 'normaal' rooster, als de vervangingen voorbij zijn.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:18

Wel goed op jezelf passen hoor Sheran! :(:)

Ik merk ook dat ik 's avonds na een stagedag (3e t/m 8e) ook altijd kapot ben en ik geef dan maar 2 lessen op een dag. :o

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:48

Uitzieken Sheran.... zo blijf je aan het kwakkelen vrees ik.

Goed te lezen dat er meer mensen vermoeid zijn, kreeg het idee dat er iets mis met mij is dat ik als een logge klomp op de bank plof na een lesdag... Dat hoort er kennelijk bij ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:28

Jullie hebben gelijk, ik ga dit niet meer doen. Het was een slecht idee. Note to self. :brr:

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:26

Hoihoi!

Ik zou me ook graag willen melden!

Momenteel ben ik derdejaarsstudente geschiedenis aan de leerkrachtenopleiding in Tilburg en ook nog eerstejaars deeltijd studente Nederlands. Het lesgeven en de studie vind ik super leuk, hoewel ik het wel echt een heel zwaar jaar vind.. Ik loop naast al mijn vakken 2 dagen in de week stage op een VMBO school en heb nog een dag stagetraining. Vooral de stage vind ik zwaar omdat het de eerste keer is dat ik lesgeef aan Basis-Kader klassen. De leerlingen zoeken constant mijn grenzen op en dan vind ik het nog best moeilijk om steeds orde in de klas te houden.

Verder ben ik op mijn stage ook veel bezig met differentiëren dus de tips op de laatste twee pagina's waren erg handig! :)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:34

Ik ben hier een tijdje vrij stil geweest. Bij ons op school zijn een paar collega's zwanger en ze zijn op zoek naar invallers hiervoor. Kennen jullie nog iemand die werk in het basisonderwijs zoekt omgeving Almere? Geen idee of ik dit hier mag vragen, maar ik dacht: niet geschoten is altijd mis :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:45

Ik heb je een pb'tje gestuurd :)