Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:45

Wij hebben wel lesgegeven. De lokalen hadden een goede tempratuur vandaag. Wel ook ijzel vanochtend, maar iedereen woont op loopafstand. Was hier dan ook niet zo erg als aan de wal.

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:22

Vraagje; hoe gaan jullie om met differentiëren in jullie klassen?
Omdat de inspectie er bovenop zit is het ineens een hele hype. Ben erg benieuwd hoe jullie daar (concreet) mee omgaan?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:47

Dat is bij ons ook de vraag Goof; hoe daarmee omgegaan kan worden. Het klinkt leuk, maar bij klassen van 30 lln. met een heterogene groep (havo/vwo-afstromers tot lln. die moeite hebben met het niveau) is het best lastig...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:52

Exact. Het klinkt leuk en het is echt een goed ding om te differentiëren, maar in de praktijk niet altijd haalbaar. Zeker niet als ook de randvoorwaarden niet in orde zijn (qua rooster bijvoorbeeld of niet een vast lokaal waardoor je ook niet extra spullen mee kan of wil sjouwen).

Ze 'eisen' hier nu een beetje dat iedereen in 3 groepen gaat werken. Maar, ik geef Engels en een leerling is bijvoorbeeld heel goed in lezen, maar heel slecht in schrijven. Dat zou betekenen dat ik voor al mijn klassen voor de verschillende vaardigheden 3 groepen moet maken en dan binnen de les de groepen nog zou moeten wisselen ook want je bent zelden een hele les aan maar 1 vaardigheid aan het werken. Klinkt leuk, maar euh..... hoe dan?? :') :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:43

Mag ik hier zomaar binnenvallen? :) Ik ben Amanda, woon in Limburg en studeer op dit moment aan de lerarenopleiding in Tilburg. Ik zit nu in mijn tweede jaar van de deeltijdopleiding lerares Engels.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:45

He nog een collega Engels :D
Welkom.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:46

Ongelooflijke rare eisen die inspectie aan het onderwijs stelt. Prop de klassen vol met 30 ll'en, (het liefst nog een paar 'samen naar school probleemleerlingen' erbij, en vraag doodleuk om te gaan differentiëren. Eigen lokaal? De ambtenaar zou eens elk uur zijn volledige spullen moet verhuizen en weer uitstallen. Als nieuwkomer in het onderwijs begrijp ik het werkelijk niet... snap nu pas waarom er zo onverantwoord veel leraren overspannen raken! |( Bekijk het met grote, verbaasde ogen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:48

Goof schreef:
Vraagje; hoe gaan jullie om met differentiëren in jullie klassen?
Omdat de inspectie er bovenop zit is het ineens een hele hype. Ben erg benieuwd hoe jullie daar (concreet) mee omgaan?

Ik maak meestal 2 opdrachten met hetzelfde onderwerp, 1 basis en 1 uitdagend. Daarnaast laat ik leerlingen soms zelf kiezen wat voor soort opdracht ze doen. Of laat ik de snellere leerlingen anderen helpen. Of laat ik de ene groep vertalen in het Nederlands en de andere in het Latijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:49

Dankjewel Goof!

Ik ga eens bij lezen!

Dat is wel een goede tip/idee Sheran.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 07-01-16 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:53

Goede manieren Sheran,super, maar dan loop ik weer aan tegen het feit dat je ontzettend vel tijd kwijt bent aan het ontwikkelen van opdrachten. Ik krijg daar geen tijd voor in mijn takenpakket en ik weiger dit jaar al mijn vrije tijd in school te stoppen.
Als ze willen dat het op die manier gebeurt wil ik daar ook goed in voorzien worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:57

Hoe werkt je methode Goof? Ik heb bijvoorbeeld een methode waarbij ze onder andere teksten meten vertalen, en vragen bij teksten zijn zo gemaakt. Tenminste, ik heb daar niet zoveel moeite mee. Of ik plak een stuk Homeros naast een vergelijkbare tekst en verzin daar een paar vragen bij. Meestal ook wel dusdanig pittig dat je het in meerdere lessen kan gebruiken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:18

Nee, ik heb een vrij simpele methode wat dat betreft, geef ook enkel onderbouw mavo les dit jaar dus hele stukken tekst lezen zit er nog niet in.
Wat ik nu doe is extra werk/ verdieping aanbieden voor wie sneller klaar is. Ik heb dus wel de mazzel dat ik zo goed als een vast lokaal heb, dus ik heb bakken met extra werk staan (Engelse puzzels, leesboekjes en soms grammatica). Daar wordt goed gebruik van gemaakt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:31

Kun je de snelere leerlingen geen leuk Engels boek geven waar ze dan de grammatica in moeten herkennen? Een bepaald soort woorden opschrijven ofzo? Of gaat dat te ver voor de mavo?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:32

Ja hoor, dat kan zeker, dat is een leuke oefening.
Daarom, ik ben gewoon benieuwd wat voor concrete opdrachten jullie doen, daar kan ik alleen maar weer wijzer van worden en ideeën van gebruiken :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:38

Ik hounzelf van differentiatieoefeningen waarbij ze een grote zelfstandigheid krijgen (op papier omdat dat goed voor ze is, maar niet-officieel omdat ik er niet zoveel werk aan wil hebben). Maar als ik denk aan Enegls dan denk ik aan
- verhalen laten maken in het Engels
- boeken lezen en daar opdrachtjes bij maken, zoals het herkennen van woorden, 10 woorden opschrijven die je nog niet kent en daar de betekenis van opzoeken, inhoudelijke vragen etc
- manieren laten bedenken om worden te leren (zoals een spel)
- opdrachten laten maken voor andere leerlingen (heerlijk vind ik dit :P)
- zelf artikelen of een leuk tv-programma laten uitzoeken en die bespreken
- Toneeltekst in elkaar zetten, of iets anders, behorend bij een thema zoals toneel, dichten, 18e eeuw etc

Sowieso het ophangen van thema's aan je lessen is fijn, je kunt dan van alles binnen dat thema doen. Misschien geeft je boek die ook al?

Als leerlingen hun opdracht kunnen kiezen werkt dit motiverend :j. En je kunt ze, bij tijd over, altijd nog de andere opdracht laten doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:40

Thanks, daar kan ik weer wat mee!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:00

Als jullie ook concrete tips hebben voor economie? O:)

Didactief heeft in 2012 al een special over differentiëren geschreven. Ik weet niet of er iets bruikbaars in staat, maar hier is de special te vinden. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:04

Pfft economie... ik kan me van dat hele vak weinig meer herinneren :')

Economieen vergelijken, aan de hand van een artikel uit de actualiteit iets berekenen, zelf vragen verzinnen...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:15

Ik vind het ook nog lastig om het differentiëren in de praktijk uit te voeren, ben nog zo druk met mezelf, hoe stom dat ook klinkt..
M'n vriend geeft natuurkunde en is echt een held als het op dat soort dingen aankomt, die verzint echt vanalles. Hij moet op zijn school zelfs een cursus differentiëren opzetten voor zijn collega's naar aanleiding van een bezoek van de inspectie.

Even snel een concreet voorbeeld van wat ik me kan herinneren: sommen maken met een verschillende moeilijkheidsgraad. In groepjes werken leerlingen aan die sommen (afhankelijk van de sommen, vaak ook individueel). Leerlingen laten opdracht controleren en krijgen dan een moeilijkere opdracht. Leerlingen die halverwege de les nog niet verder zijn dan opdracht 1 krijgen dan een gezamenlijke uitleg om weer verder te kunnen. Voor de snelle leerlingen zijn er extra uitdagende opdrachten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:55

Differentiëren? Dan kun je het beste het boek 'differentiëren is te leren' aanschaffen. Super duidelijk boek! Echt een aanrader.

Geeft er hier nog iemand les aan anderstaligen? :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:31

xMercury schreef:
Differentiëren? Dan kun je het beste het boek 'differentiëren is te leren' aanschaffen. Super duidelijk boek! Echt een aanrader.

Geeft er hier nog iemand les aan anderstaligen? :)

Ja ik :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:53

xMercury schreef:

Ja die heb ik liggen ja.
Ik heb ideeën zat, ik was gewoon meer benieuwd naar hoe jullie het in de praktijk toepassen.
En of het sowieso iedereen lukt om het toe te passen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:56

Mij lukt het toepassen op het moment nog niet zo goed. Heb vorig jaar mijn lio gedaan en daar werd ik wel gedwongen door 2 methodes en met 3 klasjes had ik ook meer tijd het te overdenken. Ik geef nu een nieuw vak voor mij (wel in m n vakgebied) maar dat maakt het wel is lastig. Ik heb wel verdieping voor snellere leerlingen en houd rekening met leerstijlen (keuzes in opdrachten, meerdere versies) maar verder kom ik nog niet echt. Genoeg ideeën maar om toe te passen.. Nog lastig haha! Bij een aantal klassen heb ik vandaag weer ia wat dingen gedaan. Nu heb ik 1 klas die niet zo goed loopt daar lukt het sowieso niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:30

Bij ons heeft gisteren en vanmorgen tot 12 uur het internet er op school uitgelegen, man, dat is wel lastig hoor haha.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:01

Ik werk op een school die echt ongelooflijk zijn best doet om te differentiëren in de hele opzet. Hun ideaalbeeld is een leerjaar met minder vaste structuren en blokken, dynamisch leren, leren in thema's en op eigen tempo, ruimte voor eigen inbreng van de leerlingen. Concreet is dat nog in ontwikkeling, maar al terug te zien in versnellers die bepaalde vakken op ander tempo afronden, in allerlei projecten die door leerlingen zelf vormgegeven worden; leerlingen gaan de vaardigheden die ze op school in de verschillende vakken leren toepassen in dingen die hen echt interesseren. Heel veel vrijheid voor leerlingen om hun eigen leerproces vorm te geven. Heel fascinerend om deel van uit te mogen maken :)