Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:26

Precies! Op mijn werk hadden ze juist een voorkeur voor pas afgestudeerden. Tegenwoordig ligt op opleidingen sterk de nadruk op samenwerken en mijn functie is onderdeel van een multidisciplinair team dus dat kwam goed uit :D

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:39

Maakt iemand van jullie gebruik van een 'elevator pitch'? Ik vind het maar lastig om er een op te stellen, omdat ik nog nauwelijks ervaring heb die ik kan noemen. Daarbij, als ik zoek op internet kom ik veelal voorbeelden tegen van commerciële banen, over allerlei successen die behaald zijn met klanten en zo. Maar voorbeelden van een elevatorpitch voor een baan in de zorg kan ik niet echt vinden. Iemand tips?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:03

Hehe, ik had weer een beetje hoop om een uitkering te kunnen krijgen, omdat ik van een bokker hoorde dat ze een uitkering had gekregen als inwonende, maar nu lees ik toch overal dat ze die niet geven als je ouders een baan hebben..
Hier dus ook alleen nog maar berichten terug met 'je past niet binnen het profiel' terwijl ik aan alle punten uit de vacatures voldoe.. Ergerlijk is dat he..
Maar ik begin nu wel een beetje in geldnood te komen. Ik sta behoorlijk in het rood en heb de gas- en elektra rekening van juli al niet kunnen betalen.. en ik heb bij verschillende mensen al geld moeten lenen voor boodschappen..
Heeft iemand een idee hoe je aan wat geld kan komen zonder baan? Zouden er mensen zijn die willen betalen om op een belgische knol te rijden? :+ Of honden uitlaten, is daar iets mee te verdienen? Poetsen bij mensen thuis?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:26

Maar gezien je zelf de gas- en elektrarekening betaald, hoe woon je dan nog bij je ouders thuis?

Solliciteren op lagere functies?
maak hieruit op dat jij ook niet bent uitgenodigd bij bokt? Had je als concurrent bestempeld namelijk. Ben zelf ook niet door..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:28

Annemiek, als inwonende krijg je wel een uitkering, deze wordt alleen voor een deel gekort als je geen huur betaald.
Gewoon aanvragen dus, nee heb je, ja kan je krijgen.
Hou er wel rekening mee dat als je geen startkwalificatie hebt je per 1 september weer naar school moet en dus geen uitkering krijgt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:29

@8nnemiek ik heb hier ook een uitkering en inwonend bij mijn moeder? (vader is vorig jaar overleden) Honden uitlaten verdient niks tot weinig, zeker omdat er tegenwoordig veel uitlaat services zijn met diploma's en dergelijke. Mensen vragen wel vaak naar mensen in de huishouding, maar ik zou toch wit gaan werken aangezien je dan verzekerd ben en pensioen opbouwt. Als je dan ziek ben of ongeluk op t werk dan heb je iedergeval een inkomen.

Als je inwonend ben heb je kans dat er een deel afgaat, zoals bij mij. Als je info wilt mag je me altijd een pb sturen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:42

@Winged, mijn ouders hebben een groot huis dat verdeelt is in twee gescheiden woongedeeltes, met elk hun eigen keuken/badkamer/meterkast. Ik betaal dus huur, gas/elektra, inboedelverzekering, eten.. alleen het tv/internet abonnement zit bij de huur inbegrepen. Maar op papier sta ik dus bij mijn ouders ingeschreven, waardoor ik geen uitkering krijg.
Op de bokt-baan heb ik niet gereageerd. Dat was een beetje hoog gegrepen voor mij ben ik bang, ik heb geen HBO opleiding, en ook geen ervaring in die richting.
Op lagere functies ben ik ook aan het solliciteren. Vakkenvuller.. inpakker.. productiemedewerker.. verkoopmedewerker.. maar ik denk dat ze daar goedkopere mensen voor zoeken, en aangezien ik geen 18 meer ben maak ik weinig kans.
Ik heb er over gedacht om een cursus 'verkoper in de detailhandel' bij de Loi te gaan doen, maar op het moment kan ik dat ook niet betalen. Maar zoiets zien ze misschien wel graag op je cv staan..

Edit, als er meer mensen inwonend zijn en toch een uitkering ontvangen dan zal ik er toch eens achteraan gaan :)
In 2012 heb ik ook een maand bijstand gehad, en heb toen te horen gekregen dat ze vanaf toen gingen werken met een gezamenlijk inkomen voor inwonende mensen, en omdat mijn ouders genoeg verdiende zou ik niets meer krijgen. Nog voordat die uitkering echt werd stopgezet had ik alweer werk, dus ik heb nooit echt goed na kunnen vragen hoe dat precies geregeld was.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:12

Maar 8nnemiek, je woont toch niet bij je ouders in? Je hebt je eigen opgang, eigen keuken en eigen badkamer. Bovendien heb je ook een eigen huurcontract. Alleen het huisnummer is hetzelfde, maar zo zijn er genoeg woningen die gescheiden verhuurd worden op hetzelfde huisnummer. Dan horen ze het salaris van het andere huishouden toch niet mee te tellen? Heb je al wel bij het UWV geïnformeerd?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:17

x_spekkie_x schreef:
Maar 8nnemiek, je woont toch niet bij je ouders in? Je hebt je eigen opgang, eigen keuken en eigen badkamer. Bovendien heb je ook een eigen huurcontract. Alleen het huisnummer is hetzelfde, maar zo zijn er genoeg woningen die gescheiden verhuurd worden op hetzelfde huisnummer. Dan horen ze het salaris van het andere huishouden toch niet mee te tellen? Heb je al wel bij het UWV geïnformeerd?

Bijstand gaat niet via het UWV maar via de gemeente dacht ik.

Als jij op papier kan aantonen dat jij op jezelf woont hoor je bij mijn weten ook bijstand te ontvangen indien nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:22

Probleem is.. op papier is het één woning. We hebben ook geen huurcontract. En als je op hetzelfde huisnummer woont als je ouders/kinderen dan wordt dat als één huishouden gerekend, ook al betaal je huur/kostgeld, voor zover ik weet.. maar ik ga het eens navragen :)

Voor bijstand moet je bij onze gemeente ook bij het UWV zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-08-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:22

Bijstand gaat via de gemeente, hier gaat wel een traject vooraf inderdaad.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:24

Winged schreef:
x_spekkie_x schreef:

Bijstand gaat niet via het UWV maar via de gemeente dacht ik.

Als jij op papier kan aantonen dat jij op jezelf woont hoor je bij mijn weten ook bijstand te ontvangen indien nodig.

Oh, het gaat niet om een WW-uitkering maar om een bijstandsuitkering. Daar zitten inderdaad meer regels aan vast. Maar zover ik weet kun je als inwonend kind bij je ouders ook bijstand krijgen. Hun inkomen wordt dan niet meegerekend. Maar aangezien de regels voor bijstandsuitkeringen nog wel eens veranderen en per gemeente verschillen, zou je zelf even moeten informeren :) Niet gevraagd is sowieso geen geld.
Bijstand loopt via je gemeente, maar moet je aanvragen bij het UWV: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ragen.html

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:45

x_spekkie_x schreef:
Oh, het gaat niet om een WW-uitkering maar om een bijstandsuitkering. Daar zitten inderdaad meer regels aan vast. Maar zover ik weet kun je als inwonend kind bij je ouders ook bijstand krijgen. Hun inkomen wordt dan niet meegerekend. Maar aangezien de regels voor bijstandsuitkeringen nog wel eens veranderen en per gemeente verschillen, zou je zelf even moeten informeren :) Niet gevraagd is sowieso geen geld.
Bijstand loopt via je gemeente, maar moet je aanvragen bij het UWV: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ragen.html

Het is een jaar geleden aangepast van de WIA naar een ander iets.. Maar hoe dat exact zit... Ik heb even in de WIA gezeten en heb veel geluk gehad dat ik het voor 1 januari 2012 had aangevraagd (anders had ik waarschijnlijk niks ontvangen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:55

8nnemiek: schoonmaken :) in geval van zwart werken (of wit als je het wel opgeeft); briefjes bij mensen in de bus gooien met daarop je aanbod van dienst+prijs eventueel in combi met oppaswerkzaamheden hond/kind/kat. Of je inschrijven bij thuiszorginstellingen :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:11

Nou van m'n oude werkgever tot nu toe niks gehoord, verwacht er ook niks meer van.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 06:45

Vandaag mn 1e werkdag... best zenuwachtig :-)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:09

Succes Qizz! Ik heb vandaag 2 gesprekken en ben ook zenuwachtig, dus ik leef met je mee!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:19

Hoort erbij Qizz ;-) veel succes!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:34

Heel veel succes Qizz :)

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:05

Veel succes Qizz en _Diesel!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:33

Succes Qizz!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:52

Succes Qizz!

Hier contractverlening tot 1 november 2013 bij mijn huidige baan. (uitzendbasis) Had eigenlijk op een telefoontje van een ander bedrijf gehoopt :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:07

Succes Qizz!

Winged, het is natuurlijk in ieder geval iets! Tot die tijd even ademruimte tot je een nieuwe baan hebt :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:11

Cayenne schreef:
Succes Qizz!

Winged, het is natuurlijk in ieder geval iets! Tot die tijd even ademruimte tot je een nieuwe baan hebt :)

Klopt, alleen zit ik nu al sinds januari met uitzendcontracten te prutsen die elke keer of een maand, 2 maanden of 3 maanden worden verlengt... Terwijl mij in december een contract intern is beloofd. Maargoed, ik ben nog steeds aan het werk, zit nog steeds niet thuis. Dus wat dat betreft..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:17

Hier ook weer een afwijzing :(

Ik heb ook nergens recht op, ik woon op mezelf en als ik geen werk vind moet ik van de gemeente naar school.
En dat terwijl ik een afgeronde mbo4 opleiding en een havo diploma heb. Wordt er een beetje moedeloos van.
Waarschijnlijk gaan mijn ouders de huur etc beyalen, maar die kunnen dat ook niet al te lang blijven doen.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een werkervaringsplaats, maar ook dat schiet niet op.
Ik heb nog geen bijstand aangevraagt, maar wil dat toch gaan proberen (in oktober ofzo, da. Is het al minder makkelijk om aan een opleiding te beginnen.
Op dit moment kan ik een opleiding namelijk niet betalen en maximaal lenen zie ik ook niet zitten (en dan kom ik waarschijnlijk nog niet uit de kosten)