Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:48

Celebi schreef:
Ik wil dit jaar niet stemmen.. De keuzes zijn het gewoon allemaal net niet. :')

Dan ga je voor iets dat het net niet is. Ik persoonlijk zie niet stemmen echt niet als een optie, het is je enige keus om iets van richting te geven in het politiek landschap. En hoe meer mensen ergens klaar mee zijn, hoe meer effect dat heeft.

Er zal nooit een partij zijn die volledig reflecteert waar je voor staat. Net als dat je in een studie altijd dingen tegenkomt waar je niets mee hebt, ook dan ga je niet opeens stoppen met studeren toch? :')

Celebi

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:06

Ik zei ook willen.. ;) Het betekend uiteraard niet dat ik het niet ga doen. Maar vind het nu voor het eerst echt lastig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:16

Oh ja, dat begrijp ik helemaal! Ik werd even getriggerd in mijn ‘dit is je stem!!!i!!i!’, excuses. :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:41

Afbeelding
-O-

Ik wil bezwaar aantekenen, heeft iemand dat al gedaan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:45

Op welke grond?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:47

BaileyMix schreef:
Op welke grond?

Op grond van dat het naar mij is gecommuniceerd dat de rente 0% zou zijn en je jarenlang de tijd zou hebben om het af te betalen.

Heb je het hele topic gelezen of...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:47

Bezwaar waar tegen? Het ligt wettelijk vast. Je hebt geen poot om op te staan.

Heb jij zwart op witte bewijze ervan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:49

Haha doe rustaagh. Dat gaat geen stand houden, zoals hier al besproken, dus ik vraag me af hoe je op het idee komt dat
op grond daarvan bezwaar maken zinvol is.

Ik begrijp het wel hoor, ik voel dezelfde frustratie en gevoel van onrecht. In jouw geval, met zo'n restbedrag, zou ik gewoon zsm alles aflossen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:53

Als niemand iets doet en iedereen dit accepteert... ja dan kan de roverheid blijven doen wat ze willen natuurlijk...

Maar wellicht dat het wel wat uitmaakt als iedereen bezwaar aantekent tegen dit onrecht.

BaileyMix schreef:
Haha doe rustaagh. Dat gaat geen stand houden, zoals hier al besproken, dus ik vraag me af hoe je op het idee komt dat
op grond daarvan bezwaar maken zinvol is.

Ik begrijp het wel hoor, ik voel dezelfde frustratie en gevoel van onrecht. In jouw geval, met zo'n restbedrag, zou ik gewoon zsm alles aflossen.

Als dat toch eens zou kunnen...

Maar helaas, mijn salaris groeit niet mee met het rente percentage van de schuld. Het is allemaal al zo duur tegenwoordig dat ik niet versneld kan aflossen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:56

Opzich is dat toch wel een bedrag wat je met spaargeld zou kunnen aflossen? Lenen is nu duurder dus zou echt zsm aflossen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:59

Niet iedereen heeft zo een paar duizend euro liggen.

Helaas is bij afsluiten van de lening wel aangegeven dat het is 'gekoppeld aan'. Ergens in kleine lettertjes waar geen enkele tiener op is gewezen. Dus je hebt geen poot om op te staan.

Misschien kun je bij de landelijke studentenvakbond https://lsvb.nl/nieuws/ informatie halen / bij hen contact zoeken. Hun netwerk is groter.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 13:03

Marjo schreef:
[ [url=m/Z946yT.jpg]Afbeelding[/url] ]
-O-

Maar jij zit toch in SF15? Daar is nooit gezegd dat het 0 zou blijven :o?

Sterker nog. Mijn eerste rente vaste periode van 5 jaar was iets van 0,88% of zo als ik het me goed herinner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:05

Shiloh schreef:
Marjo schreef:
-O-

Sterker nog. Mijn eerste rente vaste periode van 5 jaar was iets van 0,88% of zo als ik het me goed herinner.

Nee dat is alleen bij de S35 gezegd inderdaad.

Sf 15 is vanaf begin af aan gezegd de rente kan stijgen en dat het gekoppeld is aan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:11

Shiloh schreef:
Marjo schreef:
-O-

Ik zat tot dit jaar op 0%. Ik ben begonnen met studeren in 2012 en afgestudeerd in 2018.
Mij is nooit verteld dat de rente hoger zou (kunnen) worden.

Sterker nog, er werd geadverteerd dat je best maximaal kon bijlenen want het is zo voordelig!

Dat heb ik nooit gedaan, ik heb alleen een collegegeldkredietlening aangevraagd na 4j, en af en toe de lening verhoogd als ik meer geld nodig had.

Winged schreef:
Niet iedereen heeft zo een paar duizend euro liggen.

Helaas is bij afsluiten van de lening wel aangegeven dat het is 'gekoppeld aan'. Ergens in kleine lettertjes waar geen enkele tiener op is gewezen. Dus je hebt geen poot om op te staan.

Misschien kun je bij de landelijke studentenvakbond https://lsvb.nl/nieuws/ informatie halen / bij hen contact zoeken. Hun netwerk is groter.

Thanks! Die link ga ik even bekijken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:14

Val je dan niet in het leenstelsel van 2012? Ik zit daar ook in en heb 0% rente?

Heb in 2020/2021 pas een jaar geleend van Duo. Ook onder de 2012 regeling (f35 zo even uit mijn hoofd)?

Verschil kan misschien zijn MBO of HBO?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:22

Zebrastreep schreef:
Val je dan niet in het leenstelsel van 2012? Ik zit daar ook in en heb 0% rente?

Heb in 2020/2021 pas een jaar geleend van Duo. Ook onder de 2012 regeling (f35 zo even uit mijn hoofd)?

2018 afgestudeerd toch, dus 2018+5 jaar 0% en dan nu, 2023, nieuw rentepercentage. Oh, en 2012 is SF15, maar omdat jij in 2020 hebt geleend staat bij jou de rente nog op 0% tot 2025 als het goed is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:36

BaileyMix schreef:
Zebrastreep schreef:

2018 afgestudeerd toch, dus 2018+5 jaar 0% en dan nu, 2023, nieuw rentepercentage. Oh, en 2012 is SF15, maar omdat jij in 2020 hebt geleend staat bij jou de rente nog op 0% tot 2025 als het goed is.

Ik zat er nu over na te denken want ik heb twee studies gedaan. van 2014 tot 2017 ( afgerond MBO niv 3 dit werd omgezet in een gift) en van 2018 tot 2021 waarvan ik het laatste jaar moest lenen omdat ik 4 jaar recht had op studiefinanciering. Bij de tweede opleiding moest ik het laatste jaar lenen omdat ik de 4 jaar gebruikt had.

Ik heb wel een tussenjaar gehad en dat jaar is alles uiteraard stopgezet. Maar ik ben in 2018 ook weer op 2012 gezet. Toen kreeg ik nog 2 jaar gratis de studiefinanciering en daarna dus lenen.

Rente staat bij mij inderdaad op 0% tot 2025. Alleen hou ik er ook maar rekening mee dat er zo nog maar een verassing om de hoek kan komen kijken.

Zoals het nu gaat ben ik over 3 maanden ongeveer mijn schuld kwijt zonder rente.

Ik zou eigenlijk de kleine letters nog wel eens willen lezen , ik had net al mijn papieren van 2014 weggedaan omdat ik dacht alles staat toch online en dat gaat over geld wat is omgezet in een gift dus niet echt relevant meer.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:38

Marjo, hoewel het vervelend is gaat jouw maandbedrag met ongeveer 17 euro per maand omhoog als ik die getallen zo zie? Dat valt toch nog wel te doen?

Pas bij hogere schulden (zeg 40K+) word het echt heel lastig. Zeker bij lagere inkomens waarbij je niet genoeg draagkracht hebt om het beginbedrag omlaag te krijgen. Dan betaal je met een beetje pech 35 jaar rente en zit je dan nog met een restschuld die moet worden kwijtgescholden. Dat zijn de mensen waar ik me echt zorgen om maak persoonlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:57

Eef_Bam schreef:
Marjo, hoewel het vervelend is gaat jouw maandbedrag met ongeveer 17 euro per maand omhoog als ik die getallen zo zie? Dat valt toch nog wel te doen?

Pas bij hogere schulden (zeg 40K+) word het echt heel lastig. Zeker bij lagere inkomens waarbij je niet genoeg draagkracht hebt om het beginbedrag omlaag te krijgen. Dan betaal je met een beetje pech 35 jaar rente en zit je dan nog met een restschuld die moet worden kwijtgescholden. Dat zijn de mensen waar ik me echt zorgen om maak persoonlijk.

Het maandbedrag is zeker te doen, maar ik vind het gewoon schandalig dat ze dit zomaar kunnen doen. Ik gun ze het geld niet, en het gaat mij om het principe.

Daarnaast, als niemand iets doet, dan verandert er sowieso niets, ook niet voor de mensen met de lagere inkomens.

Dus ik was vooral benieuwd of er al mensen bezwaar hebben aangetekend.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:05

Je gunt ze het geld niet? Het geleende deel wel neem ik aan? :+

Hoe lang hadden jullie de rente eigenlijk op 0% nodig gehad/willen hebben om wel makkelijk af te lossen? Zal per bedrag/situatie vast erg uiteenlopen. Want wat was de theorie erachter om na het afronden van de studie nog een aantal jaren te wachten met aflossen?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:07

Nou deze rente betekent voor mij persoonlijk gewoon 15k extra schuld. Dus van mij mag die rente permanent op 0%.

Kwijtschelding restschuld kan ik namelijk waarschijnlijk ook vergeten aangezien mijn partner te veel verdient en zijn inkomen ook wordt meegeteld.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:15

Jup, hier is de rente ook zo'n €20-25k. Dan heb je na 25k afbetalen dus nog geen deukje in je werkelijke schuld gemaakt - dat voelt wrang hoor Celebi.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:21

Dat het geleende geld terug moet , lijkt mij logisch.

Maar de rente tussendoor opeens zo hoog gooien dat je duizenden euro's extra moet betalen is niet oké.

Daar gaat het denk ik bij de meesten om.

Maar eigenlijk moeten ze het hele school systeem omgooien. In Zweden kun je ook gratis een studie volgend , waarom zou dat hier niet kunnen?

Ik vraag mij wel af wat al die internationale studenten hier komen doen met dit systeem? Of krijgen die een soort van subsidie?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:38

Celebi schreef:
Je gunt ze het geld niet? Het geleende deel wel neem ik aan? :+

Hoe lang hadden jullie de rente eigenlijk op 0% nodig gehad/willen hebben om wel makkelijk af te lossen? Zal per bedrag/situatie vast erg uiteenlopen. Want wat was de theorie erachter om na het afronden van de studie nog een aantal jaren te wachten met aflossen?

0% over het hele bedrag, voor de gehele periode van aflossen, zoals ons toentertijd beloofd is.

Bovenste opmerking ga ik maar niet op in :)

Zebrastreep schreef:
Dat het geleende geld terug moet , lijkt mij logisch.

Maar de rente tussendoor opeens zo hoog gooien dat je duizenden euro's extra moet betalen is niet oké.

Daar gaat het denk ik bij de meesten om.

Maar eigenlijk moeten ze het hele school systeem omgooien. In Zweden kun je ook gratis een studie volgend , waarom zou dat hier niet kunnen?

Ik vraag mij wel af wat al die internationale studenten hier komen doen met dit systeem? Of krijgen die een soort van subsidie?

Schijnt indd een subsidie/ belastingvoordeel te zijn voor internationale studenten... het fijne weet ik er niet van overigens.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:44

Maar als je de schriftelijke voorwaarden opzoekt, is er nooit beloofd dat het 0% blijft. Bezwaar maken kan enkel om gegronde redenen, maar volgens de schriftelijke voorwaarden doen ze niks verkeerd.

Ze hebben van alles geroepen, maar uiteindelijk ben je wel akkoord gegaan met de schriftelijke voorwaarden. Dus specifiek daar kan je niks mee.