Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:31

tita schreef:
600/700€ aan energie .. echt … dan woon je in een kasteel :#

Ja toen ik net een prijs vergelijking uitkwam, kwamen we ook uit op 250 euro zonder zonnepanelen en 100 nog wat met.
Maar dan weet ik niet waarom we nu in een huis dat precies de helft is 365 euro betalen :') Heeft vriendje geregeld maar die weet het ook niet :') Nouja we zijn er iig binnenkort vanaf, dan gaan we het zien :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:48

tita schreef:
600/700€ aan energie .. echt … dan woon je in een kasteel :#

Valt wel mee hoor. Wij wonen in een 2 onder 1 kap van 150m2 met label A. Zonder zonnepanelen betaalden wij nu ook 420 euro pm. Het is echt vreselijk.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:14

Gisteren hier toevallig het nog met een vriendin over gehad. Omdat we steeds vaker op het radio nieuws horen dat het in Nederland vrij moeilijk rondkomen is op dit moment. Niet om iemand te benadelen, maar wij vroegen ons heel erg af hoe dan? Ik snap best dat het allemaal duurder is geworden, soms flink schrikken aan de pomp en het is eind van de maand echt wel op. Maar echt niet rondkomen? Ik heb mijn standaard rekeningen, daarnaast heb ik een gedeeltelijk eigen paard, daarnaast nog wat terugbetalingen aan de belastingdienst. Ook doe ik best nog wat leuke dingen. Ik denk dat ik best leuk verdien, maar niet boven gemiddeld. Laatst moest ik de podoloog betalen en dierenarts ja dan moet ik wel bij m'n spaarrekening. Maar van mijn loon kan ik best nog leuke dingen doen incl paard en gewoon rond komen. Dus wij vroegen ons dan ook af hoe het zo ver komt? Zijn het mensen in een bepaalde categorie? Is het in andere gebieden zoveel duurder? Werk gerelateerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:32

Nature93 schreef:
Gisteren hier toevallig het nog met een vriendin over gehad. Omdat we steeds vaker op het radio nieuws horen dat het in Nederland vrij moeilijk rondkomen is op dit moment. Niet om iemand te benadelen, maar wij vroegen ons heel erg af hoe dan? Ik snap best dat het allemaal duurder is geworden, soms flink schrikken aan de pomp en het is eind van de maand echt wel op. Maar echt niet rondkomen? Ik heb mijn standaard rekeningen, daarnaast heb ik een gedeeltelijk eigen paard, daarnaast nog wat terugbetalingen aan de belastingdienst. Ook doe ik best nog wat leuke dingen. Ik denk dat ik best leuk verdien, maar niet boven gemiddeld. Laatst moest ik de podoloog betalen en dierenarts ja dan moet ik wel bij m'n spaarrekening. Maar van mijn loon kan ik best nog leuke dingen doen incl paard en gewoon rond komen. Dus wij vroegen ons dan ook af hoe het zo ver komt? Zijn het mensen in een bepaalde categorie? Is het in andere gebieden zoveel duurder? Werk gerelateerd?

Dat zijn lastige vragen als we niets over jouw situatie weten :D ..

Mijn schoonzusje is bv. zonder spaargeld weggegaan bij haar vriendje. Die heeft aar spaargeld achtergelaten zodat vriendje een toekomst kon opbouwen zonder haar (die was autistisch en had geen baan yada yada). Vanwege haast in een particuliere huurwoning terecht gekomen. Verdient modaal. Kon geen auto kopen dus moest (private) leasen. Ik ken haar niet anders dan onwijs consciëntieus, en hard werkend. Tevens hoog opgeleid. Zij kon de laatste jaren, vooral vanwege haar hoge huur, net aan rondkomen... Maar vakantie zat er niet in. De familie-uitjes heeft ze ook grotendeels af moeten slaan. Wij wonen 80 km verderop, en met de oude benzineprijzen ging dat dus al vaak niet.

Gelukkig gaat ze nu weer samenwonen. Anders had iemand als zij het nu wel echt heel zwaar gehad ondanks hard werken en een gedegen achtergrond.

MyWishMax

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:11

Ik kreeg nu al een melding dat mijn termijnbedrag te laag js volgens energiemaatschappij... begin van het jaar liep contract met vaste tarieven af. Iets omhoog gegaan met bedrag, ondanks geld terug en dus flexibele tarieven(ik had toen nog vast kunnen aangaan, maar dat was qua bedrag het dubbele per maand en niet op te brengen). Daarna al een extra verhoging in april en straks in juli weer. Ik heb een stuk minder verbruikt als vorig jaar en het jaar ervoor tot nu toe, maar moet bedrag dus al omhoog gooien eigenlijk. En dan komt er nog een verhoging aan.

Eerlijk, mijn grens met wat ik kan betalen per maand komt wel in zicht of is er eigenlijk al. Als het zo doorgaat is zelfs de energietoeslag niet genoeg om het op te vangen, met lager verbruik en nadat ik voorgaande jaren goed uitkwam of geld terug kreeg. En dan is het termijnbedrag nog laag in vergelijking met anderen.

Degene die zich niet in kunnen denken dat mensen niet rondkomen of lastig zitten in een fijne positie en hebben echt geluk. Als de energiebedrijven verdubbeld worden, de reiskosten ook vele malen hoger en daarnaast boodschappen duurder kan dat lastig zijn. Of men heeft met corona pech gehad of net andere grote rekeningen gehad oid.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 18:19

Nature93, alles ligt natuurlijk aan vermogen, inkomsten en uitgaven.
Er zijn zoveel situaties denkbaar, maar door de prijsstijgingen is er zeer waarschijnlijk een groep die anders nét rondkwam die nu problemen hebben met vaste lasten of basis voorzieningen.
Ik denk wel dat de groep die met leefstijl aanpassingen nog prima kan rondkomen groter is. Het vervelende is dat je op luxe wel kan bezuinigen, maar niet op basis voorzieningen.
En als je dan gewoon werkend bent en een salaris hebt maar het tóch niet red....Dat lijkt me niet wenselijk.

Hier wat informatie over gemiddelde inkomens verdeeld in NL.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling

Zeg 50% van NL heeft een jaarinkomen van 30.000 of lager. Wat neerkomt op 2.500 per maand of minder

Deze tool is ook wel interessant:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-inkomen

Over de vaste lasten kon ik het volgende vinden (2020)
https://www.businessinsider.nl/vaste-la ... bonnement/

Met verwijzing naar statistieken van price wise, maar het artikel vat het goed samen.
En over de stijgingen in 2022:

https://www.vastelastenbond.nl/blog/vas ... ordhoogte/

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 00:20

MyWishMax schreef:
Ik kreeg nu al een melding dat mijn termijnbedrag te laag js volgens energiemaatschappij... begin van het jaar liep contract met vaste tarieven af. Iets omhoog gegaan met bedrag, ondanks geld terug en dus flexibele tarieven(ik had toen nog vast kunnen aangaan, maar dat was qua bedrag het dubbele per maand en niet op te brengen). Daarna al een extra verhoging in april en straks in juli weer. Ik heb een stuk minder verbruikt als vorig jaar en het jaar ervoor tot nu toe, maar moet bedrag dus al omhoog gooien eigenlijk. En dan komt er nog een verhoging aan.

Eerlijk, mijn grens met wat ik kan betalen per maand komt wel in zicht of is er eigenlijk al. Als het zo doorgaat is zelfs de energietoeslag niet genoeg om het op te vangen, met lager verbruik en nadat ik voorgaande jaren goed uitkwam of geld terug kreeg. En dan is het termijnbedrag nog laag in vergelijking met anderen.

Degene die zich niet in kunnen denken dat mensen niet rondkomen of lastig zitten in een fijne positie en hebben echt geluk. Als de energiebedrijven verdubbeld worden, de reiskosten ook vele malen hoger en daarnaast boodschappen duurder kan dat lastig zijn. Of men heeft met corona pech gehad of net andere grote rekeningen gehad oid.

Niet best.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:16

Nature93 schreef:
Niet om iemand te benadelen, maar wij vroegen ons heel erg af hoe dan?

Het is niet altijd een geval van mismanagement he... er zijn natuurlijk heel veel mensen die niet leuk verdienen, niet fulltime kunnen werken, kinderen hebben, hogere kosten hebben dan jij, gescheiden zijn met alle kosten van dien, een huis ooit slecht hebben moeten verkopen, and so on. Het gegeven dat je je echt niet voor kunt stellen hoe dat mogelijk is, zou wel een indicatie kunnen/moeten zijn om eens ver buiten je eigen bubbel te kijken.

Concreet voorbeeld: Wij zijn voor 2 dagen per week kinderopvang 500€ netto per maand kwijt. Dat is een bedrag dat je vier jaar betaalt... best een hap uit je budget, en dan heb je nog niks gek of fout gedaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:05

Het is heel tegenstrijdig. Op mijn werk (veel ongeschoold werk, lage salarisschalen) zijn er veel mensen die het hoofd maar nauwelijks boven water kunnen houden. Die voelen de klappen van de inflatie extra hard. En dan ga ik naar het grote winkelcentrum hier in de buurt (nog niet zo lang geopend, veel dure merken), en daar zie je mensen met tassen vol spullen naar buiten gaan. Ik kwam daar op, omdat het meisje waar wij daar altijd koffie halen zei "je kunt hier af en toe over de hoofden lopen, hier merk je niks van een koopkrachtprobleem". De tegenstellingen tussen arm en "rijk" worden zo wel scherper.

En wanneer val je eigenlijk in "rijk"? Is dat met een vermogen boven een bepaald bedrag, een spaarbedrag van minstens x, of is dat al als je al je rekeningen met gemak kunt betalen en ook nog leuke dingen kan doen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:40

Nature93 schreef:

Als je moet vragen ‘hoe dan?’ treft het jou gelukkig niet :D
Het is niet zo moeilijk te bedenken hoe je net over de rand kan vallen als je vaste lasten ineens een paar honderd euro meer worden per maand.

Hier redden we het gelukkig ook nog, maar kunnen behoorlijk minder sparen per maand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:42

Verliezen van baan en deel van je inkomen, niet gelijk door kunnen stromen naar een goedkopere woning.
Daar zit de grootste ellende

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:48

Ik denk niet eens dat daar de grootste ellende zit. Gewoon dat de vaste lasten zo enorm stijgen. Als je dan wat inkomensverlies hebt komt dat hard binnen. Maar ook als je dat niet hebt, maar energie kosten verdubbelen en benzine ook bijna. Dan kan het zomaar zijn dat wat je normaal spaarde per maand nu nodig is voor de vaste lasten. En de boodschappen die duurder zijn. Dat kan makkelijk het verschil zijn tussen gewoon sparen en leuke dingen kunnen doen naar alleen rond komen per maand.

Kijk alleen hier in het topic al naar de energiekosten van sommige. 250 / 350 euro per maand?

Dat niet gelijk kunnen doorstromen naar goedkopere woningen kan al heel lang niet meer makkelijk. Al voor deze problemen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:52

En dan als klap er bovenop krijg je nog een rekening voor gemeentelijke belastingen. Die ga je per maand betalen want in een keer lukt niet. Dan krijg je nog je eigen risico die moet je ook per maand betalen want in een keer lukt niet. Dat vreet weg aan je maand budget. Doe daar nog een afspraak bij de tandarts bij en je houdt helemaal niks meer over.

En soms moet je keuzes maken. Je kan als je 3 kinderen hebt niet zonder wasmachine zitten bijvoorbeeld. Dus ook al heb je het geld dan eigenlijk niet dan moet die er toch komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:09

Wasmachine heb je nog opties voor, niet praktisch, maar zou je een kleine periode zonder kunnen. (Moeilijk, dat weet ik) Maar koelkast bijvoorbeeld is nog stapje lastiger. Beide wil je zsm vervangen, maar een was ergens anders draaien js makkelijker als eten ergens anders opslaan. Maar zulke apparatuur gaat altijd kapot als het niet past :=

Mijn voordeel is dat ik al jaren eigen risico opmaak in 1e kwartaal, dus dat was al een vaste last.

Maar dat zijn precies van die dingen die op de een of andere manier tegelijk komen. Altijd extra pech ofzo, in een goed jaar blijft alles heel, in een slecht jaar gaat alles. En dan heb je net Er betaald en wasmachine en dan komt de volgende grote kostenpost.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:18

Toevallig had ik mijn koelkast kapot, had al twee keer een tweedehands van een B merk gehad en dat was steeds ellende.
Nu dus mijn vakantiegeld uitgegeven aan een nieuwe van een A merk. Geen tweedehands meer, in mijn regio niet te vinden wat past (onderbouw) en verder weg werd door de benzine ook erg duur.
Nu wel erg blij iedere keer als ik mijn koelkast opentrek.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:30

tiwi1969 schreef:
Toevallig had ik mijn koelkast kapot, had al twee keer een tweedehands van een B merk gehad en dat was steeds ellende.
Nu dus mijn vakantiegeld uitgegeven aan een nieuwe van een A merk. Geen tweedehands meer, in mijn regio niet te vinden wat past (onderbouw) en verder weg werd door de benzine ook erg duur.
Nu wel erg blij iedere keer als ik mijn koelkast opentrek.

Je voorbeeld deed me aan deze theorie denken
Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:47

Ja die gaat wel op als je daadwerkelijk één paar schoenen zou kopen... :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:57

prompter schreef:
Het is heel tegenstrijdig. Op mijn werk (veel ongeschoold werk, lage salarisschalen) zijn er veel mensen die het hoofd maar nauwelijks boven water kunnen houden. Die voelen de klappen van de inflatie extra hard. En dan ga ik naar het grote winkelcentrum hier in de buurt (nog niet zo lang geopend, veel dure merken), en daar zie je mensen met tassen vol spullen naar buiten gaan. Ik kwam daar op, omdat het meisje waar wij daar altijd koffie halen zei "je kunt hier af en toe over de hoofden lopen, hier merk je niks van een koopkrachtprobleem". De tegenstellingen tussen arm en "rijk" worden zo wel scherper.

En wanneer val je eigenlijk in "rijk"? Is dat met een vermogen boven een bepaald bedrag, een spaarbedrag van minstens x, of is dat al als je al je rekeningen met gemak kunt betalen en ook nog leuke dingen kan doen?

Ik kom met enige regelmaat in dat winkelcentrum (zit op loop / fiets afstand). Er zit ook een grote Action, een H&M (wonen en kleding, is niet superduur), Etos/Kruidvat en een hoop snack dingetjes, naast de duurdere merken. In de Moooi zie ik nooit iemand (en dat snap ik wel :') Bij de dure autodealer staat ook nooit iemand .. Maar bij de Legowinkel is het dan weer megadruk. Dat winkelcentrum is met een foodcourt, een bios, een gamehal etc ook een dagje uit voor veel mensen denk ik?

Ik kan zelf rondkomen, het scheelt dat ik geen paard heb .. wij hebben een goed salaris, maar als ik naar anderen kijk (alleenstaande ouderen met alleen AOW ofzo) dan is het best pittig.. Hebben bijv niet veel geld gehad om te kunnen verduurzamen, en zitten nog met een ouderwets gaskacheltje (om maar eens wat te noemen)..

Ik vind het wel mooi dat mensen die goede bezuinigingstips hebben, vaak wel geld hebben gehad om ergens in te kunnen invensteren. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd.
Zie het voorbeeld ook met de schoenen.. de man die de goedkope laarzen koopt, zou dan dus eigenlijk een paar jaar op blote voeten (!) moeten lopen, want hij moet eerst de 50 dollar bij elkaar sparen.
Het is dan goedkope schoenen vs geen schoenen, lijkt mij...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:09

Die schoenen klopt ook wel, ik heb Lowa’s uit mijn werkzame tijd die gaan al jaren mee. Heb altijd 1 paar voor “netjes” en 1 paar voor stal en nat bos. Is het laatste paar versleten schuif ik het eerste paar door en koop ik nieuwe voor netjes.
Gemiddeld gaat een paar 7 jaar mee op deze manier en vind ik het echt wel mijn geld waard.

Alleen AOW zou voor mij en veel anderen een zege zijn, scheelt echt veel met mijn WIA of een bijstanduitkering.
Ik krijg er dan ook nog een behoorlijk pensioen bij en zit dan voor mijn idee op rozen. Nog 14 jaar…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:13

Die schoenen klopt alleen als je de dure schoenen kunt aanschaffen.... anders klopt het niet :)

Alleen een AOW zonder pensioen is iets van 1000,- € meen ik. Daar komen veel mensen hun bed niet voor uit denk?
Krijg je na een WIA / bijstand later wel pensioen dan? Of is dat uit eerder opgebouwd werk?
Ik heb geen flauw idee of er straks nog wel ergens een pensioen pot is... ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:23

Uiteraard is dat met die schoenen alleen als je ze kunt aanschaffen. Zou dezelfde persoon echter 2 dollar per maand sparen in plaats van 1, dan zou hij na een aantal jaar wel de goede schoenen kunnen kopen.

12 - 10 + 12 - 10 + 12 - 10 = 8 euro gespaard na 3 jaar en 3 paar slechte schoenen gekocht
24 - 10 + 24 - 10 + 24 - 50 = 2 euro gepaard na 3 jaar en 2 paar slechte + 1 paar goede schoenen gekocht.

Je hoeft ook niet alles tegelijkertijd te vervangen voor goed spul, ieder jaar iets geeft uiteindelijk ook een resultaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:24

En met items van 50 euro is dat weer wat overzichtelijker dan bijv met een installatie van 10.000 euro. Dan is iemand aanzienlijk langer aan het sparen, als die persoon 10 euro pm kan wegzetten ...
En zo zit iedereen in een andere situatie denk ik :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:28

Dat is inderdaad vaak een vicieuze cirkel :(

Mensen die al niet veel reserves hebben moeten vaak duurder inkopen, meer energiekosten, kan er een keer een factuur niet betaald worden op tijd, dan meteen kosten eroverheen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:30

We hebben gelukkig tegenwoordig geen maandlonen van 38 dollar meer. Maar inderdaad, grote bedragen zijn veel lastiger.

Ook met kleine salarissen is het verstandig om minimaal 10% te sparen, maar dat lukt niet altijd/iedereen (mij ook niet altijd, ik zit op een netto salaris van zo'n 1000 euro per maand met 3 dagen, max op mijn werk, per week. Maar deze maand valt er al weer minimaal 1 dag werken af, dat zie ik dus direct terug op mijn inkomsten).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:41

Er zijn gelukkig geen maandlonen van 38 dollar meer, maar het ging om het voorbeeld met de schoenen. je moet het eerst hebben, om te kunnen investeren..
maar goed, ik lees dat over meer dingen.. 'zelf groenten verbouwen is goedkoper, zonnepanelen zijn goedkoper (en beter), electrische auto's zijn goedkoper (en beter) en zo zijn er best wel dingen die vast goedkoper zijn, maar je moet ze wel eerst kunnen aanschaffen (en het aanschaffen ook snappen, en kunnen regelen.. Ik bedoel, energiecontracten of het aanleggen van zonnepanelen, als ik van sommige mensen lees wat voor studie die daar van maken, dat kan ook niet iedere piet-van-de-hoek, denk ik?
En dat is niet om het allemaal weg te wuiven, maar soms is het denk best goed om te realiseren dat sommige dingen kunnen, omdat je het bijvoorbeeld kunt betalen..?
En dat wordt nu voor een aantal mensen gewoon lastiger..

Wij zeiden dit weekend nog tegen elkaar 'godsarrie, als we alles geweten hadden, hadden dit-en-dat een paar jaar geleden moeten laten doen, want het is nu kneiterduur...' maar ja, een paar jaar geleden hadden we dat geld niet. Dat geld is er nu wel, maar niet meer toereikend met de prijzen van nu :') Dus wordt er niks aangepast... #zogaatdatdan..