prompter schreef:Het is heel tegenstrijdig. Op mijn werk (veel ongeschoold werk, lage salarisschalen) zijn er veel mensen die het hoofd maar nauwelijks boven water kunnen houden. Die voelen de klappen van de inflatie extra hard. En dan ga ik naar het grote winkelcentrum hier in de buurt (nog niet zo lang geopend, veel dure merken), en daar zie je mensen met tassen vol spullen naar buiten gaan. Ik kwam daar op, omdat het meisje waar wij daar altijd koffie halen zei "je kunt hier af en toe over de hoofden lopen, hier merk je niks van een koopkrachtprobleem". De tegenstellingen tussen arm en "rijk" worden zo wel scherper.
En wanneer val je eigenlijk in "rijk"? Is dat met een vermogen boven een bepaald bedrag, een spaarbedrag van minstens x, of is dat al als je al je rekeningen met gemak kunt betalen en ook nog leuke dingen kan doen?
Ik kom met enige regelmaat in dat winkelcentrum (zit op loop / fiets afstand). Er zit ook een grote Action, een H&M (wonen en kleding, is niet superduur), Etos/Kruidvat en een hoop snack dingetjes, naast de duurdere merken. In de Moooi zie ik nooit iemand (en dat snap ik wel
Bij de dure autodealer staat ook nooit iemand .. Maar bij de Legowinkel is het dan weer megadruk. Dat winkelcentrum is met een foodcourt, een bios, een gamehal etc ook een dagje uit voor veel mensen denk ik?
Ik kan zelf rondkomen, het scheelt dat ik geen paard heb .. wij hebben een goed salaris, maar als ik naar anderen kijk (alleenstaande ouderen met alleen AOW ofzo) dan is het best pittig.. Hebben bijv niet veel geld gehad om te kunnen verduurzamen, en zitten nog met een ouderwets gaskacheltje (om maar eens wat te noemen)..
Ik vind het wel mooi dat mensen die goede bezuinigingstips hebben, vaak wel geld hebben gehad om ergens in te kunnen invensteren. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd.
Zie het voorbeeld ook met de schoenen.. de man die de goedkope laarzen koopt, zou dan dus eigenlijk een paar jaar op blote voeten (!) moeten lopen, want hij moet eerst de 50 dollar bij elkaar sparen.
Het is dan goedkope schoenen vs geen schoenen, lijkt mij...