Vervroegd met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:31

Supervixen schreef:
marleen_usar schreef:
Ik ben hier nieuw heb alleen mee gelezen, zijn er ook met ontroerend goed wat ze verhuren?

Ontroerend? Onroerend bedoel je denk ik :+

Momenteel nog niet, in de toekomst is het de bedoeling 2 van de 4 huizen in de verhuur te doen. Inderdaad brengt dit wel een risico met zich mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:37

8nnemiek schreef:
Klopt, daar moet je echt geluk mee hebben!

Een vriendin van me heeft vroeger met een aantal andere vriendinnen samen een woning gehuurd in Amsterdam. Alleen is dat niet te doen daar, maar met een stuk of 5 mensen was dat schijnbaar leuk wonen. Dan sta je ingeschreven als huisgenoten dacht ik, en dan kun je ook flink bezuinigen op huurkosten en zaken als gemeentebelasting/gas/elektra etc. Maar dat wordt weer lastiger als je een partner of gezin hebt.

Zo heb ik ook gewoond toen ik begin 20 was maar moet er nu niet meer aandenken :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 12:17

Nog eens een kleine update.
We zijn inmiddels weer een dikke maand verder, en erg blij dat de beurzen weer beginnen te stijgen :D We hebben op het dieptepunt nog hier en daar wat extra kunnen inleggen en hopelijk zorgt dat voor wat compensatie voor de winst die we afgelopen jaar hebben moeten missen.

Verder hebben we inmiddels wat jaarlijkse uitgaven betaald en in ons schema ingevuld, en nu beginnen de gemiddelde uitgaves per maand wat beter zichbaar te worden. Het duurt nog vier maanden, en dan hebben we een compleet jaar lang onze uitgaves bijgehouden, en dan wordt pas echt zichtbaar wat we per maand kwijt zijn per onderdeel.
Mijn bedrijfje slokt een groot deel van de uitgaves op :+ Maar dat was ook deels een eenmalige investering.
En de boot blijkt nu net zo duur te zijn als mijn paard :))
Afbeelding
Ik vind het erg interessant om alles zo in een grafiekje terug te kunnen zien, en verbazend hoe sommige dingen toch heel anders uitvallen dan je had verwacht. Erg leerzaam, en ik kan iedereen aanraden om op deze manier eens een jaar lang je uitgaves bij te houden.

Ook kunnen we nu een beetje gaan uitrekenen wat we kwijt zouden zijn als we niet meer allebei volop werken. Een auto minder scheelt dan al snel heel veel.
En dat is weer fijn om te weten omdat je dan een idee hebt van hoeveel passief inkomen je eventueel nog nodig zal hebben.

Mijn website loopt ook al best lekker, met afgelopen maand zo’n €50 aan inkomsten. En ik heb nog veel leuke ideeën voor extra content :)

Prairy

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:20

Leuk joh. Ik ben echt beroerd met grafieken maken maar het ziet er goed uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:25

interessant zo'n grafiek! daar leer je inderdaad veel uit. mijn grafiek zou ik ook wel benieuwd naar zijn. eens kijken of ik dat kan maken, gebruik je daar een speciale app of programma voor?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 12:43

Ik (of eigenlijk mijn vriend) werkt met Numbers. Soort Excel maar dan de Apple-versie.
Je kan er vrij makkelijk een simpele tabel opzetten en die dan linken aan een grafiek.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:50

juval schreef:
gebruik je daar een speciale app of programma voor?

Excel kan dit ook. Als je een tabel maakt, dan kun je met één druk op de knop een grafiek of taartdiagram genereren.

Ik hoop deze zomer 10% van mijn hypotheek te hebben afgelost.

En als ik mijn ‘extra’ spaargeld niet nodig heb, en een kleine extra aflossing doe in december, dan red ik misschien ook 10% van mijn huis. (Hypotheek is wat hoger dan prijs huis, dus vandaar dat het niet gelijk loopt)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:54

Dat is een mooie aflossing, ik hoop dat het je lukt!
Als je zo elk jaar 10% kan aflossen dan schiet dat lekker op :j

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:35

Wat een leuk topic! Ik ben vorig jaar begonnen met sparen met als doel eerder te stoppen met werken. Ik had het op dat moment niet zo naar mijn zin op het werk en ik heb mezelf op die manier een nieuw perspectief gegeven. Ik heb nog geen idee of ik echt eerder stop maar ja, lekker veel spaargeld is nooit weg toch? Ik ga me eens verdiepen in ons uitgavenpatroon en ik weet zeker dat daar heel veel winst te halen valt. Ik let nooit echt op, ik doe ook geen extreme dingen maar dan nog... in beleggen heb ik me nog niet verdiept maar misschien wordt dat eens tijd. Ik lees lekker mee!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:45

8nnemiek schreef:
Dat is een mooie aflossing, ik hoop dat het je lukt!
Als je zo elk jaar 10% kan aflossen dan schiet dat lekker op :j

Helaas niet 10% per jaar :( (was het maar waar)

Maar als het lukt loop ik in ieder geval ‘voor op schema’. Mijn maandlasten zijn al €20 gedaald, en die 20 euro heb ik voor de komende 25+ jaar al ‘verdiend’.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:39

Welkom, Whizz. Wat leuk dat je ook al een tijdje aan het sparen bent. Inderdaad, spaargeld is altijd fijn om te hebben, ook als je uiteindelijk toch niet eerder wil stoppen met werken. Het geeft gewoon enorm veel rust om te weten dat je uiteindelijk je werk niet meer nodig hebt om van te leven.
Op de uitgaves verkijk je je heel snel. Vaak lijken het maar wat kleine uitgaves.. broodje hier, kopje koffie daar.. maar juist al die kleine spulletjes en de kant- en klaar maaltijden vormen vaak een groot deel van de uitgaves, waar inderdaad vaak veel winst te behalen is.
Ik sta er nog steeds vaak van te kijken hoe veel ik af en toe bespaar door gewoon alles zelf te maken, van brood tot frisdrank en vleesvervangers.

Luxorvalkje, dat is inderdaad mooi meegenomen, die 20 euro. Als je dat uitrekent over langere tijd dan is dat inderdaad erg veel geld dat je bespaart.

Mijn vriend is nog steeds druk bezig met boeken lezen.. Boeken over investeren en beleggen, over psychologie, over financiele onafhankelijkheid, over uit je comfortzone stappen. Best interessant. En ik ben me vooral aan het inlezen enzo over passieve inkomens via oa blogs en vlogs, en sites als patreon. Aangezien ik zelf als videograaf werk lijkt het me erg gaaf om onze hele reis vast te leggen en op die manier wat extra inkomsten te genereren.

Inmiddels zijn we van plan om binnen nu en enkele jaren een groter schip te kopen, een opknapper, en deze tijdelijk thuis te plaatsen en volledig naar onze wens op te knappen. We houden allebei van klussen en ontwerpen, mijn vriend is constructeur, en op die manier kunnen we veel geld besparen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:12

Even een vraag voor de groep. Over de meet genomen zie ik drie vormen van passieve inkomsten voorbij komen.
1. Spaargeld
2. Beleggen
3. Tweede huis/vakantiehuis verhuren.

Hoe verhoudt zich dit tot ‘onze vrienden’ van de belastingdienst?

Veel sparen bijv. wordt voor mijn gevoel eerder bestraft dan aangemoedigd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:24

Sparen kan, maar uiteindelijk verlies je geld door inflatie en vermogensbelasting. Een goede buffer aanhouden is dus belangrijk maar daarnaast zou ik niet alles op een spaarrekening zetten. Dat is ook de reden dat je optie 2 en 3 voorbij ziet komen. Het rendement moet hoger zijn als de inflatie + belasting die je moet betalen, dan heeft het nut.

Tabel plakken lukt niet, dus hier de linkhttps://www.homefinance.nl/belastingen/inkomstenbelasting-box-3.asp

In principe betaal je tussen de vrijstelling en zeg 72k 'slechts' 0,58% belasting over je vermogen. Een beetje investeerder haalt betere rendementen dan dat.

Passief inkomen is voor mij iets waar je niet al te veel werk in hoeft te stoppen op de lange duur, slechts onderhouden. Maar vergis je niet, in het begin zal het je zeker tijd en inspanning kosten over het algemeen. Het is geen toverhoed waar ineens extra inkomen uit komt.

En een tweede huis / vakantiehuis verhuren, als je daar een hypotheek op hebt, dan trek je die af van de woz waarde en is dat je extra vermogen in box 3. Is deze hypotheek vrij, dan wordt je in box 3 voor de woz waarde belast, maar je huuropbrengsten zijn (in principe, als je ze in privé hebt) vrij van belasting. Let wel op dat als je veel panden hebt dat de belastingdienst dat mogelijk wel als een 'baan' / overige inkomsten gaat zien en je daar dan mogelijk inkomstenbelasting over moet gaan betalen. Maar dat zal wel even duren en een goede accountant heeft daar vast ook weer trucjes voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:33

Klopt luxorvalkje.. Hoe meer je spaart, hoe meer je afdraagt.

Het idee is natuurlijk dat je zo veel mogelijk uitgeeft, want dat stimuleert de economie.
De overheid gaat er zelfs van uit dat je 4(?) procent rendement behaalt op je spaargeld, en zo berekenen ze belasting. Dat was prima in de tijden dat je nog 3% rente kreeg op je spaarrekening.. Maar tegenwoordig kun je blij zijn met 0,2% rente op je spaarrekening 8)7

Dat is ook de reden dat mijn vriend in eerste instantie begon met beleggen. Daarmee kun je de belasting terugverdienen als je geluk hebt.
Zowel geld op spaarrekening als geld in je beleggingen wordt als vermogen gezien.. maar zit dat geld in een huis, dan zijn de regels weer heel anders dacht ik.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:33

Een tweede baan naast (nagenoeg) fulltime baan wordt door de belastingdienst ook niet echt beloond. Ik werk fulltime (40) en daarnaast wel eens diensten bij een tweede werkgever in het weekend. Als ik omreken wat ik daar aan over houd dan krab ik mijzelf wel eens achter de oren.

Optie 4: bij genoeg jaarruimte een eigen pensioenspaarrekening openen. Inleg mag in mindering worden gebracht op de aangifte en pas bij uitbetaling wordt belasting betaald (box 1).

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:13

Snorlex schreef:
Een tweede baan naast (nagenoeg) fulltime baan wordt door de belastingdienst ook niet echt beloond. Ik werk fulltime (40) en daarnaast wel eens diensten bij een tweede werkgever in het weekend. Als ik omreken wat ik daar aan over houd dan krab ik mijzelf wel eens achter de oren.

Dit lijkt inderdaad zo, maar is niet zo. In de aangifte inkomstenbelasting wordt al je inkomen opgeteld, daarover wordt berekend hoeveel belasting je moet betalen. Maakt niet uit hoeveel banen je hebt. :)

*kruipt weer onder meeleessteen

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:42

Snorlex schreef:
Optie 4: bij genoeg jaarruimte een eigen pensioenspaarrekening openen. Inleg mag in mindering worden gebracht op de aangifte en pas bij uitbetaling wordt belasting betaald (box 1).

Ik ben een soort van vaste vrijwilliger. En op de kleine toelage die ik krijg houden ze (belastingdienst) de helft in. Dus ik snap waar je het over hebt.

Stel je spaart goed voor je oude dag, hoeveel belasting betaal je dan op het eind? Is dat afhankelijk van je inkomen, laatst verdiende inkomen of iets anders?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:24

Diane_ schreef:
Snorlex schreef:

Dit lijkt inderdaad zo, maar is niet zo. In de aangifte inkomstenbelasting wordt al je inkomen opgeteld, daarover wordt berekend hoeveel belasting je moet betalen. Maakt niet uit hoeveel banen je hebt. :)

*kruipt weer onder meeleessteen

Ja dat snap ik wel. Je betaalt niet “ineens” meer belasting. Iedereen betaalt uiteindelijk wat je moet betalen. Ik had het anders moeten zeggen: zonder de loonheffingskorting klapt je netto uurloon ineens naar beneden en als je daar naar kijkt denk je “sta ik hier serieus voor 7,- per uur”. Dat voelt niet echt als een beloning :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-02-19 07:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:25

Luxorvalkje schreef:
Snorlex schreef:

Stel je spaart goed voor je oude dag, hoeveel belasting betaal je dan op het eind? Is dat afhankelijk van je inkomen, laatst verdiende inkomen of iets anders?

Bij uitbetaling wordt het meegenomen in je IB. Dus afhankelijk van wat je op dat moment verdiend.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:59

Snorlex schreef:

---

---

Bij uitbetaling wordt het meegenomen in je IB. Dus afhankelijk van wat je op dat moment verdiend.

En wat de belastingtarieven op dat moment zijn aangezien ze daar ook een flinke herziening in willen gaan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 08:26

Hoe gaat het inmiddels met alle (be)spaarders? :D

Wij hebben kort geleden een van de beleggingsrekeningen opgezegd. Die kosten gingen ineens omhoog naar 2,2%, belachelijk veel dus := Hij stond wel lekker hoog, boven de 10% rendement op het moment van verkopen, dus we hebben er leuk wat aan overgehouden.
Het heeft natuurlijk ook een nadeel dat alle aandelen zo hoog staan.. het is nu lastig om gunstige aandelen te vinden om te kopen.. dus maar even afwachten op een dipje, of wie weet over een tijdje toch een crisis.

En verder hebben we kort geleden een bod gedaan op een boot, waar we uiteindelijk op willen gaan wonen, dus als dat door gaat gaan we een drukke tijd tegemoet, maar kunnen we onze vaste lasten uiteindelijk flink omlaag brengen.

Ik ben nog lekker aan het werk, en van plan om er tijdelijk een tweede baantje bij te zoeken zodat het opknapwerk niet van onze spaarrekening betaald hoeft te worden.
En natuurlijk weer lekker in de moestuin bezig, héérlijk dit weer! Al mag het wel weer een beetje gaan regenen af en toe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 08:58

Donderdag gaan we de nieuwe boot verplaatsen naar onze toekomstige haven, spannend :D

Het komende jaar gaan we lekker op ons gemak klussen en opknappen, en uiteindelijk kunnen we hopelijk aan boord gaan wonen, waardoor de vaste lasten flink dalen. En dan lekker verder sparen :j

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:54

Dat klinkt goed 8nnemiek! Een prima manier om je lasten te verlagen en je kunt je huis ook nog eens verplaatsen of er mee op vakantie!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:26

8nnemiek wat leuk! Ik ken je van de vakantietopics, ga je ons nu weer op de hoogte houden van jullie belevenissen met de nieuwe boot?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 11:51

Ja, dit jaar wordt het geen vakantietopic maar een klustopic :))
Al die huis/huifkar/caravan opknap topics vind ik ook altijd zo heerlijk om te volgen <3

En inderdaad djoeke, die vrijheid lijkt ons geweldig! Als je vervelende buren hebt hijs je de zeilen en zoekt een nieuwe plek <3 Het is ook ons doel om met deze boot uiteindelijk echt de wereld rond de gaan reizen, tegen de tijd dat we financieel onafhankelijk zijn.
En wie weet, een beetje bijverdienen met het aanbieden van overnachtingen of zeilvakanties.