Hbo 2018/2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:21

Ja hier kan je ook geen weekje "even rustig aan doen" nee, je moet echt heel goed bij blijven, lessen voorbereiden en het huiswerk maken anders ben je echt de banketstaaf. En zelfs dan heb ik nog klasgenoten die gewoon slapen(!) tijdens de lessen.. Blijf dan gewoon thuis ofzo.

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:53

Het bevalt hier nog steeds heel goed, maar even rustigaan doen is er inderdaad niet bij. Al trekken sommige medestudenten zich daar weinig van aan, die hebben nog niet eens de boeken besteld. :(:)

Dat er nu al mensen gestopt/geswitched zijn is wel heel snel, maar volgens mij vallen er in het eerste jaar altijd veel studenten af.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:02

De eerste bij ons was na 1 dag al weg haha. :')
Het is inderdaad alles bijhouden en voorbereiden anders ben je de pineut :j
Ik heb het gelukkig een stuk rustiger nu, zit nu in week 3 en had vorige week vrijdag nog een herexamen, dus was met 2 studies nog bezig.
Ben overigens wel geslaagd gelukkig. :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:27

Poeh ik merk ook Dat ik t in vergelijking met vorig jaar wat drukker heb (doe nu tweede jaar) maar heb 6 vakken en dat is best wel pittig zeg maar. Ben vandaag vrij dus ga maar even zitten ervoor.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:44

Ik heb deze periode 8 vakken. Dat is wel aanpoten zeg maar..

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:54

Wat een gezellig topic. Ik studeer net een paar weken aan de Marnix Academie in Utrecht, de pabo. Tot nu toe erg naar mijn zin. Het is veel, maar te doen. Nu al 2 studiepunten in the pocket :) Dus het gaat lekker.

Bevalt het jullie? Valt het niveau mee/tegen?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:11

assileM schreef:
Wat een gezellig topic. Ik studeer net een paar weken aan de Marnix Academie in Utrecht, de pabo. Tot nu toe erg naar mijn zin. Het is veel, maar te doen. Nu al 2 studiepunten in the pocket :) Dus het gaat lekker.

Bevalt het jullie? Valt het niveau mee/tegen?

Mijn beste vriendin studeert daar ook haha. Nu 4e jaars.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:12

Ik zit op de HAS Hogeschool in 's Hertogenbosch, Dier-en veehouderij, het is ontzettend leuk, nog niet echt specifiek vakken. We leren de sectoren een beetje kennen.

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:51

Heeft iedereen deze week overleefd?

Welkom voor de nieuwe mensen. :)

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:08

BlijNijn schreef:
Heeft iedereen deze week overleefd?

Welkom voor de nieuwe mensen. :)

Haha yess, ik had twee dagen vrij en 3 dagen les. Nu moet ik nog veel leren en een deel van een verslag maken. Ik vind het wel interessante stof, dus het leren is niet zo heel erg. Heb jij deze week ook overleeft?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:33

Komende week een zware week, om te beginnen morgen vrij :') Dinsdag om half 3 beginnen :') _/-\o_

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:53

Hier qua rooster geen zware weken, wel veel tussenuren soms wat echt irritant kan zijn. Komende dinsdag bijvoorbeeld wéér 6 uur lang tussenuur.. Maar ja.

Qua voorbereiden/stof doornemen etc wel echt zware weken. Maar ik doe dan misschien ook nét iets meer dan op dit moment nodig is. Ipv alleen het hoofdstuk even door te nemen en de bijbehorende opdracht te bekijken, maak ik alvast een samenvatting van het hoofdstuk en maak meerdere opdrachten. Wil gewoon zo min mogelijk hoeven stressen voor de tentamenweken. Ben dit weekend een flinke inhaalslag aan het maken omdat we eigenlijk na week 1 al achter liepen. (Zo fijn dat ze tijdens de intro week zeggen van "joh, wacht de eerste week even af qua voorbereiden en boeken bestellen enzo" en dat tijdens de eerste lesweek de leraren allemaal heel verbaasd waren dat niemand iets voorbereid had..)

Gisteren ongeveer acht uur bezig geweest, en denk dat het vandaag rond de 6 uur zal zijn maar dan ben ik in ieder geval wel grotendeels klaar voor volgende week én loop ik met alle vakken netjes bij.

Moet zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om zoveel tijd met school bezig te zijn, maar moet wel mijn vakken goed plannen anders wordt het al snel eentonig. Meeste vakken lijken wel wat op elkaar namelijk (statistics, economics, financial accounting, international marketing) en als je dat dan 8 uur achter elkaar doet wordt je er wel snel zat van. Gelukkig heb ik ook nog andere vakken voor variatie haha.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:55

Mijn dagen zitten echt volgepland met lessen, haast geen tussenuren en bijna elke dag tot 17:00/18:00. Maar goed, vanaf week 1 ben ik goed bij gebleven en dat gaat nog goed. Loop met alles bij ook qua samemvattingen want nog maar 4 weken tot de eerdte tentamens...
Dit weekend ff vrijdag nog wel wat hw gemaakt maar vandaag en gisteren fftjes niet. Ook wel ff lekker. De rest moet nog beginnen met alle samenvattingen en ik heb die al bijna klaar, dat is wel een goed gevoel! Voor mn eerste bedrijfseconomie toets een 9 :)

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:11

Ik heb maar twee dagen les, maar dat betekent niet meteen dat het heel rustig is. Op maandag en dinsdag loop ik stage, alleen woensdag is "vrij". Echter gaat school er dan wel vanuit dat je tijd besteedt aan het voorbereiden van de lessen en het werken aan opdrachten.

Op woensdag en in het weekend ben ik dan ook wel veel tijd kwijt aan het voorbereiden van de lessen, samenvatten, het maken van opdrachten en het werken aan mijn eindproducten. Gelukkig vind ik de opleiding erg leuk en dat maakt het een stuk minder erg om er veel tijd aan kwijt te zijn. :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:15

Zou ik jullie even om jullie mening mogen vragen?

aanstaande donderdag heb ik 1 les van 12:30 tot 14:00. Dit is ook mijn enige les die dag. Het gaat hier om biologie, een vak wat ik makkelijk vind en goed begrijp. Op het moment bestaan mijn bio lessen nog voornamelijk uit herhaling van de stof van de middelbare school, dit zal ongeveer 3/4 deel zijn, de rest is nieuwe stof.
Nu is het zo dat ik 2 uur reistijd aan moet houden, maar omdat mijn bus in de ochtend na de spits maar 1 keer in het uur rijdt, ik dus eerder van huis moet en daardoor 3 kwartier te vroeg op school ben. Op en dag als deze rijdt mijn bus om 9:48 weg. Als ik om 14:00 klaar ben moet ik ruim 2 uur rekenen voor ik weer thuis ben, dus zal ik rond 16:15 pas thuis zijn. Ik heb voor mijn gevoel dan echt helemaal niets aan mijn dag voor een vak wat ik begrijp en makkelijk vind. Daarnaast loop ik met andere vakken iets achter.
Nu ben ik aan het overwegen om de biologieles van donderdag over te slaan zodat ik die dag volledig kan gebruiken voor het bijwerken van mijn andere vakken, maar daarnaast wil ik ook gewoon al mijn lessen volgen.
Ik ben een beetje met mezelf in tweestrijd en ik vroeg me af wat jullie in deze situatie zouden doen. Houd dan wel in je achterhoofd dat biologie op de middelbare school mijn beste vak is, ik biologie op havo en vwo niveau heb gevolgd en afgerond en deze stof voor het grootste deel de 4e keer herhaling is voor mij.

Dus, wat zouden jullie doen en wat zijn jullie overwegingen daarin?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:49

Ik zou van te voren kijken waar je het over gaat hebben (als je dat kan) en dan aan de hand daarvan bepalen of je gaat of niet. Ik ga zo vaak niet naar lesse hha, eerste periode ben ik overal geweest, tweede periode dacht ik soms, nee, 9 uur is te vroeg (omdat ik dat vak heel makkelijk vond). Nu heb ik een docent waar ik absoluut niet mee door 1 deur kan dus dat vak ga ik helemaal niet heen haha

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:10

Ik zou gewoon niet gaan. :))

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:26

__Sannne schreef:
Ik zou gewoon niet gaan. :))

Ik ook niet, haha

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:57

Als je weet welke stof er behandeld wordt en dat een makkie is, lekker thuis blijven dan en mooi met je andere vakken bezig gaan!

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:52

Ik zou ook thuisblijven en me op de andere vakken richten als dit slechts herhaling is. :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:12

Flinke reistijd heb je dan! Ga je niet op kamers? (Misschien heb je al honderd keer uitgelegd waarom niet of ben je aan het zoeken, sorry als dat het geval is :') )
Ik zou niet gaan joh. Vaak is er bij zulke studies wel een soort online platform waar de lesstof ook nog op komt toch? Of heb ik dat mis? Misschien kun je aan een klasgenootje vragen wat er behandeld is die dag en zoek je dat 's avonds thuis nog even uit.

Ben nu zo'n 3 weken bezig met het tweede jaar van mijn opleiding en ben nu al bek af. Zijn wat dingen misgegaan in de roostering waardoor ik nu een enorm moeilijke tekst voor niets heb geleerd omdat ik 2 workshops heb die overlappen, en mijn ochtendrooster vervalt voor 2 weken (waarin ik vaktechnische lessen heb) dus daar loop ik dan ook meteen mee achter. Heerlijk. Maar verder is het nog wel leuk. :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:56

taartjee schreef:
Zou ik jullie even om jullie mening mogen vragen?

aanstaande donderdag heb ik 1 les van 12:30 tot 14:00. Dit is ook mijn enige les die dag. Het gaat hier om biologie, een vak wat ik makkelijk vind en goed begrijp. Op het moment bestaan mijn bio lessen nog voornamelijk uit herhaling van de stof van de middelbare school, dit zal ongeveer 3/4 deel zijn, de rest is nieuwe stof.
Nu is het zo dat ik 2 uur reistijd aan moet houden, maar omdat mijn bus in de ochtend na de spits maar 1 keer in het uur rijdt, ik dus eerder van huis moet en daardoor 3 kwartier te vroeg op school ben. Op en dag als deze rijdt mijn bus om 9:48 weg. Als ik om 14:00 klaar ben moet ik ruim 2 uur rekenen voor ik weer thuis ben, dus zal ik rond 16:15 pas thuis zijn. Ik heb voor mijn gevoel dan echt helemaal niets aan mijn dag voor een vak wat ik begrijp en makkelijk vind. Daarnaast loop ik met andere vakken iets achter.
Nu ben ik aan het overwegen om de biologieles van donderdag over te slaan zodat ik die dag volledig kan gebruiken voor het bijwerken van mijn andere vakken, maar daarnaast wil ik ook gewoon al mijn lessen volgen.
Ik ben een beetje met mezelf in tweestrijd en ik vroeg me af wat jullie in deze situatie zouden doen. Houd dan wel in je achterhoofd dat biologie op de middelbare school mijn beste vak is, ik biologie op havo en vwo niveau heb gevolgd en afgerond en deze stof voor het grootste deel de 4e keer herhaling is voor mij.

Dus, wat zouden jullie doen en wat zijn jullie overwegingen daarin?

Ik zou daar niet overna denken en gewoon niet gaan. Dat is het chille aan ‘t hbo; je hoeft geen enkele les te volgen. Geniet lekker van je vrije dag!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:00

Bij ons zijn sommige vakken wel verplicht trouwens.

Vandaag viel het eerste vak uit, heerlijk want anders had ik 6 uur lang tussenuur gehad. Nu thuis flink aan de slag. Zal weer een vol dagje worden, sommige vakken vergen zoveel uur.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:34

Castilja schreef:
Flinke reistijd heb je dan! Ga je niet op kamers? (Misschien heb je al honderd keer uitgelegd waarom niet of ben je aan het zoeken, sorry als dat het geval is :') )
Ik zou niet gaan joh. Vaak is er bij zulke studies wel een soort online platform waar de lesstof ook nog op komt toch? Of heb ik dat mis? Misschien kun je aan een klasgenootje vragen wat er behandeld is die dag en zoek je dat 's avonds thuis nog even uit.

Ik wil uiteindelijk wel op zoek naar een woonruimte, maar daar zitten nogal wat eisen aan verbonden xD
Ik wil bijvoorbeeld niet in een studentenhuis. Ik wil mijn eigen keuken, badkamer en voordeur hebben. Een gezamenlijke woonruimte met keuken vind ik niet erg, juist erg leuk maar ik wil dus wel echt heel graag mijn eigen badkamer en keuken. Het liefst zou ik ook een klein appartement of kleine studio huren.

Het was Enschede of Amsterdam, keuze was voor mij errug makkelijk ondanks dat de reistijd naar Enschede langer is :P

De les donderdag is een hoorcollege dus prima te missen. Ga vandaag ook even overleggen met mijn slber als ik die kan vinden en anders stuur ik de desbetreffende docent even een mailtje.
Jullie zeggen inderdaad ook waar ik naar toe neig, thuis blijven en andere vakken weer zo ver mogelijk bijwerken.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:14

Wij hebben voor alle werkcollege's 80% aanwezigheidsplicht. De hoorcollege's worden niet naar gekeken dus dat zal allemaal wel haha