Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_xrose schreef:Ik vind het persoonlijk ook ontzettend stom dat ze die cijfers nog steeds mee laten rekenen. Ik had zelf geen overgangscijfers, dus bij mij is gewoon het gemiddelde gebruikt. Voor de rest alles boven het gemiddelde gescoord.
Met die toetsen en persoonlijkheidstest heeft iedereen in principe gewoon dezelfde kansen, want iedereen heeft dezelfde toets en stof gehad. Dus waarom wordt zo'n moment opname nog mee gepakt.
gerlindie schreef:_xrose schreef:Ik vind het persoonlijk ook ontzettend stom dat ze die cijfers nog steeds mee laten rekenen. Ik had zelf geen overgangscijfers, dus bij mij is gewoon het gemiddelde gebruikt. Voor de rest alles boven het gemiddelde gescoord.
Met die toetsen en persoonlijkheidstest heeft iedereen in principe gewoon dezelfde kansen, want iedereen heeft dezelfde toets en stof gehad. Dus waarom wordt zo'n moment opname nog mee gepakt.
Maar in principe zijn die toetsen toch ook momentopnames
De cijfers zijn juist van een heel jaar hard werken
Resistance schreef:hallotjes123 schreef:No offense maar het is wel zo dat mensen met gemiddeld bijvoorbeeld een 8, gemotiveerder zijn dan mensen met gemiddeld een 5,7..
Of in ieder geval op dat moment in hun leven waren ze gemotiveerder.
Zo, lekker generaliseren!
hallotjes123 schreef:Resistance schreef:
Zo, lekker generaliseren!
Dat is niet m'n bedoeling, ik bedoel meer als je kijkt naar 2 mensen die in principe hetzelfde kunnen en de ene haalt 8en en de ander 6en. Dan ligt dat verschil toch wel in motivatie, lijkt mij
Als jij keihard je best doet en je haalt dan 6en, is het natuurlijk heel anders
Resistance schreef:Er zijn een héleboel redenen dat iemand zessen haalt. Kan aan motivatie liggen, maar dat is meestal niet zo. Cijfers zeggen niets. Als generaliseren niet je bedoeling is, doe het dan ook niet.
hallotjes123 schreef:Resistance schreef:Er zijn een héleboel redenen dat iemand zessen haalt. Kan aan motivatie liggen, maar dat is meestal niet zo. Cijfers zeggen niets. Als generaliseren niet je bedoeling is, doe het dan ook niet.
Nee snap ik, het is ook niet zo zwart wit. Daarom bedoelde ik ook mensen die wel in staat zijn goede cijfers te halen, niet dat je dat echt kan weten. Maar het probleem is natuurlijk wel dat cijfers niets zeggen, maar tegelijkertijd er wel voor zorgen dat je uberhaupt slaagt. Dus cijfers zijn nou eenmaal heel belangrijk in ons systeem, terwijl dit misschien helemaal niet zo zou moeten zijn.
Resistance schreef:hallotjes123 schreef:
Nee snap ik, het is ook niet zo zwart wit. Daarom bedoelde ik ook mensen die wel in staat zijn goede cijfers te halen, niet dat je dat echt kan weten. Maar het probleem is natuurlijk wel dat cijfers niets zeggen, maar tegelijkertijd er wel voor zorgen dat je uberhaupt slaagt. Dus cijfers zijn nou eenmaal heel belangrijk in ons systeem, terwijl dit misschien helemaal niet zo zou moeten zijn.
Iedereen is in staat om goede cijfers te halen. Maar motivatie heeft daar gewoon echt niet vaak iets mee te maken! Je laat het nu een beetje klinken alsof "alleen slimme mensen in staat zijn om goede cijfers te halen". Typische VWO opmerking, dat je niet gemotiveerd bent als je lage cijfers haalt.
Dat cijfers zo belangrijk is een enorme fout. Finland heeft de meest succesvolle resultaten ter wereld op het gebied van school, en daar doen ze geeneens aan cijfers.
hallotjes123 schreef:Dat is niet m'n bedoeling, ik bedoel meer als je kijkt naar 2 mensen die in principe hetzelfde kunnen en de ene haalt 8en en de ander 6en. Dan ligt dat verschil toch wel in motivatie, lijkt mij
Als jij keihard je best doet en je haalt dan 6en, is het natuurlijk heel anders