Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Daphara schreef:Silly1972 schreef:Daphara, jij zegt een overlijden van een zus erger te vinden dan dat van een paard?
Nou ik kan je zeggen...... ik heb geen familie meer, behalve mijn zus, die mij gestolen kan worden.
Mijn paard betekend alles voor mij, is enige "familie".
Ik denk dat met het empatisch vermogen wat jij toont, totaal niet in staat bent om te oordelen daarover!
Elk persoon is anders en elke situatie is anders.
Huh, waar zeg ik dat???
Palmera schreef:De meeste werknemers zijn ook niet al te flexibel als de werkgever zijn verplichting (uitbetalen) een dagje verzuimt.
Citaat:Daarnaast: als jij voor 5 uur staat ingeroosterd en door drukte heb ik je langer nodig krijg je bij mij je extra tijd betaald.
chevax schreef:Get a life. Je trekt er allerlei situaties bij. Het gaat hier om de initiële vraag. Ben nog altijd benieuwd naar de vraag waarom er vanuit wordt gegaan dat er een werkgever alles maar kan betalen.
chevax schreef:Get a life. Je trekt er allerlei situaties bij. Het gaat hier om de initiële vraag. Ben nog altijd benieuwd naar de vraag waarom er vanuit wordt gegaan dat er een werkgever alles maar kan betalen.
Ulfeino schreef:Waarom zou je je ziek melden, je bent niet ziek, je bent (zoals de directeur zegt) erg verdrietig.
Voor het overlijden van een huisdier staat geen vrij in de CAO en dus is het een snipperdag.
Het probleem is dat we alleen maar snipperdagen over hebben voor leuke dingen en niet voor de niet leuke dingen, dan vinden we het zonde en bedenken we een andere oplossing zoals ziekmelden
Ulfeino schreef:Waarom zou je je ziek melden, je bent niet ziek, je bent (zoals de directeur zegt) erg verdrietig.
Voor het overlijden van een huisdier staat geen vrij in de CAO en dus is het een snipperdag.
Het probleem is dat we alleen maar snipperdagen over hebben voor leuke dingen en niet voor de niet leuke dingen, dan vinden we het zonde en bedenken we een andere oplossing zoals ziekmelden
Silly1972 schreef:En daarom lopen mensen met psychische problemen veel te lang door omdat het maatschappelijk nog steeds niet geaccepteerd is.
) ook voor niet leuke dingen. Begrafenissen, met zieke familieleden of buren naar het ziekenhuis, dierenartsbezoeken etc. Palmera schreef:Met alleen maar empathie hou je helaas een bedrijf niet draaiende. Huur, water, stroom, belastingen en personeel laten zich ook niet door empathie betalen.
Het klinkt heel hard, maar als klein bedrijf is het keihard werken om het hoofd boven water te houden. Dan kun je niet met alles en iedereen rekening houden.
Daphara schreef:Dat gaat niet om 1 ziektedag, maar over het feit dat je niet met alle persoonlijke omstandigheden rekening kunt houden als werkgever.
Neem het bedrijf waar ik werk, we zijn van een verzuim van gemiddeld boven de 20% naar 6% gegaan. Medewerkers zijn vrolijker, meer bereid om een keertje over te werken en ziekteverzuim is lager.
Hoe kan dat? Door duidelijkheid en goed beleid. Medewerkers hebben niet meer het gevoel dat ze constant opdraaien voor diegene die verstek laten gaan bij elke gelegenheid. Team gevoel is sterker en dat is het belangrijkste. Ja, je kunt en moet als werkgever rekening houden met beperkingen van mensen, maar je moet ook zeker rekening houden met het team dat aan het werk is. Zij moeten de extra last dragen bij de afwezigheid van een collega.
fransje23 schreef:Daphara schreef:Dat gaat niet om 1 ziektedag, maar over het feit dat je niet met alle persoonlijke omstandigheden rekening kunt houden als werkgever.
Neem het bedrijf waar ik werk, we zijn van een verzuim van gemiddeld boven de 20% naar 6% gegaan. Medewerkers zijn vrolijker, meer bereid om een keertje over te werken en ziekteverzuim is lager.
Hoe kan dat? Door duidelijkheid en goed beleid. Medewerkers hebben niet meer het gevoel dat ze constant opdraaien voor diegene die verstek laten gaan bij elke gelegenheid. Team gevoel is sterker en dat is het belangrijkste. Ja, je kunt en moet als werkgever rekening houden met beperkingen van mensen, maar je moet ook zeker rekening houden met het team dat aan het werk is. Zij moeten de extra last dragen bij de afwezigheid van een collega.
Om even terug te komen op mijn situatie.. Mijn collega's hadden totaal geen probleem met die dag afwezigheid en vonden de reactie van de directeur zelfs zeer ongepast..
En even in het algemeen:als er veel medewerkers zijn die de kantjes er vanaf lopen en zich zomaar ziek melden is er sprake van een probleem van een andere orde en meer een mentaliteitskwestie van die betreffende medewerkers. Als iemand die zeer zelden ziek is , lees hooguit 1 dag per jaar, zich ziek meld om persoonlijke omstandigheden lijkt mij dat toch iets anders? Denk dat collega's dat in zo een situatie ook wel zullen begrijpen?
Overigens hoeft erbij ons vaak geen tot nauwelijks werk overgenomen te worden bij een korte afwezigheid.
Jennyj01 schreef:Als dat gebeurt door die ene ziekte dag van je medewerker moet je toch eens met andere ogen naar je bedrijf gaan kijken. Dan gaat er iets niet goed.

Jennyj01 schreef:Palmera schreef:Met alleen maar empathie hou je helaas een bedrijf niet draaiende. Huur, water, stroom, belastingen en personeel laten zich ook niet door empathie betalen.
Het klinkt heel hard, maar als klein bedrijf is het keihard werken om het hoofd boven water te houden. Dan kun je niet met alles en iedereen rekening houden.
Nou dat is helemaal niet waar. Met empathie hou je juist je bedrijf draaiende. Dat maakt dat mensen in moeilijke tijden ook begrip voor jou hebben wanneer er wat harder gewerkt moet worden. Of het salaris iets later komt. Of er geen extra bonus aan het eind van het jaar is.
Het spreekwoord is niet voor niets: wie goed doet, die goed ontmoet. Ik heb altijd tegen mijn medewerkers gezegd: als ik het goed heb hebben jullie het ook. Is er echt iets, dan trek je je mond open en zoeken we samen naar een oplossing. Lopen we samen een stapje harder.
Jennyj01 schreef:Als dat gebeurt door die ene ziekte dag van je medewerker moet je toch eens met andere ogen naar je bedrijf gaan kijken. Dan gaat er iets niet goed.