Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:16

Met alleen maar empathie hou je helaas een bedrijf niet draaiende. Huur, water, stroom, belastingen en personeel laten zich ook niet door empathie betalen.
Het klinkt heel hard, maar als klein bedrijf is het keihard werken om het hoofd boven water te houden. Dan kun je niet met alles en iedereen rekening houden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:17

@SVRL
Adem in, adem uit... Tel even tot 10.
Je trekt allemaal onnodige conclusies en speelt het op de persoon. Dit is een open discussie, het is niet nodig mensen persoonlijk aan te vallen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:18

Daphara schreef:
Silly1972 schreef:
Daphara, jij zegt een overlijden van een zus erger te vinden dan dat van een paard?
Nou ik kan je zeggen...... ik heb geen familie meer, behalve mijn zus, die mij gestolen kan worden.
Mijn paard betekend alles voor mij, is enige "familie".
Ik denk dat met het empatisch vermogen wat jij toont, totaal niet in staat bent om te oordelen daarover!

Elk persoon is anders en elke situatie is anders.

Huh, waar zeg ik dat???

Sorry het was Chevax, maar alsnog blijft mijn antwoord staan want het overgrote deel ben ik nog steeds mee eens

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:18

Palmera schreef:
De meeste werknemers zijn ook niet al te flexibel als de werkgever zijn verplichting (uitbetalen) een dagje verzuimt. ;)

Dat valt volgens mij eigenlijk heel erg mee: zeker als het om eenmalig of incidenteel over een paar dagen gaat zullen veruit de meeste mensen vooral vragen of het alsnog in orde gemaakt kan worden - maar niet meteen ingebrekestellingen of vorderingen aan de deur hangen.
En als je het daarna alsnog in orde maakt en dat communiceert is er verder ook weinig aan de hand.

Werknemers zijn over het algemeen best wel loyaal en dat wordt best onderschat, en ik vind het zonde dat de dingen daardoor zo snel gejuridiseerd worden waar geven en nemen (tweerichtingverkeer) ook prima zou werken.

Citaat:
Daarnaast: als jij voor 5 uur staat ingeroosterd en door drukte heb ik je langer nodig krijg je bij mij je extra tijd betaald.

Fijn, zo hoort dat ook :j

Anoniem

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:25

Of het nu verdriet is om een mens of om een dier waardoor je je ziek meld, maakt niet uit. Verdriet kan iemand fysiek ziek maken, daar draait heel de discussie om degenen die ik aanspreek, zijn degenen die vinden dat je je niet ziek mag melden owv van verdriet en vinden dat het geen ziekte is. Tuurlijk maak ik me daar druk in, de psychiatrie zit vol met mensen die niet uit hun rouwproces geraken en ja, dat kan ook rouw om verlies van een dier zijn. Als wij, als maatschappij, wat minder hard zouden zijn en mensen hun tijd zouden krijgen om hun verdriet te verwerken, dan zouden er al heel wat minder mensen vedrinken in hun emoties.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:26

chevax schreef:
Get a life. Je trekt er allerlei situaties bij. Het gaat hier om de initiële vraag. Ben nog altijd benieuwd naar de vraag waarom er vanuit wordt gegaan dat er een werkgever alles maar kan betalen.

Heb jij enig idee wat de werknemer betaald aan ziektekosten?? OOK de mensen die nooit ziek zijn?

Goh wat ben ik blij dat mijn werkgever het WEL fijn vind als het goed gaat met de mensen en er WEL alles aan doet om te zorgen dat ze happy op hun werk zitten.

En thja over het op gezette tijden thuis zijn, snap ik in bepaalde opzichten wel, maar toen ik met een depressie thuis zat nadat mijn ouders bij een ongeluk overleden waren, werd ik verplicht gesteld door de BA om naar buiten te gaan en leuke dingen te doen.
Dus dat bedoel ik met elk persoon is anders en elk verwerkingsprocess is anders.
En dat schijnen sommige mensen niet te begrijpen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:33

chevax schreef:
Get a life. Je trekt er allerlei situaties bij. Het gaat hier om de initiële vraag. Ben nog altijd benieuwd naar de vraag waarom er vanuit wordt gegaan dat er een werkgever alles maar kan betalen.

Omdat mensen inhuren nu eenmaal gewoon geld kost en het feit dat mensen soms om allerlei verschillende reden of zelfs zonder aanwijsbare reden gewoon fysiek of psychisch ziek kunnen worden en dat daar ook gewoon bij hoort. Als je dat allemaal niet wilt dan moet je gewoon automatiseren :Y)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:44

Vjestagirl schreef:
Dat is vast heel poedersuiker als je werkgever bent, maar dat is gewoon deel van jouw verplichtingen. Dat wist je toen je deze mensen aannam.

En daarom krijgen mensen geen vaste contracten meer

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:49

Ulfeino schreef:
Waarom zou je je ziek melden, je bent niet ziek, je bent (zoals de directeur zegt) erg verdrietig.
Voor het overlijden van een huisdier staat geen vrij in de CAO en dus is het een snipperdag.

Het probleem is dat we alleen maar snipperdagen over hebben voor leuke dingen en niet voor de niet leuke dingen, dan vinden we het zonde en bedenken we een andere oplossing zoals ziekmelden :n

Ts was wèl ziek.

Het is erg jammer dat sommigen niet willen aannemen dat psychische decompensatie wel degelijk een medische diagnose is. Dat is zo, dat is geen mening van mij of Jan met de pet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:53

En daarom lopen mensen met psychische problemen veel te lang door omdat het maatschappelijk nog steeds niet geaccepteerd is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:59

Ulfeino schreef:
Waarom zou je je ziek melden, je bent niet ziek, je bent (zoals de directeur zegt) erg verdrietig.
Voor het overlijden van een huisdier staat geen vrij in de CAO en dus is het een snipperdag.

Het probleem is dat we alleen maar snipperdagen over hebben voor leuke dingen en niet voor de niet leuke dingen, dan vinden we het zonde en bedenken we een andere oplossing zoals ziekmelden :n

En van erg verdrietig kun je ziek worden.

Ik liep bijvoorbeeld van verdriet continue over te geven, was zo slap als een vaatdoek en verdroeg totaal geen eten. Ben ik dan niet ziek? Of is het alleen ziek als ik dezelfde symptomen heb die veroorzaakt worden door een bacterie, virus of slecht stuk sushi?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 02-09-16 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:04

Silly1972 schreef:
En daarom lopen mensen met psychische problemen veel te lang door omdat het maatschappelijk nog steeds niet geaccepteerd is.

Voilá, en als ze dan uiteindelijk breken, dan worden ze met de vinger gewezen. Je ziek melden, zoals TS deed, is een stuk je eigen geestelijke gezondheid beschermen. Als een verlies zo aan je vreet, dat je er ook lichamelijk ziek van bent, kan je beter heel snel aan de rem trekken, dan alles zijn beloop te laten. Wie geen zorg draagt voor zijn geestelijke gezondheid, krijgt daar vroeg of laat de rekening van en dat heb ik helaas aan de lijve mogen ondervinden. Een depressie zou me nooit overkomen, juist ja, tot 5 jaar geleden. Ben toen trouwens naar de huisarts gegaan omdat ik een heleboel lichamelijke klachten had, schrok me rot toen ik depressie als diagnose kreeg. Hier iemand die nu wel op tijd medische hulp zal zoeken en zich ziek zal melden als ik lichamelijk me ziek voel door psychische overbelasting, zelfs als die overbelasting de dood van 1 van mijn dieren zou zijn. Liever dat, als ooit nog eens terug in een depressie te vervallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 19:15

Ulfeino schreef:

Ik voelde mij dus wel daadwerkelijk ziek en niet enkel wat verdrietig. Het is simpelweg niet aan mijn directeur omdat te beoordelen. Net zoals de mensen die het hier lezen niet kunnen beoordelen of ik echt ziek was.
Snap wel dat mensen zichzelf als referentie nemen en vanuit die hoek oordelen maar iedereen zit anders in elkaar.

En ik bedenk dus geen oplossingen en gebruik mijn snipperdagen (en overuren want ik werk geheel op eigen initiatief ook weleens 6 dagen per week ipv 4 :+ ) ook voor niet leuke dingen. Begrafenissen, met zieke familieleden of buren naar het ziekenhuis, dierenartsbezoeken etc.
Maar als ik mij ziek voel, en dat komt erg sporadisch voor, dan meld ik mij dus wel gewoon ziek. Of die nu komt door een flinke griep, het eten van een net niet gaar stukje salmonella-kip van de bbq of door het overlijden van mijn paard.

Als hij de bedrijfsarts had ingeschakeld was dat ook geen probleem geweest. Alleen wegen die kosten dan weer niet op tegen die ene ziektedag.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:53

Palmera schreef:
Met alleen maar empathie hou je helaas een bedrijf niet draaiende. Huur, water, stroom, belastingen en personeel laten zich ook niet door empathie betalen.
Het klinkt heel hard, maar als klein bedrijf is het keihard werken om het hoofd boven water te houden. Dan kun je niet met alles en iedereen rekening houden.

Nou dat is helemaal niet waar. Met empathie hou je juist je bedrijf draaiende. Dat maakt dat mensen in moeilijke tijden ook begrip voor jou hebben wanneer er wat harder gewerkt moet worden. Of het salaris iets later komt. Of er geen extra bonus aan het eind van het jaar is.
Het spreekwoord is niet voor niets: wie goed doet, die goed ontmoet. Ik heb altijd tegen mijn medewerkers gezegd: als ik het goed heb hebben jullie het ook. Is er echt iets, dan trek je je mond open en zoeken we samen naar een oplossing. Lopen we samen een stapje harder.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:57

Maar stroom en water worden gewoon afgesloten hoor! En de belastingdienst pakt me flink aan. Hoe lief ik ook ben ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:58

Als dat gebeurt door die ene ziekte dag van je medewerker moet je toch eens met andere ogen naar je bedrijf gaan kijken. Dan gaat er iets niet goed.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:37

Dat gaat niet om 1 ziektedag, maar over het feit dat je niet met alle persoonlijke omstandigheden rekening kunt houden als werkgever.

Neem het bedrijf waar ik werk, we zijn van een verzuim van gemiddeld boven de 20% naar 6% gegaan. Medewerkers zijn vrolijker, meer bereid om een keertje over te werken en ziekteverzuim is lager.
Hoe kan dat? Door duidelijkheid en goed beleid. Medewerkers hebben niet meer het gevoel dat ze constant opdraaien voor diegene die verstek laten gaan bij elke gelegenheid. Team gevoel is sterker en dat is het belangrijkste. Ja, je kunt en moet als werkgever rekening houden met beperkingen van mensen, maar je moet ook zeker rekening houden met het team dat aan het werk is. Zij moeten de extra last dragen bij de afwezigheid van een collega.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 21:51

Daphara schreef:
Dat gaat niet om 1 ziektedag, maar over het feit dat je niet met alle persoonlijke omstandigheden rekening kunt houden als werkgever.

Neem het bedrijf waar ik werk, we zijn van een verzuim van gemiddeld boven de 20% naar 6% gegaan. Medewerkers zijn vrolijker, meer bereid om een keertje over te werken en ziekteverzuim is lager.
Hoe kan dat? Door duidelijkheid en goed beleid. Medewerkers hebben niet meer het gevoel dat ze constant opdraaien voor diegene die verstek laten gaan bij elke gelegenheid. Team gevoel is sterker en dat is het belangrijkste. Ja, je kunt en moet als werkgever rekening houden met beperkingen van mensen, maar je moet ook zeker rekening houden met het team dat aan het werk is. Zij moeten de extra last dragen bij de afwezigheid van een collega.

Om even terug te komen op mijn situatie.. Mijn collega's hadden totaal geen probleem met die dag afwezigheid en vonden de reactie van de directeur zelfs zeer ongepast..

En even in het algemeen:als er veel medewerkers zijn die de kantjes er vanaf lopen en zich zomaar ziek melden is er sprake van een probleem van een andere orde en meer een mentaliteitskwestie van die betreffende medewerkers. Als iemand die zeer zelden ziek is , lees hooguit 1 dag per jaar, zich ziek meld om persoonlijke omstandigheden lijkt mij dat toch iets anders? Denk dat collega's dat in zo een situatie ook wel zullen begrijpen?

Overigens hoeft erbij ons vaak geen tot nauwelijks werk overgenomen te worden bij een korte afwezigheid.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:26

fransje23 schreef:
Daphara schreef:

Om even terug te komen op mijn situatie.. Mijn collega's hadden totaal geen probleem met die dag afwezigheid en vonden de reactie van de directeur zelfs zeer ongepast..

En even in het algemeen:als er veel medewerkers zijn die de kantjes er vanaf lopen en zich zomaar ziek melden is er sprake van een probleem van een andere orde en meer een mentaliteitskwestie van die betreffende medewerkers. Als iemand die zeer zelden ziek is , lees hooguit 1 dag per jaar, zich ziek meld om persoonlijke omstandigheden lijkt mij dat toch iets anders? Denk dat collega's dat in zo een situatie ook wel zullen begrijpen?

Overigens hoeft erbij ons vaak geen tot nauwelijks werk overgenomen te worden bij een korte afwezigheid.

Dit ging dus niet om die ene dag van jou, zoals ik al zei in de eerste zin. Het ging er over dat werkgevers niet genoeg empathie zouden hebben voor werknemers en dat verhoogd verzuim een bedrijf wel degelijk flink in de problemen kan brengen.

En ja, ik denk dat collega's zullen begrijpen dat je afwezig bent als je paard overleden is, maar ik denk niet dat al je collega's het er mee eens zijn dat het onder ziek zijn valt. Net als dat de meningen hier verdeeld zijn.

Ik weet dat als je bij mij gewerkt zou hebben, het (achter je rug) nog wel eens onderling voor discussie zou kunnen zorgen. "Ja maar zij melde zich ziek voor haar paard, dus mag ik mij ziek melden omdat mijn vriend het uit gemaakt heeft.." enz.
Ik als manager zit daar absoluut niet op te wachten. Daarom probeer ik in goed overleg een paar vrije dagen te regelen, wil iemand zich toch ziek melden dan verwijs ik de melding wel door naar de BA. Ik ga geen precedent scheppen door het bij de een wel toe te staan en bij de ander niet.

En inderdaad was er een mentaliteitsprobleem bij ons, ziekmelden deed men veel te makkelijk, waardoor de mensen die er wel waren zwaarder belast werden en ja, het waren vaak dezelfde die zich om elke dwars zittende scheet (bij wijze van) al ziek meldde.
Het beleid bij ziekmelding is behoorlijk verscherpt sinds ik er werk vanuit HR, management, een nieuwe Arbo dienst en training voor de teamleiders. Dat was voor iedereen wennen, maar werpt zijn vruchten af. Vooral zichtbaar in rust op de werkvloer en goede aandacht en begeleiding voor diegene die dat echt nodig hebben.

Wat in jou geval mis is gegaan is dat jou melding geaccepteerd werd en er niet gesproken is over eventueel vrij. Stel je baas had gezegd dat hij het echt heel vervelend voor je vond, begreep dat je nu niet kon werken en dat hij je daarom een paar vrije dagen wilde geven, was er dan een probleem geweest?

Hij is er later op terug gekomen, waarschijnlijk omdat iemand anders hem er op gewezen heeft dat ziekmelden voor een overleden dier niet de norm is.
Maakt het niet goed, als hij had getwijfeld, had hij meteen de BA in moeten schakelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:39

Jennyj01 schreef:
Als dat gebeurt door die ene ziekte dag van je medewerker moet je toch eens met andere ogen naar je bedrijf gaan kijken. Dan gaat er iets niet goed.

Natuurlijk gaat mijn bedrijf niet op zijn gat door één dag ziekteverzuim om wat voor een reden dan ook. :+
Maar wél als ik lief en aardig zijn stel bóven zakelijk zijn, alszijnde werkgever.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:49

Ik heb een baas gehad, liefste man ooit. Alles kon en was te regelen, mits er aan de andere kant ook voor hem gelopen werd. Ik heb me in 7 jaar 1 keer ziek gemeld, ben 2 keer naar huis gegaan ivm problemen bij de paarden (1x koliek, 1x in de sloot).
Doordat met hem alles te bespreken was, hij je probeerde te begrijpen en hij zo lief was werktenwe daar allemaal idioot hard.

Nu heb ik een baas die boos is als je je ziekmeld (sorry, trap gehad en de hechtingen houden niet dus het bloed stroomt uit mijn been). Bij hem heb ik zo veel minder moeite met ziek melden. Nog ben ik niet iemand die mij snel ziek meld, maar het is een wisselwerking tussen twee personen.

Tevens vind ik psychische ongemakken in dit topic wel zwaar onderschat; weet is hoe veel mensen wij totaal verward opnemen omdat hun eigen bedrijf zo veel tijd vroeg. Tip; wat je niet kan kan je niet, soms kun je het dan beter laten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 06:43

Jennyj01 schreef:
Palmera schreef:

Nou dat is helemaal niet waar. Met empathie hou je juist je bedrijf draaiende. Dat maakt dat mensen in moeilijke tijden ook begrip voor jou hebben wanneer er wat harder gewerkt moet worden. Of het salaris iets later komt. Of er geen extra bonus aan het eind van het jaar is.
Het spreekwoord is niet voor niets: wie goed doet, die goed ontmoet. Ik heb altijd tegen mijn medewerkers gezegd: als ik het goed heb hebben jullie het ook. Is er echt iets, dan trek je je mond open en zoeken we samen naar een oplossing. Lopen we samen een stapje harder.

Niet helemaal waar. Belastingdienst verkoopt zo je inventaris onder je reet vandaan hoor, hoe goed je bedoelingen ook waren.

De onderlinge verhoudingen met het personeel, ja die is altijd belangrijk. Maar schuldeisers hebben er geen reet mee te maken en je kan gewoon je deuren sluiten als je de rekeningen niet meer kan betalen

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 06:46

Jennyj01 schreef:

24 werknemers met die ene dag, zijn 24 dagen = een maand. Bruto loon plus werkgeverslasten.

Die ene dag zal niemand de kop kosten, maar met enige regelmaat die ene dag, en er dan iemand bij hebben die langer ziek is, nekt je als kleine werkgever

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 06:58

Ik zie niet wat schuldeisers met ziekmeldingen te maken hebben.

Ziekteverzuim is uiteraard heel vervelend.

Maar normaal ziekteverzuim moet een bedrijf kunnen opvangen. Kan je dat niet doe je als bedrijf toch echt iets verkeerd.

En als je ziekteverzuim hoger is dan binnen de sector gebruikelijk. Dan wordt het toch echt tijd om samen met de ARBO dienst te kijken hoe je dat verzuim omlaag kan krijgen.

Ik ben verzuimcoördinator geweest bij een ARBO dienst en ik kan je zeggen. De werkgevers die wantrouwen hadden jegens de zieke werknemers waren meer dan gemiddeld vaak de bedrijven die het ziekteverzuim maar niet omlaag kregen.
Die wilde ook maar een ding dat je achter de werknemers aan zat en ze weer naar het werk stuurde.

Ook meer dan eens meegemaakt dat als je samen ging zitten met de ARBO arts en de verzuimcoördinator om te kijken hoe we het ziekte verzuim met ander beleid wel omlaag konden krijgen het daarna wel lukte.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-09-16 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:02

Overigens,...er zijn sectoren waar mensen zich inderdaad om het minste ziek melden met alle mogelijke smoesjes.
En inderdaad vaak na mooi weer dagen, voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal, Koninginnedag etc, etc.

Dat is echt heel erg lastig. Maar dat waren zelden kleine bedrijven. Meestal hele grote bedrijven in het magazijn en dergelijke.