Afstuderen in 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Afstuderen in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:34

Ik heb in Zweden verschillende PhD thesis verdedigingen gezien, en imo waren de presentaties daar allemaal erg simpel. Al vond ik het presenteer-niveau van mijn Zweedse/buitenlandse klasgenoten in het algemeen erg erg laag. Bijna alle NL'se studenten sprongen er uit qua presentatie skills. Een van de PhD studenten zat zelfs op een stoel voor haar powerpoint scherm! Vond dat erg slecht zelf en ook erg uninterested overkomen. Bij onze hogeschool (VHL) hoef je niet te verdedigen maar alleen een presentatie of praktijk-making van je onderwerp en daar eventueel vragen bij. Verder heb ik er in NL geen ervaring mee :+

Overigens vind ik het erg leuk dat je met prezi werkt! Hierdoor wordt je presentatie vaak een stuk leuker en interessanter dan met een simpele slideshow! +:)+

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:41

Helaas KellyR nog geen ervaring maar ben ook erg benieuwd naar ervaringen. Heb even gekeken of ik richtlijnen van onze school kon geven maar die waren ook niet echt duidelijk. Je moet iig eerst een presentatie geven, wat geen herhaling mag zijn van je onderzoek. Daarna worden er maximaal 20 minuten vragen gesteld en dat is dan je verdediging. Ook kunnen ze nog verbanden vragen met courses die ik in eerdere jaren al gevolgd heb.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:46

Bij ons is het meer vertellen dan echt een verdediging wat ik gehoord heb :+ Maak me meer zorgen over al het papier werk.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:04

@piekosjj zelf ben ik op exchange geweest naar Zweden, dus ik snap wat je bedoelt :+ Tegen de Zweedse studenten werden uni's van Nederland zelfs afgeraden (voor exchange) omdat dat veelte hoog gegrepen zou zijn :o
Zelf val ik altijd inslaap bij de gewone pp en prezi houd je inderdaad wel lekker wakker. Plus ik vind het zelf ook leuker om mee te werken! Hoorde wel van anderen dat je op moet passen met teveel overspringen van slides, sommige docenten kunnen daar niet zo goed tegen.

@V_eraa verbanden met eerdere jaren lijkt me wel echt heel vervelend! Zou dan echt niks meer weten haha. Wel raar dat het overal zo onduidelijk is

@Courses, mocht je er niet uit komen, ik heb een professioneel adres wbt scripties. Zij hebben mij er enorm doorheen geloodst omdat het me zelf niet meer lukte. Het is geen scribbr, volgens vele docenten wordt deze als slecht bestempeld. Dus raad ik ook zeker niet aan om te gebruiken.

Ik mag max 15 minuten presenteren en daarna nog +- een half uur een vragen vuur -O-
Ik heb zelf de pech dat ik er langer over heb gedaan en dus mee lees uit 2 verschillende handleidingen.. Dus ik denk dat ik maar gewoon de oude neem, begeleider verwijs pagina technisch daar ook heen. Zal wel goed zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:15

Ik vond het onderwijs zelf wel errug fijn in Zweden (ik zat op de SLU in Uppsala, ik ga hier ook verder m'n master doen!) maar de les kwaliteit van VHL hier is ook wel gewoon 3x niks :o Ik vind inderdaad mooie, fijne vloeiende presentaties super belangrijk en besteed hier ook altijd ontzettend veel aandacht aan en ik krijg hier ook keer op keer weer fijne opmerkingen en goede cijfers over dus het loont ook echt zeker wel. Prezi wordt inderdaad snel heel 'druk' maar dat heb je uiteraard zelf in de hand!

Ik zou inderdaad dan zelf persoonlijk uit 1 manual kiezen, ik heb deze situatie vorig jaar gehad voor m'n stage, dodelijk irritant. Maar als je je gewoon consequent aan die ene manual houd kunnen ze je niet zo veel maken :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:26

Piekosjj schreef:
Ik vond het onderwijs zelf wel errug fijn in Zweden (ik zat op de SLU in Uppsala, ik ga hier ook verder m'n master doen!) maar de les kwaliteit van VHL hier is ook wel gewoon 3x niks :o Ik vind inderdaad mooie, fijne vloeiende presentaties super belangrijk en besteed hier ook altijd ontzettend veel aandacht aan en ik krijg hier ook keer op keer weer fijne opmerkingen en goede cijfers over dus het loont ook echt zeker wel. Prezi wordt inderdaad snel heel 'druk' maar dat heb je uiteraard zelf in de hand!

Ik zou inderdaad dan zelf persoonlijk uit 1 manual kiezen, ik heb deze situatie vorig jaar gehad voor m'n stage, dodelijk irritant. Maar als je je gewoon consequent aan die ene manual houd kunnen ze je niet zo veel maken :)

Ben ik het ook mee eens, ik hoefde 2 tot 4 max 6 uur per week in de klas te zitten voor 30 ECT :o
Zit soms te twijfelen aan een master, maar ik kan gewoon weg niet goed schrijven. Praten kan ik prima, maar schrijven ho maar. Dat houdt me enorm tegen plus heel stiekem mn vriend hier thuis

Denk dat ik dan maar gewoon de oude manual aanhoud. Ik vind plaatjes alleen zo een dooddoener in presentaties als het niet nodig is. Maar ze zeggen " Sheets bevatten naast tekst ook aansprekende figuren, tabellen, overzichten, plaatjes, foto’s en dergelijke." Ik heb wel 2 figuren uit mijn scriptie. Maar verder heb ik niets dat een toevoegende waarde heeft voor een presentatie..
Denk jij dat er dan alsnog plaatjes tussen gepropt moeten worden? Of is Prezi op zich zelf staand goed genoeg op dit vlak?

Alleen staat in die oude manual dat ik het TK ook moet bespreken en in de ander niet. Wil hier heel graag zeggen dat ik de nieuwe manual hebt gebruikt :')

Edit: Ik zat in Örebro op de uni

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:00

Eh ik heb juist een leuke Zweedse jongen tegen 't lijf gelopen dus vandaar dat ik juist wél weer terug ga voor de master die in eerste instantie heeeelemaal niet op de planning stond want ik ben bijzonder slecht in 'studeren' :o :+ Ik ben gelukkig juist wel een goede schrijver maar een slechte spreker dus dat zit wel in mijn voordeel.

Ik ben juist een groot fan van afbeeldingen of grafieken in presentaties, ik ben zelf erg visueel en ik kijk graag plaatjes :)) Wel moeten het echt goeie kwaliteit foto's zijn en moet het bij het onderwerp passen. Wat voorbeelden van mijn twee presentaties van het afgelopen jaar;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Grafiekjes achtige dingen (ofzoiets)
Afbeelding
Afbeelding

Of geef ik nu al mijn presentatie geheimpjes weg? :D :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:12

Ziet er wel gaaf uit! Misschien moet ik weer terug naar PP.
Lijkt bij mij volgens mij nergens op |o

Maar wat leek, een Zweed! Bij ons waren de Zweden een beetje schuchter tegen de exchange studenten haha. Had er wel 1 aan de haak geslagen via Tinder :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:48

Dit is - helaas voor jou - niet met PP gemaakt maar met een Mac, dus via Keynote :D Echt een super fijn programma voor presentaties. Qua core is het hetzelfde als PP, maar het is gewoon veel strakker en het ziet er een stuk mooier uit. De 'echte' Zweden zijn inderdaad erg op zichzelf, dus heb ik er een uitgekozen die van origine uit Pakistan komt :+

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:49

Hee wat leuk, Zweden mensen. Heb al een tijdje niet meer gepost (te druk), wel meegelezen. Ik heb ook een uitwisseling naar Zweden gedaan, naar Uppsala Universitet. Dat was een beetje een crash course Zweeds, want ze hadden geen vakken in het Engels op mijn niveau :))
Dat presentatieniveau heb ik ook wel meegemaakt. We moesten een report over een experiment schrijven, twee uitwisselingsstudenten en 1 Zweed, we hadden onze handen vol aan onze Zweed :') zoveel moeten corrigeren :=

Leuke presentatie, interessant om te zien hoe anders jouw presentatie eruit ziet vergeleken met onze 'standaard'. Wellicht worden er binnen mijn vakgebied alleen maar saaie presentaties gemaakt. Soms powerpoint (als er gifjes nodig zijn), maar meestal LaTeX := vooral veel vergelijkingen en grafieken, ik denk redelijk saai voor jullie standaard.

Ik had vandaag mijn presentatie, vorige week mijn thesis ingeleverd. De vragen die het panel aan mijn voorgangers stelde waren echt vreselijk ("Ik wilde zeggen, ik kan je geen cijfer geven, want ik kan van jouw presentatie niet afleiden hoe dit relevant is voor de natuurkunde. We doen natuurkunde, geen wiskunde! Waar gaat dit in hemelsnaam over?"), maar voor mij waren ze redelijk lief. Ik hoop dat dat een goed teken is, afwachten maar. Nog zes examens in mei, en dan ben ik klaar :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:38

Wauw, wat een prachtige slides Piekosjj! Ziet er ontzettend strak en professioneel uit!! _/-\o_ Daarmee zou je mijn aandacht zeker vangen.
Wat tof dat je een Zweed tegen het lijf bent gelopen. :D Prachtig, hoe je dat omschrijft, dat je dan dus toch maar een master gaat doen. :')

Ik heb in Noorwegen stage gelopen en heb daar ook een course gevolgd op een hogeschool. Vond het niveau qua onderwijs ook wel tegenvallen. Was tweedejaars verpleegkundige (vernepleier, komt meest overeen denk ik met psychiatrisch verpleegkundige) vak, maar was meer dan prima te volgen met mijn pedagogische achtergrond. Anderen vonden dit een pittig vak, maar daar had ik geen last van. Niveau van literatuuronderzoek was daar wel vele malen hoger dan wat ik in NL op het hbo heb gehad. Maar daar is bij ons ook simpelweg geen aandacht aan besteed... :Y)

Wij hoefden op het hbo ons onderzoek niet te verdedigen/presenteren. Op de uni moesten we presenteren en werden er sowieso 2 'kritische vragen' gesteld vanuit medestudenten die de scriptie gelezen hadden. Maar dat viel allemaal wel mee.

Gefeliciteerd xLiez! :)
Goed bezig 1234! Heb jij je stage en onderzoek naast elkaar? :o? Waar loop je stage?
Laura ook al een heel eind! Fijn als dat einde in zicht komt!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:45

Leuk, die studies in het buitenland (Zweden)! Heb daar ook wel eens over nagedacht maar ben toch maar in Nederland gebleven. Kan altijd nog naar het buitenland, heb toch al meerdere buitenland stages gedaan.

@Saskiaa: ja bij ons is dat tegelijkertijd, best pittig. Eén van de weinige hogescholen die dat heeft. 4 dagen in de week stage, een heel schooljaar lang en tegelijkertijd ook het afstudeeronderzoek/profileringsproject.

Ik loop stage bij een organisatie waar drop outs en kinderen met ontwikkelingsproblemen waardoor school prestaties worden beïnvloed worden begeleid. O.a. met inzet van dieren.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:36

Zijn er hier mensen die even mijn 'verhaal' willen aanhoren en hun mening willen geven? :+ Gaat over m'n afstudeeronderzoek, haha.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:54

Jahoor :)

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:00

Ja natuurlijk!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:37

Nou alle paniek voor niks, ik ben vrijdag gewoon afgestudeerd :D
Vond het wel echt ruk vragen.. maar goed, het zij zo.

1234 klinkt wel interessant!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:00

Wat goed, Kelly!! :D *\o/*

Is het ook, heel divers en uitdagend. Heb nog nooit zoveel geleerd hier :D Zowel over het werkveld als over mezelf O:) Ben mezelf keihard tegengekomen, maar krijg het 2 keer zo hard terug in positieve ervaringen.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:35

Klinkt wel pittig 1234, 4 dagen stage ook echt.. Heeft ergens ook wel weer voordelen. Ik had op zich wel graag een jaar stage gelopen nu, ipv 5 maanden. Het moet nu toch allemaal wel snelsnel ofzo en je krijgt eigenlijk niet 1 traject helemaal mee. Een jaar stage kon wel bij ons, maar dan moest je onderzoekstage doen. Alleen dan is je thesis groter en je stage kleiner en dat wilde ik niet..
Je stage klinkt erg leuk! Ik heb stage gelopen bij een Rebound (dat vond ik zo ontzettend leuk!!) en heb daar ook mijn afstudeeronderzoek gedaan over hoe leerlingen die uitvallen terug kunnen keren naar het onderwijs. Soortgelijke doelgroep dus. :) Zit ik nu ook weer, maar dan vanuit de JZ kant (behandelcentrum). :)

Gefeliciteerd KellyR! *\o/*

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:13

Klinkt ook leuk!

Maar ja ik ben heel blij met een jaar stage, je leert zoveel meer dan in 5 maanden. Ik had zelf ook dat ik pas na 5 maanden ofzo echt erin kwam.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:15

Over een maand moet alles ingeleverd zijn voor vaststelling diploma. Eigenlijk moet ik alleen nog mijn stage opdrachten. Maar toch stress.
Morgen direct aan de slag ermee op stage!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:50

Oehhh das spannende periode dan, XxLMMxX! Ik krijg dat binnenkort ook.
Vandaag had ik eigenlijk vanaf 14:30 vrij, maar ben alsnog tot 17:45 op stage blijven hangen _O- Nja wel voor nuttige dingen, zoals gesprekjes met medewerkers, maar toch :') Mijn challenge is om ook echt gebruik te maken van de vrije middag en ook echt dan naar huis te gaan ipv blijven hangen, juist om tijdens die 4 dagen stage wat rust te kunnen pakken. Is me nog maar 1x gelukt _O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:45

Ik kom ook weer om de hoek kijken hier.

Stage is afgerond dus voldoe nu aan de criteria om te beginnen met mijn onderzoeksvoorstel. Opdracht vandaag doorbesproken.
5mei de echte deadline. 1 mei wilt mijn opdracht gever het. Dus dat wordt even door bikkelen. Normaal staat er 8 weken voor...
Dan nog 2 weken als een gek leren voor mijn laaste minor. En dan een weekje op vakantie om bij te komen en er weer tegen aan te gaan.

Als het goed gaat ben ik in november/december klaar. Kan niet wachten.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:32

Ik wil me ook graag melden, momenteel bezig met mijn bachelorscriptie. Ik kom er nu al niet uit met mijn bibliografie (APA):

- Verwijzen naar een website. In dit geval betreft het http://www.scholenopdekaart.nl waar ik voor een specifieke basisschool informatie vanaf heb gehaald, dit uit verschillende 'kopjes' o.a. 'resultaten eindtoets' en 'waardering inspectie'.

En wanneer je een rapport gebruikt (PDF) moet je dan ook de website melden waar je deze geraadpleegd hebt? Niet verplicht toch?

@ Kosseh: dat is snel zeg, nog 2 weken?

Wat leuk dat jullie trouwens allemaal stagelopen :j

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:36

Bij een PDF gebruik ik wel de site waar het vandaan komt. Volgens mij gebruik ik ook APA.

Jep 2 weken ... als ik het niet red studeer ik in juni volgendjaar af en anders in december. Vandaar dat we het maar proberen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:18

Ik zou het wel vermelden of anders even navragen bij je begeleider.

Wij hebben vanuit school een APA handleiding waarin precies staat hoe je alles moet vermelden. Maar eerlijk is eerlijk, wie gaat de bronnen uittypen als je ook het 'automatische word' hebt? :+

Ik hoop mijn conceptversie over zo'n anderhalve maand al op te leveren :)