werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:52

Citaat:
Dat is niet altijd makkelijk, en levert echt niet altijd zo'n goede oplossing op als bij Sizzle, maar je behoudt wel je zelfrespect en dat is ook heel wat waard.

Even voor de duidelijkheid: ik ben eind december ook gewoon wegbezuinigd :+

Het scheelt alleen wel een hoop als je weet dat de werkgever inderdaad geen andere optie heeft en je niet moet gissen naar de reden.
Ik had daar graag blijven werken.

Maar nieuwe ronde nieuwe kansen :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:08

Shadow0 schreef:
xLes schreef:
Dan zal ik mijn grote bek wel houden en zijn hielen likken als ik daardoor die droomjob kan krijgen en houden...

Overigens: dat werkt net zomin. Want dan is je droomjob ook je droomjob niet meer en word je uiteindelijk alsnog heel erg ongelukkig. En ook dan kun je er alsnog uitgegooid worden - er worden bij sommige bedrijven arbeidsplaatsen geschrapt met honderden of zelfs meer dan duizend tegelijk, dan maakt het lang niet meer altijd uit wat je doet of hebt gedaan.

Ik zou toch zeggen: zorg dat je jezelf in de spiegel aan kunt blijven kijken, en durf voor jezelf op te blijven komen. Dat is niet altijd makkelijk, en levert echt niet altijd zo'n goede oplossing op als bij Sizzle, maar je behoudt wel je zelfrespect en dat is ook heel wat waard.

Tja wat jij daarvan denkt is niet mij. Probleem. Jij weet niet met hoeveel spijt ik heb geleefd de afgelopen jaren door die stommiteit... Ik lééf voor die job. Heb het gevoel dat ik ervoor geboren ben... Hou erg veel van paardrijden maar heb tijdens die stage het paardrijden opgegeven omdat ik die job véél leuker vond.
Die job is geen job maar een hobby, een passie... En ja dan ben ik bereid om veel meer te slikken, met alle plezier. Heb ik tijdens mijn stage ook gedaan: niks betaald, meestal de rotvluchten, elke dag een nieuw uurrooster dat hun beter uitkomt, elk weekend en feestdag gewerkt, in drukke periodes twee weken aan een stuk met alle rotshiften die niemand graag deed. Was daar supergelukkig, een dag vrijaf vond ik toen echt zonde, ik wilde werken!
Liever dat dan een job die ik haat met goede werkcondities, been there done that en het is geëindigd in een depressie. Wat was ik blij dat ik daar wegkon zeg. Nochtans gewone 9-5 job, nooit overuren, nooit weekends, zelden feestdagen, redelijk betaald, topbazen. Maar ik haatte het werk.
Als ik nu bij de concurrentie een nieuwe kans krijg zal ik er echt ALLES aan doen om die job te houden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:27

xLes schreef:
Die job is geen job maar een hobby, een passie... En ja dan ben ik bereid om veel meer te slikken, met alle plezier. Heb ik tijdens mijn stage ook gedaan: niks betaald, meestal de rotvluchten, elke dag een nieuw uurrooster dat hun beter uitkomt, elk weekend en feestdag gewerkt,

Tsja, ik vind dat uberhaupt best klinken als een ongezonde werkgever eigenlijk.

(Wat dat betreft... daarmee maak je het niet alleen voor jezelf moeilijk, maar draag je ook bij aan de uitbuiting van anderen en dat vind ik wel een probleem.)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:42

Ik noem dat eerder motivatie. Ik doe dat werk graag en dan neem ik de minder leuke kanten er met liefde en plezier bij. In de luchthaven weet je dat die dingen erbij horen. Er worden hoge eisen gesteld, ook qua flexibiliteit. Aan iedereen.
Zie je dat niet zitten? Niet aan beginnen want je houd het echt niet vol dan...

Ik werd als stagiair uiteraard ietsje uitgebuit - ik had geen inspraak over mijn rooster en heb veel zondagen en feestdagen gewerkt omdat ze een werknemer dan dubbel moeten betalen en een stagiair niet. Heb daar nooit mee gezeten. De rest van de stagiairen ook niet. Dat hoort gewoon bij stage vind ik. Als ik dan wel eens ergens een dag vrij nodig had voor eender wat, werd dat ook zo geregeld op mijn vraag. Vond ik erg fijn. Mijn bazen hebben mij altijd ondersteund, geholpen en aangemoedigd. Nee, kan echt geen slecht woord erover zeggen!
Trouwens zeer goed betaalde job (1 maand vakantiewerk 2500€ gevangen met maar 1 weekend gewerkt), dus uitbuiting? Verre van...
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 01-02-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:47

Fijn dat je een geweldig leuke baan hebt, waar je ook nog eens veel voor over hebt. Dat je er niet mee zit, prima! Maar vind je dat een werkgever zo met mensen om mag gaan? Of dat ook daar zorgvuldig en eerlijk de arbeidsvoorwaarden geregeld mogen worden?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:50

Die ZIJN ook goed geregeld. Er worden hoge eisen gesteld ja. Maar allemaal binnen de wetgeving en de cao's... Zoals het hoort. In die job weet je nu eenmaal dat dat erbij hoort, en je bent nog altijd vrij om nee te zeggen hoor... Heb ik ook wel eens gedaan als hun shiftwissel mij niet uitkwam, geen enkel probleem...
Er werd daar een pak beter met de werknemers omgegaan dan op mijn vorig werk dat lage eisen stelde.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:57

O, ik las over: dan ben ik bereid veel te slikken". Dat klinkt toch niet helemaal goed. Maar natuurlijk heb je voor een leuke baan meer over dan voor een vervelende!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:02

Qua shiftwissels, flexibiliteit, feestdagen, overuren werken enzo bedoelde ik ;). Natuurlijk moeten ze me wel deftig behandelen. Dat spreekt voor zich. Maar ben bereid om me voor die job erg flexibel op te stellen, en ik bemoei me niet meer met anderen. Dat heb ik wel geleerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:08

xLes schreef:
Die ZIJN ook goed geregeld. Er worden hoge eisen gesteld ja. Maar allemaal binnen de wetgeving en de cao's... Zoals het hoort. In die job weet je nu eenmaal dat dat erbij hoort, en je bent nog altijd vrij om nee te zeggen hoor...

Het hele punt was toch juist dat je die vrijheid niet had, omdat je zodra je iets zei dat men niet uitkwam meteen aan de kant gezet werd? En dat je daarom de volgende keer juist je mond zou houden? Dan heb je de vrijheid toch niet echt?

En juist bij luchthavens enzo: het gaat niet eens alleen om uitbuiting, maar ook om veiligheid. Als er aan wat je zegt zulke consequenties zitten, dan is dat wel een flink signaal naar alle medewerkers om vooral niet kritisch te zijn op bepaalde gevaarlijke situaties binnen het eigen systeem. Want dat aankaarten = exit. Er gebeuren precies daarom heel veel onnodige ongelukken. In de luchtvaart en in andere beroepen.

Als je denkt dat hielenlikken en je mond houden nodig zijn om een baan te houden, is het werkklimaat daar niet gezond maar gevaarlijk. Voor jou en voor anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:12

Dat klinkt inderdaad heel anders dan wat je eerder schreef.

Overdreven "slaafsheid" kan ook het tegenovergestelde effect hebben.
Dat heb ik ook een keer voor mijn neus zien gebeuren.
Werknemer kroop als een slaaf in iedere hoek die het verzocht werd. Echter ergerde de werkgever zich mateloos aan dat hulpeloze zodat deze steeds onaardiger werd en de werknemer nog harden ging werken.
Ze hebben beide nooit begrepen dat ze elkaar hopeloos aan het opnaaien waren.
Het was voor iedereen een opluchting toen het contract afliep.

Jezelf trouw blijven is op de lange termijn het gezondste.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:49

Dat ging over een persoon haar loon. Bleek uiteindelijk ook een misverstand te zijn, ik moest toen niet meer terugkomen wegens gebrek aan vertrouwen in bedrijf. Had als jeugdige idioot een grote bek opgezet, stom stom stom. Eventueel gevaarlijke situaties mogen zeker aangekaart worden hoor... Graag zelfs! Alles om de veiligheid te verbeteren! Ik heb ook een keer in de penarie gezeten met een passagier die gewelddadig werd en daar is security én mijn baas tussengekomen om mijn veiligheid te garanderen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:44

josien_m_ schreef:
O, ik las over: dan ben ik bereid veel te slikken". Dat klinkt toch niet helemaal goed. Maar natuurlijk heb je voor een leuke baan meer over dan voor een vervelende!

De kunst is het om je werk als een professioneel iets te zien, zonder jezelf te verliezen en zeker zonder je kwesbaar op te stellen..uiteindelijk is het maar een middel om je bestaan te financieren...de werkgever is niet gebaat bij een werknemer die alles binnenhoudt, uitendelijk wordt je daar ziek van..maar alles binnenhouden is ook weer je eigen ik mee laten gaan naar het werk..werk is werk..
Thuis is thuis daar gelden omgangsregels die goed moeten voelen, op het werk is gevoel een onhandige roet in het eten gooier..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:47

Hmm, dat is een kunstmatige scheiding. Niet voor niets wordt die aangebracht. Blijkbaar is het voor sommigen nodig om werk en leven te scheiden. Dat is volgens mij veelzeggend. Werk is een onderdeel van het leven, als het goed is, kun je daar dus ook jezelf zijn anders loop je stress op die je op een ander moment weer kwijt moet zien te raken. Kan je ook weer ziek van worden.
Het is zeker herkenbaar wat je schrijft, maar dit is niet mijn ideaalplaatje!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:05

Citaat:
Of: je gaat minder werken en krijgt een ziekte of arbeidshandicap. In de berekening voor de arbeidsongeschiktheid blijkt dat een fulltimer met jouw baan voldoende afgekeurd raakt (percentage inkomstenverlies) om een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid te krijgen.
Maar jij ging parttime werken, en daardoor is het percentage dat je verliest aan inkomenscapaciteit in jouw geval te laag om recht te krijgen op een uitkering. Gevolg: je gaat door naar de bijstand. (na je geld en/of huis op te hebben gegeten.)

Zo erg is het nu ook. weer niet.
Ja, de WIA (ooit: wao) is een verzekering tegen inkomensverlies. - Wie weinig inkomen had, krijgt weinig uitbetaald in geval van nood. Gaat het om gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan is part time echt in je nadeel. maar bij volledig arbeidsongeschikt loppt het toch wel los. Maar je hebt WEL recht op een uitkering. (In het ergste geval ww en na een x aantal maanden de bijstand.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:07

Mijn vader krijgt een WIA. Net zoals een ww gewoon 70 of 75% van laatst verdiende loon. En op 2200 netto is dat een hoop wat je in moet leveren

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:15

Het afkeuringspercentage bij arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld n.a,v.de restverdiencapaciteit.
dat is vrij ingewikkeld om te berekenen. De duur vd uitkering is afhankelijk van het arbeidsverleden.
De eventueel vervolguitkeringen is helemaal weinig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
Of: je gaat minder werken en krijgt een ziekte of arbeidshandicap. In de berekening voor de arbeidsongeschiktheid blijkt dat een fulltimer met jouw baan voldoende afgekeurd raakt (percentage inkomstenverlies) om een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid te krijgen.
Maar jij ging parttime werken, en daardoor is het percentage dat je verliest aan inkomenscapaciteit in jouw geval te laag om recht te krijgen op een uitkering. Gevolg: je gaat door naar de bijstand. (na je geld en/of huis op te hebben gegeten.)

Ja, de WIA (ooit: wao) is een verzekering tegen inkomensverlies. - Wie weinig inkomen had, krijgt weinig uitbetaald in geval van nood. Gaat het om gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan is part time echt in je nadeel. maar bij volledig arbeidsongeschikt loppt het toch wel los. Maar je hebt WEL recht op een uitkering. (In het ergste geval ww en na een x aantal maanden de bijstand.)

En dan heb je een eigen huis of een partner met een baan en dan krijg je niets.
Ook al heb je voorheen flink gewerkt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:53

Ja, dan krijg je niets, wel wao, maar dat is vaak zo ontzettend weinig, dat is meer een pleister op de wonde.

Overigrns wil men graag dat mensen koopt ipv huurt, maar als je je baan verliest krijg je geen bijstand, dan moet je je huis verkopen, vaak tegen verlies met een restschuld, dan krijg je bijstand, maar dan ben je jaren verder met een hartinfarct ;) , gescheiden, kinderen drop out school....

Zit te kijken naar tv, een miljoen mensen zitten in de schulden...echt niet te vatten als we dan een rijk land zouden zijn, niet iedereen heeft een gat in zijn hand..als je in de vrije sector moet huren, dus 850 ex huur en je raakt je baan kwijt, geen huursubsidie omdat je particulier huurt..
Er kan zoveel gebeuren met je, die geruststellende gedachte van een vangnet waar de werkende aan mee betaald, is er niet altijd, misschien wel vaker niet dan wel...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:28

bruintje123 schreef:
Janneke2 schreef:

En dan heb je een eigen huis of een partner met een baan en dan krijg je niets.
Ook al heb je voorheen flink gewerkt.

Nee - dat is de bijstand.
WAO heet nu wia en is "soberder", maar JIJ bent verzekerd en JIJ krijgt de uitkeringen van de verzekering als dat aan de orde is.
(Waarbij idd geldt, dat part time in je nadeel werkt. GRRRR!!!!!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:28

Als je een huis koopt zou je gewoon altijd een invaliditeitsverzekering moeten incalculeren is mijn mening.
Wij hebben een arbeitsongeschiktheidsverzekering afgeloten toen onze dochter geboren werd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:31

Ja, "vroeger hadden we de verzorgingsstaat" - op zich bestaan deze verzekeringen nog steeds, maar de regels rondom die verzekeringen worden nog wel eens eenzijdig bijgesteld.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:41

Sizzle schreef:
Als je een huis koopt zou je gewoon altijd een invaliditeitsverzekering moeten incalculeren is mijn mening.
Wij hebben een arbeitsongeschiktheidsverzekering afgeloten toen onze dochter geboren werd.

Dit: ik ben alleen en heb dus een verzekering afgesloten voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Daar hoor je gewoon rekening mee te houden.

Veel mensen die roepen dat het allemaal zo slecht geregeld is, hebben het zelf niet goed geregeld. Kunnen ze soms ook niks aan doen, maar dan nog... het is echt niet onmogelijk om je schaapjes op het droge te krijgen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:00

Tink89 schreef:
Sizzle schreef:

Dit: ik ben alleen en heb dus een verzekering afgesloten voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Daar hoor je gewoon rekening mee te houden.

Veel mensen die roepen dat het allemaal zo slecht geregeld is, hebben het zelf niet goed geregeld. Kunnen ze soms ook niks aan doen, maar dan nog... het is echt niet onmogelijk om je schaapjes op het droge te krijgen.

Ik heb ook eens naar zo'n verzekering gekeken (voor de toekomst, want wij huren nu nog) want het klonk goed. Maar na het lezen van de kleine lettertjes kwam ik tot de conclusie dat die verzekering vrijwel nooit uitkeert.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:04

Werk geeft mij structuur en een reden om mijn bed uit te komen. Het enige waar ik niet teveel over nadenk is inderdaad het idee dat ik als bejaarde voor de klas moet gaan staan....dat boezemt mij wel angst in. Puur van: kan je dat fysiek (en dus mentaal) nog wel op die leeftijd?

En jezelf vergelijken met mensen die binnen een half jaar kunnen overlijden is denk ik onrealistisch en jezelf het moeilijker maken dan het is want dit is NU bij jou niet aan de orde. Ja ik heb ook een vriendin die ernstig ziek is en nu van elke dag moet genieten die ze nog heeft. Maar als ik dat nu ga doen....leven alsof ik morgen dood ga weet ik niet of je daar een fijner/gelukkiger leven door krijgt.

Daar naast heb ik voldoende vrije tijd buiten mijn werk om om de dingen te doen die ik wil doen. Ik zou niet weten wat ik met mijn dagen aan moest als ik voor ALTIJD maar halve dagen werkte. Plus dat kost een hoop centjes.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:12

Wij hebben ons huis gekocht toen ik al parttime werkte. Dus die vlieger gaat niet op.
Parttime werkte omdat UWV mijn ziek zijn niet erkende. En als je fulltime dan niet meer trekt moet je wat.

Toen werd parttime ook te veel maar daarop werd ik weer minder dan 35% arbeidsongeschikt verklaart en krijg je dus niks. Terwijl vanuit 40 uur dat anders was geweest.

Gelukkig is ondertussen na jàren wel bekend wat ik heb en lukt parttime weer.
Maar fulltime gaat nooit meer lukken.
Doorgroeien in werk daardoor ook niet.
En dan blijft er dus een relatief laag loon over waar terwijl je er niets aan kunt doen.