Sizzle schreef:Shadow, heb jij wel praktijk ervaring met SO?
Ja, en ook SO kan, net als alles, goed en slecht gedaan worden. Maar met de bezuinigingen inmiddels vooral slecht, omdat ook daar gewoon simpelweg te weinig mensen zijn om begeleiding te bieden. Lwoo had op een bepaald moment klassen van 16 of 17 leerlingen. (Wat de huidige staat is weet ik even niet.)
Dan heb je dus 16 leerlingen waarvan bij ieder van die leerlingen is bepaald dat ze extra ondersteuning nodig hebben samen in 1 klas. Het is wel te voorspellen dat die ondersteuning dus niet inhoudt dat al die leerlingen als individu krijgen wat ze nodig hebben.
Maar mijn idee is niet om iedereen maar in het reguliere onderwijs te krijgen. Mijn idee is dat er veel meer overlap komt. Dat er voor iemand met een lager iq zowel een plekje is op het reguliere onderwijs, als op het speciaal onderwijs. En dat het per leerling afhangt wat het beste is. Als iemand ondanks z'n lager iq bv sociaal lekker ligt in de groep, laat zoiemand dan lekker in de buurt naar school gaan. Zonder dat dat kind zich uitgezonderd hoeft te voelen.
Maar voelt zo'n kind zich eenzaam en onzeker, gun het dan vooral een plekje met wat meer rust en ruimte.
Dat hoeft dus niet eenvormig te zijn - maar het zou allemaal wel veel flexibeler moeten zijn: welkom zijn staat voorop, niet afwijzing.
Scholen negeren vaak kinderen die niet op de school passen door hoe het kind zwart op wit beschreven word. 

Dan kun je dus ook niet oordelen over andermans intenties. Je weet wat je weet en meer niet.
Je hebt gewoon soms te luisteren. Ik ben dan wel vreselijk eigenwijs, tegendraads en laks maar toch luister ik naar mijn moeder.