geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:37

Sizzle schreef:
Shadow, heb jij wel praktijk ervaring met SO?

Ja, en ook SO kan, net als alles, goed en slecht gedaan worden. Maar met de bezuinigingen inmiddels vooral slecht, omdat ook daar gewoon simpelweg te weinig mensen zijn om begeleiding te bieden. Lwoo had op een bepaald moment klassen van 16 of 17 leerlingen. (Wat de huidige staat is weet ik even niet.)

Dan heb je dus 16 leerlingen waarvan bij ieder van die leerlingen is bepaald dat ze extra ondersteuning nodig hebben samen in 1 klas. Het is wel te voorspellen dat die ondersteuning dus niet inhoudt dat al die leerlingen als individu krijgen wat ze nodig hebben.

Maar mijn idee is niet om iedereen maar in het reguliere onderwijs te krijgen. Mijn idee is dat er veel meer overlap komt. Dat er voor iemand met een lager iq zowel een plekje is op het reguliere onderwijs, als op het speciaal onderwijs. En dat het per leerling afhangt wat het beste is. Als iemand ondanks z'n lager iq bv sociaal lekker ligt in de groep, laat zoiemand dan lekker in de buurt naar school gaan. Zonder dat dat kind zich uitgezonderd hoeft te voelen.
Maar voelt zo'n kind zich eenzaam en onzeker, gun het dan vooral een plekje met wat meer rust en ruimte.

Dat hoeft dus niet eenvormig te zijn - maar het zou allemaal wel veel flexibeler moeten zijn: welkom zijn staat voorop, niet afwijzing.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:39

Dus ik zeg 5 dingen, andere bokkers gaan er vanuit dat achter die dingen negatieve handelingen zitten en dan moet ik me nader verklaren? Vind het diep triest dat ik me uberhaupt moet verklaren, ben nieteens negatief maar dat maken andere reageerders ervan.

Ook hoeft niet iedereen, zoals jij nu, zich persoonlijk aangevallen te voelen als ik iets post onder een bepaalde andere poster. Ik lees reacties, ik ga niet verder in tegen bepaalde mensen (Ja, nu toevallig wel. Tegen jou Jolien.)

Ik hoor niet eens op mn achterste benen gemept te worden voor een correct commentaar omdat anderen het vervolgens negatief opvatten. Als men leest wat ik typ, leest men ook wat ik schrijf.

Citaat:
Dat hoeft dus niet eenvormig te zijn - maar het zou allemaal wel veel flexibeler moeten zijn: welkom zijn staat voorop, niet afwijzing.

Deze vind ik heel mooi. _/-\o_ Scholen negeren vaak kinderen die niet op de school passen door hoe het kind zwart op wit beschreven word.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:45

bakkabouter schreef:
Leekrachten opleiden klinkt als een prima plan, maar dan zit je nog steeds met het probleem van tijd. Als je een klas van 20 hebt, waarvan 2 leerlingen die extra aandacht nodig hebben, die ook nog eens grondig verschilt van elkaar. Hoe moet je dat dan doen zonder de andere 18 tekort te doen qua aandacht?
In theorie vind ik het een mooi concept, maar in de praktijk ligt het gewoon moeilijk. Er wordt steeds meer verwacht van leekrachten, en tegelijkertijd krijgen ze steeds minder mogelijkheden en respect.

Ik zou willen dat ik in mijn klas 'maar' 20 leerlingen had waarvan 'maar' 2 die extra aandacht vragen.
In de praktijk heb ik er 25 tot 30 waarvan zeker 5 die bijzondere aandacht vragen....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:50

Heeft de dochter van TS op dit moment begeleiding? Eerder in dit topic is een opmerking voorbij gekomen die gewoon hartstikke waar is: als ze zo doorgaat heeft ze later helemaal geen geld voor een eigen paard.

Laten we eerlijk zijn: een paard is een luxe en geen noodzaak. De huidige maatschappij kan behoorlijk hard zijn. Ik heb een collega die niets gedaan krijgt. Ik weet niet of het ADD is of dat hij gewoon aartslui is en dat boeit me niet. Hij belooft dingen, zegt van alles toe en voert helemaal geen kont uit. Dat heeft nu gevolgen voor zijn werk. De dochter van TS is iemand die nog moet leren hoe leren werkt en waarom je moet doen wat je moet doen. Tenzij ze de loterij wint. ;)

Dus ik heb ook zoiets: koop die grotere pony (da's nu eenmaal beloofd), maar zorg voor een bijrijdster die eventueel extra mag rijden als het op school slecht gaat en zorg voor goede begeleiding voor je dochter.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:54

Goof schreef:
Ik zou willen dat ik in mijn klas 'maar' 20 leerlingen had waarvan 'maar' 2 die extra aandacht vragen.
In de praktijk heb ik er 25 tot 30 waarvan zeker 5 die bijzondere aandacht vragen....

Even uit interesse, hoe pak je dat dan aan?
Mag ook per pb als je dat liever hebt, aangezien wat je ook zegt, het volgens bokt wellicht toch anders moet :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:23

xSlvna schreef:
Kinderachtig om mij af te kraken omdat ik wat grover en directer post, dan ben ik maar meteen een empathie loos wezen wat geen kinderen zou mogen opvoeden en en en.

Sorry dat het bij mij wél invalt om een kind te leren leren zodra hij op school begint. Dus als ik zeg "Gewoon luisteren" bedoel ik niet dat je het kind maar aan tafel moet gooien en een boek voor de neus moet smijten. Dat maken jullie er weer van.

Kind verdiend begeleiding maar ook consequentie. Geen enkel kind kan opgroeien zonder consequente ouders, zonder de hele periode te vergallen. Grenzen hebben we allemaal nodig, ADD of geen ADD. En dát hoort duidelijk te zijn. Hoe men die grenzen aan hun kind moet stellen zeg ik er niet bij! Zeker moet je het goed doen, maar je moet hét wel doen.

Het kind moet niet gewoon in de kont gekropen worden zei ik. Niet zomaar een paard geven 'want ze is zielig'. Ja zeker, geef haar het paard. Maar stel er ook eisen aan. Stel die eisen goed en wees fair als moeder zijnde. MAAR stel wel die eisen, stel die grenzen.

Als ik zeg "Stel grenzen", bedoel ik er nog bij dat het op haar aangepast moet worden, maar daar gaat het niet om. Die grenzen heeft ze nodig, consequentie. Heeft ieder kind nodig, dus ik snap niet waarom mijn commentaar zo waardeloos en gek zou zijn. Ik zeg niks vreemds, ik typ alleen niet uitgebreid genoeg voor jullie.

Bij de SO scholen hier in de omgeving krijg je daadwerkelijk andere diploma's.

Als jij de dingen anders opschrijft dan je ze bedoeld is het niet zo raar dat mensen een rare indruk van je krijgen en niet snappen wat je nou eigenlijk wil zeggen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:28

Lezers vullen automatisch negatieve dingen in op plekken waar NIKS staat. Ik hoef er niet bij te vertellen dat ik positief ben, lezers moeten er niet vanuit gaan dat ik negatief ben. Vul geen zinnen in voor anderen, als het er niet staat dan staat het er niet. :n Dan kun je dus ook niet oordelen over andermans intenties. Je weet wat je weet en meer niet.

Overigens TS, hoe gaat het nu. Dochter wel al ingezien dat ze van de onvoldoendes af moet? Is er een wat positievere sfeer richting school(punten) en leren? Heb je al wat proberen 'aan te pakken' of samen lekker opzoek naar een nieuw paard? Hoe gaat het ermee :)

sallandval

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:26

Maar als jullie haar de hele dag corrigeren, haar spullen bij elkaar rapen en oplossen wat haar niet lukt; Hoe moet zij dan leren om het zelf op te lossen?

Soms verzetten mensen zich onbewust zo tegen het 'moeten' van buitenaf dat niets meer lukt; zelfs al willen ze het zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:41

xSlvna schreef:
Kinderachtig om mij af te kraken omdat ik wat grover en directer post, dan ben ik maar meteen een empathie loos wezen wat geen kinderen zou mogen opvoeden en en en.

Sorry dat het bij mij wél invalt om een kind te leren leren zodra hij op school begint. Dus als ik zeg "Gewoon luisteren" bedoel ik niet dat je het kind maar aan tafel moet gooien en een boek voor de neus moet smijten. Dat maken jullie er weer van.

Kind verdiend begeleiding maar ook consequentie. Geen enkel kind kan opgroeien zonder consequente ouders, zonder de hele periode te vergallen. Grenzen hebben we allemaal nodig, ADD of geen ADD. En dát hoort duidelijk te zijn. Hoe men die grenzen aan hun kind moet stellen zeg ik er niet bij! Zeker moet je het goed doen, maar je moet hét wel doen.

Het kind moet niet gewoon in de kont gekropen worden zei ik. Niet zomaar een paard geven 'want ze is zielig'. Ja zeker, geef haar het paard. Maar stel er ook eisen aan. Stel die eisen goed en wees fair als moeder zijnde. MAAR stel wel die eisen, stel die grenzen.

Als ik zeg "Stel grenzen", bedoel ik er nog bij dat het op haar aangepast moet worden, maar daar gaat het niet om. Die grenzen heeft ze nodig, consequentie. Heeft ieder kind nodig, dus ik snap niet waarom mijn commentaar zo waardeloos en gek zou zijn. Ik zeg niks vreemds, ik typ alleen niet uitgebreid genoeg voor jullie.

Bij de SO scholen hier in de omgeving krijg je daadwerkelijk andere diploma's.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben hardnekkig ADHD'er en had daarna echt een gigantisch complex met autoriteit toen ik jonger was, en nog steeds wel. Als mijn ouders zeiden dat ik naar links moest, dan ging ik naar rechts. En dan konden ze dat lief zeggen of me bij wijze van spreken een rotschop naar links geven, ik ging toch wel naar rechts.

Op de middelbare school kon ik ook alleen samenwerken met leraren die ook daadwerkelijk met mij samen werkten. Die niet zeiden je moet deze week zo veel huiswerk af hebben, maar die zeiden dat ik een cijfer kreeg voor mijn huiswerk, en dat het hun niet zo veel uitmaakte of ik dat allemaal in week 10 deed of het netjes verspreidde, als ik het maar inleverde. Werkt zelfs nu op het HBO hetzelfde. Leraren die me te schools behandelen zie ik als de vijand, ik weiger gewoon om naar de les te komen.

Is het kinderachtig? Ja, absoluut. Ben vaak niet trots op mijn gedrag als ik weer eens zo'n episode heb, maar ik kan er gewoon echt niet mee omgaan. Hoe harder iemand tegen mij zegt dat iets moet, hoe groter mijn weerstand wordt om het ook daadwerkelijk te doen. Ondertussen ben ik op het punt in mijn leven dat ik ze van tijd tot tijd wel doe, maar van harte gaat het niet.

Je kan niet zeggen dat je bij alle kinderen grenzen op moet leggen, of dat je bij elk kind op een bepaalde manier moet handelen. Mijn zusje heeft bijvoorbeeld juist baat bij grenzen. Die vindt het heerlijk dat mijn moeder eens per week met haar gaat zitten om haar huiswerk op een rijtje te zetten en haar cijfers te bekijken. Als mijn moeder dat bij mij probeerde in de pubertijd werd ik boos en spijbelde ik drie dagen van school om haar 'straf' te geven. Mijn ouders hebben dus op de harde manier moeten leren dat ze mij met rust moesten laten en dat alles wel op z'n pootjes terecht zou komen, en uiteindelijk ben ik makkelijk geslaagd op het tweetalig havo. En dat hebben ze niet gedaan door mij als een losgeslagen malloot door het leven te laten gaan, maar wel door de verantwoordelijkheid voor mijn grenzen bij mij zelf te leggen. Als ik uit wou dan was het prima, ik mocht zo laat thuis komen als ik wou, maar als ik de volgende ochtend brak achter de kassa zat dan hadden ze geen medelijden met me. Wou ik mijn huiswerk niet maken? Prima, zelf weten, maar dan haal je straks een 1 terwijl je makkelijk een 8 kan halen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:22

Florentine, ik heb niet alles gelezen, maar wel jouw posts.

Laat ik eerst zeggen dat me opvalt dat je alles wilt doen om je dochter een goede toekomst te geven, iets wat natuurlijk alleen te waarderen valt.

Toch gaat er iets niet lekker, je zult zelf ook vinden dat die 11 onvoldoendes niet uit het niets verschijnen. De pony/paard-situatie zal er geheid invloed op hebben, maar je wilt er vooral naartoe dat je dochter haar schoolwerk beter wordt.

Daar wil ik dus even op in gaan. Je geeft aan dat er dagelijks stress ontstaat bij het pakken van haar tas, dat de planning van huiswerk niet goed gaat en dat plannen van jou en docenten niet aangenomen worden. Dat klinkt mij heel bekend in de oren, ookal heb ik nooit last gehad van ADD.

Waar ik thuis tegenaan ben gelopen is dat mijn moeder (ook?) heel veel voor mij probeerde op te vangen, maar op het moment dat het probleem te groot werd, moest het strikt volgens haar plan of liet ze me zwemmen. Ergens had ik behoefte aan zwemmen, laat me maar een keer mijn teen stoten. Doet zeer, maar daar leer je van.
Voor mij was het fijnst geweest als mijn moeder juist had geholpen met de grotere problemen en de kleine dingetjes aan mij had overgelaten. Elke keer dat je zo'n klein dingetje goed doet groei je dan ook weer een cm.

Het is een persoonlijke ervaring, maar misschien kun je er wat mee. Zorg dat ze op je kan bouwen, maar geef haar ook wat regie. Laat haar bijvoorbeeld zelf haar tas inpakken. Na een paar dagen crisis, zal ze rustiger reageren. Geef haar dan een complimentje en zie haar groeien. Op die manier zal ze ook weer vertrouwen krijgen dat ze haar schoolwerk echt kan en sneller aan de slag gaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:51

Emmaa_ schreef:
Op de middelbare school kon ik ook alleen samenwerken met leraren die ook daadwerkelijk met mij samen werkten. Die niet zeiden je moet deze week zo veel huiswerk af hebben, maar die zeiden dat ik een cijfer kreeg voor mijn huiswerk, en dat het hun niet zo veel uitmaakte of ik dat allemaal in week 10 deed of het netjes verspreidde, als ik het maar inleverde. Werkt zelfs nu op het HBO hetzelfde. Leraren die me te schools behandelen zie ik als de vijand, ik weiger gewoon om naar de les te komen.

*knip* Als mijn moeder dat bij mij probeerde in de pubertijd werd ik boos en spijbelde ik drie dagen van school om haar 'straf' te geven.
*knip* Als ik uit wou dan was het prima, ik mocht zo laat thuis komen als ik wou, maar als ik de volgende ochtend brak achter de kassa zat dan hadden ze geen medelijden met me.

Rebels hoor... :') Je hebt gewoon soms te luisteren. Ik ben dan wel vreselijk eigenwijs, tegendraads en laks maar toch luister ik naar mijn moeder.

Prima dat je wilt dat je zelf op je pootjes te recht komt, maar dan moet je ook zelf werken voor je knol als je zo volwassen denkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:20

xSlvna schreef:
Emmaa_ schreef:

*knip* Als mijn moeder dat bij mij probeerde in de pubertijd werd ik boos en spijbelde ik drie dagen van school om haar 'straf' te geven.
*knip* Als ik uit wou dan was het prima, ik mocht zo laat thuis komen als ik wou, maar als ik de volgende ochtend brak achter de kassa zat dan hadden ze geen medelijden met me.

Rebels hoor... :') Je hebt gewoon soms te luisteren. Ik ben dan wel vreselijk eigenwijs, tegendraads en laks maar toch luister ik naar mijn moeder.

Prima dat je wilt dat je zelf op je pootjes te recht komt, maar dan moet je ook zelf werken voor je knol als je zo volwassen denkt te zijn.

Wat flauw om dit soort dingetjes uit haar post te knippen, wat ze verder schrijft weg te laten en dan met je vingertje te gaan zitten wijzen. Vind ik echt niet tof dat je zoiets doet bij iemand die zich hier op het forum kwetsbaar opstelt. Dát vind ik nou onvolwassen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:25

Ik haal uit haar post wat ik belangrijk vind, de rest van haar post is enkel dat men haar haar gang maar moet laten gaan omdat ze anders tegendraads word. >;)

Ik snap dat protesterende gedrag niet zo. Ja dat doen pubers wel eens en ja dat deed ik ook, maar 'gewoon niet hoeven luisteren' is wat ik zo lees eigenlijk de oplossing... Nahja zal wel aan mijn liggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:28

xSlvna schreef:
Ik haal uit haar post wat ik belangrijk vind, de rest van haar post is enkel dat men haar haar gang maar moet laten gaan omdat ze anders tegendraads word. >;)

EN dat ze ondanks dat ze weet dat het niet altijd handig is, dat als reflex heeft.
Wat wil je daar dan aan doen? Als je iemand dan tot gehoorzaamheid wilt dwingen, dan ben je vooral bezig met het breken van iemands persoonlijkheid.

En uiteindelijk is gehoorzaamheid niet het doel. Volwassen worden is juist dat je zelf goede keuzes kunt maken, ipv dat iemand anders je precies vertelt hoe het moet. 'Gewoon luisteren' maar daarbij jezelf kwijtraken is voor niemand beter, niet voor de persoon zelf en ook niet voor de maatschappij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:33

Maar luisteren in de zin van: Als iemand, met de juiste rechten en onderbouwing, je iets oplegt dan moet je dat ook doen.

Ga je ook tegen de politie roepen dat ze je niet mogen arresteren als je iets verkeerds doet? Daden hebben gevolgen... Stel je voor iedereen mocht alles zomaar doen totdat ze vanzelf het licht zien.

Ze hoeven niet geestdood te worden of hun persoonlijkheid kwijt te raken. Mogen best boos zijn en denken over hun daden/verhouding tot gevolgen, dus ze worden er best volwassen van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:05

xSlvna schreef:
Ga je ook tegen de politie roepen dat ze je niet mogen arresteren als je iets verkeerds doet? Daden hebben gevolgen... Stel je voor iedereen mocht alles zomaar doen totdat ze vanzelf het licht zien.

In alle eerlijkheid: ja, want we zijn in essentie een vrij land en geen politiestaat, of zouden dat moeten zijn. De politie kan kwaad doen, wordt in veel dictaturen gewoon een instrument waarmee mensen worden onderdrukt en vervolgd, en daar moeten we dus heel voorzichtig mee zijn. Het idee achter de democratie en de rechtstaat zijn juist dat er niet een externe macht is die dat bepaalt, maar dat we dat zelf zijn, samen.

De basis van onze maatschappij zou zijn dat iedereen zich voldoende ontwikkelt tot volwassenen die zelf kunnen nadenken, en sociaal en empathisch kunnen handelen, en niet alleen maar uit angst voor straf en onderdrukking.

Dat is de volgende stap in de ontwikkeling - maar een die we blijkbaar steeds meer verleren. In plaats van vrije mensen worden we gewoon weer netjes gedrilde onderdanen.

Citaat:
Ze hoeven niet geestdood te worden of hun persoonlijkheid kwijt te raken. Mogen best boos zijn en denken over hun daden/verhouding tot gevolgen, dus ze worden er best volwassen van.

Nee, jij wilt dat ze zo volwassen worden omdat het past bij je beeld. Maar zo werkt het aantoonbaar psychisch, sociaal en neurologisch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:12

xSlvna schreef:
Maar luisteren in de zin van: Als iemand, met de juiste rechten en onderbouwing, je iets oplegt dan moet je dat ook doen.

Er zit voor mij een heel groot verschil tussen bewust iets slechts doen en daarvoor opgepakt worden door de politie en niet luisteren als mijn ouders zeggen dat ik huiswerk moet maken. Bij de een doe ik namelijk bewust iets wat niet mag, huiswerk maken, dingen voor school doen of luisteren is een vrije keuze, dus luister ik niet als het me wordt opgelegd.

Je leest wel wat je wilt lezen he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:13

xSlvna schreef:

Ik lees in die post dat ze er zelf ook niet blij mee is dat ze zo reageert. En ze legt uit wat heeft gewerkt voor haar. En dat ze daarmee makkelijk tweetalig HAVO heeft gehaald en nu op de HBO zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:14

safina schreef:
xSlvna schreef:

Ik lees in die post dat ze er zelf ook niet blij mee is dat ze zo reageert. En ze legt uit wat heeft gewerkt voor haar. En dat ze daarmee makkelijk tweetalig HAVO heeft gehaald en nu op de HBO zit....

Exact. Ik probeer uit te leggen dat het lang niet voor elk kind werkt om ze maar op een stoel neer te kwakken en ze regeltjes op te leggen. Ik ken meer dan genoeg mensen in mijn omgeving die daar zelfs heel slecht mee omgingen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:49

Laat haar lekker op der bek gaan, doet ze maar een keer en dan luistert ze wel. Hoe moeilijk het ook is
voor jou als ouder. Of het alleen al dreigen blijven zitten heeft bij mij op de havo heel veel koppige leerlingen opeens wel doen overgaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:45

Emmaa_ schreef:
safina schreef:

Exact. Ik probeer uit te leggen dat het lang niet voor elk kind werkt om ze maar op een stoel neer te kwakken en ze regeltjes op te leggen. Ik ken meer dan genoeg mensen in mijn omgeving die daar zelfs heel slecht mee omgingen.

Ik herken dat wel hoor Emma. Als het woord "moeten" valt, wordt dat dus niet gedaan. Ik moet niks en als dat dan bepaalde gevolgen heeft is dat mijn probleem en niet die van een ander. Als er gezegd werd dat je een boek écht moest lezen, want in je verslag kwamen ze er toch wel achter als dat niet het geval was, zag ik dat als een uitdaging. Ik heb voor school nog nooit een boek gelezen, terwijl ik vroeger toch best graag las. :') :Y)

Gelukkig leven we in een land waar zelf nadenken nog enigszins op prijs gesteld wordt en niet in een dictatuur waar alleen geluisterd moet worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:58

eclair98 schreef:
Laat haar lekker op der bek gaan, doet ze maar een keer en dan luistert ze wel. Hoe moeilijk het ook is
voor jou als ouder. Of het alleen al dreigen blijven zitten heeft bij mij op de havo heel veel koppige leerlingen opeens wel doen overgaan.

En diegene die dan gaan spijbelen en nooit een diploma zullen halen?
Hoe ga je die motiveren?
Of is het allemaal eigen schuld dikke bult?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:02

Niet teveel drukte om maken, gewoon lekker laten gaan werken ofzo, en betere mogelijkheden bieden om later alsnog diploma's te halen. Scheelt heel veel frustratie aan alle kanten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:11

Even inhakend op het verhaal van Emma. Ook ik heb problemen met autoriteit. Ik kan er niet mee om gaan. Al in groep 5 is dit "probleem" vastgesteld na onderzoek. Het is dus niet pas in de puberteit begonnen. Waarom moet ik als 8-jarige opstaan van een barkruk voor een gezonde 30-jarige omdat ik "jonge benen heb". Ik snapte er niets van.
Waarom MOET ik doen wat mij wordt opgedragen? Waarom mag een kind gecommandeerd worden door een volwassene?
Waarom overleggen we niet? Waarom vrágen we niets?

Ik heb geen moeite met hiërarchie in een organisatie, sta op voor ouderen in de bus en als de politie mij aanhoudt wanneer ik door rood rijd dan is dat geen probleem maar zodra iemand iets "eist" gaan bij mij alle knoppen om en de hakken in het zand.

Ook mijn ouders hebben mij "een beetje gelaten". Advies en hulp was er altijd maar pushen had bij mij een averechts effect. Je moet het zélf willen.
Ja ik ben afgestroomd van het vwo naar de havo en op de havo ook nog eens blijven zitten maar inmiddels heb ik een bachelor, volg een master en werk fulltime.
Allemaal omdat ik het nu zelf zie en zelf wil...

@ xSlvna: misschien last van tunnelvisie? Het is geen "ik ga lekker rebels doen". Daar heeft het niets mee te maken :n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:27

Sizzle schreef:
Totaal oneens Shadow.

Ik ken alleen maar mensen die ontzettend blij waren dat die mogenlijkheid er was.
Op regulier waren ze gewoon nooit meegekomen en weggepest.
Volwassenen zijn veel minder hard dan kinderen.

Ja klopt, ik ken ook gevallen die gewoon echt veel beter af zijn en waren op SO, en die daar enorm opknapten.

Joolien, bij een leerkracht als jij had ik graag mijn kind in de klas gehad. Jij ziet tenminste het verschil tussen een kind een diagnose geven om het weg te poetsen (want reken maar dat in het BO diagnoses ook vaak worden aangegeven om de SCHOOL te verexcuseren voor tekortschietend handelen, of een leerling laten vallen,) en een diagnose geven om het kind juist te helpen, niet genoeg nemen met 'hij kan er niets aan doen/meer is er niet uit te halen maar juist het kind leren dat het -net als ieder mens trouwens! - kan leren presteren ondanks zijn tekortkomingen.

Citaat:

Ik vraag me ook al mijn hele leven af, hoe dat zit met op eigen kompas varen, of gewoon blindelings 'luisteren'.

Als democratieën ontsporen, en in dictaturen veranderen, zie je pas echt wat het verschil in reageren dan kan zijn... in opstand komen, je inzetten voor de rechten van jezelf en of anderen, gedwee zorgen dat je buiten moeilijkheden blijft, of je zelfs strooplikkend naar boven werken in een dictatuur....

Niet alles is even zwartwit. Maar vanuit je geweten handelen en je onafhankelijk opstellen gelijkstellen met een groot gebrek, gaat dus ook niet op.

Florentine, volgens mij is het al even geleden dat je hier gereageerd hebt.

Wat ik me afvraag: hoe kan een kind met ADD het zo goed doen dat er een HAVO-VWO advies uit rolt?

Had ze indertijd medicatie? Extra begeleiding? Of is ze min of meer door het BO gewapperd en behaalde ze tot verbazing zulke hoge cijfers? Had ze een consistent lvs of een met grote pieken en dalen?

Wie heeft de diagnose indertijd gesteld? Is ze in alle situaties even afgeleid en warrig, of viel het op school extra negatief op?

Hoe geconcentreerd is ze bijvoorbeeld tijdens paardrijden, hoe gaat ze om met instructie, rijdt ze ook wel zelfstandig en is ze dan wel in staat om sturing aan haar gedrag te geven (gericht en geconcentreerd trainen?)

Meer vragen dus.