Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xKim97

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:08

@lynnepinny Ik wist eigenlijk niet dat er ook dierenartsen op schiphol werkzaam zijn, terwijl ik naast dieren vliegtuigen echt super fantastisch vind! :D Verder vraag ik me af of er niet een heel groot tekort is aan dierenartsen in het slachthuis; de meeste mensen beginnen aan een studie diergeneeskunde omdat ze van dieren houden en ze beter willen maken.

@future_vet @franciee verdienen op je reisvergoeding klinkt niet slecht! Maar vanaf hoe laat kan je reizen met zo een weekend vrij abbo?

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:27

Wat een leuke docu!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:53

Gewoon op NS.nl kan je dat abonnement nemen. Is niet aan stufi oid gevonden

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:16

In het slachthuis werken lijkt mij nou ook niet de leukste baan, maar het is toch iets wat moet gebeuren.
Een grote rol van een dierenarts daar is dan ook het verbeteren van de welzijn van toekomstig vleesvee, want zoals in de docu werd beschreven wordt er gedetailleerd naar elk binnengebracht dier gekeken. Als er tekenen van mishandeling/verwaarlozing zijn wordt dit genoteerd en wordt de transporteur/varkenshouder ermee geconfronteerd.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:30

xKimss schreef:
@lynnepinny Ik wist eigenlijk niet dat er ook dierenartsen op schiphol werkzaam zijn, terwijl ik naast dieren vliegtuigen echt super fantastisch vind! :D Verder vraag ik me af of er niet een heel groot tekort is aan dierenartsen in het slachthuis; de meeste mensen beginnen aan een studie diergeneeskunde omdat ze van dieren houden en ze beter willen maken.

@future_vet @franciee verdienen op je reisvergoeding klinkt niet slecht! Maar vanaf hoe laat kan je reizen met zo een weekend vrij abbo?

Ik ben toevallig vorige week op excursie geweest naar Schiphol met de studievereniging Hygieia, was echt super interessant om te zien wat ze daar allemaal doen met dieren en dierlijke producten en lijkt me zeker een hele leuke omgeving om in te werken :) Mocht je in Utrecht gaan studeren dan is die excursie echt een aanrader om te doen!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:45

Misschien een gekke vraag... studeert er iemand van jullie in Utrecht?

Ik ben zowel gister nacht als vandaag heen geweest met een kolieker en vond het reuze interessant om bv. Bij de operatie te kijken. Om een uur of 3 s nachts gingen wij weg waardoor we pas rond 5 uur thuis waren en vanmorgen gewoon weer optijd op voor school vanmiddag weer even heen geweest. Paard toonde erg alert en blij. Hopelijk gaat het van binnen net zo goed als van buiten deze dagen.

Ik vroeg mij af of buitenstaanders wel eens vaker mee mogen kijken naar operaties, etc. (Ook als je geen paard daar hebt staan/geen relevante studie volgt).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:13

Volgens mij niet. Dan zou het hek ook een beetje van de dam zijn, als het vol zit met mensen die het spannend vinden.
Snap wel dat mensen het interessant vinden om te zien, maar het blijft wel een ziekenhuis natuurlijk.
Maar je kan het altijd vragen.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:51

misschien een beetje of topic, maar ik vroeg me af of er misschien een bokker hier is die samen met mij een 3 kamer appartement in utrecht wil huren... richting studio

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 00:24

Als ik word ingeloot zou ik dat wel willen, maarja dat duurt nog even helaas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 00:24

Er werken aardig wat jonge dierenartsen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Ook (misschien wel vooral) mensen die niet om die reden diergeneeskunde zijn gaan studeren, maar eenmaal bij de NVWA terecht gekomen het daar wel prima naar hun zin hebben, zoals ik zelf bv.

Overigens zijn het niet alleen de slachthuizen waar dierenartsen binnen de NVWA werkzaam zijn.
Schiphol is een heel specifieke werkplek, maar er zijn ook dagelijks vele dierenartsen actief in de exportcertificering van levende dieren, levende producten (zoals bv broedeieren of sperma) en ook van vlees en dierlijke bijproducten.
Daarmee is toezichthoudend dierenarts een zeer veelzijdige baan, met heel afwisselend werk.
Ik kom bv regelmatig op grote wedstrijd- en handelsstallen voor de gezondheidcertificaten voor paarden die naar het buitenland op concours gaan of naar het buitenland verkocht zijn.
En ook op enkele spermawinstations die erkend zijn om sperma buiten Nederland te versturen.
En veel bij boeren waarvan de slachtdieren op transport naar een buitenlands slachthuis gaan. In het oosten van het land is het soms korter naar een Duits slachthuis dan naar een Nederlands slachthuis.
Bij dergelijke transporten is dierwelzijn een zeer belangrijk aandachtspunt, net zoals dat ook het geval is bij aanvoer op een binnenlands slachthuis.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn baan.

Er zijn ook nog dierenartsen actief bij de teams die inspecties uitvoeren bij bedrijven waar meldingen over dierwelzijn (verwaarlozing bv) binnenkomen.

Kortom, bij de NVWA kun je veel kanten op met je diergeneeskunde diploma op zak!

Ook voor mij geldt dat ik tijdens mijn studie niet meteen verwacht had hier (zo snel) terecht te komen.
Maar inmiddels heb ik mijn draai hier prima gevonden en zit ik hier wel op mijn plek.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:34

Ik zie mijzelf ook wel bij de NVWA werken ja :) daarom ook gekozen voor veterinaire volksgezondheid (en LH) :)

@xkimms. Vrijdag vanaf 18:30 geloof ik tot/met zondag 23:59

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:50

@_laura_ Die excursie klinkt erg leuk, ga ik zeker doen als ik het geluk heb om in Utrecht terecht te komen! Anders kan ik het misschien zelf regelen om een dagje mee te lopen, maar misschien gaat dat niet zo makkelijk op een vliegveld met veiligheid enzo.

Mij lijkt het ook leuk om met andere dgk studenten samen te wonen, bokt is wel een goede plek om die te vinden voordat het jaar begint. Ik weet alleen nog niet zeker of ik als ik wordt toegelaten in Utrecht op kamers ga, het is best wel duur en ik woon ook weer niet super ver weg.

@marije_jiplover Wat je omschrijft klinkt eigenlijk wel beter dan het beeld wat ik in gedachte had.
@future_vet Wel handig dat je niet tot zaterdag hoeft te wachten wanneer je naar huis gaat in het weekend :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:41

future_vet schreef:
Ik zie mijzelf ook wel bij de NVWA werken ja :) daarom ook gekozen voor veterinaire volksgezondheid (en LH) :)

Volgens mij vanaf vrijdag 12:00 al ;)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:20

Ik ben ook nog opzoek naar een kamer, Utrecht is voor mij 2 uur reizen dus ik zal wel moeten.. Ben wel blij dat ik al geselecteerd ben, nu kan ik alvast opzoek en hoef ik niet de loting af te wachten.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:32

Marije_jiplover schreef:
Er werken aardig wat jonge dierenartsen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Ook (misschien wel vooral) mensen die niet om die reden diergeneeskunde zijn gaan studeren, maar eenmaal bij de NVWA terecht gekomen het daar wel prima naar hun zin hebben, zoals ik zelf bv.

Overigens zijn het niet alleen de slachthuizen waar dierenartsen binnen de NVWA werkzaam zijn.
Schiphol is een heel specifieke werkplek, maar er zijn ook dagelijks vele dierenartsen actief in de exportcertificering van levende dieren, levende producten (zoals bv broedeieren of sperma) en ook van vlees en dierlijke bijproducten.
Daarmee is toezichthoudend dierenarts een zeer veelzijdige baan, met heel afwisselend werk.
Ik kom bv regelmatig op grote wedstrijd- en handelsstallen voor de gezondheidcertificaten voor paarden die naar het buitenland op concours gaan of naar het buitenland verkocht zijn.
En ook op enkele spermawinstations die erkend zijn om sperma buiten Nederland te versturen.
En veel bij boeren waarvan de slachtdieren op transport naar een buitenlands slachthuis gaan. In het oosten van het land is het soms korter naar een Duits slachthuis dan naar een Nederlands slachthuis.
Bij dergelijke transporten is dierwelzijn een zeer belangrijk aandachtspunt, net zoals dat ook het geval is bij aanvoer op een binnenlands slachthuis.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn baan.

Er zijn ook nog dierenartsen actief bij de teams die inspecties uitvoeren bij bedrijven waar meldingen over dierwelzijn (verwaarlozing bv) binnenkomen.

Kortom, bij de NVWA kun je veel kanten op met je diergeneeskunde diploma op zak!

Ook voor mij geldt dat ik tijdens mijn studie niet meteen verwacht had hier (zo snel) terecht te komen.
Maar inmiddels heb ik mijn draai hier prima gevonden en zit ik hier wel op mijn plek.

Gekke vraag misschien, maar verdien je net zo als een gemiddelde dierenarts of beter?

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:34

xKimss schreef:
Ik vroeg me af hoe mensen die in België studeren en in Nederland wonen het doen met vervoer: gratis studenten OV gaat maar tot de grens. Ik heb gehoord dat er ook een reisvergoeding mogelijk is ipv OV, maar is dat genoeg om het van te doen, of is OV tot België dan alsnog beter?

Ligt eraan waar je woont natuurlijk. Ik woon zelf richting Zwolle, en ik deed het eerst met de trein (Antwerpen), maar ik was dan van deur naar deur echt 4.5-5 uur bezig. Gekke werk dus. Ik heb sinds een paar jaar een auto en doe carpoolen met 2 andere meiden. Het is een heel onzuinige auto, maar door de carpoolers, kom ik precies uit met mijn 100 pm reisvergoeding en ben ik met 2.5 uur thuis :)

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:38

Hey! Ik wou even laten weten dat kilometers in mijn eerste jaar dgk in Gent zit (ben Belg), dus als er nog iemand vragen heeft over kamers (regio ed) of wat anders, laat maar weten!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:00

mayadeby schreef:
Gekke vraag misschien, maar verdien je net zo als een gemiddelde dierenarts of beter?

Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen wat je op dit moment als dierenarts in loondienst in de praktijk verdient.
Toen ik net begonnen was wel een keer salaris vergeleken met een vriendin die full time als dierenarts LHD-paard in een praktijk werkte met diensten 1 op 4 en dankzij de diensten was zij net iets hoger uit gemiddeld, maar werkte daar wel meer uur voor (1 weekend per maand en 1 nachtdienst per week), tegen mijn 36 uur per week zonder beschikbaarheidsdiensten (en zeer zeldzaam in het weekend).

De overheid moet iig salaris inschalen naar functieniveau en dat is in het geval van een toezichthoudend dierenarts een WO functie.
Wanneer je zoekt op salarisschalen rijksoverheid kun je zien wat er verdiend wordt bij de overheid.
Je start met een tweejarig contract in schaal 10 en wanneer je een vast dienstverband krijgt, wordt je bevorderd naar schaal 11. En afhankelijk van leeftijd en ervaring start je lager of hoger in de schaal en volgt er jaarlijks of om het jaar een periodiek, tot je in de top van de schaal zit.
Daarnaast een vakantiegeld uitkering en een eindejaarsuitkering.

Ik vind dat ik niet te klagen heb over mijn inkomen, maar als praktijkeigenaar/deelnemer in de maatschal van een goedlopende praktijk zal er vast meer verdiend

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:30

Marije_jiplover schreef:
mayadeby schreef:

Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen wat je op dit moment als dierenarts in loondienst in de praktijk verdient.
Toen ik net begonnen was wel een keer salaris vergeleken met een vriendin die full time als dierenarts LHD-paard in een praktijk werkte met diensten 1 op 4 en dankzij de diensten was zij net iets hoger uit gemiddeld, maar werkte daar wel meer uur voor (1 weekend per maand en 1 nachtdienst per week), tegen mijn 36 uur per week zonder beschikbaarheidsdiensten (en zeer zeldzaam in het weekend).

De overheid moet iig salaris inschalen naar functieniveau en dat is in het geval van een toezichthoudend dierenarts een WO functie.
Wanneer je zoekt op salarisschalen rijksoverheid kun je zien wat er verdiend wordt bij de overheid.
Je start met een tweejarig contract in schaal 10 en wanneer je een vast dienstverband krijgt, wordt je bevorderd naar schaal 11. En afhankelijk van leeftijd en ervaring start je lager of hoger in de schaal en volgt er jaarlijks of om het jaar een periodiek, tot je in de top van de schaal zit.
Daarnaast een vakantiegeld uitkering en een eindejaarsuitkering.

Ik vind dat ik niet te klagen heb over mijn inkomen, maar als praktijkeigenaar/deelnemer in de maatschal van een goedlopende praktijk zal er vast meer verdiend

Vraagje: moet je ook bij slachthuizen langs? Of zijn er ook andere functies bij de NVWA. Ik hou voor mijzelf alles open als ik klaar ben met studeren maar echt in slachthuizen staan zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:49

Afhankelijk van waar men vacatures voor heeft, wel.
Wanneer er specifiek voor de BIP, Buitengrens InspectiePost dierenartsen gezocht worden, waar oa Schiphol en de Rotterdamse haven onder vallen, dan kom je niet op slachthuizen.
Maar in de overige veterinaire teams behoort werken op kleinere of grotere slachthuizen wel tot het dagelijkse takenpakket.

Dat varieert dan van een varkensslachterij met permanent toezicht waar per dag 10.000 varkens geslacht worden, tot een heel klein slachthuisje waar 1x per week 3 koeien en 2 schapen worden geslacht. En alles daar tussenin zo'n beetje.

Er zijn voor mij werkdagen bij dat ik geen slachthuis zie, er zijn werkdagen waar ik een half uurtje levende keuring voor het slachten op een klein slachthuis doe en er zijn dagen waarop mijn hele dienst bestaat uit toezicht op een grote varkensslachterij.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:15

hafjelinger schreef:
future_vet schreef:

Volgens mij vanaf vrijdag 12:00 al ;)

Dat is weekend-Ov van het duo, weekendvrij abbo van de NS niet

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:13

Nog een vraag aan de Nederlanders die in België studeren: krijg je ook huurtoeslag wanneer je als Nederlander in België studeert als je op kamers gaat?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:16

xKimss schreef:
Nog een vraag aan de Nederlanders die in België studeren: krijg je ook huurtoeslag wanneer je als Nederlander in België studeert als je op kamers gaat?

Nee, maar dat krijg je in Nederland ook niet als je op kamers gaat. Op uitzonderingen na in Utrecht (warande studentenkamers in zeist en studentenappartementen met eigen voordeur).

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 01:08

Vraagje wat betreft dgk in België; mocht je uitgeloot worden, hoe gaat het aanmelden/inschrijven in België in z'n werk?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:05

Rutgermyhero schreef:
Vraagje wat betreft dgk in België; mocht je uitgeloot worden, hoe gaat het aanmelden/inschrijven in België in z'n werk?

Online de voorinschrijving (vanaf 1 juli) en dan moet je de echte inschrijving in Antwerpen centrum doen.

https://www.uantwerpen.be/nl/onderwijs/ ... schrijven/

Voor Gent zal t wel ongeveer zelfde zijn ;)