Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:27

Ik ben rechts en draag ook rechts. Oefen wel met links, maar dat schiet niet zo op :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:35

Ik werd er laatst (werk er al ruim 3 jaar) op aan gesproken dat ik m'n dienblad "raar" draag, ik ben rechts en heb t dienblad ook rechts. Links voelt onnatuurlijk ofzo :+

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:07

Héhé, wat ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige ben die rechtshandig is en het dienblad dan ook met rechts draagt! Kreeg daar in het begin ook vaak opmerkingen over dat dit niet logisch is... Maar dienblad met links dragen... Das om problemen vragen :+

En wauw, een shift van 10 's morgens tot 3 's nachts -O-
Kan er ergens wel inkomen dat je dit gewoon wordt, zo vond ik op mijn vorige werkplaats een dag van 8+ uur erg lang, omdat ik meestal maar 6-tal uren werkte.
Nu duurt mijn gemiddelde werkdag 10 uur, merk ik niets meer van :) Je wordt het inderdaad gewoon.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:10

Ik ben ook rechts en draag hem links

Werd gisteren gevraagd of ik een shift van minimaal 11 uur wilde draaien...
Ik heb de dag ervoor gala (met onbeperkt drank) dus dat gaat hem niet worden :+
Gelukkig begreep ze dat en wilde iemand anders wel graag die uurtjes.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:31

Helaas net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt, aangezien het met de flexibiliteit niet helemaal goed zat. door stage kan ik niet tot sluit werken(sluit is 2 a 3 en wekker gaat om 6) en wedstrijd in t weekend.

nu dus opzoek naar een ander baantje. iemand toevallig tips voor werk in de horeca voor enkele uurtjes savonds,tot sown 10 a 11. en voor weekend overdag?

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:09

Ach, das jammer Tweety!
Misschien moet je meer gericht gaan zoeken naar een gezellige tea-room? Dat is normaal enkel overdag en niet 's avonds/'s nachts. Of een restaurant waar geen bar aan vast hangt en dus sluit tot max 23 uur is?

Ik ga vrijdag op sollicitatiegesprek (niet voor de horeca, maar voor een job in de zorgsector). "Gelukkig" is het maar voor een 19-uur contract, waardoor ik mijn job in de horeca ook zou kunnen behouden :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:20

Dienblad hoor je links te dragen, dit omdat je met rechts hoort uit te serveren. Hebben jullie dan niet dat je vaak mensen in de weg zit met je armen en dienblad?

Jaren geleden heb ik het verkeerd aangeleerd ( _-:( ) en heb er nu nog steeds last van. Ben mezelf nu aan het leren om met links te lopen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:20

xTweetyx schreef:
Helaas net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt, aangezien het met de flexibiliteit niet helemaal goed zat. door stage kan ik niet tot sluit werken(sluit is 2 a 3 en wekker gaat om 6) en wedstrijd in t weekend.

nu dus opzoek naar een ander baantje. iemand toevallig tips voor werk in de horeca voor enkele uurtjes savonds,tot sown 10 a 11. en voor weekend overdag?

Waar woon je?

Edit; laat maar, beetje uit de buurt :=

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:22

Oh ja hoor, gebeurd wel dat ik met mijn dienblad eigenlijk in de weg zit van mensen, maar nu kan ik hem tenminste vasthouden en dingen vanaf pakken. Als ik hem op men linkse hand zet, hoef ik maar 2 stappen te zetten en alles ligt op de grond :+
Maar valt best nog wel mee, dat in de weg zitten met het dienblad. Ik kan heel vlot met links dingen vanaf halen :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:24

Hanna_94 schreef:
Oh ja hoor, gebeurd wel dat ik met mijn dienblad eigenlijk in de weg zit van mensen, maar nu kan ik hem tenminste vasthouden en dingen vanaf pakken. Als ik hem op men linkse hand zet, hoef ik maar 2 stappen te zetten en alles ligt op de grond :+
Maar valt best nog wel mee, dat in de weg zitten met het dienblad. Ik kan heel vlot met links dingen vanaf halen :)

Ik ook hoor, maar merk toch vaak dat ik mensen en mezelf in de weg zit. Ben mezelf het wel weer op de juiste manier aan het aanleren, maar dat is net alsof je weer opnieuw met een dienblad moet leren lopen :=

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:43

Maar bij mij is het nog véél erger dan mezelf aanleren met een dienblad te lopen :P
Ik kan het gewoon écht niet. Helemaal in het begin dat ik in de horeca werkte ben ik begonnen links, ging gewoon echt niet. Moest men dienblad altijd op tafel zetten en zo de dingen ervan af halen. Daarom ben ik rechts eens gaan uittesten en wonder wonder: Dat ging wel! :P
Het lijkt alsof mijn linkerhand niet genoeg horizontaal kan, die blijft altijd wat gekanteld staan, terwijl ik mijn rechterhand makkelijk horizontaal kan houden en zo dienblad erop. Tja, ieder mens heeft wel iets zeker :')

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:37

Maakt het bij jullie werk veel uit dan met welke hand je je dienblad draagt?

In mijn ervaring werd er alleen bij Van der Valk wel eens op gehamerd dat je links moest dragen.
Mijn vriend is maître en sommelier bij een twee-sterren restaurant en draagt nog altijd met rechts :+

En waar ik nu werk maakt het niks uit met welke hand je 't dienblad of borden tilt. Andere dingen zijn veel belangrijker.. ;)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:05

Nee, hier maakt het niets uit. Kreeg er alleen in het begin eens een opmerking over.
En nu zijn er nog soms klanten die de opmerking geven "Oh, ben je linkshandig?" "Hu? Nee, hoezo?" "Oh, omdat je je dienblad rechts draagt!" "oh, euh..." :P

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:08

Klanten? >;) :x

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:12

Ja, klanten? Zitten we weer met een taalbarriere tussen Vlaams en Nederlands? :P

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:43

Je hoort rechts uit te serveren, dat is de etiquette, en dat kan niet met je dienblad rechts. Glazen en flesjes horen aan de rechterkant van de gast te staan, wil je dat dat met je linkerhand doen? Dat wil niet! Dus als je in een luxer restaurant komt zul je zeker je dienblad links moeten dragen.

En Hanna_94; prutsmutsen hebben klanten, wij hebben gasten :P

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:06

Ik serveer wel altijd dat de drankjes rechts komen te staan, ben ik dan ook een stuk leniger geworden in mijn lichaam : Zeer zeker wel :j
Maar moet regelmatig zo draaien dat het eigenlijk niet wil...

Ik neig altijd ook naar klanten hoor, net als een winkel.
Waar ik meer tegenaanloop is "dessert" in ben opgevoed met "toetje"

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:18

Hier zeggen ze eigenlijk altijd klanten, is in België voor zover ik weet toch heel normaal om te gebruiken :P
Gasten zou net raar zijn om te gebruiken...

En tja, ben eigenlijk niet zo mee met etiquette, ook al werk ik al 4 jaar in de horeca. Ik werk in een net en proper restaurant, maar zeker niet zo dat alles via etiquette moet. Ik leg het bestek zoals mijn werkgever het heeft uitgelegd, maar of dat via de etiquette is? Echt geen idee van.
Hoe ik de glazen zet, hangt dan ook maar net af hoe me dat uitkomt ;)
En heb altijd heel tevreden klanten, dus denk niet dat iemand zich er aan stoort :P

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:14

Wat grappig dat ze in België klanten zeggen. Hier in NL is dat not done..

Mijn baas zegt ook altijd "de dames achter de roze ramen hebben klanten, wij hebben gasten" :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:02

Ik mag inderdaad echt geen "klant" zeggen haha! Net zoals toetje altijd dessert moet zijn.

Ik heb het meteen aangeleerd gekregen om links te dragen en daar wordt bij ons ook wel een beetje op gehamert. Ik vind juist uitserveren met links (dus rechts dragen) super onhandig! En dan kom je inderdaad in de knoop met gasten haha.

Vanavond voor de afwisselig een avond bij een ander hotel van dezelfde eigenaar gewerkt. Zij hadden veel zieken. Nou prima, ook leuk!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:15

Ik ben rechts en draag ook links anders lukt het me echt niet. Wij hebben ook collega die rechts draagt vind het mega knap

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:45

:wave: Ik meld me ook!
Ik werk als oproepkracht in de bediening bij een lunchroom, en heb nu wat sollicitaties de deur uit gedaan voor soortgelijke parttime functies. :D

Grappige discussie hierboven. Ik ben links en draag dus rechts. Heb er nog nooit wat over gehoord, maar kan me voorstellen dat sommige bedrijven liever één lijn trekken als het gaat om uitserveren.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:03

Ik ben links en draag ook links. Dat is me zo aangeleerd idd wegens het rechts uitserveren. Draag mn blad ook altijd op mn vingertoppen, valt me ook altijd op als ik ergens ben en mensen doen dat niet haha. Ik heb wel alles heel erg via de etiquette geleerd overigens. Werk nu op hele verschillende plekken, soms helemaal netjes volgens de etiquette (5 sterrenhotel) en soms gewoon lekker simpel in een Party centrum oid waar het niet zo uit maakt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:49

Ik heb vanmiddag per ongeluk mosterdcrème in plaats van truffelcrème op een sandwich carpaccio gedaan := Ik realiseerde het me pas toen het bord al de keuken uit was.. Heb het niet aan de chef durven vertellen :o

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:51

hahahaha Free :P

Hier weer een drukke dag gehad, in België was het vandaag officiële feestdag en dan zit het toch altijd wel goed vol. Maar zo gaat de tijd natuurlijk wel snel vooruit :)