Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:38

Maak een lijstje met al je sterke punten en ervaring die relevant is voor deze functie, groepeer ze (per vaardigheid/thema/ervaring) en maak dan per onderdeel één alinea. Dat lijstje gebruik je als leidraad. Gebruik signaalwoorden aan het begin van iedere alinea om die duidelijk te maken bv "allereerst", "daarnaast", "ook" enz.

Ik gebruik altijd dezelfde opbouw voor mijn brief: inleiding, alinea over mijn opleiding, alinea over mijn relevante werkervaring, alinea waarom mijn persoonlijke doelstellingen/ambities/interesses aansluiten bij de functie en het bedrijf, en een conclusie.

Bijvoorbeeld:

*intro die je nu hebt*

"Allereerst ..." beschrijf je kort je opleiding, bv. de algemene opzet maar ook of je er bepaalde vakken hebt gevolgd die belangrijk zijn, stages hebt gelopen, of kennis van bepaalde talen/programma's/... hebt opgedaan.

"Daarnaast ..." heb je het kort over de relevante ervaring die je hebt, bij welk bedrijf, wat je deed, waarom die ervaring nuttig is voor de functie waarvoor je solliciteert.

"Niet onbelangrijk is ook ..." beschrijf welke bijzondere vaardigheden je hebt, waarom jouw ambitie en persoonlijkheid binnen het bedrijf past. Als het bv een jong, modern bedrijf is kan je benadrukken waarom je binnen het team zou passen, of dat je je vaardigheden als starter verder kan ontwikkelen met hun uitgebreide kennis/ervaring/team. Als ze vragen om bepaalde vaardigheden (bv. stressbestendig, ondernemend) dan is dit de plaats om aan te duiden of je dit bent en zo ja, waarom (zeg bv. niet gewoon dat je stressbestendig bent maar waarom. Geef kort een voorbeeld hoe je zo bent geworden, bv. "door het veelvuldig werken met strikte deadlines kan ik uitstekend omgaan met stress en tijdsdruk").

"Kortom ..." vat even kort de belangrijkste punten samen waarom jij een ideale kandidaat bent. Bv. "kortom, gezien mijn uitgebreide ervaring met ***, mijn grote interesse in ***, en mijn uitgebreide kennis van *** ben ik ervan overtuigd dat deze functie bijzonder goed aansluit bij mijn vaardigheden en ambities."

En dan als afsluiting nog iets à la "Indien u nog bijkomende vragen heeft over mijn motivatie of cv, dan beantwoord ik deze graag tijdens een mondeling gesprek.

Ik kijk uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
***"

Als je wil stuur ik je mijn brief door die ik ingestuurd heb voor de functie waarmee ik aangenomen ben? Misschien zorgt dat voor inspiratie :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:39

Oh, de post waarop ik gereageerd heb is alweer weg :') Oeps. Nouja, misschien hebben andere mensen er wat aan :D

Meraki

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:41

_O- nee ik lees 'm alsnog :j Thanks!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:21

De keukenhof in Lisse gaat ook weer bijna open. Als iemand nog tijdelijk werk zoekt. ;) Gaat voornamelijk via Randstad uitzendbureau

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:36

blingpiggy schreef:
@ susan: vreemd, is er geen speciaal traject als je boventallig bent? Lijkt me vreemd als ze je zomaar ergens kunnen ''dumpen''?.

@nancy: mooie meevaller! :) Om die reden bewaar ik ook alle vacatures; knip en plak naar een word bestand met een datum erbij. En hetzelfde wat Ineke zegt; als bewijs.

Ik had een heel stroef gesprek vanmiddag; elke vraag begon met ''waarom'', het voelde een beetje als een kruisverhoor. Waarom ben je toen en toen van baan gewisseld? (ehhh crisis? 3 werkgevers in 10 jaar valt wel mee toch?). Hoor uiterlijk maandag meer maar mijn gevoel is niet zo best... :(

Spoiler:
Detail: de functie was bij dat mooie blauw-witte logo, de organisatie die uitkeringen verstrekt en nu een piekdrukte heeft vanwege de hoge werkloosheid... :')

Bereid je goed voor.. Vraag desnoods je irritante neefje van 15 die verhoord. Vooral iemand die er de ballen verstand van heeft en vaak de meest onverwachte vragen stelt. Net als die kinderen... mama waarom zijn bananen krom?

Dus waarom 3 werkgevers in 10 jaar?
Elke werkgever heeft elk jouw kennis verreikt tot de persoon die je nu bent. Dat die samenwerkingsverbanden mogelijk kort hebben geduurd (want zo zou je hun vertaling in kunnen vullen en dat willen zij dan wel horen) is dan erg spijtig. Helaas heb je niet alles zelf in de hand. Maar op dit moment dat maakt jou toch wel tot een multifunctionele werknemer. !!!! 3 leermeesters zonder daarbij zelf in de stofhoek te zijn beland? Enne bij die organisatie heb je behoorlijk wat mensenkennis en ervaring nodig. Dat heb jij ff in die 10 jaar meegekregen, vanuit 3 richtingen nog wel! Nou... ik zeg aannemen die hap.

Nou draai het om... wat nou negatief punt? Zorg dat je antwoord een mooi positief antwoord is zonder daarbij teveel in de discussie sfeer te belanden.

Overal is een antwoord op te geven, want je was er immers zelf bij. Maar hoe geef je hier goed antwoord op? Goede voorbereiding!

Heb je een vriendin die ook in die molen zit? Doe een avondje vragenronde... erg leuk, glas wijn erbij. (niet tot stadium dronken). En vraag elkaar de oren van de kop. En bedenk achteraf ook of dit een correct antwoord was. Vraag de meest moeilijke, domme, humoristische en belachelijke vragen...waarom waarom waarom. Wedden dat jij volgende keer een verpletterde indruk hebt gemaakt? Niet elk antwoord hoeft in hun straatje te passen, want ja mensen verschillen nu eenmaal. Maaaar doe dit wel met zelfvertrouwen.

En sommige vragen die echt niet uit je hoofd te beantwoorden zijn... is het antwoord: "dat antwoord ben ik u verschuldigd, desgewenst kan ik hier later op terugkomen".

wil je haast vragen of je mij wil beloven dat je oefent... maar misschien gaat dat ook wel ver.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 14-01-15 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:42

Yasmine schreef:
.....

En dan als afsluiting nog iets à la "Indien u nog bijkomende vragen heeft over mijn motivatie of cv, dan beantwoord ik deze graag tijdens een mondeling gesprek.

vraag mij wel af wat voor andere soorten gesprekken jij normaal voert.. :') Ik denk dat je een persoonlijk gesprek bedoeld?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:49

Of...dan voeg ik gaarne een orale bijlage toe :') :+

Grapje hoor.... :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:52

quartel schreef:
Of...dan voeg ik gaarne een orale bijlage toe :') :+

Grapje hoor.... :D

nou ik zeg. JIJ bent aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:07

Het is wel weer eens wat anders als afsluiter van je brief...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:43

Heb ook echt het gevoel dat ik gedumpt ben. Heb een tijd terug een belangstellingsregistratieformulier naar het mobiliteitsburo gemaild, zou officieel aan mij verstuurd worden maar heb ik zelf om moeten vragen. Na invullen geen reactie op gehad en met de info uit dit formulier is niks gedaan. In het sociaal plan staat dat er in januari eerst een gesprek plaats vindt met je lg, en aan de hand van dat gesprek ga je naar het mobilitietsburo. Zij gaan samen met je zoeken naar een passende functie. Van samen is geen sprake hier, want die gesprekken hebben niet plaats gevonden. Het is een plek waar ze al heel lang personeel voor zoeken, dus geen gewilde plek. Als ik daar had willen werken had ik zelf wel gesolliciteerd. Meest dubbele eraan is nog wel dat er op mijn oude werkplek nu vacatureruimte ontstaat en die wordt opgevuld door onbekende mensen.

Eerste afwijzing is ook binnen -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:42

Yasmine, mag ik die brief zien? :D

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:13

Yasmine zou ik misschien ook jouw brief mogen zien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:27

Wat rot, Susan. Ik vind het nogal, ehm, niet netjes?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:33

Dat vind ik ook en dan druk ik me heel voorzichtig uit. Heb gelukkig mensen met verstand van arbeidsrecht in mijn netwerk, voor ik op mijn werk in gesprek ga laat ik eea uitzoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:50

Heel verstandig. Dat is ook een reden dat ik na mijn afstuderen toch nog even extra arbeidsrecht ga doen om me verder te verdiepen.

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek! In een branche waar ik na mijn afstuderen ook in wil werken! Nu een simpele functie, maar dan krijg je toch al het één en ander mee! Dus flink duimen, als jullie willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:51

Jeetje Susan... niet netjes is inderdaad een flinke understatement! Groot gelijk dat je voor het gesprek het eea uit laat zoeken!

Hier geen leuke nieuwe vacatures vanmorgen. En ook nog niks gehoord van die ene sollicitatie. Dus we wachten gewoon af. Beetje vervelend dat ik vanmiddag naar NL ga tm dinsdag en zo goed als zonder beltegoed zit. Dus ik kan daar mijn telefoon niet opnemen of het is al op :') Heb gewoon een prepaid van een supermarkt en laat die nu net geen winkel in de buurt hebben zitten. Gelukkig een lief studiegenootje in Antwerpen die de volgende keer als ze er zou komen wel even tegoed koopt en het nummer doorstuurt.

Oeh spannend! Je zou dan iig al in de goede branche zitten!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:03

Precies Idinn! En vacature stond er pas net op toen ik sollicitatie stuurde en vlak daarna werd ik al gebeld. := Word er spontaan zenuwachtig ben, hoewel ik irl mezelf beter kan verkopen dan op papier haha

Moeilijk met het beltegoed zeg! Hopelijk word je dan maar gemaild ipv gebeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:08

Ja dat hoop ik ook... of dat ze nogal traag zijn en pas bellen als ik weer beltegoed heb. Enige nadeel van geen abonnement, maar het scheelt heel veel in de kosten.
Dit was de eerste €10 die op is. Na 2 jaar, want ik bel zelf nooit en hoe vaak sms je nu nog. Lang leve whatsapp en wifi :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:34

Ga duimen voor je MyWishMax.

Ik kan mezelf blijkbaar ook niet goed (meer) verkopen op papier. Nooit op en aanmerkingen op cv en brief gehad en nu afgewezen op cv. Die was te uitgebreid. Voorheen werd ik op basis van brief en cv eigenlijk altijd uitgenodigd op gesprek. Kan wel merken dat de arbeidsmarkt erg is veranderd in een paar jaar tijd.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:45

Spannend MyWishMax! Ik ben benieuwd.. ik houd m'n hart vast.. heb gister een hele toffe vacature gezien, en ik hoop best wel heel hard. Ik voldoe aan alle punten, behalve geen HBO diploma.. wel cursus op HBO gedaan. Maar dat zal wel niet mee tellen.

Heb je trouwens de brief al gekregen van Yasmine? Anders pb ik 'm je wel even door :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:46

Nog niet, dus als je dat wil doen? :)

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:03

Hallo allemaal,

Mag ik me ook melden?
Eind oktober afgestudeerd als orthopedagoog en nu heel druk op zoek naar werk in de gehandicaptenzorg of jeugdzorg. Tot nu toe alleen maar afwijzingen, ook voor werkervaringsplekken. Ik lees dus graag mee voor tips en om af en toe frustraties te kunnen delen.

Lees dat er hier meer mensen op zoek zijn in de gehandicaptenzorg, ook met veel ervaring. Heel erg lastig..

Op naar mooie banen voor iedereen in 2015!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:13

Ik lees vanavond even bij

Ik ga morgen langs bedrijven ipv brief opsturen. Jullie nog tips wat ik het beste kan zeggen ? Het gaat om open sollicitaties

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:25

Ik heb iedereen die het vroeg mijn brief gepb'd :)

Knert schreef:
Yasmine schreef:
.....

vraag mij wel af wat voor andere soorten gesprekken jij normaal voert.. :') Ik denk dat je een persoonlijk gesprek bedoeld?

Dat is een gebruikelijke standaarduitdrukking aan het einde van een sollicitatiebrief, hoor.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:33

Wil je hem mij ook sturen Yasmine?

Ik heb gistermiddag voor de 2x een oproep op FB gedaan onder mijn vrienden. Wie ik ben, wat ik zoek etc. Het is ook een aantal malen voor mij gedeeld.

Dit heeft me al 2 opties opgeleverd. Iemand die vanuit Hilversum iemand zoekt (iets te ver uit de richting, maar dat neem ik dan op de koop toe) en eentje hier 15 min vandaag. Wel iets binnen mijn vakgebied HR maar dan als recruiter. Dat heb ik nog niet eerder op deze manier zoals zij het doen gedaan, maar blijkbaar heeft degene die mijn status heeft gedeeld zo'n goed woordje voor me gedaan, dat ik morgen op gesprek mag komen *\o/*

Geen idee of er wat uitkomt. Hij heeft mijn CV, kan zien dat ik niet aan alle eisen voldoen, maar hij wilde toch praten en dan zien we verder. Dus in ieder geval heel positief. :j