Ik gebruik altijd dezelfde opbouw voor mijn brief: inleiding, alinea over mijn opleiding, alinea over mijn relevante werkervaring, alinea waarom mijn persoonlijke doelstellingen/ambities/interesses aansluiten bij de functie en het bedrijf, en een conclusie.
Bijvoorbeeld:
*intro die je nu hebt*
"Allereerst ..." beschrijf je kort je opleiding, bv. de algemene opzet maar ook of je er bepaalde vakken hebt gevolgd die belangrijk zijn, stages hebt gelopen, of kennis van bepaalde talen/programma's/... hebt opgedaan.
"Daarnaast ..." heb je het kort over de relevante ervaring die je hebt, bij welk bedrijf, wat je deed, waarom die ervaring nuttig is voor de functie waarvoor je solliciteert.
"Niet onbelangrijk is ook ..." beschrijf welke bijzondere vaardigheden je hebt, waarom jouw ambitie en persoonlijkheid binnen het bedrijf past. Als het bv een jong, modern bedrijf is kan je benadrukken waarom je binnen het team zou passen, of dat je je vaardigheden als starter verder kan ontwikkelen met hun uitgebreide kennis/ervaring/team. Als ze vragen om bepaalde vaardigheden (bv. stressbestendig, ondernemend) dan is dit de plaats om aan te duiden of je dit bent en zo ja, waarom (zeg bv. niet gewoon dat je stressbestendig bent maar waarom. Geef kort een voorbeeld hoe je zo bent geworden, bv. "door het veelvuldig werken met strikte deadlines kan ik uitstekend omgaan met stress en tijdsdruk").
"Kortom ..." vat even kort de belangrijkste punten samen waarom jij een ideale kandidaat bent. Bv. "kortom, gezien mijn uitgebreide ervaring met ***, mijn grote interesse in ***, en mijn uitgebreide kennis van *** ben ik ervan overtuigd dat deze functie bijzonder goed aansluit bij mijn vaardigheden en ambities."
En dan als afsluiting nog iets à la "Indien u nog bijkomende vragen heeft over mijn motivatie of cv, dan beantwoord ik deze graag tijdens een mondeling gesprek.
Ik kijk uit naar uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
***"
Als je wil stuur ik je mijn brief door die ik ingestuurd heb voor de functie waarmee ik aangenomen ben? Misschien zorgt dat voor inspiratie