Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:45

Marije_jiplover schreef:
Wil ik atletiek of turnen, of bv zwemmen, fietsen, tennis, squash, voetbal, softbal, noem maar op.

Overigens blijft dat wel heel erg hangen in het klassieke beeld van sporten. Je zou ook kunnen denken aan zelfverdediging / rots-en-water of vergelijkbare zaken, yoga, dans (zowel bv iets als streetdance als expressieve dans - dus heel anders), zelfs improv-theater. Dingen die allemaal in elk geval niet over competitie gaan (en ook stukken minder over prestatie) maar leren je lichaam op andere manieren in te zetten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:47

mick75 schreef:
Maar de ellende is dat de helft van de leerlingen amper in beweging komt tijdens de gymlessen, want ze mogen toch niet meedoen met teamsporten (de helft van de tijd dus ongeveer). Of heel beperkt. Of worden direct uitgegooid door klasgenoten die ze er niet bij willen hebben. Wat dat betreft slaat gym ook de plank behoorlijk mis. Als een groep vaker aan de kant zit dan in het veld staat gaat het doel "beweging" ook nergens meer over.

Zo, ook zo waar, hé! Het was bij ons ook de sport om vooral zo min mogelijk te doen en inderdaad, de helft zat met trefbal na een minuut al op de bank. Maar als ik dan die klimmuur van Brainless zie denk ik 'Zo hé, hoe koel is dat?'. Nu klim ik voor geen meter maar zoiets proberen lijkt me dan weer wel ernstig leuk en ik weet zeker dat ik dat als puber ook leuk had gevonden.
Ik zie niet in waarom men de gymles niet gewoon zo kan inrichten dat het merendeel het wel leuk kan vinden. Is een win win situatie voor iedereen. Voor de leraar omdat ie niet de helft van de tijd opstandige leerlingen uit het materiaalhok hoeft te trekken en voor de leerlingen omdat ze dan dingen kunnen doen die wel aanspreken. En stel nou dat ik vroeger met zo'n muur had gemogen en dat ik misschien wel zomaar halverwege was gekomen. Nah, wat een opkikker is dat dan! Dat een paar uurtjes beweging op school goed kan doen, daar wil ik dus best aan, maar dan toch liever op een andere manier.
Overigens, dat bewegen van mij tijdens gymlessen was zo minimaal mogelijk. Daarbuiten was ik wel veel actiever. Joggen met vriendinnen, fitness, een zelfverdedigingscursus, jazzballet, zwemmen en ik heb zelfs pogingen ondernomen om op een eenwieler te leren fietsen. Merendeel nog zelf betaald door te werken en sparen ook zelfs. Maar gym, nee.
O, en dan heb ik het nog niet eens gehad over die vieze gymleraar die te pas en te onpas de kleedkamers van de meisjes binnen kwam zetten. Hebben we vaak genoeg over geklaagd maar werd niks aan gedaan. Daar werd gym ook al niet leuker van...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:49

Als gym nog net zo ellendig is als 20 jaar geleden dan zeg ik: afschaffen.

Er werd bij ons in de zomer enkel softbal of hockey gedaan zo ongeveer en als je dat niet goed kan of eng vind had je pech.
Ik ging dan maar een beetje nep meedoen aan de rand van het veld. Als er teams gemaakt moesten worden kregen de 'mindere' standaard vuile blikken als ze op het laatst dan gedwongen ingedeeld werden na overgebleven te zijn van het kiezen.

Binnen was het meestal turnen en dan van die doodenge dingen waarbij ik meermaals vangers tegen hun hoofd geschopt heb.

Ik fietste 30 km per dag en meste dagelijks 6 boxen plus nog rijden. Had het dus ook bepaald niet nodig.

Vond alleen de shuttle-run en couper test wel ok want dan kon ik mijn cijfer weer ophalen.

Gym heeft imo alleen nut als je ook echt wat geleerd wordt ipv in een soort arena met leeuwen geworpen te worden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:53

Gym moet juist meer zijn :j
Gym dus absoluut niet als een keuze vak! :)
in de tijd waar tegenwoordig steeds meer mensen te lui zijn om te sporten, zich schamen voor hun lichaam en daardoor niet in een gympakje willen, steeds dikker worden etc.
MOET er verandering komen in het verplicht stellen van beweging!
iedereen moet verplicht bewegen en ik ben zelfs zo dat kinderen die te dik zijn verplicht vanuit scholen een oplossing aangeboden moeten krijgen waar zij verplicht aan moeten meedoen om weer af te vallen naar een normaal gewicht.
en dan bedoel ik niet dat iedereen super dun moet zijn, maar ik zie al te vaak kinderen die echt problemen gaan krijgen met hun lichaam als ze zo doorgaan met gewichttoenames...

Het is namelijk zo dat wij als maatschappij verantwoordelijk zijn voor onze kinderen, al onze kinderen.. en te dik worden ligt natuurlijk vaak bij de ouders die niet gezond eten geven, of kinderen die niet in staat zijn de juiste keuzes te maken....
Bij gym moet van mij dan ook echt een verplichting komen die kinderen duidelijkheid geeft over gezond bewegen, maar ook gezond eten etc ;)
(zelfs als bij ouders hetzelfde voorkomt, vindt ik dat er een oplossing gezocht moet worden naar ook hun informatie geven)

Kinderen die zich schamen etc. moeten meer gemotiveerd worden zodat ze ook meedoen en inzien dat gymmen niet saai is of stom of iets is om vernederd te worden.
gym is een noodzaak :j
maar de aanpak van hoe gym lessen gegeven moeten worden, die moet grondig aangepast.
het moet leuk bewegen zijn, actief bewegen zijn met de intentie iedereen duidelijkheid te geven over gezond bezig zijn, in beweging, in voeding etc. :j

Dus voor mij is gym noodzakelijk voor elk kind, maar wel aangepast op de behoefte die zo'n kind nodig heeft..
sommige sporten al veel en kunnen de aandacht beter steken in andere vakken op school, sommige hebben juist meer gym nodig en zullen dat ook moeten krijgen wat mij betreft..
(er zal dus een soort bewijslast moeten komen...)

even voor de duidelijkheid, ik was ook zo iemand die het nut van sporten niet inzag, zich vaak schaamde voor haar lichaam en liever aan de zijlijn stond, maar nu zie ik wel het belang in van onze maatschappij gezond houden.. want hoe meer mensen minder ongezond bezig zijn, hoe meer ziekenhuis gevallen etc. en de gezonde mensen die dan wel bewegen, werken etc. moeten opdraaien voor de mensen die wel gefaald zijn in gezonde beweging + voeding.. terwijl falen hoogstwaarschijnlijk voorkomt uit niet de goede ( of niet genoeg aan) kennis..
(weer ff disclaimer, niet in alle gevallen zal persee niet kunnen werken liggen aan dit specifiek onderdeel, maar met steeds meer dikkere mensen is he percentage flink groeiende)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 30-09-14 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:57

Verplicht bewegen? Gaan we dikke kinderen opjagen met een hooivork ofzo?

Kern van het probleem blijft, zoals sizzle het beschrijft is het nog steeds.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:58

KingYasFenn schreef:
Kinderen die zich schamen etc. moeten meer gemotiveerd worden zodat ze ook meedoen en inzien dat gymmen niet saai is of stom of iets is om vernederd te worden.
gym is een noodzaak :j

Probeer jij dan maar eens een dikke puber te motiveren en uit te leggen dat het noodzaak is en dat het niet gáát om de vernedering terwijl die persoon dus welk elke week vernederd wordt.

Mensen worden niet voor niets te dik, daar zit vaak meer psychisch leed achter. Zo ben ik bijvoorbeeld in rap tempo te dik geworden toen mijn vader ons verlaten heeft. Knappe gymleraar die daar iets aan weet te doen in twee gymlessen per week.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:02

Ik heb zelf ook uitgesproken, ik was ook niet de dunste, hield niet van sporten etc.
maar heb uiteindelijk, niet via de school, maar via psychiater + bij de geestelijke gezondheid zorg, (GGZ) bewegingstherapie etc verplicht gehad.
Mij heeft het enorm geholpen en mij terug op de baan gekregen..
want ik wil niet inzien hoe verkeerde voeding en niet bewegen voor verdere invloed op mijn lichaam en toekomst had gehad als er nooit iemand is geweest die mij daarop wees...

Ik bedoel te zeggen,
gym moet aangepast op elk persoon worden
niet zoals vroeger,
maar totaal andere aanpak, met inderdaad specifieke zorg,
niet meer gewoon een simpele gymleraar etc.
maar bewegen voor scholen moet wel een must blijven, ook voor de mensen die op wat voor manier aangeven dat het ze moeilijk ligt...
voor iedereen is bewegen een must hoor, niemand is altijd stilzittend gezond...
ook de dunne mensen die toch dun blijven maar vanalles opvreten slippen van binnen dicht...
bewegen is een must en op een speficieke uniek voor iedereen manier zal dit in de maatschappelijk duidelijk gemaakt moeten worden,
want als we doorgaan met beweging zoals we nu doen, gaat er enorm veel mis.

DUS,
Nee, Gym mag geen keuze vaak worden,
maar JA, er moet veel veranderen in die tak van school.
niet alleen letterlijk bewegen, maar ook de nadruk op kinderen leren waarom bewegen zo belangrijk is & leren gezond te eten.
dus niet eens zozeer zelf in de gymzaal zijn, maar in de schoolbank zitten en ook dat leren :)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 30-09-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:05

Ben het wel met je eens KingYasFenn, maar ik zie gym liever terug komen als een hele andere vorm ipv je gym uurtje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:07

KingYasFenn schreef:
maar totaal andere aanpak, met inderdaad specifieke zorg,
niet meer gewoon een simpele gymleraar etc.

Maar een school kan nevernooit werkelijk hetzelfde bieden als bewegingstherapie van de GGZ. En een ander belangrijk verschil is dat het toch, in essentie, vrijwillig is. Iemand (jijzelf of je ouders) kiest er voor om aan bepaalde dingen te beginnen, om daaraan mee te werken. Dat is heel anders dan op school. Dus met zo'n voorbeeld voor de gymles pleiten is niet realistisch.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:09

Danique_G schreef:
Ben het wel met je eens KingYasFenn, maar ik zie gym liever terug komen als een hele andere vorm ipv je gym uurtje

Precies, misschien moet het dan ook niet meer gym heten, omdat dat voor vele een akelige nadruk heeft..
maar iets als beweging&voeding..
waarbij in de banken leren over de noodzaak van gezond bezig zijn centraal staat en waar leuke activiteiten zoals wandelen/speurtochten/fietsen etc. moeten aanzetten tot,
i.p.v. het verplicht turnen etc. Dat is geen eerlijke beweging.. daar ben ik het mee eens,
je moet realistische eerlijke beweging aan kinderen geven die ze kunnen meenemen naar de rest van hun leven ;)

Het moet niks akeligs worden,
het moet gewoon actief lekker bezig zijn, niet heel intensief,
iedereen lekker dingen leren, de natuur in trekken misschien wel.
daar kan elke school wel een paar uurtjes voor uittrekken, misschien wel gewoon een dag in de maand..
en de anderen dingen die je ook moet leren dan misschien ene uurtje in de week in een lokaal..

je moet kinderen inderdaad niet met een hooivork opjagen..
je moet ze het nut ervan leren inzien,
en dat doe je niet door te volleyballen of te turnen, maar door te leren op een leuke manier voor elk kind ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 30-09-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:10

Citaat:
Maar een school kan nevernooit werkelijk hetzelfde bieden als bewegingstherapie van de GGZ. En een ander belangrijk verschil is dat het toch, in essentie, vrijwillig is. Iemand (jijzelf of je ouders) kiest er voor om aan bepaalde dingen te beginnen, om daaraan mee te werken. Dat is heel anders dan op school. Dus met zo'n voorbeeld voor de gymles pleiten is niet realistisch.

Nee, ik zeg ook zeker niet in die richting, lees even mijn post hierboven..
want ik net quoten, misschien snap je mij dan net wat meer :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:12

Precies dat inderdaad!!
Hou onwijs van sporten maar gym sloeg ik liever over. Maar tijdens het survivallen in de ardennen was ik een van de fanatiekste, vond het zo leuk! (oke niet te stoer doen, was ook erg bang, was in het prikkeldraad gevallen :') )

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:18

ik denk gewoon echt dat gym voor mensen de verkeerde kernwaardes oproept, de verkeerde termen naar boven haalt waar iedereen de grootste hekel aan had.
dat zou gym inderdaad niet moeten bereiken.
het moet positief worden aangepakt met als basis, leer iedereen bewust worden dat beweging belangrijk is voor iedereen.
waarbij gezond bezig zijn centraal is en niet 'ik moet morgen turnen mama, mag ik een vrij briefje?!"
je moet een switch maken, totaal anders les geven en mensen duidelijk krijgen hoe belangrijk het wel niet voor je is ;)
dat kan op 1000 anderen manieren, maar niet op de manier hoe het nu gaat..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:25

KingYasFenn schreef:
maar iets als beweging&voeding..

Doe voeding dan lekker als apart onderdeel. Samen met het schoolontbijt en de aanpassing van de kantine :) Lijkt me uberhaupt zinnig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:19

Is er een groot verschil in jaren 60-70 gym en nu? Of een mentaliteits verschil?
Ik heb noot iemand gezien, dik of dun, houterig of lenig, die nou echt een probleem had met gym.
Wij hadden wel enorm leuke en knappe leraren, misschien hielp dat...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:15

Lusitana schreef:
Wij hadden wel enorm leuke en knappe leraren, misschien hielp dat...

Wat zal iedereen zich uitgesloofd hebben, haha :')

Dit is de oplossing. Alleen nog maar knappe gymleraren toegestaan :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:17

daar ben ik t eigenlijk wel mee eens dat gym een keuze vak moet worden.
ik vond gym op school altijd vreselijk..ik zorgde er dan ook elke keer voor dat ik vooral bij de veldloop wel wat had was weer eens zogezegd voor de zoveelste keer van me paard gevallen etc etc :p

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:20

Wij hadden een ontzettende kenau als docente := . En idd dat softbal en hockey :+. Las trouwens dat iemand de cooper test zo leuk vond? Dat vond ik na turnen het minst leuke onderdeel van gym en dan druk ik me heel zacht uit.

Geen idee hoe gym nu is trouwens, ik heb gym op school gehad van 1986 tot en met 1998.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:22

Ik was dat. Ik vond de cooper test niet echt leuk, maar de enige manier om mijn cijfer voor gym weer voldoende te krijgen.

Ik heb met de shuttle run trouwens een keer bijna staan kotsen.
Ik was laat en had enkel snel een liga op de fiets gegeten terwijl ik met wind tegen in 25 minuten mijn 15 km naar school spurtte. Eerste uur gelijk gym. En jawel shuttle run. Ik had het goed gedaan maar stond daarna enorm te kokken van gebrek aan eten en te veel inspanning :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-09-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:23

Ik had juist altijd een onvoldoende voor de coopertest, maar ik denk dat ze me om mijn inzet (ik probeerde al stuntelend wel aan alles mee te doen) een mager zesje gaven op mijn rapport.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:27

Is de coopertest iets anders dan de shuttleruntest?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:28

Geen idee, ken de laatste term niet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:31

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:33

Shuttlerun is de piepjes test, meestal in de zaal. Heen en weer rennen tussen twee opeenvolgende piepjes, die streds iets sneller achter elkaar komen.
Coopertest is 12 minuten achter elkaar hardlopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:34

Yep, die met de piepjes. Hoe moeier je wordt hoe sneller je moet.