Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:43

amandananana: lastig, maar toetsweek gaat soms even voor. Je moet dan op dát moment pieken, en daarna komt afstuderen wel weer :j

Anna: zat ik ook aan te denken, maar eigenlijk is het geen optie, omdat ik het bij een kwart van mijn vragen nodig heb. Dus de enquête wordt er niet duidelijker op als ik dat doe. Maar tot nu toe is een extra (optionele) vraag inderdaad de enige oplossing.

Girassol: schouders eronder :(:) Klinkt inderdaad erg hard dat je bij niet goed functioneren weg moet. Kun je met je begeleider niet een half uurtje om de tafel gaan zitten en aankaarten waar je praktisch tegenaan loopt, en dat je het lastig vindt om met zo weinig begeleiding nu al te presteren?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:50

Girassol, ik zou iig nu al aangeven dat je dan wel wat begeleiding verwacht, dat hoort immers ook bij een stage.

Ik heb zojuist mijn laatste stage bespreking gehad, stage afgerond met het hoogste cijfer dus super tevreden. Iets minder met m'n scriptie, moet wel echt gaan beuken nu.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:06

Wat rot is dat zeg Girassol :(:)
Zeker aangeven dat je begeleiding verwacht, daar valt of staat een goede stage echt mee :j

Szan, ja dat wordt dan wel lastig :=
En andere manier zou ik ook zo snel niet weten...

Zo, mijn tentamens zitten erop, gingen best goed opzich, maar had dan ook heel veel geleerd :)
Ze hebben het hier op school goed gepland, want tentamenweek valt precies in de drie weken dat je docent tijd heeft om je onderzoeksvoorstel van feedback te voorzien, dus aan je onderzoek kan je toch niks doen.
Vandaag trainingsacteur geweest bij een aantal toetsgesprekken. Vrijdag moet ik alleen zelf nog een toetsgesprek voeren en dan mag ik weer even adem halen :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:42

Bedankt voor de reacties! Ik heb het al wel een beetje aangekaart, maar volgens mij heeft de begeleider een beetje zoiets van nou ik heb er gewoon geen tijd voor dus als je het niet op deze manier kan, dan maar niet. Althans, die indruk heb ik gekregen. Maar morgen heb ik het er even over met mijn begeleider vanuit de opleiding dus dan kan ik ook even bespreken wat ik hier precies mee kan en hoe ik het op een subtiele manier kan brengen, want ik wil niet iemand waar ik afhankelijk van ben op z'n teentjes trappen ;)

Szan: Ik kan je er niet mee helpen want ik heb geen verstand van thesistools (behalve met het invullen van vragenlijsten ;) ), maar hopelijk lukt het om snel een oplossing te vinden :)

Pantykous: Gefeliciteerd, echt goed dat je je stage zo hebt afgerond! Succes met je scriptie!

Anna: Dat is zeker een fijne planning met tentamens en thesis op die manier! Lekker dat je tentamens ook goed zijn gegaan :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:17

Girassol, nou ja zeg. Je bent daar toch om te leren?! Kaart dit wel even aan bij je school. Hopelijk gaat het allemaal goed komen bij je stageplek.

Dames, jullie kunnen het wel. Succes iedereen met de tentamens, scripties en stages! We can do it. *\o/*

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:26

Girassol wat raar zeg! Zou dat idd ook wel op school bespreken.

Verder vooral positieve dingen bij de meesten zie ik!

Ik ben inmiddels bezig met mijn onderzoeksvoorstel schrijven. Vind het wel echt lastig om stage, vakken en thesis tegelijk te doen en ook nog tijd om te ontspannen over te houden.. Merk dat ik vaak vooral heel erg moe ben en op mijn scriptie dag (de woensdag) dus steeds niet heel productief ben.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:56

Gittekit, ik ken het probleem inderdaad. Als je alles zo naast elkaar moet doen, dan houd je ook weinig tijd over. Ik ben na stage vaak zo moe dat ik 's avonds soms nog wel iets doe, maar meestal moet ik echt uitrusten en kan ik me niet meer concentreren of ik moet nog werken en kan dan sowieso niet meer bezig zijn met iets voor studie. Ik probeer wel steeds rustmomenten in te bouwen om te ontspannen want dat is gewoon nodig om weer op te laden en productief te kunnen zijn. Ik ben ook in m'n weekenden met studie bezig, eigenlijk ben ik dus elke dag wel bezig met stage, onderwijs of onderzoek. Gisteren heb ik wel meer tijd voor ontspanning genomen dan ik normaal doe (/kan doen) op vrijdag want ik was begin van de middag weer thuis na college (en na een heel fijn gesprek met mijn begeleider van de uni over stage :) ), ik heb toen nog wat kleine dingetjes gedaan en daarna (vanaf 15.00 ofzo) heb ik niks meer aan studie gedaan (behalve mijn cijfer checken: eerste tentamen gehaald *\o/*) en heb ik tijd doorgebracht met familie en ben ik 's avonds naar het theater geweest, heerlijk! Op dagen dat ik thuis voor studie bezig ben, probeer ik ook voldoende rust tussendoor te nemen want als mijn concentratie echt weg is of ik ben te moe dan heeft het gewoon geen zin om toch maar door te gaan. Als ik dan iets lees, kan ik het nog een keer lezen omdat ik het niet heb onthouden bijvoorbeeld, of ik zit dan te staren naar het beeldscherm met een writer's block haha. Misschien bepaalde tijden op de dag instellen dat je echt tijd neemt voor ontspanning? Of dat je bijvoorbeeld op dinsdagavond niets meer doet aan studie (of bijvoorbeeld tot max. 20.00) en dat je op woensdagochtend wat langer slaapt dan normaal en dan tussendoor op de dag ook een paar keer even pauze neemt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:52

Ik heb globaal wat bijgelegen, tentamens en examens heb ik ook.
afgelopen week twee Nederlands examens afgesloten met een 8.6 en een 8.0, aankomende maandag twee Engelse examens en vrijdag fiscaalrecht tentamen.

Pantykous: je stage is afgerond heb je nu nog een half jaar school?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:41

Met thesistools kan ik helaas nog niet helpen..

@Christeltjuh fijn dat ze zo enthousiast waren!

@Girassol jeetje wat vervelend! Goed dat je school erbij gaat betrekken, inderdaad nu al aankaarten dat je meer begeleiding wil bij je begeleider want achteraf valt er weinig meer aan te doen -O-

Voor mijn onderzoeksvoorstel heb ik 75% gehaald, heb 100% nodig om te mogen afstuderen dus in januari de herkansing.. Gelukkig liep ik voor, nu loop ik dus officieel op schema. Hopelijk haal ik de andere 25% wel in januari, anders heb ik studievertraging -O- Ik vind het erg vervelend dat wij geen begeleider hebben die kan mee kijken en het maar 4x per jaar mogen inleveren. Ik heb toch niet ruim 2 maanden nodig om mijn onderzoeksvoorstel aan te passen -O- Woensdag heb ik inloopspreekuur bij de examinatoren waarbij ik gerichte vragen mag stellen dus ik ga maar eens vragen bedenken :o (brak van gister dus een rustige zaterdagavond haha).

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:13

Girassol, gefeliciteerd met je voldoende!
Balou_k, ook mooie cijfers zeg!
Ik krijg donderdag en mijn tentamencijfers en mijn feedback oo mn onderzoeksvoorstel, spannend :=

Ladyson, lekker op weg :)
Op naar de 100%!

Ik mag mijn onderzoek ook maar 4 x inleveren. Concept onderzoeksvoorstel + definitieve versie,en hetzelfde geldt voor mn onderzoeksrapport.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:20

Girassol: goed je grenzen aangeven hoor, en dan ook eisen durven stellen aan de begeleiding! Hard dat je bij niet goed functioneren weg moet. Een stagiaire functioneert natuurlijk nooit meteen zoals het zou moeten. Ik hoop dat je eruit bent gekomen met je begeleider!

Pantykous: fijn van je hoge cijfer voor stage. Wel lekker dat je je nu op je scriptie kan gaan richten.
Anna: lekker dat jouw toetsen weer voorbij zijn, mijn toetsweek begint deze week. Gek eigenlijk dat bijna iedereen al klaar is en dat mijn tentamens nog moeten beginnen haha.

Gittekit: ik heb een beetje hetzelfde als jij. Ik heb dan wel geen stage, maar ben bezig met mijn minor en een super groot project wat ook mega druk is, en moet ook nog eens beginnen aan mijn plan van aanpak. Ik overzag het van de week echt niet meer joh.. ik vind het ook wel echt belangrijk om tussendoor mijn rustmomentjes te pakken anders word ik echt gek.

Balou: goede cijfers!

Ladyson: wat balen van je voorstel.. maar super raar dat jullie geen begeleider hebben? Ik heb gewoon een afstudeerbegeleider die naar mijn stukken kan kijken en tips geeft enzo. Is echt fijn want dan weet je bij welke persoon je kan aankloppen.

Zo, weer bijgelezen. :’)

Hebben jullie echt deadlines of mogen jullie alles op je eigen tempo doen? Zo zit het bij ons namelijk.
Bij mij begint deze week de toetsweek, morgen mijn eerste toets met meerkeuzevragen dus dat komt wel goed. Ik heb voor mezelf als deadline gezet dat ik over 5 weken mijn plan van aanpak af heb om nagekeken te worden, ik moet dan natuurlijk een go of no go krijgen en het dan nog aanpassen, maar dan loop ik netjes op schema. Ik overzie alles gelukkig nu weer een beetje, van de week was ik echt lichtelijk in paniek.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:02

Wij hebben overal een deadline voor. We mogen het ook niet op andere momenten aanleveren. Dat is om de druk op de docenten te verlagen. Helaas denken ze dan niet echt aan de druk voor ons. Maar goed je moet er mee om kunnen gaan. Gelukkig kan ik dat wel redelijk.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:04

Ja ik vind het juist lastig om geen deadline te hebben. Ik laat het daardoor een beetje versloffen, dus stel ik mezelf maar een deadline.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:51

Dat is natuurlijk ook altijd goed ;)

Ik ben een beetje te precies wat planningen betreft. Als ik een planning maak dan plan ik ontzettend strak. En dan moet ook altijd alles af wat in mijn planning staat. Dus wat dat betreft is het maar goed dat wij planningen van school krijgen. Dan maak ik het voor mezelf wat rustiger ;)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:01

Ja zo ben ik ook inderdaad.

Wij hebben trouwens een nieuwe regel op school, tijdens de tentamens mogen we geen horloge meer om omdt ze bang zijn voor fraude door smartwatches :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:20

Even een vraagje tussendoor. Ik wil binnenkort beginnen met het zoeken naar een afstudeeropdracht (moet vanaf februari afstuderen) en heb inmiddels een lijstje met bedrijven die mijn interesse hebben. Hoe hebben jullie de zoektocht aangepakt? Ik moet echt een opdracht voor een bedrijf uitvoeren maar wat is nu het handigst, dat ik het bedrijf 'open' benader en dan zien of ze mogelijkheden hebben, of zelf een opdracht verzinnen en die meesturen? Ik lees overal dat je zelf vast een opzet moet bedenken maar als ik niet weet wat er binnen zo'n bedrijf speelt is de kans natuurlijk niet zo groot dat ik zelf net met een passende opdracht kom :?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:27

Bij mij gaat het ook zoals bij Christeltjuh wat betreft deadlines.
Vaste inleverpunten waarop iedereen alles inlevert en vaste data waarop iedereen feedback krijgt.
Lastig lijkt me dat Amandananana, om je aan eigen deadlines te moeten houden. Ik kan dat zelf nooit zo goed. :')

Krishna, ik heb zelf instellingen benaderd met dat ik graag een opdracht voor hun uitvoer (ik zit in de jeugdzorg en daar zijn genoeg vraagstukken die ze onderzocht willen hebben momenteel :+) maar dat ik ook eigen ideeën heb en dat ik die ideeën graag zou toelichten in een gesprek.
Op zo'n manier maakte ik instellingen nieuwsgierig naar wat voor ideeën ik dan had en dan heb je maar vast een gesprek, ben je er in ieder geval al eens geweest :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:30

Anna ik ook niet altijd hoor. :+ maar ik ben vrij streng voor mezelf daar in.

Krishna: ik studeer af op mijn oude stage en hun hadden al een onderwerp voor mij. Er zijn heel veel instellingen die wel een onderwerp voor je hebben om op af te studeren.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:10

Bedankt allebei :) Ik moet morgen een 'intakeformulier' inleveren bij de coördinator en dan zal ik meteen wel één en ander vragen. Ik hoop dat het dan wat duidelijker wordt allemaal.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:29

Succes met zoeken Krishna!

Ik heb mijn eerste tentamencijfer terug, een 7.7, helemaal blij mee :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:30

Succes Krishna!

Super goed Anna!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:43

Ik heb mn inleiding opgestuurd voor feedback, dus ben benieuwd _O-
Aan de hand daarvan kan ik verder, probeer nu wel gewoon voorzichtig wat vooruit te werken ,door bijvoorbeeld al aan mn enquête te werken..

Super goed bezig iedereen!

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:38

Goed gedaan Anna! een 7.7 is een prima cijfer

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:17

nette punten zie ik hier voorbij komen! Super dames :D
Ik heb ook eindelijk mijn tentamen punten binnen, ik heb alles gehaald voor de 1e periode dus ben super tevreden :D
Morgen start de 2e periode, dus helaas is het gedaan met de vrije tijd... Hopelijk hoor ik deze week ook meer over het afstuderen want ik wil onderhand wel weten waar ik aan toe ben..

Gittekit, wat jij zegt over dat combineren van alles en dan ook nog tijd over houden voor leuke dingetjes herken ik heel erg.. Vind het ook lastig om te combineren, vooral omdat ik zo gesteld ben op mijn vrije tijd (Iets te veel soms :D)

amandananana, dat meen je niet van die horloges :D haha, Bizar eigenlijk dat het zo moet

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:08

Goed bezig zeg Zoetje_!