Verpleegkundige in opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Verpleegkundige in opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:28

Gefeliciteerd!!

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:09

Gefeliciteerd!
Ik mag maandag weer naar school, na een half jaar stage zal dat wel wennen zijn :p

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:23

Hoi, ik meld me ook!

Ik ga morgen beginnen mijn 1e jaar in de bachelor verpleegkunde.
Ik ben momenteel erg enthousiast, maar ik twijfel of de opleiding en het werk later ook wel echt iets voor mij is. :') Ik ben niet echt een held ivm naaktheid en dergerlijke (dus als ik mensen moet wassen zal ik wel rode kaakjes hebben xD) en als mensen beginnen te braken, doe ik lekker mee.

Zijn er hier mensen die dat ook hebben/hadden en wat is jullie ervaring ermee toen jullie daadwerkelijk met dat soort situaties te maken kregen? Ik ben hier echt benieuwd naar want ik wil dit werk wel doen. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:26

Ik was 16 toen ik de opleiding begon en heb me er eigenlijk goed overheen gezet. Ben nu laatste jaars, in het begin erg veel moeite met mannen want tja leeftijd, nooit een vriend en zo.
Maar nu is het niet eens raar meer en ze reageren ook niet raar. Ze weten niet beter de meeste mensen. Ik weet niet waar je wil werken maar in het ziekenhuis kom je het niet veel tegen. Minder dan in de thuiszorg ect.
Braken kan ik ook niet tegen. :=

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:27

Je raakt er wel aan gewend, de eerste keren iemand wassen zijn altijd spannend. :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:05

Saaams schreef:
Ik was 16 toen ik de opleiding begon en heb me er eigenlijk goed overheen gezet. Ben nu laatste jaars, in het begin erg veel moeite met mannen want tja leeftijd, nooit een vriend en zo.
Maar nu is het niet eens raar meer en ze reageren ook niet raar. Ze weten niet beter de meeste mensen. Ik weet niet waar je wil werken maar in het ziekenhuis kom je het niet veel tegen. Minder dan in de thuiszorg ect.
Braken kan ik ook niet tegen. :=

In het ziekenhuis kom je het niet tegen? Ik heb nog nooit zoveel gewassen als in het ziekenhuis :P

Braken was bij mij in het begin ook een puntje. Ik kokhalsde ook idd mee :+. Op een gegeven moment wen je daaraan..

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:15

Fijn om te horen dat je aan die dingen toch snel gewend bent! :P Daar heb/had ik namelijk mijn bedenkingen bij.

Ik denk dat het in het ziekenhuis per afdeling enorm verschilt.
Mijn interesses liggen voornamelijk bij de kinderafdeling en operatieverpleegkunde op dit moment. Hoewel dat allemaal nog kan veranderen tijdens het kennismaken met de verschillende stages. :)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:13

Mag ik me hier melden?
4e jaars, afstuderen op een revalidatie (leer)afdeling in een ouderenzorg instelling.

Heb meteen een vraag, ik doe mijn verbeterproject over de invulling van een leerafdeling, en dan voornamelijk gericht op de introductie/ontvangst. Om even het probleem te schetsen: Stagiaires komen in 2 groepen (2 dagen) per +/- 4 tegelijk. Afdeling druk - onvoorbereid op komst, niets ligt klaar etc.
Wat vinden jullie als stagiaires belangrijk bij een introductie/ontvangst op de afdeling?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:05

Mag ik hier ook een beetje meelezen? Studeer in Belgie zelf.

@ Boemklatsch: Ontvangsten die ik altijd erg prettig vond: Een algemene ontvangst in bijvoorbeeld het restaurant oid van het ziekenhuis, waarbij eventuele structuur en huisregels e.d. werden uitgelegd. Dit duurde meestal een uurtje, daarna kon je omkleden en naar de afdeling. Hierdoor was je meestal rond 9u/half 10 op de afdeling, waardoor je mentor makkelijker vrij kon worden gemaakt om jou te verwelkomen en wat dingen/doelstellingen die je hebt door te spreken.
Waarom vind ik dit fijn: Je krijgt een idee van de 'sfeer' van het ziekenhuis en je kan even rustig kennis maken met je mentor, bespreken wat je al wel en niet gedaan hebt en wat je graag wilt leren. Zij kan je dan wat meer vertellen over de afdeling en wat de leermogelijkheden daar zijn.

@ Retjethorse, waar in belgie zit je? En bevalt het al een beetje? Wassen en viezigheid enzo raak je wel aan gewend, geen probleem ;)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:07

Ik volg de opleiding aan de campus in Aalst. :)
Tot nu toe heel tevreden, maar ik heb nog maar 4 halve dagen les gehad. :')

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:39

Lol, dan is er inderdaad nog niet veel van te zeggen :+ Komt het doordat je in het tweede semester bent ingestroomd dat je maar zo weinig les hebt gehad? Wij hadden echt veel meer les :/

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:02

Ja, ik mag een deel vakken niet volgen omdat deze verder bouwen op leerstof van het eerste semester. :j En er was 1 professor ziek waardoor dat ene vak (wat ik toevallig veel had die eerste week) weg viel. :P Volgens mij zijn daarvan zeker 4 lessen weggevallen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:58

Boemklatsch schreef:
Mag ik me hier melden?
4e jaars, afstuderen op een revalidatie (leer)afdeling in een ouderenzorg instelling.

Heb meteen een vraag, ik doe mijn verbeterproject over de invulling van een leerafdeling, en dan voornamelijk gericht op de introductie/ontvangst. Om even het probleem te schetsen: Stagiaires komen in 2 groepen (2 dagen) per +/- 4 tegelijk. Afdeling druk - onvoorbereid op komst, niets ligt klaar etc.
Wat vinden jullie als stagiaires belangrijk bij een introductie/ontvangst op de afdeling?

Ik heb op een leerafdeling gestaan mijn vorige stage. Ik vond dat wij erg in het diepe gegooid werden, het was de bedoeling dat wij als stagaires de helft van de afdeling helemaal zelfstandig draaiende hielden (somatiek). Dit was nogal veel gevraagd vond ik van 2e jaars. Wij hebben vorig jaar nog maar 5 weken stage gelopen en sommigen hadden nog nooit iemand gewassen. Afijn, uiteindelijk kwam het allemaal wel goed, maar wij stonden niet meer extra ingeroosterd maar als vast personeel. Dat vind ik het belangrijkste verbeterpunt. Ik denk dat het handig is bij de introductie om een rondleiding te krijgen, zowel in de instelling als op de afdeling, uitleg te krijgen over het systeem waar mee gewerkt wordt (rapportagesysteem bijvoorbeeld), waar je alles kunt vinden, bijzonderheden bij de cliënten die je gaat verzorgen enz.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:00

Na heel lang twijfelen, heb ik toch besloten om te stoppen met mijn huidige opleiding en me aan te gaan melden voor verpleegkunde in Nijmegen.
Ik heb de voorbereidingsopdracht al gemaakt! Heeft iemand misschien nog tips/ervaringen? Ik ben zo bang dat ik weer niet wordt ingeloot (ben de afgelopen twee jaar al uitgeloot voor diergeneeskunde), zou ik eindelijk weer iets hebben gevonden wat ik echt wil, zou het weer niet lukken :S

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:16

Is dat echt bij elke opleiding dat er geloot wordt? Want dat is wel een heel slecht systeem... D:

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:56

ja er is overal een decentrale selectie, bij verpleegkunde dan (neem aan dat je dat bedoelde). Maar bij diergeneeskunde was het wel echt loting, ben gewoon bang dat het nu ook niet lukt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:58

Je kan nog altijd in België verpleegkunde gaan doen :P Heb ik ook gedaan. Dan doe je ook gewoon een bachelor en je kan je nadien ook inschrijven in het BIG, dus het diploma staat gelijk aan een Nederlands diploma.
Extra voordeel, het schoolgeld is volgend jaar maar 890 euro :)

Verder geen ervaring met verpleegkunde in Nederland, dus daar kan ik je niet bij helpen

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:13

Ik heb een vraag over verpleegkundige.
Doet er iemand hier ook werken en leren? Of heeft daar ervaring mee?

Ben aan het twijfelen om de opleiding voltijd of deeltijd te gaan doen.
De opleiding verpleegkundige wil ik zeker doen. Dat staat voor mij wel vast.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:19

Ik doe duaal. Ben dus in dienst bij het ziekenhuis die overeenkomst heeft met de hogeschool. Eerste twee jaar heb ik voltijd gedaan.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:36

Ik heb het 1 jaar op het MBO gedaan, het eerste jaar. Eerst 10 weken school, daarna 2 weken inwerken en dan hop, gewoon mee draaien. Was toen volgens mij 19 jaar, en werkte toen bij een GGZ instelling. Was voor mij veel te heftig, ben er na een jaar mee gestopt en verder gegaan met de voltijd variant.