Nachtdienst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:37

Ik mag er komende nacht weer aangeloven

Maeve

Re: Nachtdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:10

Dag bokkers,

Ik ben momenteel bezig met mijn laatste jaar HBO-V. Zit in mijn onderzoeksfase, dus geen les, gewoon een paar maanden ''vrij'' bezig met je onderzoek.
Ik werk als verzorgende bij een thuiszorginstelling. Ik heb in de kerstvakantie voor het eerst diensten gedraaid voor het palliatief team, dat betekent 8 uur lang aanwezig zijn bij iemand die ongeneeslijk ziek is en soms al ''op sterven'' ligt. Dit deed ik dan van 7 tot 15 of van 15 tot 23.

Momenteel staat er in onze flexpool een hele zooi aan nachtdiensten open bij het palliatief team, op verschillende locaties (ook redelijk in de buurt). Deze nachtdiensten zijn van 23 tot 7. Het zijn volgens mij slaap- of waakdiensten. Ik blijf bij één persoon in huis en geef zorg naar behoefte (naar toilet helpen, een luisterend oor, misschien wat eten of drinken, medicatie etc.).

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen of ik hier aan zal beginnen. Ik heb nog nooit eerder nachtdiensten gedraaid, maar ik vind dit toch wel erg aantrekkelijk, vooral op financieel vlak. Daarnaast zou het een mooie bijkomstigheid zijn als ik in deze tijd nog iets aan mijn studie zou kunnen doen, maar dit is uiteraard geen vereiste.

Nadeel voor mij is dat ik een echt ochtendmens ben. Ik denk dus dat ik van tevoren flink slaap in zal moeten halen om te voorkomen dat ik ''wegsukkel'' (iets dat ik soms heel makkelijk doe 's avonds). Ook wil ik 's avonds liever niet autorijden, omdat ik in staat ben achter het stuur weg te dommelen. Zou ik dan nog wel terug kunnen rijden na zo'n nachtdienst, vraag ik me dan af...

Iemand wijze raad? Of moet ik het gewoon een keer doen en ervaren??

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:29

Ik ben ook een ochtendmens ik slaap altijd paar uur voor mijn nachtdienst. Heb nu maar 1 nacht gehad dat vindt ik.ideaal ben ik niet zo uit mijn ritme.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:47

Eliana, ik zou me zo voor kunnen stellen dat ik dan meer nachten achter elkaar zou willen, anders zo zonde van het constant ''omschakelen'', ervaar jij dat niet zo? Hoe makkelijk zit je weer in een ''normaal'' ritme?

edit: heb me net ingeschreven voor één nachtdienst hier in de omgeving (15 min. rijden). Hoop dat ik die paar minuten in de auto bij zonsopkomst wel wakker kan blijven. Ben heel erg benieuwd :-)

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:05

ik zal het gewoon proberen, het klinkt wel ideaal.

voor het wegdommelen achter het stuur, kan je met je radio aan en ram open als iets alerter zijn :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:07

Kimberleij, radio aan en zelfs iemand die tegen me aan klept, het helpt vaak niks :-( misschien de frisse lucht inderdaad wel? En denk dat het ook wel scheelt als het niet donker is!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:29

Maeve schreef:
Dag bokkers,

Ik ben momenteel bezig met mijn laatste jaar HBO-V. Zit in mijn onderzoeksfase, dus geen les, gewoon een paar maanden ''vrij'' bezig met je onderzoek.
Ik werk als verzorgende bij een thuiszorginstelling. Ik heb in de kerstvakantie voor het eerst diensten gedraaid voor het palliatief team, dat betekent 8 uur lang aanwezig zijn bij iemand die ongeneeslijk ziek is en soms al ''op sterven'' ligt. Dit deed ik dan van 7 tot 15 of van 15 tot 23.

Momenteel staat er in onze flexpool een hele zooi aan nachtdiensten open bij het palliatief team, op verschillende locaties (ook redelijk in de buurt). Deze nachtdiensten zijn van 23 tot 7. Het zijn volgens mij slaap- of waakdiensten. Ik blijf bij één persoon in huis en geef zorg naar behoefte (naar toilet helpen, een luisterend oor, misschien wat eten of drinken, medicatie etc.).

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen of ik hier aan zal beginnen. Ik heb nog nooit eerder nachtdiensten gedraaid, maar ik vind dit toch wel erg aantrekkelijk, vooral op financieel vlak. Daarnaast zou het een mooie bijkomstigheid zijn als ik in deze tijd nog iets aan mijn studie zou kunnen doen, maar dit is uiteraard geen vereiste.

Nadeel voor mij is dat ik een echt ochtendmens ben. Ik denk dus dat ik van tevoren flink slaap in zal moeten halen om te voorkomen dat ik ''wegsukkel'' (iets dat ik soms heel makkelijk doe 's avonds). Ook wil ik 's avonds liever niet autorijden, omdat ik in staat ben achter het stuur weg te dommelen. Zou ik dan nog wel terug kunnen rijden na zo'n nachtdienst, vraag ik me dan af...

Iemand wijze raad? Of moet ik het gewoon een keer doen en ervaren??

Ik ben ook absoluut geen nachtmens en ben hier ook mee begonnen tijdens mijn scriptie. Ik vond het ideaal. Geen afleiding, bijna niemand is wakker 's nachts, geen toegang tot het internet op mijn eigen laptop. Ik heb heel wat nachtjes aan mn scriptie gewerkt. Het gaat wat langzamer als overdag, je bent toch wat minder wakker, maar het gaat wel.
Wat ik altijd voor de zekerheid mee heb is een blikje energy. Ben geen koffiedrinker. Maar meestal heb ik dat niet nodig. Ik slaap wat uurtjes voor en na mn nachtdienst slaap ik wat. 1 of meer nachtjes maakt mij niks uit. Ik schakel echt heel snel om. Moet zeggen dat ik wel een hele makkelijke slaper ben.

Met andere woorden: ik vond het echt ideaal tijdens het schrijven van mn scriptie!
Gewoon uitproberen voor een nachtje. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:26

Bedankt milatje!

Top, dat is een geluid dat ik hoopte te horen. Ik ben zelf ook geen moeilijke slaper, maar dat is juist mijn ''handicap'', want ik val te pas en te onpas in slaap. Feestje bij vrienden thuis? Filmpje (bios of bij vrienden)? In de auto? Ik kan er tegen vechten wat ik wil, maar ik ben zo weg :')

Blikje energy is wel een goede tip. Ik drink ook geen koffie, maar ook geen prik. Misschien dat er iets anders suikerigs is dat ik mee kan nemen :-) Verder wil eten voor mij ook nog wel eens helpen...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:27

Wat bij mij ook goed hielp, was gewoon water drinken. :)

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:28

Ik meld me hier ook als dat mag..
Ben leerling verpleegkundige, 3e jaars momenteel en mag vannacht mijn eerste nachtdienst gaan werken, van de 4 nachten.. Ben benieuwd hoe het gaat dus als ik bijna in slaap val kan ik hier even bij lezen ;-)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:48

Ik mag vanacht weer! Wilde van tevoren nog gaan slapen, maar moet over 2 uur al weer in de auto zitten :/ wordt een zware nacht! Kan pas over min. 12 uur echt mijn bed in en ben al sinds 8 uur wakker vanochtend!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:53

Vannacht ook weer het bokje...heb net heerlijk een paar uurtjes geslapen dus ik kan er weer tegen

Werkze vannacht

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:04

Ik heb redelijk geslapen in me slaapdienst, wel kort:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:25

Zo, heb het overleefd! Nu snel m'n bed in want moet er om half 7 weer uit!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:27

Ik lig nog lekker in bed te niksen, vannacht mijn laatste nummer 4. Ik heb medicatie gekregen van de huisarts, omdat echt niet bij volhield anders! Nou het werkt hoor haha. :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:42

Ik meld me ook .. ik ben net wakker en begin straks aan mijn 4de nachtdienst (heb er 6)

ik werk als vpk op de IC.

Amber: welke medicatie heb je gekregen van je HA?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:43

Ik mag vannacht en morgen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:19

Ik ook vannacht en dan weekend *\o/* .

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:43

Amber_ schreef:
auk schreef:
Ik werk bij korps Oost-Brabant. Heb het ook echt heel erg naar mijn zin!

Jouw werk klinkt ook echt heel erg leuk! Toch wel veel afwisseling ook.

Ook met de NSS gewerkt :D ?

Ik ben er ook bij voor 2 nachten !

Nope, niet gewerkt met de NSS helaas. Ik heb over 2 weken pas weer een nachtdienst, maar dan heb ik er maar 1 dus dat is goed te hebben :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:03

Oh mazzelaar, helaas heb ik er altijd 2x 4... !

@Leentje, ik slik voor slapen altijd Temazepan ! Wel alleen na nachten,
Dan ben ik echt gewoon fris en fruitig de gehele nacht

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:33

Zo, jouw huisarts durft Amber_! Hopelijk heeft hij/zij je wel van alle mogelijke risico's op de hoogte gebracht?

Ik zou volgende week 4 nachtdiensten hebben, maar die zijn me 'afgepakt' vanwege een of ander project. Belt een dag later dat project dat het toch niet hoeft... maar ja, toen waren mijn nachtdiensten al aan iemand anders gegeven. Jammer, want ik merk dat ik ze op zich best fijn vind.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:07

Vannacht gewerkt tot 7 uur kom ik tHuis zijn de buren aan het boren en bestraten. Ben bang dat het geen slapen gaat worden en mag vannacht nog een keer.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:12

Dat is naar, L_iek :(:)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 17:45

Wat vervelend Liek ..

Ik woon in een appartement en de weekends zijn ook best lawaaierig hier, gelukkig was ik zooo moe van mijn nacht dienst dat ik van acht tot nu geslapen heb := op naar de laatste twee ...

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:27

Lalidan schreef:
Zo, jouw huisarts durft Amber_! Hopelijk heeft hij/zij je wel van alle mogelijke risico's op de hoogte gebracht?

Ik zou volgende week 4 nachtdiensten hebben, maar die zijn me 'afgepakt' vanwege een of ander project. Belt een dag later dat project dat het toch niet hoeft... maar ja, toen waren mijn nachtdiensten al aan iemand anders gegeven. Jammer, want ik merk dat ik ze op zich best fijn vind.

De risico's van temazepam vallen mijn inziens best mee hoor. Je hebt veel zwaardere slaapmedicatie. Heel veel verpleegkundige slikt zelf tijdens nachtdiensten ook temazepam, en als je dit niet dagelijks slikt valt zal t allemaal nog wel meevallen.