2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:03

Ben er ook even helemaal klaar mee -O- weer een stuk of drie uitvallers deze week. Mensen doen hun trainingen niet en als je ze vervolgens mailt, reageren ze niet. Gister nog met een meisje een afspraak gemaakt over de training, zodat we haar alsnog konden testen, houdt ze zich gewoon niet aan de afspraak en valt ze dus nog af :(

Vandaag ook een proefpersoon verplaatst gehad, maar dit vergeten te veranderen in de agende waardoor we nu een gat van anderhalf uur hebben. We hadden de laatste proefpersoon al gemaild of ze eerder kon komen, maar geen reactie op gehad... ik zit dus hier lekker te zitten terwijl ik thuis nog een hoop te doen heb. Afgelopen week helaas ook veel te weinig aan mijn scriptie gedaan... Deze week donderdag en vrijdag vrij en dan moet het er echt van komen, zodat ik de eerste versie naar mijn begeleidster kan sturen. Zucht -O-

Iemand een beetje goede moed over?

Dispar_Vulgo, wat voor soort voorkant heb je in gedachten? Ik verzin meestal een pakkende titel en centreer dit in het midden. In een links onder in de hoek vermeld ik dan naam, IDnummer, begeleiders en word count. Soms gebruik ik ook het logo van de uni als een soort watermerkje in een hoek aan de onderkant (soms doe ik dat ook op elke pagina)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:34

_MG: hier, goede moed +:)+ Kon jullie proefpersoon nog eerder komen? En succes met bikkelen morgen en overmorgen.

Wieldop: alles afgekregen? Wel herkenbaar om nooit tevreden te zijn. Dat blijft lastig. Daarom vind ik het vervelend dat ik dit jaar niet echt een deadline heb, want dan blijf ik denk ik verbeteren. Bij een deadline houdt dat verbeteren op een gegeven moment gewoon op, omdat je het wel in móet leveren.

Dispar: gebruik je alleen een voorkant of voorblad + titelblad?

Ik neem altijd een voorblad met pakkende (relevante) foto. Meestal via Flickr creative commons (en dan stuur ik de fotograaf voor de zekerheid nog een berichtje voor goedkeuring met naamsvermelding), maar anders maak ik zelf een foto. Daar komt dan een titel + ondertitel gecentreerd op, waarbij de titel pakkend is en de ondertitel het onderwerp goed toelicht. En onderaan mijn naam, de datum, wat het is (scriptie in dit geval), begeleider vanuit de uni en universiteit.

En daarachter een titelblad, dat bijna hetzelfde is, maar zonder foto en met extra informatie. Nu is dat onder elkaar: naam - studentnummer - e-mailadres - wat het is [witregel] datum - word count [witregel] opleiding - begeleider universiteit - faculteit - instelling [witregel] stagebedrijf - begeleider stage - locatie stage. En dan nog de logo's van mijn universiteit en stagebedrijf erbij. Het is een hele waslijst, maar het ziet er op papier een stuk kleiner uit hoor.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:07

Szan, doe jij ook nog wat leuks aan de vormgeving? Ik ben daar nu over aan het nadenken. Laat je het in de vorm van een boek afdrukken bijvoorbeeld? Ik wil iets leuks!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:11

Helaas was de pp niet eerder gekomen, dus ik heb maar braaf gewacht. Vanochtend een redelijk stormachtig begin van de dag gehad. Eerste twee pp waren te laat, waardoor de volgende twee even opgevangen moesten worden omdat ze nog niet gelijk konden beginnen. Uiteindelijk alles heel netjes kunnen oplossen gelukkig! 2 Juni hebben we afgesproken met onze begeleider en gaan we de eerste data analyseren :D

Wij moeten onze thesis (bachelor) en scriptie (master) altijd laten inbinden bij de Copyshop. Die maken er dan zo'n leuk boekje van.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:13

@ Espoir: Ja, vormgeving is mijn hobby :)) Daar ben ik naast mijn studie veel mee bezig, dus dat vind ik erg belangrijk. Dat het niet alleen een goede, maar ook mooie scriptie wordt. Over inbinden heb ik nog niet nagedacht, maar ik deed het voorheen zoals de middelste reader van het plaatje: https://www.printenbind.nl/img/prod/verslag-1-high.jpg. Maar ik vind dat niet zo mooi meer... Nu wil ik mijn scriptie in paperback laten drukken (wel gewoon A4-formaat). Zoiets dus: http://www.hardcoverbook-printing.com/p ... _32059.jpg.

Verder niets speciaals wat betreft het drukken en inbinden...

Edit (toevoeging) Wij waren helemaal vrij in het drukwerk. Als het maar online én gedrukt ingeleverd werd.

@ MG: spannend, ben erg benieuwd naar jullie resultaten. Vind het een interessant onderzoek! Hoe lang heb je de tijd voor de data analyse?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:26

Ja zoals die paperback lijkt me ook heel leuk! Wij zijn er gelukkig ook vrij in. Zou zelf nog wel iets leukers willen maar weet niet zo goed hoe ik dat voor me zie :+..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:33

Een hoop mensen van mijn studie vinden het leuk om hun scriptie liggend af te drukken (waarbij de tekst natuurlijk verdeeld wordt in 2 kolommen), ook in paperback of met luxe ringen. Heb laatst ook een paperback scriptie gezien die in het vierkant was gedrukt, dat vond ik ook leuk! En heel veel meer kan ik niet echt bedenken. Volgens mij is daar vrij weinig variatie in mogelijk. Hardcover zou nog kunnen misschien? Maar dat zal wel prijzig zijn, en je scriptie moet dik genoeg zijn om het er mooi uit te laten zien. Een dun boekje in hardcover staat ook zo overdreven.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:34

Zoals die eerste die je bedoelt Szan wordt mijn scriptie straks ook! Wij hebben helaas vrij strenge regels hieraan verbonden, dus zijn dit verplicht.

Wij hebben de afgelopen twee maanden alle gegevens telkens heel goed bijgehouden, dus ik hoop eigenlijk dat we de analyse binnen een paar uur eruit hebben geduwd in SPSS, dan hoef ik alleen nog te schrijven. Meisje met wie ik mijn onderzoek doe hoeft het niet zo uitgebreid te hebben als ik (zij doet bachelor en ik dus master). Ik ga daarom de week erop nog een keer met mijn begeleider samen zitten om de overige data te analyseren.

Mijn doel is om voor mijn verjaardag afgestudeerd te zijn (15 juli) dus ik heb nog genoeg tijd! Andere meisje moet eind juni alles compleet af hebben, vandaar dat het nu even met sneltrein vaart gaat. Heb ook gezegd dat het geen probleem is als haar dingen eerst worden nagekeken, ik heb immer geen 'echte' deadline.

Heb alleen nog steeds geen stage plek voor volgend jaar :( Word nu toch wel langzaam nerveus, als ik geen plek vind, ga ik die master niet meer doen, maar wil het zoooo graag!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:35

Als ik straks een masterscriptie heb waar ik echt trots op ben, zou ik hardcover nog wel leuk vinden. Met deze heb ik bijna de neiging om er een nietje door te jassen en klaar :') Maar wordt gewoon ringband denk ik :)

Wat voor plek zoek je, MG?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:40

Haha imd :') zie het al voor me. Nietjes erin :+ Of gewoon zo'n snelbinder haha.

Ik ben opzoek naar een klinische stageplek voor de pyschologie. Dus of in een psychologen praktijk, of een instelling/gesloten afdeling. Heb nu nog 1 lopende sollicitatie bij een leuke, kleine praktijk die ook redelijk wat aan testdiagnostiek doen (dus mensen testen met vragenlijsten of testjes). Lijkt me hartstikke leuk, maar ik zou pas eind mei horen of k op gesprek mag komen. Hij wilde sowieso liever een mannelijke stagair, maar duits spreken was een pre (woon in het grensgebied). Laat ik nou net vloeiend duits kunnen spreken (duitse ouders), dus ik hoop dat ik gewoon toch op gesprek mag komen.

Mocht dit niet lukken wil ik nog tot eind juni gaan solliciteren in Duitsland, vind ik daar ook niks ga ik gewoon opzoek naar een baan. Ik wil ook graag op mezelf wonen, maar zolang als dat ik studeer gaat dat niet lukken i.v.m. eigen paard

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:47

imd: :') :')

MG: dat lijkt me een lastige sector om een stage in te vinden. Ik zit in een totaal ander vakgebied, dus daar kan ik je niet bij helpen. Ik hoop dat die lopende sollicitatie wat wordt voor je!

Over scripties drukken gesproken: hebben jullie ervaring met drukkers die in paperback kunnen drukken, met goede kwaliteit en goede service? Mag in Den Haag, Utrecht of Arhem zijn :)

Ik had een heel prettige drukker gevonden voor mijn bachelorscriptie, maar die is vrij prijzig, dus ik wil eerst nog even verder zoeken.

Overigens heb ik de 'vibe' weer helemaal te pakken. Ik ben contactgegevens voor mijn empirisch onderzoek (panelgesprekken en interviews) aan het verzamelen, en bezig met het opstellen van de eerste topiclijsten. Eindelijk zit er weer een beetje vaart in.

Edit: ik lees nu om inspiratie op te doen de masterscriptie mijn bachelorscriptie-begeleider vorig jaar (snap je het nog?). Mijn hemel, daar staat echt een joekel van een fout in. Ze heeft haar onderzoek in Enschede gedaan, en een zinnetje uit haar onderbouwing voor die case study is dat "Enschede de grootste stad van Gelderland is". Oeps. En dan te bedenken dat het een masterscriptie voor het honours programme van planologie / geografie, dan kun je zo'n fout eigenlijk echt niet maken :')

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:58

Haha blooper! Voor mijn studie moest ik altijd veel wetenschappelijke artikelen lezen, en soms kwam ik de gekste dingen tegen, of gewoon heftige spelfouten :')

Wat betreft stage, is hier vooral het probleem dat we veel studenten hebben en te weinig stageplekken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:12

_MG schreef:
Dispar_Vulgo, wat voor soort voorkant heb je in gedachten? Ik verzin meestal een pakkende titel en centreer dit in het midden. In een links onder in de hoek vermeld ik dan naam, IDnummer, begeleiders en word count. Soms gebruik ik ook het logo van de uni als een soort watermerkje in een hoek aan de onderkant (soms doe ik dat ook op elke pagina)

Zoals Szan opmerkt, ik ben inderdaad van plan een voorpagina (dus 'opvallend' kleurrijke pagina met alleen titel en mijn naam), en daarna een titel pagina te maken (met alle info die jij zegt).

Szan schreef:
@ Espoir: Ja, vormgeving is mijn hobby :)) Daar ben ik naast mijn studie veel mee bezig, dus dat vind ik erg belangrijk. Dat het niet alleen een goede, maar ook mooie scriptie wordt. Over inbinden heb ik nog niet nagedacht, maar ik deed het voorheen zoals de middelste reader van het plaatje: https://www.printenbind.nl/img/prod/verslag-1-high.jpg. Maar ik vind dat niet zo mooi meer... Nu wil ik mijn scriptie in paperback laten drukken (wel gewoon A4-formaat). Zoiets dus: http://www.hardcoverbook-printing.com/p ... _32059.jpg.

..

Tof! Waar laat je dat laatste drukken? Lijkt me niet dat dat in het copycenter van de uni kan?
Ik heb ooit ook grafische opleiding gevolgd, dus wil wel beetje extra aandacht aan de lay-out besteden. Alleen merk bij veel voorbeelden dat het niet echt gebruikelijk is voor een masterthesis om een 'hippe' omslag te hebben etc.
Hoewel er verder geen specifieke eisen gesteld zijn aan het afdrukken

edit: Net een website gevonden die hardcover 'boeken' per stuk drukt: http://www.pumbo.nl/
Wel jammer dat 1 exemplaar á 150 pagina's met hardcover al 20 euro kost. Met paperback kost het 15 euro, per stuk

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:41

Is het nou HRM-beleid of HRM beleid?
Zelfs in wetenschappelijke artikelen worden beide vormen door elkaar gebruikt, in 1 artikel! :+

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:13

Dispar_Vulgo schreef:
edit: Net een website gevonden die hardcover 'boeken' per stuk drukt: http://www.pumbo.nl/
Wel jammer dat 1 exemplaar á 150 pagina's met hardcover al 20 euro kost. Met paperback kost het 15 euro, per stuk

Wat een goedkope website :oo :D
Ik zou voor mijn scriptie ongeveer 35 (paperback) tot 45 (hardcover) kwijt zijn.
Ter vergelijking: vorig jaar betaalde ik voor mijn scriptie (die kleiner was) ruim 35 euro, en dan had ik er alleen een plastic flapje voor en een ringbandje er doorheen. Mijn scriptie nu is ook veel groter. Wat een verschil, ik voeg het meteen toe aan favorieten!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:04

Dispar_Vulgo schreef:
Is het nou HRM-beleid of HRM beleid?
Zelfs in wetenschappelijke artikelen worden beide vormen door elkaar gebruikt, in 1 artikel! :+

Ligt er volgens mij aan wat voor beleid de organisatie voert. Je hebt P&O beleid, P&A beleid, HR beleid, HRM beleid, strategisch HR beleid, strategisch personeelsmanagement, strategisch personeelsbeleid etc. Etc.
Ik heb (strategisch) HR beleid. Is sowieso goed!

Heb afgelopen donderdag alles ingeleverd en inmiddels de feedback ontvangen. Nu ruim twee weken de tijd om de puntjes op de i te zetten. Gelukkig geen grote aanpassingen, meer spreek en schrijftaal fouten. Bijv handvaten ipv handvatten e.d.
Morgen terugkoppeling vanuit de organisatie. (Dat wordt leuk, want m'n opdrachtgever heeft altijd kritiek. Daarnaast is ze overwerkt en zwanger(geloof ik). Dus ze heeft zichzelf niet onder controle.) Maar goed, het is mijn stuk en als ik er maar tevreden over ben en afstudeer.

Ik wil m'n rapport ook gaan inbinden. Dat zijn geloof ik de normale prijzen (45€). Bizarre prijzen in ieder geval. Dus ik ga kijken of ik een dealtje kan maken op m'n werk. Scheelt me denk ik zon 40€.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:36

Szan schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Wat een goedkope website :oo :D
Ik zou voor mijn scriptie ongeveer 35 (paperback) tot 45 (hardcover) kwijt zijn.
Ter vergelijking: vorig jaar betaalde ik voor mijn scriptie (die kleiner was) ruim 35 euro, en dan had ik er alleen een plastic flapje voor en een ringbandje er doorheen. Mijn scriptie nu is ook veel groter. Wat een verschil, ik voeg het meteen toe aan favorieten!

Hoeveel exemplaren moet jij inleveren?
Ik 2 of 3 inleveren en 1 eigen exemplaar, dus kom dan al snel tussen 45 en 80 euro uit. Vind ik best veel geld voor 'afdrukken'. Dus ik moet er nog even over denken (en horen wat de begeleiders verwachten!) hahaha

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:57

Moet er 3 afdrukken, en wil er eentje voor mezelf. 4 totaal dus. Dat wordt dus inderdaad een duur grapje, maar relatief goedkoper dan wat ik vorig jaar voor mijn bachelorscriptie betaalde. Dus dat valt me alles mee!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:28

Sorry ik heb niet echt bij gelezen. Hier woensdag en donderdag mijn afstudeer dagen gehad en ik ben geslaagd! 6 juni nog eind gesprek maar kan al niet meer zakken! 30 juni krijg ik mijn diploma:) ik ben blij!
Vanaf 1 september tot eind december kan ik een zwangerschap waarneming gaan doen waar ik tijdens mijn bbl opleiding ook gewerkt heb. In de tussentijd valt er vast nog wel te flexen of wat dan ook. Na december zien we wel verder.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:33

Gefeliciteerd skvetta!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:20

Szan schreef:
Moet er 3 afdrukken, en wil er eentje voor mezelf. 4 totaal dus. Dat wordt dus inderdaad een duur grapje, maar relatief goedkoper dan wat ik vorig jaar voor mijn bachelorscriptie betaalde. Dus dat valt me alles mee!

Wanneer moet jij hem definitief inleveren? Ik pas over een maand, dus misschien kan ik je ervaringen met die website nog afwachten :o
Ik ga het sowieso even vergelijken met 'simpel' afdrukken en inbinden. Waarschijnlijk kost dat ook al aardig wat...

Wil jij een hardcover of paperback?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:53

Dispar_Vulgo schreef:
Wanneer moet jij hem definitief inleveren? Ik pas over een maand, dus misschien kan ik je ervaringen met die website nog afwachten :o
Ik ga het sowieso even vergelijken met 'simpel' afdrukken en inbinden. Waarschijnlijk kost dat ook al aardig wat...

Wil jij een hardcover of paperback?

Paperback. Tenzij mijn scriptie onverwachts zo dik wordt dat hardcover mooi kan staan.
Mijn scriptie ga ik ook pas over een maandje drukken, dus het zal erom spannen wie er eerder is met drukken :) Staan er geen reviews op internet?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:16

Ik heb feedback gekregen. Valt mee! Alleen ik mis kruisverbanden in de resultaten en ik had nog geen Engelse management samenvatting. Maandag definitieve versie inleveren. Ben nu hard aan het werk om de grafieken aan te passen en kruisverbanden terug te laten komen. Moet ook nog iemand die samenvatting laten vertalen, ik kan echt niet op dat niveau Engels helaas..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:56

Espoir_ schreef:
Ik heb feedback gekregen. Valt mee! Alleen ik mis kruisverbanden in de resultaten en ik had nog geen Engelse management samenvatting. Maandag definitieve versie inleveren. Ben nu hard aan het werk om de grafieken aan te passen en kruisverbanden terug te laten komen. Moet ook nog iemand die samenvatting laten vertalen, ik kan echt niet op dat niveau Engels helaas..

Ohh fijn zeg!

Tegenwoordig kom je al best ver met translate van Google hoor voor je samenvatting! Denk dat je eerder iemand kan vinden die jouw tekst wil verbeteren, dan een hele tekst vertalen.

Ik zoek eigenlijk ook nog iemand die m'n scriptie op Nederlandse taal wil checken. Misschien iemand hier? In ruil dat ik diegene d'r scriptie ook controleer?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:13

Werkt dat ook ja, dat Google Translate?

Ik stuur mijn scriptie op naar een oud klasgenootje van mij die een bedrijf heeft opgericht. Kost ongeveer 200 euro, dan checkt ze op spelling, zinsopbouw, structuur en ze kijkt naar de tijd waarin het is geschreven. Ze past dan meteen heel het document aan zodat het in één tijd is geschreven. Best duur, maar heb het er wel voor over :). Ik ben tegenwoordig niet meer zo goed in Nederlands als een aantal jaar terug.