[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:51

Gefeliciteerd Saskia!

Mijn examen is aangevraagd :). Weet nu niet of ik daar blij mee ben of niet _O-

Ik les trouwens in een renault clio.. wel zo'n grote nieuwerwetse :+

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:56

Ik heb echt geen idee waar ik in les. Weet alleen dat die blauw is :P

Lekker toch dat je examen is aan gevraagd? Heb je tenminste een doel ok naar toe te rijden.

Ik kreeg datums door waarneer ik me herexamen kan doen. Maar heb me rooster nog niet.. en allee praktijk lessen op school zijn verplicht dus kan er niet op gokken dat ik kan..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:23

Op zich wel, alleen voor mijn gevoel moet er nog best veel verbeteren. Al let ik volgens mij alleen op alles wat mis gaat..

Ik moet vrij vragen voor mijn examen :+ vinden mijn leerlingen vast leuk... hebben ze een dagje geen les van me _O-

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:12

Hoi hoi, ik meld me ook even in dit topic.
Mijn rijbewijs heb ik gelukkig al gehaald (16 januari) maar jeetje wat had ik een zenuwen van te voren zeg (2 weken van te voren al).
Kwam toen ook dit topic tegen en heb alles doorgelezen in de hoop wat positieve dingen tegen te komen en die stonden er gelukkig ook tussen.

Zo ging mijn examen:
Auto instappen werd wat gevraagd over bepaalde knopjes en moest met de navigatie ergens naartoe rijden, wat allemaal prima ging.
Heb een vrij klein rondje gereden door wijken heen en stukje snelweg en dat was het.
Geen bijzondere manoeuvres hoeven doen, alleen maar een rondje.
Toen ik terug was bij het CBR zei hij: Parkeer 'm maar ergens. Dus ik zet 'm in z'n achteruit waarop hij meteen zei: vooruit mag ook hoor. (Dacht even dat dat de parkeeropdracht was haha)
Examinator was een heel rustig iemand die wel van een praatje hield, gelukkig.

Mijn instructeur zei al van te voren dat ik me niet druk moest maken als ik geen bijzondere manoeuvres moest doen of juist veel, want dat hoeft niks te betekenen.
Zo moet de één 4 keer een manoeuvre doen en ik dus helemaal niks (en geslaagd en geen TTT gehad).

Ik hoop dat mijn positieve ervaring wat zenuwen kan wegnemen voor degenen die nog moeten. :)
En iedereen die inmiddels is geslaagd: Gefeliciteerd!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:29

Wow geen manouvres! Doe mij maar zo een hoor := Ben zo benieuwd morgen. Wil echt heeeeeeel graag slagen haha, denk iedereen wel....

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:32

Batlow schreef:
Wow geen manouvres! Doe mij maar zo een hoor := Ben zo benieuwd morgen. Wil echt heeeeeeel graag slagen haha, denk iedereen wel....

Als je een beetje geluk hebt (zoals ik tot nu toe) maken ze het je niet al te moeilijk :)
Een examinator beoordeelt of je kan rijden, die manoeuvres maken ze meestal makkelijker dan in de lessen, en als je het veilig houdt is het al snel goed..
Zo heb ik nu bij mijn eerste examen alleen een stopopdracht aan de rechterkant van de weg gehad en tweede examen ook met als tweede parkeren op een uitgestorven parkeerterrein :P

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:34

Mja, met TTT waren ze met vooruit inparkeren bang dat we door het muurtje zouden gaan. Aangezien de auto gewoon netjes in het vak stond en alles niets aan de hand, vrijstelling gewoon gehaald. Mijn instructeur zij ook altijd, fouten maken mag, zolang het maar veilig blijft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 23:37

manoevres is juist fijn, kost tijd en hoe je het doet maakt weinig uit, het hoeft niet perfect als je maar goed kijkt daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:38

Ik hoop dat ik een examinator morgen heb die iets vriendelijker is en niet van die rotopmerkingen maakt :+

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:40

saskiakefie schreef:
manoevres is juist fijn, kost tijd en hoe je het doet maakt weinig uit, het hoeft niet perfect als je maar goed kijkt daar gaat het om.

Zo denk ik er ook over!
Op mijn examen gaan die manoeuvres dan ook ineens een stuk langzamer dan in de lessen en zodra hij staat vraag stellen zodat ze nog niet zeggen rij maar weer weg, dan win je mooi tijd waar je geen fouten in kan maken O:)

Hoop het ook voor je Yvank_! gewoon niks zeggen waar je het niet over wil hebben, zou het risico lopen als ik jou was.. je weet maar nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:40

Nee mijn moeder zei ook al als ie vraagt naar hobby's ofzo dan zeg maar dat je van kantklossen houdt _O-

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:55

DPTomboy schreef:
saskiakefie schreef:

Zo denk ik er ook over!
Op mijn examen gaan die manoeuvres dan ook ineens een stuk langzamer dan in de lessen en zodra hij staat vraag stellen zodat ze nog niet zeggen rij maar weer weg, dan win je mooi tijd waar je geen fouten in kan maken O:)

Hoop het ook voor je Yvank_! gewoon niks zeggen waar je het niet over wil hebben, zou het risico lopen als ik jou was.. je weet maar nooit

Vraag over hoe je het deed of zo..?

Ik heb nu 24 lessen gehad, vanochtend een dubbele. Ik heb er een hard hoofd in :')
Weet alles, vind mezelf soms heel soepel en multitasten. Maar soms doe ik echt rare dingen, of vergeet ik dingen, of zie ik iets opeens niet. Kan me niet voorstellen dat ik met mijn examen opeens alles perfect zie en zo. Maar goed, volgende maand pas.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:01

NeverGiveUp: niet eens, gewoon vraag over of ze het eens waren met het invoeren van 2todrive, of naar een hobby, favo auto bedenk het.. ik stelde de vragen zij gaven antwoord (al viel dat het tweede examen tegen) :P

Even een vraagje, je rijdt in de bebouwde kom door een straat waar je gewoon 50 mag, er zijn veel zijstraten van rechts. Nu moet je laten zien dat je weet hoe hard je mag (en kan) maar schakel je dan voor elke zijstraat terug naar de 2? vroeg het me ineens af, instructeur heeft er nog nooit wat van gezegd dus denk dat ik het wel goed doe (schakel niet terug tenzij onoverzichtelijk)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:09

Als je een straat hebt met uitritconstructies heb jij sowieso voorrang, dus hoef je niet terug te schakelen.
Zij het gewone zijstraatjes, dus in principe gelijkwaardige kruispunten heeft rechts natuurlijk voorrang. Dan is het zeker wel verstandig om terug te schakelen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:17

Even gas los, zodat ze gezien hebben dat je de straatjes in de gaten hebt en al vaart mindert mocht er een voertuig komen (als de straatjes van rechts voorrang hebben).
Als je op een voorrangsweg rijdt gewoon doorrijden.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:22

inderdaad op momenten dat straten van rechts voorrang hebben. ik laat het gas los en indien nodig rem ik iets bij of rij ik even met slippende koppeling om de snelheid er wat uit te halen, aangezien er een hoop vlak achter elkaar zitten blijf je anders schakelen. terugschakelen alleen als ik het onoverzichtelijk vindt en het anders te laat zie. Leek mij goed, maar twijfelde nu toch...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:23

DPTomboy schreef:
inderdaad op momenten dat straten van rechts voorrang hebben. ik laat het gas los en indien nodig rem ik iets bij of rij ik even met slippende koppeling om de snelheid er wat uit te halen, aangezien er een hoop vlak achter elkaar zitten blijf je anders schakelen. terugschakelen alleen als ik het onoverzichtelijk vindt en het anders te laat zie. Leek mij goed, maar twijfelde nu toch...

Ja zo doe ik het ook.. Ik leun ook echt wat naar voren om de straat in te kijken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:04

Ik ben ook geslaagd, maar met de hakken over de sloot, maar hij is binnen!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:11

Gefeliciteerd :)

Ik niet helaas ;( was vreselijk zenuwachtig door de vorige keer met die nare operkingen... Ik deed geen gekken dingen en volgens examinator was kijkgedrag ook prima in orde hij vond alleen dat er meet tempo in moest maar dacht wel dat dit door de de zenuwen kwam dat wist die wel bijna zeker.. Toch laten zakken helaas... met als dringend advies om een faalangstexamen aan te vragen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:18

Gefeliciteerd Batlow!!

Balen Yvank_
Je reed dus eigenlijk goed genoeg maar niet vlot genoeg door de zenuwen?
Jammer dat hij je dan niet heeft laten slagen als hij wist dat het door de zenuwen komt,
maar je weet nu wel dat je het kan en dan moet het met een faalangstexamen helemaal goed komen ;)
Had je dit keer wel een aardige examinator??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:23

Yvank_ schreef:
Gefeliciteerd :)

Ik niet helaas ;( was vreselijk zenuwachtig door de vorige keer met die nare operkingen... Ik deed geen gekken dingen en volgens examinator was kijkgedrag ook prima in orde hij vond alleen dat er meet tempo in moest maar dacht wel dat dit door de de zenuwen kwam dat wist die wel bijna zeker.. Toch laten zakken helaas... met als dringend advies om een faalangstexamen aan te vragen.

Bij mij ook te weinig tempo! Ik ging te langzaam naar de aangegeven snelheid, dat zei hij tijdens het examen. Er waren ook nog andere dingen: stuurgreep bij iemand die in wilde halen.. waren eerste 5 minuten en gaf de hoop al op. Ik dacht oprecht dat ik was gezakt maar hij dacht dat ik in het verkeer die situaties zelf goed kon oplossen. Apart, ik had hetzelfde. Hij zei het, ik mezelf aangepast en dat ging beter. Ook 1 keer niet voorrang verleent aan een fietser. Hij zei: Ik wil ten eerste zeggen dat je bent geslaagd. Ik zag uit zijn mond al gezakt komen en toen schrok ik zo erg.. poehhh.. Echt balen dat dit bij jou niet was. Had ook zo veel geluk met mijn examinator. Een hele aardige man met wat grapjes en daar kon ik zeker mee praten in de auto. Ook moest ik niet zo boos kijken tijdens het rijden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:29

Ja ik had precies hetzelfde!

@ Batlow, ja ik bleef op snelweg op 120 steken waar je 130 mag.. En in bebouwde kom reed ik wat te rustig voor de straatjes van rechts hij vond dat die wel genoeg te overzien waren. Dat was ook echt het enige! Examinator was wel aardig ja dit keer gelukkig..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:33

Het zijn net mensen .. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 17:33

Ik had trouwens gezegd tegen mn examinator dat ik paard reed en dat heeft ook erg goed gedaan, als ik een paard kon laten stoppen kon ik toch ook wel makkelijk auto rijden...? :') :+

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:38

Veilig rijden is belangrijk, maar vlot en te langzaam inderdaad ook heel erg. Daar heb ik nogal problemen mee :+ Lessen jullie volgens de RIS methode?