Maar het sterkste deeltje reageert. Dan moet je naar de Kb en de Kz kijken.
Iemand had hier nog nooit een vergelijking met Kb opgesteld? Dat moet je gewoon doen als de beginstof een base is
Flowerpull
Geplaatst: 26-05-10 11:37
* TITRATIES * Wat is het? Een nauwkeurige bepaling van de concentratie van een stof in een oplossing.
Rekenen aan titraties. --> Gebruik het stappenplan voor rekenen (met molverhoudingen en omrekenen van mol naar gram e.d., normale berekening dus!) --> maak een schema, zodat je weet wat er bekend is e nwat er gevraagd wordt.
Signaalwoord zodat je weet dat je te maken hebt met een terugtitratie: "De overmaat wordt getitreerd"
Voorbeeld:Dit is dus een terugtitratie. Een gewone titratie is stukken makkelijker omdat je dan maar 1 reactievergelijking hebt!
Aan 20 ml fosforzuuroplossing wordt 40 ml 0,25 M NaOH oplossing toegevoegd (een overmaat). De overmaat natronloog wordt getirtreerd met 7,2 ml 1,0 M zoutzuur (HCl oplossing). Wat is de molariteit van het fosforzuur?
Aanpak: 1) Reactievergelijking opstellen en kloppend maken: H3PO4 + 3OH- --> PO4^3- + 3H2O H3PO4 is fosforzuur, NaOH is een oplossing, dus Na reageert niet. De H+ overdracht zorgt ervoor dat H2O en PO43- ontstaan
Overmaat natronloog wordt getitreerd: OH- + H3O+ --> 2H2O
2) Schema maken: H3PO4 : concentratie onbekend, volume = 20 ml OH- : 40 ml, 0,25 M H3O+ : 7,2 ml, 1,0 M
3) H3O+ omrekenen naar mol --> er is 7,2 x 10^-3 mol H3O+ De overmaat werd getitreerd (zie 2e RV), dus de overmaat OH- was ook 7,2x10^-3 Totale hoeveelheid OH- die toe is gevoegd aan het begin kan je berekenen: 0,25 x 40x10^-3 = 10 x 10^-3 mol OH- De hoeveelheid OH- die in de eerste reactievergelijking heeft gereageerd met de H3PO4 kan ej ook berekenen. Je weet immers hoeveel de overmaat was (de overmaat is de hoeveelheid die NIET is gereageerd), en je weet hoeveel er in het begin in totaal was. De hoeveelheid die met de H3PO4 reageerde was dus TOTAAL - OVERMAAT = 2,8 x 10^-3 mol OH- Molverhouding OH- en H3PO4 is 3: 1, dus was er 2,8x10^-3 / 3 = 0,93 x 10^-3 mol H3PO4 in het begin.
4) Wat is er gevraagd? Concentratie van H3PO4. Je weet wel hoeveel ml er was (20), dus concentratie = mol / L = 0,93 x 10^-3 / 20x10^-3 = 0,047 mol / L
Haha woeiiiii heb ik weer iets goeds gedaan vandaag! En toch snap ik er geen drol van. Vooral zuurbase vind ik zo lastig. En al die verhalen enzo, ik snap dan nooit wat ik moet gebruiken en uberhaupt wat ik moet doen. En koolstofchemie kan ik al helemaaaa lniet met verestering verzeping en hydrolyse enzo
Achjaaa gelukkig zijn jullie blij met me
Flowerpull
Geplaatst: 26-05-10 11:42
Chris schreef:
Weet iemand hier misschien hoe je lijsten van je GR kan verwijderen?
Lijsten, als in getypte bestandjes? Aansluiten op je PC en dan met TI connect ze verwijderen. En anders memory clear doen? Is wel gelijk alles weg
Weet iemand al die indicatoren voor bepaalde stoffen nog? Om koolstof ofzo aan te tonen kan je bijvoorbeeld kalkwater gebruiken en er waren meer van dat soort indicatoren...