Sosha schreef:Eens en oneens.
Ik ken dus veel mensen die linkshandig schrijven, maar niet een met een handschrift dat een beetje echt fatsoenlijk is. Mijn vraag, hebben deze mensen niet zo wie zo meer problemen met de fijne motoriek? (ik zie nu op basisscholen dat het al toegestaan wordt om getypt werk in te mogen leveren omdat het handschrift niet wil lukken) Overigens wel mee eens dat deze mensen die dus duidelijk een voorkeur voor links hebben, rechts nog slechter af zijn.
Vraag me dus af of mensen die motorisch wat sterker zijn, ook zoveel problemen met de "wissel truc" zullen hebben.
Dat je als je ouder bent langzamer leert, is allang aangetoond. Maar dat kun je volgens mij compenseren door meer te oefenen. Er zijn ook dingen die je nooit meer zult ontwikkelen als je dat in een bepaalde leeftijd niet hebt ontwikkelt (bijvoorbeeld taal). Maar toch is het voor veel mensen geen enkel probleem om op latere leeftijd nog een nieuwe taal te leren. Daar mee bedoel ik te zeggen, als je dat gebied (in dit geval taalgevoel) wel ontwikkelt hebt, zijn daar later nog vele variaties op mogelijk.
Mijn zoon zijn fijne motoriek hebben we waarschijnlijk weggegooid met de placenta
.... Hij was helaas ook niet te porren om op nog jonger leeftijd (hij is nu 11) kraaltjes te rijgen en dat soort dingen, en zijn handschrift is iets waar de oude Egyptenaren waarschijnlijk nog moeite mee zouden hebben
.. Ook tekenen is op een niveau vele jaren onder zijn leeftijd helaas, maar hij heeft nu (Eindelijk!!!) de Lego ontdekt dus er is nog hoop op priegelwerk. Dus ik ben eigenlijk benieuwd / nieuwsgierig hoe zich dat verder gaat ontwikkelen. Mijn eigen fijne motoriek is goed, die van mijn man minder, en aan zijn kant van de familie vraag ik me regelmatig af óf er zoiets bestaat als fijne motoriek
, dus misschien is het ook erfelijke belasting ergens?? Ik denk ook zeker dat als hij iets echt zou willen hij het wel kan, maar dan niet zo verfijnd als anderen op zijn leeftijd.
Ik ben zelf linkshandig, maar bestuur de muis van de pjoet met rechts. Ik kan niet rechtshandig schrijven, maar wel met balletjes tegelijkertijd links en rechts door mijn handen draaien. Ook heb ik zelf een voorkeur om naar rechts te hangen, en ben die zo bewust mogelijk aan het corrigeren etc.
Ik vind dit heeel interessante materie om over na te denken trouwens, want idd, een ruiter die scheef is zal nooit een recht paard krijgen. Of om het nog verder te trekken, een rechte ruiter op een recht paard met een scheef zadel gaat hem ook niet worden....