Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:05

Wat een ontzettend leuk/interessant topic!
Heb eventjes vluchtig doorgelezen en ga er morgen even tijd voor maken, want zag hele leuke tips voor workshops en cursussen langs komen.

Zelf droomde ik van kleins af aan al om met paarden te werken, maar 5 jaar geleden na mijn havo diploma toch maar SPH gaan studeren.
Vorig jaar afgestudeerd en toen de stap genomen richting paarden. En gekozen voor ecologische pedagogiek. http://www.pedagogiekmetdieren.nl
Met deze opleiding hoop ik om mijn droom te verwezenlijken om met paarden en mensen te werken. Geniet echt van de opleiding en de onderzoeken en lesdagen zijn erg leuk :) Zeker een aanrader dus.

Daarnaast rijd ik ook al een aantal jaren centered riding met mijn merrie Josca. Vorig jaar september een 3daagse clinic gehad van Margreet.
Zag haar ook nog langs komen in topic, een verslagje van onze clinic staat hier: [RIJ-ITP] Josca @ centered riding clinic!
Naast centered riding vind ik eigenlijk van alles en nog wat interessant, ben altijd wel op zoek naar nieuwe interessante dingen. Mijn instructrice heeft vaak ook erg leuke workshops, zo heb ik komend weekend een workshop paard en sjamaan op het programma staan :D
Haar site is: http://www.equijoy.nl

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:07

Helemaal niet doorzagen, leuk juist. :)

Sommige bewegingen die we in onze jeugd leren onthouden we dan heel goed, waardoor je het makkelijker 'terug kunt halen'.
Denk aan 'fietsen verleer je niet' (even niet aan de Boktcensuur denken). Daar zit een kern van waarheid in. :)

Ik kan het nog wel eens uitgebreider/beter uitleggen hoor, maar niet nu (moet zo weg). :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:10

Sosha schreef:
misschien een leuk experiment. Ieder dag een stukje linkshandig schrijven. Kijken of (en als ja, na hoelang) ik links net zo vloeiend ga schrijven als rechts.

Oh nou ben ik helemaal fanatiek, denk niet dat het elke dag lukt... maar ik zal weer eens mijn linkerhand aan het schrijven zetten. Na 6 weken was het echt wel leesbaar (maar inderdaad een stukkinderlijker... misschien is dat een logisch proces dan dus ofzo?) de vorige keer dat ik het moest :P

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:12

Wat een gave opleiding is dat, Rossi! Ik had eerst niet eens door dat het een opleiding van de HU was :o Hartstikke gaaf dat je je hart bent gevolgd :j Jij woont trouwens niet al te ver bij mij vandaan, dus ik ga die workshops van je instructrice eens in de gaten houden ;-)

Als mens hebben we in onze vroege jeugd een aantal periodes waarin we extra gemakkelijk bepaalde dingen leren. Dat wil niet zeggen dat we dat later niet meer kunnen, maar wel dat we door onze eigen voorgeschiedenis minder flexibel zijn geworden en nieuwe dingen dus minder makkelijk oppikken. Op een onbeschreven blad is een stuk meer ruimte om te schrijven.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:47

Eigenlijk is het best een leuk 'project', jezelf links en rechtshandig maken, in alles. Maar zou je daarmee ook scheefheid oplossen of verminderen? Ik heb er totaal geen verstand van :+ Ook van rechtrichten niet, eigenlijk, goed iets om me in te gaan verdiepen! Ik zal dat topic eens doorspitten.

Ikzelf loop redelijk wat met een schoudertas (van station naar school), en heb hem altijd rechts hangen, alssie links hangt kan ik nauwelijks normaal lopen, het voelt totaal niet prettig. Heeft het daadwerkelijk zin om hem ook links te gaan hangen?

Links schrijven heb ik ook wel eens gedaan, maar mijn gewone, rechtse handschrift is al écht onleesbaar. Mijn fijne motoriek is niet zo goed ontwikkeld ofzo. Wat ik trouwens wilde leren, waas vrijwel automatisch meelopen in het ritme van mijn paard. Dus ik ben begonnen met op weg van school naar station een willekeurig slachtoffer uit te kiezen, en in het ritme van die persoon te gaan lopen. Ik moet zeggen, het begint een gewoonte te worden, of het ergens goed voor is weet ik niet :+

En dank je voor de site, Mmouse! Ik ga eens kijken of ik contact met haar kan opnemen (ik zie zo snel niets van les op de site staan).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:37

KDS schreef:
(zit je trouwens ook bij het rechtricht topic... er is een topic over iig commentaar (iets iets iets) rechtrichten :P hier heb je wat aan...
tada: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1149386)

Hé dat topic ken ik nog niet! Interessant, zal het eens doorspitten. Ik heb met mijn Fries veel met neckrope gereden de laatste tijd, en moet toegeven dat ze minder recht is :n . Alleen dat is het voor ons dus duidelijk niet. Boa die ik nu weer ga oppakken na een peesblessure, en hoefkatrol, zal echt heel goed rechtgericht moeten gaan lopen. Wat ik wil gaan doen met Boa is het lange teugelwerk weer op gaan pakken, en haar tzt longeren met dubbele longe. Dit afgewisseld met voldoende rust, en rustige ritjes buiten. En goede (betaalbare) instructie zoeken.

Ik heb ook zitten denken om op yoga te gaan, om mijn eigen lichaam beter te leren kennen en gebruiken, ter verbetering van het rijden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:02

Leuk om alle verhalen hier weer te lezen! Drie pagina's bij lezen, wow. :D Mooi hoe er verschillende onderwerpen aan bod komen.

Reiziger, ik doe ook yoga, sinds een maand of 2. Ik merk echt ontzettend veel verschil, niet alleen in lichaamsbewustzijn maar ook in soepelheid. Het gaat verrassend snel, en de allermooiste bijkomstigheid is dat de chronische pijn in mijn onderrug zo sterk verminder is, dat ik er in rust en bij matige inspanning helemaal geen last meer van heb. +:)+

Sosha schreef:
Iets als linkshandig schrijven is dat niet een aangeleerd trucje? Ik bedoel, rechtshandig ging het ook niet in 3 dagen, kan ik me zo herinneren.

Vroeger, toen alles beter was ;), sloegen ze linkshandige kinderen op de hand als ze links schreven. Links schrijven was nl slecht, rechts moest en zou het worden! Dit werkte voor geen meter. Die kinderen leerden wel rechts schrijven, maar het was gewoon niet fraai, en op latere leeftijd zie je ze toch vaak weer naar links pakken.

Linkshandig zijn komt bij kinderen met autisme/adhd beduidend meer voor dan bij kinderen die dat niet hebben, wat redelijk bewijs is dat er een link is met de ontwikkeling van de hersenen, en dat het dus neurologisch vast ligt. Natuurlijk kun je de 'zwakke' kant nog ontwikkelen, maar helemaal tot op het niveau van de sterke kant is in veel gevallen niet haalbaar, voor zover ik weet.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet verstandig is er een beetje aan te werken, want je kunt het verschil zeker wel kleiner maken.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:18

Eens en oneens.

Ik ken dus veel mensen die linkshandig schrijven, maar niet een met een handschrift dat een beetje echt fatsoenlijk is. Mijn vraag, hebben deze mensen niet zo wie zo meer problemen met de fijne motoriek? (ik zie nu op basisscholen dat het al toegestaan wordt om getypt werk in te mogen leveren omdat het handschrift niet wil lukken) Overigens wel mee eens dat deze mensen die dus duidelijk een voorkeur voor links hebben, rechts nog slechter af zijn.

Vraag me dus af of mensen die motorisch wat sterker zijn, ook zoveel problemen met de "wissel truc" zullen hebben.

Dat je als je ouder bent langzamer leert, is allang aangetoond. Maar dat kun je volgens mij compenseren door meer te oefenen. Er zijn ook dingen die je nooit meer zult ontwikkelen als je dat in een bepaalde leeftijd niet hebt ontwikkelt (bijvoorbeeld taal). Maar toch is het voor veel mensen geen enkel probleem om op latere leeftijd nog een nieuwe taal te leren. Daar mee bedoel ik te zeggen, als je dat gebied (in dit geval taalgevoel) wel ontwikkelt hebt, zijn daar later nog vele variaties op mogelijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:21

TurdusMerula schreef:
Je kunt inderdaad heel erg goed zien aan iemand zijn houding/ontwikkeling/enz. of diegene links- of rechtshandig is. :)

Edit: @ Justy, vergis je niet, een paard dat natuurlijk gehouden wordt (prettigste voorbeeld) zal veel tijd besteden aan grazen/eten, en dan is een duidelijke voorkeurshouding vaak te zien, zeker bij scheve paarden. (Denk ook aan stand van de hoeven ed)
Da's een interessant gegeven en op die manier heeft een paard juist veel belasting, minder belang uiteraard. (Of tenminste, ligt eraan hoe je dat bekijkt.)

Aan de hoeven van Bregh kon ik heel duidelijk zien dat ze rechter werdt. Ze sleet allebei haar achterhoeven rechter af, terwijl ze normaal alleen de buitenkanten sleet, en dan ook nog eens la hoger optilde dan ra. Was heel interessant om te zien, en gaat straks met opbouwen ook weer fijn worden.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:25

Jeetje, wat gaat dit topic ineens hard! Ik kan het echt niet helemaal meer bijhouden := Wel ontzettend interessant!

Ik denk dat je wel wat kan corrigeren in de scheefheid van het paard, als je zelf handig genoeg bent aan beide kanten om snel een disbalans aan te kunnen voelen.
Oftewel, als je niet alleen je voorkeurzijde traint, maar juist ook regelmatig oefeningen doet met jouw andere lichaamskant, denk ik dat je daarmee iig kan voorkomen dat je je paard nog schever maakt (mits je natuurlijk recht zit, en aanvoelt wat er oder je gebeurt). Dus het trainen van beide zijden, niet alleen van je paard, maar juist ook van jezelf, zal je zeker helpen in het rechtrichten :j

nexthorse

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:26

rossi, wat een interessante vervolgopleiding :j

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:31

reiziger schreef:
Ik heb ook zitten denken om op yoga te gaan, om mijn eigen lichaam beter te leren kennen en gebruiken, ter verbetering van het rijden.

Mensen die aan Yoga doen zitten inderdaad vaak beter op hun paard. Of in ieder geval leer je ze veel sneller een goede houding aan, is mijn ervaring. Deze mensen zijn vaak zo veel meer bewust van hun lichaam! +:)+ Mensen die niet aan Yoga doen hebben vaak geen enkele besef of benul van wat ze doen met hun lichaam :x

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in rijden met neckrope of/en gymnasticerend rijden, misschien zijn deze trainingsdagen misschien eens leuk om te doen? In het kader van ons onderwerp 'Verdiepen in paarden/mezelf ontw via een cursus' ;) Ze kunnen je hier zowel leren om een begin te maken met het rijden met de neckrope als het leren om je paard te gymnasticeren met behulp van de neckrope. http://www.stichtingpaardenmetplezier.com/trainingsdagen2009.html#necrope

En ja, dit topic gaat echt loei hard :wow: Ik had inderdaad ook nog helemaal niet gehoord van die opleiding van Rossi.
Klinkt wel erg leuk, en gaaf ook dat die echt erkend is. +:)+ (Onderdeel van de HU)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:35

Sosha schreef:
Eens en oneens.

Ik ken dus veel mensen die linkshandig schrijven, maar niet een met een handschrift dat een beetje echt fatsoenlijk is. Mijn vraag, hebben deze mensen niet zo wie zo meer problemen met de fijne motoriek? (ik zie nu op basisscholen dat het al toegestaan wordt om getypt werk in te mogen leveren omdat het handschrift niet wil lukken) Overigens wel mee eens dat deze mensen die dus duidelijk een voorkeur voor links hebben, rechts nog slechter af zijn.

Vraag me dus af of mensen die motorisch wat sterker zijn, ook zoveel problemen met de "wissel truc" zullen hebben.

Dat je als je ouder bent langzamer leert, is allang aangetoond. Maar dat kun je volgens mij compenseren door meer te oefenen. Er zijn ook dingen die je nooit meer zult ontwikkelen als je dat in een bepaalde leeftijd niet hebt ontwikkelt (bijvoorbeeld taal). Maar toch is het voor veel mensen geen enkel probleem om op latere leeftijd nog een nieuwe taal te leren. Daar mee bedoel ik te zeggen, als je dat gebied (in dit geval taalgevoel) wel ontwikkelt hebt, zijn daar later nog vele variaties op mogelijk.

Mijn zoon zijn fijne motoriek hebben we waarschijnlijk weggegooid met de placenta :+ .... Hij was helaas ook niet te porren om op nog jonger leeftijd (hij is nu 11) kraaltjes te rijgen en dat soort dingen, en zijn handschrift is iets waar de oude Egyptenaren waarschijnlijk nog moeite mee zouden hebben ;( .. Ook tekenen is op een niveau vele jaren onder zijn leeftijd helaas, maar hij heeft nu (Eindelijk!!!) de Lego ontdekt dus er is nog hoop op priegelwerk. Dus ik ben eigenlijk benieuwd / nieuwsgierig hoe zich dat verder gaat ontwikkelen. Mijn eigen fijne motoriek is goed, die van mijn man minder, en aan zijn kant van de familie vraag ik me regelmatig af óf er zoiets bestaat als fijne motoriek ;) , dus misschien is het ook erfelijke belasting ergens?? Ik denk ook zeker dat als hij iets echt zou willen hij het wel kan, maar dan niet zo verfijnd als anderen op zijn leeftijd.

Ik ben zelf linkshandig, maar bestuur de muis van de pjoet met rechts. Ik kan niet rechtshandig schrijven, maar wel met balletjes tegelijkertijd links en rechts door mijn handen draaien. Ook heb ik zelf een voorkeur om naar rechts te hangen, en ben die zo bewust mogelijk aan het corrigeren etc.

Ik vind dit heeel interessante materie om over na te denken trouwens, want idd, een ruiter die scheef is zal nooit een recht paard krijgen. Of om het nog verder te trekken, een rechte ruiter op een recht paard met een scheef zadel gaat hem ook niet worden....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:40

andersom werkt dat natuurlijk ook. mijn paard is door blessures scheef (schever) geworden, en hoewel (of doordat) ik dat elke dag weer zo goed mogelijk corrigeerde, merk je na verloop van tijd dat je zelf ook schever wordt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:40

rossi schreef:
Wat een ontzettend leuk/interessant topic!
Heb eventjes vluchtig doorgelezen en ga er morgen even tijd voor maken, want zag hele leuke tips voor workshops en cursussen langs komen.

Zelf droomde ik van kleins af aan al om met paarden te werken, maar 5 jaar geleden na mijn havo diploma toch maar SPH gaan studeren.
Vorig jaar afgestudeerd en toen de stap genomen richting paarden. En gekozen voor ecologische pedagogiek. http://www.pedagogiekmetdieren.nl
Met deze opleiding hoop ik om mijn droom te verwezenlijken om met paarden en mensen te werken. Geniet echt van de opleiding en de onderzoeken en lesdagen zijn erg leuk :) Zeker een aanrader dus.

Daarnaast rijd ik ook al een aantal jaren centered riding met mijn merrie Josca. Vorig jaar september een 3daagse clinic gehad van Margreet.
Zag haar ook nog langs komen in topic, een verslagje van onze clinic staat hier: [RIJ-ITP] Josca @ centered riding clinic!
Naast centered riding vind ik eigenlijk van alles en nog wat interessant, ben altijd wel op zoek naar nieuwe interessante dingen. Mijn instructrice heeft vaak ook erg leuke workshops, zo heb ik komend weekend een workshop paard en sjamaan op het programma staan :D
Haar site is: http://www.equijoy.nl

Die laatste ben ik heel erg benieuwd naar, een vriendin van me heeft zich ook verdiept in het Sjamanisme en ik dacht dat op die manier je paard benaderen ook heel interessante invalshoeken gaf. Het is alleen een paar jaar geleden voor me, dus allemaal niet zo 1 2 3 op te halen.

Ik ga ook naar Margreet trouwens, in mei. heb er nu al zin in!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:43

Breghje schreef:
Ik ben zelf linkshandig, maar bestuur de muis van de pjoet met rechts.

Dat is grappig, ik ben dus rechtshandig, maar ik "muis" met links. (Overigens ooit wel rechts aangeleerd). Voor mij met mijn korte armpjes is rechts "muizen" gewoon te ver weg (het nummerblokje rechts) en komt er daardoor te veel spanning op mijn arm. Kan het nu links echt beter dan rechts.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:43

Jade schreef:
andersom werkt dat natuurlijk ook. mijn paard is door blessures scheef (schever) geworden, en hoewel (of doordat) ik dat elke dag weer zo goed mogelijk corrigeerde, merk je na verloop van tijd dat je zelf ook schever wordt.

Absoluut :j
Zeker als je dan gaat proberen je paard te ontlasten, of nog heel voorzichtig moet doen, ga je er snel in mee!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:44

Jade schreef:

Zeker weten. Ik ben ook echt heel erg bewust bezig om zodra ik iets doe, mezelf recht te zetten. Niet alleen voor mijn paard, maar ook voor mijn eigen gewrichten. Heeeeel vroeger heb ik aan yoga gedaan en dat kan je merken, maar ook en dat klinkt misschien heel vreemd, toen ik jong was heb ik aan ballet gedaan, vrij intensief want ik wilde naar het conservatorium. Dat drammen daar op recht zijn (anders kan je de beweging niet in balans maken), balans hebben etc, daar heb ik ook nog steeds iets aan hoewel ik nu aan een split en spagaat al niet eens kan dénken zonder dat mijn spieren gaan gillen :D ...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:46

tja dat heb ik ook altijd geprobeerd, maarja na 10 jaar op een scheef paard hou je dat niet meer tegen :+

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:49

Dat linkshandige mensen vaak een minder mooi handschrift hebben heeft volgens mij ook te maken met het feit dat wij van links naar rechts schrijven, als je links bent dan moet je altijd je hand in een rare houding houden om te kunnen zien wat je schrijft en om niet uit te vegen wat je net geschreven hebt.

Overigens ben ik rechtshandig, maar stap ik aan de andere kant van mijn fiets op dan andere rechtshandigen, en ik draag horloges ook rechts (toen ik die nog droeg, al jaren geen horloge omgehad) :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:50

Justy schreef:
Dat linkshandige mensen vaak een minder mooi handschrift hebben heeft volgens mij ook te maken met het feit dat wij van links naar rechts schrijven, als je links bent dan moet je altijd je hand in een rare houding houden om te kunnen zien wat je schrijft en om niet uit te vegen wat je net geschreven hebt.

Overigens ben ik rechtshandig, maar stap ik aan de andere kant van mijn fiets op dan andere rechtshandigen, en ik draag horloges ook rechts (toen ik die nog droeg, al jaren geen horloge omgehad) :+

lijkt me duidelijk, dat wordt arabisch leren :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:52

Ha wat leuk, ballet heb ik ook nog in mijn hele jonge jaren gedaan. Niet erg fanatiek overigens (toen zo wie zo nog veel te jong om iets fanatiek te beoefenen) en maar een jaar of seizoen gedaan. Maar ongetwijfeld dat dat soort zaken meehelpen bij het verbeteren van de balans en bewustwording van je eigen lichaam (en dus ook de scheefheid daar in).

Maar ook zaken als skieën, schaatsen en skeeleren helpen daar heel goed voor. (Zonder zadel rijden trouwens ook, maar dat raad ik echt af als je erg scheef bent, dan ga je er geheid naast in de eerste beste bocht).

En dat we verkeerd om schrijven voor linkshandige, was ik ook al tegenaan gelopen. Maar na een paar regeltjes lijkt het wel te wennen. Ben dus benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:22

Ik schrijf een heeeel stuk netter dan mijn rechtshandige huisgenoten, dan mijn linksschrijvende moeder en rechtshandige kennissen.. komt denk ik ook eerder door de motoriek dan door de houding vermoed ik zo maar eens :P :D . Waar ik wel tegenaan loop zijn rechtshandige waterkokers (met zo'n kijkglaasje dat je kan zien hoe vol ie zit.. nou, dat zie ik zo ook wel denk ik tegenwoordig) rechtshandige standaard dingen zoals scharen ed.

Ik stap trouwens wel net zo makkelijk links als rechts op op het paard, en ook afstappen aan beide kanten levert geen problemen op. Zonder zadel gaat ook goed, alleen niet op mijn eigen paard, maar dat heeft vooral met haar schoft en mijn edele delen te maken hihihihi!! Fiets heb ik eigenlijk nooit op gelet, ik denk wel dat ik daar links opstap. Schaatsen ed doe ik niet want daar zouden denk ik mijn knieen niet zo blij mee zijn.. Even denken wat zijn er nog meer voor dingen die je kan doen voor balans.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:09

zoww... ik ben ook weer bijgelezen :)

Een aantal posts terug kwam de vraag of je kunt rechtrichten met een neckrope; nu ben ik nog maar net begonnen met het rijden van een neckrope maar ik merkte zelf geen verschil met of zonder hoofdstel qua rechtrichten. Het meeste doe ik met mijn zit en zonder zadel en met neckrope vond ik eigenlijk dat mijn arabiertje het super deed. Maar mss komt dat ook wel omdat ik zonder zadel meer voel wat er gebeurd en daardoor sneller kan corrigeren... wel grappig om te lezen dat iedereen het anders ervaart :)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:12

@ corinne: heidewachtels zijn inderdaad super honden, als ze maar voldoende beweging en uitdaging krijgen :))

Vanaf dat ik 9 jaar oud was wilde ik al een heidewachtel (ik liet die van de buren altijd uit), een paar jaar geleden is het er dan eindelijk van gekomen. En een beter maatje (qua hond dan, voordat de paarden en vriendlief jaloers worden ;)) kan ik me niet wensen!