Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:24

Hahaha, ja je leert nog eens iets bij he :=
Maar ook gewoon die hele extreme wisselingen van emoties, die zijn meestal bij de tweedejaars op het toppunt. Kan er nog moe van worden als ik terugdenk aan mijn eigen puberteit hahaha.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:45

Urielle schreef:
Leuk hoor met examenklassen! Die zijn iig gemotiveerd, weten waar ze het voor doen en dat het einde in zicht is :P

Bij mij gaat het helemaal niet zo goed helaas. Het gaat erg met ups en downs, ik blijf hulp krijgen in de klas, en ik verwacht ook niet dat ik opnieuw aangesteld wordt voor het jaar erop. Enfin, ik hoop dat ik iig mag afstuderen :\

Jammer dat het zo slecht gaat. Maar met goed overleg en veel proberen kun je de stage toch wel redden? Als je alles goed bijhoud en overlegt met je coach en LWB-er? Zou zonde zijn als je het niet red...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:15

Ik heb nog geen vaste gronden verder hoor, maar zonder SPDer en met een FCD die niet eens weet wat er eigenlijk speelt (ik heb die beste man echt nog nooit gezien :? ) kan ik me zomaar voorstellen dat het helemaal misloopt, omdat ik door ordeproblemen in mijn klassen gewoon mijn lesdoelen vaak niet bereik. Die ordeproblemen is bij ons op school bij beginnende docenten heel normaal maar ik ben toch bang dat ik daarop afgerekend ga worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:39

ik denk dat het wel belangrijk is hier optijd achteraan te gaan. Daarnaast: Als dit de norm blijkt op die school en jij duidelijk laat blijken dat je alle competenties beheerst en toepast, en verder alles in jouw macht probeert de les goed te laten verlopen mogen ze je niet laten zakken, dan kun je naar de examencommissie stappen. Zorg dus wel voor goed bewijs van je competenties binnen je stage.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:42

Nog een leerkracht in wording!
Ik zit nu in mijn eerste jaar regentaat wiskunde-informatica.
Na de paasvakantie mijn eerste stage!
(Ik studeer aan de PHL in Hasselt)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:47

hey, welkom :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:29

Urielle schreef:
Hahaha, ja je leert nog eens iets bij he :=
Maar ook gewoon die hele extreme wisselingen van emoties, die zijn meestal bij de tweedejaars op het toppunt. Kan er nog moe van worden als ik terugdenk aan mijn eigen puberteit hahaha.

hahah ik was helemaal niet zo'n puber, wellicht dat het daarom nu ook zo opvalt :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:29

MLoeser schreef:
Hey Goeroe, dat klinkt best tof. Allemaal examenklanten ook? (vroeger was ma opgesplitst in een SE afrondingsvak en CSE afrondingsvak ik weet niet hoe het nu zit?). Maar lijkt me echt heel tof! Is het niet lastig meteen je LIO te doen? Ik zal nooit ineens alles compentetie lekkeloos kunnen laten zien O:) In ieder geval succes morgen!

Dankje! :D Op de school waar ik stage loop wordt het vak maatschappijwetenschappen (keuzevak met CSE) niet aangeboden, dus alle leerlingen ronden maatschappijleer af met een SE. Op veel scholen doen ze dit in HAVO4 al, maar deze school heeft ervoor gekozen om maatschappijleer in HAVO5 te programmeren. Tot nu toe verloopt alles naar wens, hoewel ik met één klas even duidelijke afspraken heb moeten maken. Ik heb wel veel geluk met de school en de klassen. Nadat ik drie lessen had gegeven vroeg mijn stagebegeleider al of ik twee lessen wilde overnemen op een dag dat hij er niet was. Wel spannend hoor, maar gelukkig maak ik mij niet zo gauw druk en geeft het geeft natuurlijk een ontzettende kick en egoboost om meteen al zoveel vertrouwen te krijgen. :D

Urielle schreef:
Ik heb nog geen vaste gronden verder hoor, maar zonder SPDer en met een FCD die niet eens weet wat er eigenlijk speelt (ik heb die beste man echt nog nooit gezien :? ) kan ik me zomaar voorstellen dat het helemaal misloopt, omdat ik door ordeproblemen in mijn klassen gewoon mijn lesdoelen vaak niet bereik. Die ordeproblemen is bij ons op school bij beginnende docenten heel normaal maar ik ben toch bang dat ik daarop afgerekend ga worden.

Wat lijkt me het vervelend om zo weinig (onder)steun(ing) te krijgen zeg. :(:) Je bent inderdaad erg afhankelijk van de mensen die je horen te begeleiden. Wat zijn precies een SPD'er en een FCD'er? :o? Heb je ook geen begeleider bij je eigen opleiding bij wie je dit kunt aankaarten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 06:50

De begeleiding zelf is wel goed hoor, ik krijg momenteel diverse docenten die vrijwillig in mijn lessen erbij komen zitten en dan advies geven voor de volgende keer en de klas een beetje in toom houden als het te erg wordt. Dus dat is hartstikke fijn. (maar voelt ook wel alsof iedereen het echt heel erg slecht vindt gaan :\ ) Daarnaast hebben alle docenten een pedagogisch begeleider.

SPD is SchoolPracticumDocent, de docent wiens lessen je normaal overneemt en die je vaste dagelijkse begeleider is. Maar dit is natuurlijk mijn baan, dus het zijn mijn eigen klassen.
FCD is de man die vanuit Fontys moet begeleiden en een cijfer geven.

Ik voel me ook gewoon steeds kwetsbaarder en kleiner worden (faalangst :)) ) en je gevoel over jezelf komt toch ook over in de klas. Het stomme is dat het dus drie jaar gewoon best goed is gegaan in de klas en uitgerekend mijn eerste baan ben ik aan het verprutsen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:15

Citaat:
Ik voel me ook gewoon steeds kwetsbaarder en kleiner worden (faalangst ) en je gevoel over jezelf komt toch ook over in de klas.

Het lijkt me inderdaad heel rot als je eenmaal in die cirkel zit. Hoe denk je dat het komt dat het nu niet lekker loopt terwijl het voorheen wel goed ging? Gedragen deze leerlingen zich anders dan je gewend bent? Zou je niet liever gewoon ergens anders met een schone lei beginnen? Sorry voor de hoeveelheid vragen, ik begrijp het wel als je geen zin hebt om ze te beantwoorden. :o Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens! :D

Mijn les van vanmorgen ging goed, ondanks dat ik zelf een beetje warrig was. := De leerlingen gedroegen zich voorbeeldig. Ze vonden de opdrachten leuk. *D En/of ze hebben geen zin meer in gezeur in hun laatste echte lesweek. :)) Ik heb ze zelf vragen laten bedenken over alle stof die ze moeten leren voor de toets en sommige zijn echt hilarisch. :') Ze zijn er wel serieus mee bezig geweest hoor, maar toch ook met veel creativiteit en humor. Voorbeeldje dan. O:)

Eén van de groepjes (HAVO5) schreef:
1. Wat is de definitie van arbeidsethos?
a) Een winkel waar je heen kunt gaan als je werk zoekt. :')
b) De betekenis die we aan arbeid toekennen.
c) Ethos is Grieks voor overheid, dus de overheid die zich bemoeid met de arbeidsmarkt.
d) De positie die je uitstraalt met je werk.

Zo meteen geef ik dezelfde les nog een keer aan een andere klas. Ik ben benieuwd waar die leerlingen mee komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:39

Hey wat leuk Goeroe, ik ben nu zelf ook bezig met die werkvorm voor te bereiden. De leerlingen mogen elkaar dan ook overhoren :) fijn om te horen dat het bij jou in goede aarde is gevallen :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:40

Ik ben bezig met het schrijven van mn weekjournaal over mn eerste stage dag :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:41

hihi,leuk he die krengen... Ik moet er nog 6 uittypen (schrijf ze in steekwoorden, maar kan daarmee niet aan komen zetten bij mijn LWB en coach)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:42

Ik doe alles uit mn hoofd, heb maandag niet echt de kans gekregen dingen op te schrijven, alleen tijdens het uurtje biologie heb ik een soort observatie gedaan van de docent

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:51

De docenten en leerlingen spraken over een dcp bij 2x geen huiswerk gemaakt te hebben, ik ben alleen vergeten te vragen wat dcp is, iemand enig idee?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:55

MLoeser schreef:
Hey wat leuk Goeroe, ik ben nu zelf ook bezig met die werkvorm voor te bereiden. De leerlingen mogen elkaar dan ook overhoren :) fijn om te horen dat het bij jou in goede aarde is gevallen :)

Ja, het was een experimentje, maar wel geslaagd. Ik ben er trouwens niet de hele les mee bezig geweest hoor. Ze zijn ongeveer een kwartier in kleine groepjes bezig geweest met het verzinnen van de vragen en de rest van de les heb ik met andere dingen gevuld. Ik bundel de vragen nu tot een toets en die gaan we vrijdag (en mijn coach morgen) met de klas maken en bespreken. Ik twijfel nog een beetje aan de precieze vorm. Een soort van quiz, eventueel met teams, lijkt mij ook wel leuk. In wat voor klas(sen) geef jij les?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 12:25

Ik heb een 3VWO en een 3GYM klas. binnenkort ook een 2HAVO. Allemaal wel hele crea kids, dus ben erg benieuwd. Ga het morgen uitvoeren. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:38

Ik heb geen idee wat dcp is eigenlijk, sorry, ben de afkorting nog nooit tegengekomen :)

Klinkt leuk hoor Goeroe! :j

Over je vragen: dit is een totaal ander type leerlingen dan je op een 'normale school' tegen komt. Dit zijn allemaal kinderen met heftige leer- en gedragsstoornissen plus een verlaagd IQ. Soms is er ook nog thuis of in het verleden wat problematisch aan de hand. School is per definitie niet leuk (ook niet film kijken ofzo, dus met leuke opdrachten kun je echt de boom in. Ze hebben nog het liefste gewoon structuur dus alles hetzelfde als altijd) en vaak is de prestatiemotivatie erg laag en velen hebben door hun stoornissen geen rem op plotselinge impulsen, ook al weten ze dat het niet goed is wat ze doen. Wat ik heel moeilijk vind is dat, gemiddeld genomen, straf geven of slechte punten of nablijven of zelfs schorsing deze kinderen echt helemaal niks uitmaakt. Je hebt, iig gevoelsmatig, heel weinig in handen om ze aan het werk te krijgen. Positief stimuleren werkt het beste, maar dan moet er wel iets goeds gebeuren ;)

Soms zit ik er helemaal even doorheen, en vraag ik me af waarom ik dit ook weer wou, maar ik wil juist heel graag probleemjongeren en zorgleerlingen die al niet zoveel kansen hebben goed op de rit krijgen dus dan is dit wel de baan bij uitstek natuurlijk :) Dus toch kiezen op elkaar en doorgaan. Vandaag heb ik wel weer best een leuke dag gehad, ook al liepen de lessen niet helemaal hoe ik het wilde.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:32

Zo he, zware stagedag eropzitten zeg. De klas deed in het begin goed mee en ik kreeg ze goed stil, maar ik heb per ongeluk in de uitleg een steekje laten vallen en toen zijn ze me toch een partij gaan uitproberen. Bleef er wel kalm onder, maar ik kreeg t niet meer stil (en dat was wel de regel, die stond zelfs op het bord). Pfoehhhh.... En toen ook nog een eerste klas, helemaal alleen. Mijn coach is mentor van die klas en deed de montorgespreken. Ik moest me daar toch een partij streng zijn. Het ging daar z'n 40 minuten wel goed. Ze waren wel druk, maar ik greep steeds optijd en concequent in. De leerlingen vonden me wel streng. Aan het einde van de les ging mijn coach tussendoor, en toen kreeg ik ze niet meer stil.... Nou, heeft iemand nog tips om de klas stil te houden tijdens de uitleg en het zelfstandig werken? Graag :) (denk er zelf natuurlijk ook bij na. Daarbij: dit waren de tweede en derde les die ik zelf helemaal heb gedaan, dus de volle 50 min, daarvoor heb ik een keer 1 lesdeel gedaan).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:14

@Urielle: Lijkt me erg uitdagend maar ook heel erg moeilijk! Ik denk niet dat ik het zou volhouden. Ik bewonder je instelling! +:)+

@Mloeser: Orde bewaren doet iedere docent op een eigen manier en niet alles werkt in elke situatie even goed, dus dat moet je vooral leren door het uit te proberen. Wat bedoel je precies met streng zijn, wat deden de leerlingen en wat was je reactie daarop? Ik heb sinds kort ontdekt dat het zeer effectief kan zijn om zelf te wachten met praten totdat het stil is. Kan een tijdje duren en het werkt wellicht niet bij elke klas, maar sinds ik er mee begonnen ben is de tijd dat ik wacht heel snel korter geworden. Leerlingen beginnen elkaar namelijk ook te corrigeren en als er maar een paar leerlingen nog praten kun je die gemakkelijk persoonlijk aanspreken. Tegen een hele klas zeggen dat ze stil moeten zijn heeft weinig effect omdat niemand zich aangesproken voelt. Eerlijk gezegd tolereer ik vrij veel gepraat in de klas, als ze zich maar stilhouden als ik het woord heb of als een andere leerling iets vraagt. }> Voor veel leerlingen is het moeilijk om 50 minuten (maal het aantal lessen op een dag) stil te zijn, dus vind ik het prettiger om op geschikte momenten wat gezoem toe te staan. Heb je trouwens wel eens een escalatieladder gemaakt? Een paar weken geleden heb ik een workshop gehad waar dat ter sprake is gekomen en ik vond dat zelf erg verhelderend. Bedenk in elk geval dat je van moeilijke situaties nog meer leert dan van lessen die helemaal goed gaan, dus laat je er zeker niet door ontmoedigen! Daarnaast is het vrijdag (en misschien wel bijna toetsweek?) en dat komt de concentratie meestal ook niet ten goede. ;)

Mijn les ging lekker vandaag. De vakdidacticus was er ook bij om me eens aan het werk te zien, dus dat was wel spannend. Gelukkig gedroegen de leerlingen zich voorbeeldig, maar ik had aan het begin van de les dan ook tegen ze gezegd dat ze een briefje konden inleveren met hun bankrekeningnummer erop als ze zich goed zouden gedragen. :Y) Vandaag hebben we dus de toets gemaakt en besproken die ik had samengesteld uit de vragen die twee klassen woensdag hadden bedacht. Ik heb ze de meerkeuzevragen in groepjes laten maken en daarna op het bord bijgehouden hoeveel antwoorden elk groepje goed had. Daarbij werd zo nu en dan wel een poging tot oplichting gedaan, wat tot de nodige opschudding en hilariteit leidde. :)) Daardoor was het zo nu en dan wel wat rumoerig, maar op een gezellige manier en iedereen fanatiek mee. Helaas kwam ik een beetje in tijdnood met de open vragen, dus die heb ik meteen klassikaal behandeld. Iedereen bleef meedoen en er werd ook driftig meegeschreven. Ik denk dat ze zelf ook wel in de gaten hadden dat dit een nuttige les was. Gelukkig was ik net op tijd klaar. *D Twee meiden waren trouwens veel te laat waarna ze een stempel moesten halen. Dat werd me niet in dank afgenomen :') en ze bleven de hele les gepikeerd kijken. :(:) Ik vond het daarna wel moeilijk om ze nog weer bij de les te krijgen want ze hadden duidelijk niet veel zin. Weten jullie hier iets op?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 18:54

Ze hebben inderdaad volgende week toetsweek.

Bedoel je met escalatieladder op papier schrijven wat voor maatregelen je neemt? van aankijken tot eruit sturen? Heb het niet op papier staan wel in mijn hoofd. Ik denk dat ik gewoon even ga brainstormen over hoe ik de aandacht krijg en hoe de klas stil kan krijgen als ik aan het woord ben. Gewoon een aantal opties enzo.

En op jou vraag: soms kun je een leerling dan beter even in zijn sop laten gaarkoken. Het klinkt misschien passief, maar in mijn (ietwat korte) ervaring werk dat beter dan ze koste wat kost erbij te betrekken. Eventueel een gesprekje met hun na de les of tijdens zelfstandig werken (wat het beste past)

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:16

@ MLoeser: rustig blijven wachten tot het stil is. Kost wat tijd en moeite, maar werkt zoals goeroe al zegt uitstekend. Leerlingen vinden het eerst maar raar, en komen er vervolgens achter dat schreeuwen ook niet werkt :+ . Wacht dan wel tot het écht stil is voordat je begint. Is wat eng, maar wel doen! Als ze door elkaar of mij heen banketstaaf stop ik meteen, kijk ze eens vernietigend aan, wat meestal voldoende is. Soms stop ik gewoon met uitleg/bespreking, en dan krijgen de kletskoppen de rest van de klas op hun dak :D Mwoahahahaa }:)
@ goeroe: Als zulke apen moeilijk doen over dat ze een geel briefje (=te laat) moeten halen, vraag ik gewoon of ze behoefte hebben om nog een briefje te halen, en dan met een andere kleur (rood dus). Meestal komt de hint wel aan ;) Eventueel is er de mogelijkheid om mijn ramen te lappen, tafels te boenen en vloer te dweilen. Gezien de schoonmaakploeg weinig tijd heeft voor dat soort dingen is het bij tijd en wijle hard nodig :D . Bovendien is een middag bij Foekje (=TOA) ook een mogelijkheid, die zet ze ergens neer, kijkt zo nu en dan om de hoek, en als ze niet aan het werk zijn moeten ze tot half 5 blijven zitten ipv tussen half 4 en 4 uur :Y) .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:40

MLoeser schreef:
Bedoel je met escalatieladder op papier schrijven wat voor maatregelen je neemt? van aankijken tot eruit sturen? Heb het niet op papier staan wel in mijn hoofd. Ik denk dat ik gewoon even ga brainstormen over hoe ik de aandacht krijg en hoe de klas stil kan krijgen als ik aan het woord ben. Gewoon een aantal opties enzo.

Ja, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik voelde me ineens een stuk minder machteloos toen ik alle mogelijkheden eens rustig bekeek. :)) Als de hele klas rumoerig is heb je er alleen niets aan, maar daar is dat wachten tot het stil wordt dus weer goed voor. De eerste keer voelt het heel gek en het lijkt wel 3 keer langer te duren dan de werkelijke tijd, maar je krijgt er iets voor terug. Ik was eerst bang dat het veel tijd zou kosten, maar het kost veel meer tijd en energie als je de hele les bezig bent om de klas te overstemmen.

Gjilke schreef:
@ goeroe: Als zulke apen moeilijk doen over dat ze een geel briefje (=te laat) moeten halen, vraag ik gewoon of ze behoefte hebben om nog een briefje te halen, en dan met een andere kleur (rood dus). Meestal komt de hint wel aan ;) Eventueel is er de mogelijkheid om mijn ramen te lappen, tafels te boenen en vloer te dweilen. Gezien de schoonmaakploeg weinig tijd heeft voor dat soort dingen is het bij tijd en wijle hard nodig :D . Bovendien is een middag bij Foekje (=TOA) ook een mogelijkheid, die zet ze ergens neer, kijkt zo nu en dan om de hoek, en als ze niet aan het werk zijn moeten ze tot half 5 blijven zitten ipv tussen half 4 en 4 uur :Y) .

_O- Jij weet wel van aanpakken! Deze twee meiden deden verder niet moeilijk en ze verstoorden de les ook niet, ze keken alleen boos. :+ Als ik ze iets vroeg kwam er niet veel meer uit dan 'weet ik niet' maar ik hoorde ze 'stik!' denken. :') Ik heb ze op een gegeven moment links laten liggen want de rest van de klas wilde er tenminste wel een leuke les maken. Beetje jammer dat deze twee vandaag waarschijnlijk niet veel opgestoken hebben, maar ja, dat is dan een keer niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:06

Zo, ben je heel serieus aan lezen en werken voor de studie, kom je onderstaand stuk tegen in je reader. Zien jullie readers er ook zo uit?

Citaat:
Motivatie zou te maken hebben met de behoeftes van leerlingen. In dat verband wordt vaak de piramide van Maslow aangehaald, om duidelijk te maken hoe menselijke behoeften zich verhouden.

Voor het onderwijs is deze theorie van belang, als je bedenkt, hoe moeilijk het is je te concentreren op een stuk tekst, als je bijvoorbeeld ’s ochtends nog niet hebt gegeten, of omdat je een ontzettende behoefte aan seks hebt

:+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 13:07

briljant :+