Maar ook gewoon die hele extreme wisselingen van emoties, die zijn meestal bij de tweedejaars op het toppunt. Kan er nog moe van worden als ik terugdenk aan mijn eigen puberteit hahaha.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Leuk hoor met examenklassen! Die zijn iig gemotiveerd, weten waar ze het voor doen en dat het einde in zicht is![]()
Bij mij gaat het helemaal niet zo goed helaas. Het gaat erg met ups en downs, ik blijf hulp krijgen in de klas, en ik verwacht ook niet dat ik opnieuw aangesteld wordt voor het jaar erop. Enfin, ik hoop dat ik iig mag afstuderen
) kan ik me zomaar voorstellen dat het helemaal misloopt, omdat ik door ordeproblemen in mijn klassen gewoon mijn lesdoelen vaak niet bereik. Die ordeproblemen is bij ons op school bij beginnende docenten heel normaal maar ik ben toch bang dat ik daarop afgerekend ga worden.
Urielle schreef:Hahaha, ja je leert nog eens iets bij he![]()
Maar ook gewoon die hele extreme wisselingen van emoties, die zijn meestal bij de tweedejaars op het toppunt. Kan er nog moe van worden als ik terugdenk aan mijn eigen puberteit hahaha.
MLoeser schreef:Hey Goeroe, dat klinkt best tof. Allemaal examenklanten ook? (vroeger was ma opgesplitst in een SE afrondingsvak en CSE afrondingsvak ik weet niet hoe het nu zit?). Maar lijkt me echt heel tof! Is het niet lastig meteen je LIO te doen? Ik zal nooit ineens alles compentetie lekkeloos kunnen laten zienIn ieder geval succes morgen!
Op de school waar ik stage loop wordt het vak maatschappijwetenschappen (keuzevak met CSE) niet aangeboden, dus alle leerlingen ronden maatschappijleer af met een SE. Op veel scholen doen ze dit in HAVO4 al, maar deze school heeft ervoor gekozen om maatschappijleer in HAVO5 te programmeren. Tot nu toe verloopt alles naar wens, hoewel ik met één klas even duidelijke afspraken heb moeten maken. Ik heb wel veel geluk met de school en de klassen. Nadat ik drie lessen had gegeven vroeg mijn stagebegeleider al of ik twee lessen wilde overnemen op een dag dat hij er niet was. Wel spannend hoor, maar gelukkig maak ik mij niet zo gauw druk en geeft het geeft natuurlijk een ontzettende kick en egoboost om meteen al zoveel vertrouwen te krijgen. 
Urielle schreef:Ik heb nog geen vaste gronden verder hoor, maar zonder SPDer en met een FCD die niet eens weet wat er eigenlijk speelt (ik heb die beste man echt nog nooit gezien) kan ik me zomaar voorstellen dat het helemaal misloopt, omdat ik door ordeproblemen in mijn klassen gewoon mijn lesdoelen vaak niet bereik. Die ordeproblemen is bij ons op school bij beginnende docenten heel normaal maar ik ben toch bang dat ik daarop afgerekend ga worden.
Je bent inderdaad erg afhankelijk van de mensen die je horen te begeleiden. Wat zijn precies een SPD'er en een FCD'er?
Heb je ook geen begeleider bij je eigen opleiding bij wie je dit kunt aankaarten?
) Daarnaast hebben alle docenten een pedagogisch begeleider.
) en je gevoel over jezelf komt toch ook over in de klas. Het stomme is dat het dus drie jaar gewoon best goed is gegaan in de klas en uitgerekend mijn eerste baan ben ik aan het verprutsen. Citaat:Ik voel me ook gewoon steeds kwetsbaarder en kleiner worden (faalangst ) en je gevoel over jezelf komt toch ook over in de klas.
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens! 
De leerlingen gedroegen zich voorbeeldig. Ze vonden de opdrachten leuk.
En/of ze hebben geen zin meer in gezeur in hun laatste echte lesweek.
Ik heb ze zelf vragen laten bedenken over alle stof die ze moeten leren voor de toets en sommige zijn echt hilarisch.
Ze zijn er wel serieus mee bezig geweest hoor, maar toch ook met veel creativiteit en humor. Voorbeeldje dan. 
Eén van de groepjes (HAVO5) schreef:1. Wat is de definitie van arbeidsethos?
a) Een winkel waar je heen kunt gaan als je werk zoekt.
b) De betekenis die we aan arbeid toekennen.
c) Ethos is Grieks voor overheid, dus de overheid die zich bemoeid met de arbeidsmarkt.
d) De positie die je uitstraalt met je werk.
fijn om te horen dat het bij jou in goede aarde is gevallen
MLoeser schreef:Hey wat leuk Goeroe, ik ben nu zelf ook bezig met die werkvorm voor te bereiden. De leerlingen mogen elkaar dan ook overhorenfijn om te horen dat het bij jou in goede aarde is gevallen
Dus toch kiezen op elkaar en doorgaan. Vandaag heb ik wel weer best een leuke dag gehad, ook al liepen de lessen niet helemaal hoe ik het wilde.
(denk er zelf natuurlijk ook bij na. Daarbij: dit waren de tweede en derde les die ik zelf helemaal heb gedaan, dus de volle 50 min, daarvoor heb ik een keer 1 lesdeel gedaan).
Voor veel leerlingen is het moeilijk om 50 minuten (maal het aantal lessen op een dag) stil te zijn, dus vind ik het prettiger om op geschikte momenten wat gezoem toe te staan. Heb je trouwens wel eens een escalatieladder gemaakt? Een paar weken geleden heb ik een workshop gehad waar dat ter sprake is gekomen en ik vond dat zelf erg verhelderend. Bedenk in elk geval dat je van moeilijke situaties nog meer leert dan van lessen die helemaal goed gaan, dus laat je er zeker niet door ontmoedigen! Daarnaast is het vrijdag (en misschien wel bijna toetsweek?) en dat komt de concentratie meestal ook niet ten goede. 
Vandaag hebben we dus de toets gemaakt en besproken die ik had samengesteld uit de vragen die twee klassen woensdag hadden bedacht. Ik heb ze de meerkeuzevragen in groepjes laten maken en daarna op het bord bijgehouden hoeveel antwoorden elk groepje goed had. Daarbij werd zo nu en dan wel een poging tot oplichting gedaan, wat tot de nodige opschudding en hilariteit leidde.
Daardoor was het zo nu en dan wel wat rumoerig, maar op een gezellige manier en iedereen fanatiek mee. Helaas kwam ik een beetje in tijdnood met de open vragen, dus die heb ik meteen klassikaal behandeld. Iedereen bleef meedoen en er werd ook driftig meegeschreven. Ik denk dat ze zelf ook wel in de gaten hadden dat dit een nuttige les was. Gelukkig was ik net op tijd klaar.
Twee meiden waren trouwens veel te laat waarna ze een stempel moesten halen. Dat werd me niet in dank afgenomen
en ze bleven de hele les gepikeerd kijken.
Ik vond het daarna wel moeilijk om ze nog weer bij de les te krijgen want ze hadden duidelijk niet veel zin. Weten jullie hier iets op?
. Wacht dan wel tot het écht stil is voordat je begint. Is wat eng, maar wel doen! Als ze door elkaar of mij heen banketstaaf stop ik meteen, kijk ze eens vernietigend aan, wat meestal voldoende is. Soms stop ik gewoon met uitleg/bespreking, en dan krijgen de kletskoppen de rest van de klas op hun dak
Mwoahahahaa
Eventueel is er de mogelijkheid om mijn ramen te lappen, tafels te boenen en vloer te dweilen. Gezien de schoonmaakploeg weinig tijd heeft voor dat soort dingen is het bij tijd en wijle hard nodig
. Bovendien is een middag bij Foekje (=TOA) ook een mogelijkheid, die zet ze ergens neer, kijkt zo nu en dan om de hoek, en als ze niet aan het werk zijn moeten ze tot half 5 blijven zitten ipv tussen half 4 en 4 uur
. MLoeser schreef:Bedoel je met escalatieladder op papier schrijven wat voor maatregelen je neemt? van aankijken tot eruit sturen? Heb het niet op papier staan wel in mijn hoofd. Ik denk dat ik gewoon even ga brainstormen over hoe ik de aandacht krijg en hoe de klas stil kan krijgen als ik aan het woord ben. Gewoon een aantal opties enzo.
Als de hele klas rumoerig is heb je er alleen niets aan, maar daar is dat wachten tot het stil wordt dus weer goed voor. De eerste keer voelt het heel gek en het lijkt wel 3 keer langer te duren dan de werkelijke tijd, maar je krijgt er iets voor terug. Ik was eerst bang dat het veel tijd zou kosten, maar het kost veel meer tijd en energie als je de hele les bezig bent om de klas te overstemmen.Gjilke schreef:@ goeroe: Als zulke apen moeilijk doen over dat ze een geel briefje (=te laat) moeten halen, vraag ik gewoon of ze behoefte hebben om nog een briefje te halen, en dan met een andere kleur (rood dus). Meestal komt de hint wel aanEventueel is er de mogelijkheid om mijn ramen te lappen, tafels te boenen en vloer te dweilen. Gezien de schoonmaakploeg weinig tijd heeft voor dat soort dingen is het bij tijd en wijle hard nodig
. Bovendien is een middag bij Foekje (=TOA) ook een mogelijkheid, die zet ze ergens neer, kijkt zo nu en dan om de hoek, en als ze niet aan het werk zijn moeten ze tot half 5 blijven zitten ipv tussen half 4 en 4 uur
.
Jij weet wel van aanpakken! Deze twee meiden deden verder niet moeilijk en ze verstoorden de les ook niet, ze keken alleen boos.
Als ik ze iets vroeg kwam er niet veel meer uit dan 'weet ik niet' maar ik hoorde ze 'stik!' denken.
Ik heb ze op een gegeven moment links laten liggen want de rest van de klas wilde er tenminste wel een leuke les maken. Beetje jammer dat deze twee vandaag waarschijnlijk niet veel opgestoken hebben, maar ja, dat is dan een keer niet anders. Citaat:Motivatie zou te maken hebben met de behoeftes van leerlingen. In dat verband wordt vaak de piramide van Maslow aangehaald, om duidelijk te maken hoe menselijke behoeften zich verhouden.
Voor het onderwijs is deze theorie van belang, als je bedenkt, hoe moeilijk het is je te concentreren op een stuk tekst, als je bijvoorbeeld ’s ochtends nog niet hebt gegeten, of omdat je een ontzettende behoefte aan seks hebt