uitkering 22 jarige

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juline

Re: uitkering 22 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:24

nee dat gaat dus helaas niet. wil liefst gewoon ff werken geld verdienen en dan rijbewijs halen zodat ik inderdaad meer kansen heb. dit is al een tijdje mijn doel geweest wat niet lukte dus nu maar naar cwi gestapt. nu hoop ik dat ik positieve reacties krijg op mijn sollicitaties in de beveiliging en anders wordt het een ander tijdelijk baantje

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:11

@Juline ik vind het ook echt heel erg goed en knap van je dat je het eerst allemaal zelf wilt proberen. Maar ik zeg je even naar hoe sommigen hier reageren over dat je niet een uitkering aan mag/kan vragen hoef je je echt niet veel van aan te trekken. Want je bepaald natuurlijk altijd nog zelf want het is wel een belangrijke rol voor jou want geen werk betekend dat je geen geld binnen krijgt om ook van te kunnen leven en jezelf er voor te onderhouden maar ook jij zal vast wel eigen vaste lasten (weet niet of je op je zelf woont?).

En meid een bijstandsuitkering is juist voor mensen die momenteel geen werk hebben en dan kan je zoiets aanvragen om je zelf toch te kunnen onderhouden, rekeningen te betalen, en weet ik veel nog meer...

Mijn schoonzusje heeft een heel lange tijd van de bijstand geproviteert ze ontving bijstand maar had daarnaast ook gewoon een inkomen omdat ze werkte...En zij krijgt geen bericht van dat ze alles tot de laatste cent terug mag gaan betalen maar wel lekker ervan kunnen proviteren, van andermans BELASTINGCENTEN waar wij met zijn allen keihard voor werken...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:15

Possie, dat bericht zal nog wel komen, denk ik. Het is bijna onmogelijk dat ze daar niet achter komen.

Juline, klinkt alsof het gesprek positief is verlopen. Fijn dat je wat vacatures mee hebt gekregen, in de zorg is er misschien ook wel iets te vinden dat aan te fietsen is en dat is best wel leuk werk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:42

__Possie__ schreef:
Mijn schoonzusje heeft een heel lange tijd van de bijstand geproviteert ze ontving bijstand maar had daarnaast ook gewoon een inkomen omdat ze werkte...En zij krijgt geen bericht van dat ze alles tot de laatste cent terug mag gaan betalen maar wel lekker ervan kunnen proviteren, van andermans BELASTINGCENTEN waar wij met zijn allen keihard voor werken...

Het laatste wat ik heb meegekregen van wat je over je schoonzusje schreef was dat ze een uitkering ontving terwijl ze ook studiefinanciering kreeg. Als ze voor die tijd lang genoeg gewerkt heeft en recht had op WW mag dat gewoon. Je behoudt namelijk recht op WW, ook als je studiefinanciering ontvangt. Zonde als je daar geen gebruik van maakt want je hebt er gewoon voor betaald. Jammer dat mijn vriend daar te laat achter kwam, maar misschien krijgt hij het alsnog. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er met je schoonzusje iets anders aan de hand is geweest, want als je in de bijstand zit en studiefinanciering ontvangt komen ze daar heus wel achter! Hetzelfde geldt als je 'stiekem' toch een baantje hebt, tenzij je zwart betaald krijgt.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:43

Ja IB groep controleert elk jaar opnieuw bij de gemeente en belasting dus dat lijkt me sterk idd

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:47

Het lijkt mij heel normaal dat je gewoon een baan zoekt. Ik ben bijna 24 en weet ook niet nwat ik wil en werk bij AH, het is geen vetpot maar je kan er prima van leven. En in deze tijden van krediet krisis krijg je niet gouw een uitkering. (terecht als ik eerlijk ben)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:57

Ik zou als ik jou was kijken voor een opleiding waar je loon krijgt voor de stage uren die je maakt BBL
Als je bij je ouders woont krijg je van de ib maar 72 :( als je op jezelf woont geloof ik rond de 800.. en met kind geloof ik 1100,

Ik woon ook bij mn moeder en daarom is mn studie financering laag , maarja ik heb ook nog alimentatie 270 plus stage vergoeding 150. Doe een bol opleiding,

Ik zit er best goed bij eigelijk :7

Maar volgende keer doe ik bbl werken leren dan doe ik 4dagen stage voor het loon

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:27

liezzie schreef:
En in deze tijden van krediet krisis krijg je niet gouw een uitkering. (terecht als ik eerlijk ben)

Hoe kom je daar nu weer bij? Juist in moeilijke tijden worden er meer mensen afhankelijk van een uitkering. Dat is ook niet gek, want als bedrijven minder produceren en er banen verdwijnen komen er meer mensen met een uitkering bij. Daar zijn nou juist die uitkeringen voor. Het is echt niet zo dat het nu moeilijker is om een uitkering te krijgen dan in betere tijden, eerder andersom zelfs. Zolang als iemand beschikbaar is voor werk en regelmatig solliciteert is daar niets onterechts aan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:42

DaanxBien schreef:
Als je bij je ouders woont krijg je van de ib maar 72 :( als je op jezelf woont geloof ik rond de 800.. en met kind geloof ik 1100,

_O- Was dat maar waar. :D Dat 'krijgen' valt bij de IB erg tegen. Als je uitwonend bent krijg je €240,02 (MBO) of €259,76 (HBO/WO). Let op, je krijgt het alleen als je je opleiding afmaakt, waar je vooraf natuurlijk alleen op kunt hopen, maar de statistieken geven over het algemeen weinig reden tot optimisme. Als je 'mazzel' hebt zijn je ouders niet zo rijk en krijg je ook nog wat aanvullende beurs. :+ De rest van wat je kunt 'krijgen' (tot een totaal van €719,51 voor MBO en €905,80 voor HBO/WO, dat is dus inclusief de basisbeurs die je sowieso krijgt) krijg je maar tijdelijk en mag je later met rente terugbetalen. :Y) Jij zou ook €533,60 kunnen 'krijgen' DaanxBien, maar dan is dus alles wat je meer krijgt dan nu geleend geld. ;) Kortom, voor het geld hoef je niet te gaan studeren, want van die bedragen kun je onmogelijk leven. Je zult er dus hoe dan ook bij moeten lenen of werken. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:45

Bedoel je niet bijstand van 800,-?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:02

liezzie schreef:
Het lijkt mij heel normaal dat je gewoon een baan zoekt. Ik ben bijna 24 en weet ook niet nwat ik wil en werk bij AH, het is geen vetpot maar je kan er prima van leven. En in deze tijden van krediet krisis krijg je niet gouw een uitkering. (terecht als ik eerlijk ben)

Hoezo is dat terecht? Zijn heel wat mensen onterecht hun baan kwijt geraakt in deze tijden van crisis dus wat jij nu zegt slaat natuurlijk nergens op. Sowieso mensen die jaren een redelijke/goede baan hebben gehad en nu dus op straat staan door de crisis maar wel een HBO/WO diploma hebben, die mensen gaan niet bij de mac of ah werken. Sorry maar de betere banen zijn uiteraard ook voor de hoogstopgeleide mensen als je geen opleiding hebt is er nou eenmaal minder keus. Zo werkt het gewoon. Zou niet logisch zijn als alle topbanen naar onopgeleide gaan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:11

hahah nou ik noem wat ik doe niet echt studeren :p
Gewoon mbo nivo 2
Maar de meeste mensen uit mijn klas krijgen toch best wat geld van de ib.
En als je een huur huisje hebt met een niet al te hoge huur kun je er aardig van leven.. Uiteraard wel zonder paard :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:14

goeroe schreef:
DaanxBien schreef:

_O- Was dat maar waar. :D Dat 'krijgen' valt bij de IB erg tegen. Als je uitwonend bent krijg je €240,02 (MBO) of €259,76 (HBO/WO). Let op, je krijgt het alleen als je je opleiding afmaakt, waar je vooraf natuurlijk alleen op kunt hopen, maar de statistieken geven over het algemeen weinig reden tot optimisme. Als je 'mazzel' hebt zijn je ouders niet zo rijk en krijg je ook nog wat aanvullende beurs. :+ De rest van wat je kunt 'krijgen' (tot een totaal van €719,51 voor MBO en €905,80 voor HBO/WO, dat is dus inclusief de basisbeurs die je sowieso krijgt) krijg je maar tijdelijk en mag je later met rente terugbetalen. :Y) Jij zou ook €533,60 kunnen 'krijgen' DaanxBien, maar dan is dus alles wat je meer krijgt dan nu geleend geld. ;) Kortom, voor het geld hoef je niet te gaan studeren, want van die bedragen kun je onmogelijk leven. Je zult er dus hoe dan ook bij moeten lenen of werken. :)

Nee kon geen 533.60 krijgen ivm alimentatie
ik kon zonder alimentatie geloof ik 300 nogwat krijgen inwonend bij mijn moeder
maarja heb nu ook weinig te klagen hoor , met mn stage vergoeding 150 alimentatie 270 en de studie 72 is opgeteld toch een lekker centje voor iemand inwonend ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:08

DaanxBien schreef:
hahah nou ik noem wat ik doe niet echt studeren :p
Gewoon mbo nivo 2
Maar de meeste mensen uit mijn klas krijgen toch best wat geld van de ib.
En als je een huur huisje hebt met een niet al te hoge huur kun je er aardig van leven.. Uiteraard wel zonder paard :D

Jouw klasgenoten krijgen maximaal €559,29. Dat is als ze op zichzelf wonen en het inkomen van hun ouders onder de grens ligt, zodat ze ook een aanvullende beurs krijgen. In de praktijk denk ik dat de meeste van jouw klasgenoten minder krijgen dan het bedrag dat ik net noemde, maar zelfs van 560 euro kun je onmogelijk leven. Dat gaat gewoon écht niet. Geloof je me of moet ik het nog voorrekenen? :+

DaanxBien schreef:
Nee kon geen 533.60 krijgen ivm alimentatie
ik kon zonder alimentatie geloof ik 300 nogwat krijgen inwonend bij mijn moeder

Het maakt niet uit dat je alimentatie krijgt. De IB-groep kijkt alleen naar het inkomen van je ouders en niet naar of je alimentatie krijgt. Waarschijnlijk ligt het inkomen van je vader boven de grens waardoor je geen recht hebt op de aanvullende beurs. Ze gaan er dan vanuit dat je vader meebetaalt aan je studie, maar dit controleren ze niet. Ik heb zelf in de situatie gezeten dat ik geen aanvullende beurs kreeg omdat mijn vader teveel verdiende, maar hij weigerde mee te betalen aan mijn studie. De IB-groep controleert dit niet, laat staan dat ze er iets aan doen. Iedereen, of je nou recht hebt op een aanvullende beurs of niet, kan bijlenen tot het totaalbedrag. Jij kunt dus wél €533,60 'krijgen', maar dan moet je alles wat je dan meer krijgt dan nu bijlenen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:27

Ja het ging heel vreemd want mn vader woont niet bij ons en mn moeder heeft een uitkering maarja ik red het zo ook wel :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:24

goeroe schreef:
... zelfs van 560 euro kun je onmogelijk leven. Dat gaat gewoon écht niet. Geloof je me of moet ik het nog voorrekenen? :+

Kamer via studentenhuisvesting van 250
Collegegeld 115
Verzekering 45 (na verrekening zorgtoeslag)
Huisgeld e.d. 10

Dan houd je nog 150 euro per maand over voor kleding, eten en boeken. Dat is niet breed, maar daar kun je echt wel van leven. Of je het wilt is natuurlijk een andere vraag. ;)

Verder heb je wel gelijk dat het verschil uitwonend-thuiswonend niet zo groot is als hier werd gezegd, natuurlijk.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:53

Mijn vaste kosten als student:
Huur 300,- incl.
Telefoon 30,-
Verzekering 45,-
Boodschappen 130,-
M'n collegegeld werk ik een zomer bij elkaar en dat betaal ik dan ook in 1x in oktober. Daarbij heb ik nog een paard wat 150,- in de maand lease kost voor de helft. Andere helft wordt door iemand anders gedaan. Maar ik ga ook graag nog eens uit en uiteten, op vakantie. Daar werk ik dan ook voor! Kan best van alleen stufi leven maar heb liever nog geen lening en heb een leuk baantje dus gaat goed zo. Hangt natuurlijk ook van je studie af hoeveel tijd je hebt om te werken al vind ik helemaal niet kunnen werken naast een studie ook een slecht excuus.
Ik dwaal een beetje af ;) iig hier een voorbeeld dat het dus wel kan! Ik werk in een winkel dus tja ook geen topbaan maar die gaat er nog wel komen hoop ik haha! Ik zou wel even goed nadenken bij een lening, wat wordt je na je studie iemand die rechten studeert zal het makkelijker terug kunnen betalen dan iemand die in de paarden gaat werken. Sorrrrrry beetje lang verhaal ;)

Edit: Oja en ik hou geld over aan het eind van de maand, zet sowieso 100 op de spaar en verder wat er nog over was die maand. Ik hoop dat mijn verhaaltje anderen ook motiveert om lekker aan het werk te gaan! Succes iig!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:57

Als je luxer wilt leven (telefoon, duurdere boodschappen, lekker uit eten), dan heb je inderdaad meer nodig. Maar inderdaad, daar werk je dan voor, en als dat echt niet kan kun je altijd lenen.

De zwaarste periode financieel vond ik toen mijn stufi afgelopen was. Ik had toen nog wel een OV en 0-lening (en af en toe wat extra geleend) maar toen vond ik het wel pittig. Ik werkte daarvoor ook altijd al, maar toen ik nog stufi kreeg werkte ik voor de luxe dingen. Nu moest ik ineens gaan werken voor de basics, en moest ik ondanks al mijn harde werken nog op de centen zitten. Dat vond ik geen fijne combinatie, keihard werken (twee studies en 15 uur per week bijbaan) en dan ook nog enorm zuinig moeten doen.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:07

Ja idd dat kan ik me goed voorstellen ik werk me dan ook kapot om de studie binnen de tijd af te ronden! Maar goed als je een master wilt doen is het niet anders, alsof Nederland geen hoogopgeleide mensen meer wil ofzo. Vind het maar een vreemde regel. Ook dat mbo-ers pas vanaf hun 18e ov en stufi krijgen terwijl de gemiddelde mavo student met 16 jaar daar klaar is. Het idee dat de stufi wordt omgezet in een gift zodra je het diploma binnen de tijd hebt behaald vind ik wel motiverend, zo denk je beter na over een studie en stop je misschien minder snel. Althans, ik hoop dat het voor iedereen zo werkt ;) Maar ik dwaal weer eens af ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:13

Toen ik een paar jaar geleden op kamers woonde in Tilburg (was toen wel minderjarig) kwam ik makkelijk rond van 370 euro per maand..
Kamer incl: 170,
Eten: 50 (kreeg veel van mams mee als ik int weekend thuis was geweest, hele voedselpakketten soms ;))
Telefoon: 20
had toen nog geen verzekering. Collegegeld betaalden mn ouders en boeken leende ik van de bibliotheek
Van die overige 130 euro betaalde ik mijn lenzen (10 euro per maand was het, gloof ik) ging ik op stap en kocht ik kleren van.

Nu aantal jaar later zou het me niet eens meer lukken om van zo'n laag bedrag rond te komen. Te meer ook omdat alles duurder is geworden laatste jaren. Zo bijv. nu maar eens een fatsoenlijke kamer te krijgen! (die in Tilburg was overigens 14m2, in een nette buurt dichtbij het centrum)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:19

Dat is wel een goedkope kamer hoor en scheelt natuurlijk ook al veel als je ouders nog collegegeld betalen maar dat is ook wel logischer als je minderjarig bent. Ik had thuiswonend met werken 350,- ongeveer en geen vaste lasten, soms zou ik graag terug willen naar die tijd haha toen kon ik er ook niet mee zitten als m'n geld halverwege de maand al op was nu wordt dat een beetje lastig met de boodschappen ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 02:15

Nimue schreef:
Kamer via studentenhuisvesting van 250
Collegegeld 115
Verzekering 45 (na verrekening zorgtoeslag)
Huisgeld e.d. 10

Dan houd je nog 150 euro per maand over voor kleding, eten en boeken. Dat is niet breed, maar daar kun je echt wel van leven. Of je het wilt is natuurlijk een andere vraag. ;)

Volgens mij houd je 140 euro over, maar ik vind het knap. ;) Je hebt dan wel een goedkope kamer, want gemiddeld betaal je tegenwoordig al gauw 300 euro en 350 is zelfs ook geen uitzondering. Als alles meezit zou je van 140 euro misschien nèt kunnen leven, maar niet 'aardig' zoals DaanxBien zei in elk geval. Ik zou het er niet van kunnen doen. :o Als ik mijn boeken+klappers en uitvaartverzekering (vind ik toch belangrijk) betaald heb is de eerste 40 euro al verdwenen. Aangezien ik bespaar op mijn ziektekostenverzekering betaal ik per maand ook ongeveer een tientje aan medicijnen. Reken dan nog een tientje beltegoed en er is nog 80 euro over. Daar kan ik geen maand boodschappen van doen. Het helpt niet dat ik in een dorp woon want de supermarkt is erg duur. Voor 80 euro kom je hier niet veel verder dan een maand brood+beleg. :+ Ik zou dus zeker geen geld overhouden voor kleding, laat staan voor de dingen die het leven aangenaam maken. Wat ik nog veel erger vind is dat er dan niets overblijft voor het geval dat er iets tegenzit (kun je op wachten :Y) ). Stel, je wordt ziek, moet naar de tandarts, je fiets wordt gejat of je koelkast gaat kapot, wat dan? Ik denk in alle eerlijkheid niet dat er studenten zijn die van hun basisbeurs+aanvullende beurs kunnen leven. Als ze er wel zijn kun je ze op één hand tellen. }:0

Maar goed, we gaan vreselijk off-topic. :)) Mijn punt was dat je niet hoeft te gaan studeren omdat de stufi zo'n vetpot is en dat is nu wel duidelijk.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:06

goeroe schreef:
__Possie__ schreef:

Het laatste wat ik heb meegekregen van wat je over je schoonzusje schreef was dat ze een uitkering ontving terwijl ze ook studiefinanciering kreeg. Als ze voor die tijd lang genoeg gewerkt heeft en recht had op WW mag dat gewoon. Je behoudt namelijk recht op WW, ook als je studiefinanciering ontvangt. Zonde als je daar geen gebruik van maakt want je hebt er gewoon voor betaald. Jammer dat mijn vriend daar te laat achter kwam, maar misschien krijgt hij het alsnog. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er met je schoonzusje iets anders aan de hand is geweest, want als je in de bijstand zit en studiefinanciering ontvangt komen ze daar heus wel achter! Hetzelfde geldt als je 'stiekem' toch een baantje hebt, tenzij je zwart betaald krijgt.

Ik snap ook dat als je gewoon genoeg gewerkt hebt dat je dan wel recht hebt op een WW maar zij heeft hooguit maar een maand gewerkt ergens en toen alweer zomaar zonder enige aanleiding ermee gestopt, ja hetgene waar ze altijd om loopt te klagen altijd is dat ze zich niet goed voelt pijn in haar buik en noem het maar op. Vorig jaar is ze in ziekenhuis helemaal binnenste buiten gekeerd maar nee niks kunnen vinden van wat er aan de hand zou zijn...Toen vroeg mn schoonzussie om een second opinion maar ook daaruit weer hetzelfde met niks kunnen vinden!!

En zo is dat al heel lang aan de gang dan is ze bijv ergens aangenomen maar na een maand of zelfs korter stopt ze er zo mee...Nou neem aan dat je dan ook geen recht op WW of bijstand hebt...Want je moet daarvoor briefjes laten zien aan het UWV van wel gemiddeld 3 maanden dat je echt ergens gewerkt hebt toch?? En geen maand of korter neem ik aan maar goed!!

Ze doet maar lekker zelfs mn vriend (haar broer) en hij kent haar als geen ander en zegt ook elke keer van nou ze doet maar lekker laat der maar eens flink hard op der bek gaan!!
Hij heeft ook echt geen goed contact met haar en wil ie ook niet (van mij mag ie hoor) maar hij heeft er geen enkele behoefte aan!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:13

Nimue schreef:
Possie, dat bericht zal nog wel komen, denk ik. Het is bijna onmogelijk dat ze daar niet achter komen.

Nou dat vragen we ons sterk af dat ze nog zo´n bericht zal gaan krijgen!! Want het is nu 2009 en het was allemaal begonnen in 2006 en dan over de jaren 2006,2007 en 2008----Waarover ze dus wel geen uitkering meer ontving dus dat is wel goed op zich!! Maar wel ontvangt ze van het IBG stufi maar ook daar nog eens bovenop een prestatiebeurs waar ze doodleuk spullen voor haar eigen voor gaat kopen zoals een wasmachine voor 500, kinderkamer, kleding voor haar zelf ect ect!!! Okee ik heb zelf geen prestatiebeurs gehad voorheen en dus weet ik niet of je van dat geld zulk soort dingen van mag kopen, misschien wel omdat als je je diploma niet binnen zoveel jaar haalt het alsnog terug moet betalen geloof ik!!

Maar goed ze doet maar lekker!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:26

__Possie__ schreef:
En zo is dat al heel lang aan de gang dan is ze bijv ergens aangenomen maar na een maand of zelfs korter stopt ze er zo mee...Nou neem aan dat je dan ook geen recht op WW of bijstand hebt...Want je moet daarvoor briefjes laten zien aan het UWV van wel gemiddeld 3 maanden dat je echt ergens gewerkt hebt toch?? En geen maand of korter neem ik aan maar goed!!

Je moet 26 van de 36 weken gewerkt hebben. Dus als je steeds na een maand weer stopt is dat geen probleem als je maar snel genoeg weer met iets anders begint zodat je op een totaal van minimaal 26 weken komt.

__Possie__ schreef:
Maar wel ontvangt ze van het IBG stufi maar ook daar nog eens bovenop een prestatiebeurs waar ze doodleuk spullen voor haar eigen voor gaat kopen zoals een wasmachine voor 500, kinderkamer, kleding voor haar zelf ect ect!!! Okee ik heb zelf geen prestatiebeurs gehad voorheen en dus weet ik niet of je van dat geld zulk soort dingen van mag kopen, misschien wel omdat als je je diploma niet binnen zoveel jaar haalt het alsnog terug moet betalen geloof ik!!

Stufi = prestatiebeurs. De prestatiebeurs is ongeveer 250 euro per maand en je mag zelf weten waar je dat aan besteedt. Ik zou het alleen raar vinden als ze dit langer dan een jaar krijgt zonder iets voor haar opleiding te doen, want veel opleidingen kennen een bindend studieadvies. Sowieso moet ze alles terugbetalen als ze niets afmaakt, dus ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. ;)