Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
__Possie__ schreef:Mijn schoonzusje heeft een heel lange tijd van de bijstand geproviteert ze ontving bijstand maar had daarnaast ook gewoon een inkomen omdat ze werkte...En zij krijgt geen bericht van dat ze alles tot de laatste cent terug mag gaan betalen maar wel lekker ervan kunnen proviteren, van andermans BELASTINGCENTEN waar wij met zijn allen keihard voor werken...
liezzie schreef:En in deze tijden van krediet krisis krijg je niet gouw een uitkering. (terecht als ik eerlijk ben)
DaanxBien schreef:Als je bij je ouders woont krijg je van de ib maar 72als je op jezelf woont geloof ik rond de 800.. en met kind geloof ik 1100,
liezzie schreef:Het lijkt mij heel normaal dat je gewoon een baan zoekt. Ik ben bijna 24 en weet ook niet nwat ik wil en werk bij AH, het is geen vetpot maar je kan er prima van leven. En in deze tijden van krediet krisis krijg je niet gouw een uitkering. (terecht als ik eerlijk ben)
goeroe schreef:DaanxBien schreef:Als je bij je ouders woont krijg je van de ib maar 72als je op jezelf woont geloof ik rond de 800.. en met kind geloof ik 1100,
Was dat maar waar.
Dat 'krijgen' valt bij de IB erg tegen. Als je uitwonend bent krijg je €240,02 (MBO) of €259,76 (HBO/WO). Let op, je krijgt het alleen als je je opleiding afmaakt, waar je vooraf natuurlijk alleen op kunt hopen, maar de statistieken geven over het algemeen weinig reden tot optimisme. Als je 'mazzel' hebt zijn je ouders niet zo rijk en krijg je ook nog wat aanvullende beurs.
De rest van wat je kunt 'krijgen' (tot een totaal van €719,51 voor MBO en €905,80 voor HBO/WO, dat is dus inclusief de basisbeurs die je sowieso krijgt) krijg je maar tijdelijk en mag je later met rente terugbetalen.
Jij zou ook €533,60 kunnen 'krijgen' DaanxBien, maar dan is dus alles wat je meer krijgt dan nu geleend geld.
Kortom, voor het geld hoef je niet te gaan studeren, want van die bedragen kun je onmogelijk leven. Je zult er dus hoe dan ook bij moeten lenen of werken.
DaanxBien schreef:hahah nou ik noem wat ik doe niet echt studeren :p
Gewoon mbo nivo 2
Maar de meeste mensen uit mijn klas krijgen toch best wat geld van de ib.
En als je een huur huisje hebt met een niet al te hoge huur kun je er aardig van leven.. Uiteraard wel zonder paard
DaanxBien schreef:Nee kon geen 533.60 krijgen ivm alimentatie
ik kon zonder alimentatie geloof ik 300 nogwat krijgen inwonend bij mijn moeder
goeroe schreef:... zelfs van 560 euro kun je onmogelijk leven. Dat gaat gewoon écht niet. Geloof je me of moet ik het nog voorrekenen?
Nimue schreef:Kamer via studentenhuisvesting van 250
Collegegeld 115
Verzekering 45 (na verrekening zorgtoeslag)
Huisgeld e.d. 10
Dan houd je nog 150 euro per maand over voor kleding, eten en boeken. Dat is niet breed, maar daar kun je echt wel van leven. Of je het wilt is natuurlijk een andere vraag.
goeroe schreef:__Possie__ schreef:Mijn schoonzusje heeft een heel lange tijd van de bijstand geproviteert ze ontving bijstand maar had daarnaast ook gewoon een inkomen omdat ze werkte...En zij krijgt geen bericht van dat ze alles tot de laatste cent terug mag gaan betalen maar wel lekker ervan kunnen proviteren, van andermans BELASTINGCENTEN waar wij met zijn allen keihard voor werken...
Het laatste wat ik heb meegekregen van wat je over je schoonzusje schreef was dat ze een uitkering ontving terwijl ze ook studiefinanciering kreeg. Als ze voor die tijd lang genoeg gewerkt heeft en recht had op WW mag dat gewoon. Je behoudt namelijk recht op WW, ook als je studiefinanciering ontvangt. Zonde als je daar geen gebruik van maakt want je hebt er gewoon voor betaald. Jammer dat mijn vriend daar te laat achter kwam, maar misschien krijgt hij het alsnog. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er met je schoonzusje iets anders aan de hand is geweest, want als je in de bijstand zit en studiefinanciering ontvangt komen ze daar heus wel achter! Hetzelfde geldt als je 'stiekem' toch een baantje hebt, tenzij je zwart betaald krijgt.
Nimue schreef:Possie, dat bericht zal nog wel komen, denk ik. Het is bijna onmogelijk dat ze daar niet achter komen.
__Possie__ schreef:En zo is dat al heel lang aan de gang dan is ze bijv ergens aangenomen maar na een maand of zelfs korter stopt ze er zo mee...Nou neem aan dat je dan ook geen recht op WW of bijstand hebt...Want je moet daarvoor briefjes laten zien aan het UWV van wel gemiddeld 3 maanden dat je echt ergens gewerkt hebt toch?? En geen maand of korter neem ik aan maar goed!!
__Possie__ schreef:Maar wel ontvangt ze van het IBG stufi maar ook daar nog eens bovenop een prestatiebeurs waar ze doodleuk spullen voor haar eigen voor gaat kopen zoals een wasmachine voor 500, kinderkamer, kleding voor haar zelf ect ect!!! Okee ik heb zelf geen prestatiebeurs gehad voorheen en dus weet ik niet of je van dat geld zulk soort dingen van mag kopen, misschien wel omdat als je je diploma niet binnen zoveel jaar haalt het alsnog terug moet betalen geloof ik!!