Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:13

Ik doe wel HBO (deeltijd), maar geen taal. Vakkennis neemt meer tijd in beslag dan het generieke/didactische deel.

Maar ik hoop dat de link die ik heb gedeeld een indicatie geeft. Grammatica lijkt me wel een essentieel onderdeel van de opleiding, ook als ik denk aan mijn eigen lessen Duits op de havo.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:40

De deeltijd lerarenopleidingen kosten veel meer tijd dan een gemiddelde deeltijd studie. In de NHL folder staat nu bij te besteden studie-uren: 40, incl. 10 contacturen.

Het gaat best goed met mijn MBO2 klassen! We lijken aan elkaar gewend, weten hoe het in de klas moet gaan en vandaag had ronduit 2 gezellige en goede lessen. Gelukkig kwam mijn beoordelaar precies in die les, haha!
Desalniettemin: nog twee weekjes :+

Westernfreak

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:55

10 contacturen per week? In het eerste jaar wel, maar nu kom ik daar gemiddeld echt niet meer aan. :=
Wel aan de zelfstudie-uren...het is een pittige opleiding.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:49

Ik vond deeltijd juist heel prettig. Was echt wel druk want werkte behoorlijk wat uren naast mijn stage en lesavonden. Maar de lesavonden waren echt effectief en dat vond ik bij voltijd vaak erg tegenvallen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:57

Ik vind het ook een pittige opleiding, maar dat komt vooral door mijn fulltime baan ernaast...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:00

Tja, de contacturen voor de vaktechnische vakken zijn minder dan in de voltijdopleiding. Er wordt dus niet zoveel behandeld of diep erop ingegaan als in de voltijdopleiding en het komt meer neer op zelfstudie. Bij de didactische vakken vind ik de colleges wel altijd nuttig :j

Ik heb maar 2 jaar in voltijd gestudeerd en doe nu de 2e deeltijdstudie dus zo erg vind ik het ook niet. Ik heb weinig moeite met zelfstandig leren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:19

Pff hier stuiteren ze allemaal rond al de hele dag. Wat zijn ze druk zeg vandaag! Sinterklaas op komst enzo.
Precies bij mijn drukste klas kwam een van de concierges verkleed als zwarte piet binnen om pepernoten naar binnen te gooien. Altijd fijn haha.

Zijn ze bij jullie ook drukker?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:55

Ja, absoluut! Ben kapot :') Gelukkig hebben ze de laatste 2 uur vrij voor sinterklaasviering, dus nu vallen mijn drukste klassen uit :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:57

Ik las van de week de mededeling dat er bij ons geen Sinterklaasviering is en de lessen dus gewoon tot 15.40 uur doorgaan. Arme docenten.... :=

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:08

Oh lekker Goof, pepernoten dwars door je klas :+
Bij ons zijn ze juist rustiger nu, moe misschien door stage en schooldagen?
Lekker toch Sheran, dat je drukste klassen uitvallen? ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:46

Pff, ik ga vanmiddag om 15.00 nog sinterklaas vieren met mijn mentorklas. Dat wordt ook chaos :')

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:33

Bedankt voor de info allemaal! :) ik kan er zeker iets mee :)

Hier waren ze ook mega druk, halve klas was ook verkleed als zwarte piet.. :')
Maar het was een erg geslaagde dag :j

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:44

Niet veel drukker dan op een normale vrijdag eigenlijk hier, dan zijn de schatjes sowieso al druk. We hebben ook al wat onrust in de school deze week omdat onze gymzaal vanaf aankomende week tijdelijk buiten gebruik is ivm vluchtelingenopvang. Zijn de leerlingen niet zo blij mee, met uitspraken als 'ze zijn best welkom hoor, maar niet in mijn gymzaal want dan heb ik er last van'..

Helaas is de sinterklaasviering bij ons al een paar jaar geleden afgeschaft, zonde!

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:28

Hallo allen,

Geven jullie misschien les aan klassen boven of onderbouw (havo of vwo)? Dan zouden jullie mij heel erg helpen door mijn vragenlijst door de klas te laten invullen. Het zijn 20 zeer korte vragen, heb 'm geklokt op 2-3min.

Voor de duidelijkheid; ik zoek HAVO/VWO leerlingen, maakt niet uit welk leerjaar.

Dus als je mij aan mijn masterthesis wilt helpen, graag!!! :D :D

http://www.thesistools.com/web/?id=485498

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:40

Ik moet woensdag mijn eerste zelfstandige les geven. Ik ben eerstejaars. Ik heb een lokaal sleutel, ik weet welke 10 leerlingen ik heb en ik moet gewoon een volle les van vullen haha. Het is een klas 1 mavo/havo! :D Ik ga bijlessen geven over begrijpend lezen. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:25

Spannend hoor! Maar ook erg leuk :)

Ik krijg lesbezoek van de schoolleiding dinsdag en ik ben best zenuwachtig daarvoor! Ik had het liefste grammatica-uitleg gegeven, daarna leerlingen ermee aan de slag laten gaan en daarna gemeenschappelijk nagekeken, maar dat past echt niet in mijn lesplanningen. Ze hebben vorige les een grammatica-so gehad en in het volgende hoofdstuk komt pas weer nieuwe grammatica, maar daar beginnen we pas in januari aan... dus ik heb nu wat gedifferentieerd met een te vertalen tekst: een met vergelijkingen met stukken uit de Ilias, voor de gevorderden, en een met een grammaticafocus voor degenen die dat nog moeilijk vinden. Maar ik vind dat ik toch nog een stukje klassikaal moet doen, en ik moet een gemeenschappelijke afsluiter hebben... tips?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:33

Kun je niet een stukje tekst klassikaal lezen? Voor de uitspraak? En even de inhoud bespreken zodat je kunt checken of ze die begrepen hebben. Daarna zelfstandig aan de slag met je opdrachten (goed gedifferentieerd hahaha!). Gezamenlijk afsluiten door te vragen hoe het ging, wat ze moeilijk vonden en wat goed ging. Blik altijd even terug op wat ze geleerd hebben die les, doet het altijd goed ;)

Je zou ook nog wat moeilijke woorden uit de tekst kunnen onderstrepen als vertaalopdracht en die aan het eind bespreken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:36

Dank je voor de tips Goof! Daar kan ik zeker wat mee :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:39

Ik heb dinsdag een toets afgenomen en het gemiddelde van de klas was een 2,5! Serieus. Hoe dramatisch. Niemand had ook maar iets geleerd.
Zegt er vandaag een ventje uit die klas tegen me: "Ja, ik had een onvoldoende, want ik ben kleurenblind en ik kon de vragen niet goed lezen."
Ik:" Oh, bijzonder. Ik heb de toets namelijk gewoon in zwart-wit geprint voor je." :D
Hij:" Uh.....oh.... oliebol......"
Ik moest echt zo hard lachen, creatieveling! :') :') :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:13

_O- Wat een excuus!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:51

Lekker grapjas met zijn kleurenblind :D

'Mijn' klassen ook getoetst voor NL, blijkt de helft onder 1F (minimaal uitstroomniveau groep 8) te scoren, en de andere helft er krap op 1F... :( En dit is dan MBO2 <:) ;( Zodra ik het over leerlingen heb roepen ze dat ze 'studenten' zijn. Eh... right. Vraag me af hoe we dat moeten bijwerken naar niveau hoger.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:08

Haha goof, dat is wel echt een geniaal excuus! :')

Jeetje InekeN, hoe kan dat?
Hier stromen leerlingen niet eens uit naar het MBO (ik geef les op een ISK voor anderstaligen) als ze onder 1F scoren (en die gaan dan naar niveau 1)

Bij ons is de boel weer over de kop gehaald en is er nu een 8e groep bij gekomen.
Nu heb ik weer een nieuw mentorklasje (klein klasje ook dit keer) met een 'doorstroomniveau'.
Echt super leuk en ontzettend lieve leerlingen!

Vandaag afscheid moeten nemen van 2 leerlingen die een huis toegewezen hebben gekregen in Zuid Holland. Had een andere leerling voor de hele klas taart gehaald, omdat die 2 voor het laatst waren. Super lief!
Meestal heb ik niet zo'n moeite om afscheid van leerlingen te nemen (voortdurende in- en uitstroom bij ons), maar de 2 die vorige week vertrokken en deze week vertrokken.. Dat vond ik toch wel wat lastiger..

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:17

Haha goof je zou bijna een punt geven voor het creatieve excuus! Maar wel enorm balen zo'n laag gemiddelde!

Ik moet wel zeggen dat ik echt wel bijna aan de vakantie toe ben.. redden jullie het nog een beetje?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:24

Goh Siri, je hebt toch wel echt een mooie baan hoor. Lijkt me wel heel lastig, steeds die in- en uitstroom. Nieuwe groepsvorming etc, maar ook afscheid nemen ja. Zou ik ook wel moeite mee hebben denk ik.

Ik ben enorm toe aan vakantie. Normaal roep ik dat eigenlijk niet, maar ik ben nu erg moe.
Gelukkig een redelijk relaxt weekje voor de boeg, dat scheelt.

Vandaag weer een mooie opmerking (voor de docenten Engels onder ons....).
Ik was de adverbs of frequency aan het bespreken (Always, sometimes, never etc) en kwam bij 'hardly ever'. Waarop een ventje van 12 aan me vroeg:
"als 'hardly ever' bestaat, is er dan ook een 'smoothly never'?"
Ik vond hem echt briljant.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:46

Hebben jullie nog leuke kerstactiviteiten die leuk zijn in bovenbouw havo/vwo? Ik heb nog een uurtje les te doden volgende week en geen flauw idee waar het mee te vullen.

Hahahah Goof, prachtig :)