Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:30

Wow, dus de hele basis ontbreekt al!
Belachelijk dat een school niet een duidelijk beleid voert. Ben jij de dupe van. Die kinderen hebben 0,0 duidelijkheid en mogen bij anderen kennelijk doen en laten wat ze willen.
Hoe idioot zeg.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:39

Gelukkig dat iemand met onderwijservaring dat zegt Goof... voor mij is het onderwijs, maar vooral het MBO helemaal nieuw. Niemand kan mij zeggen welke regels ik moet hanteren qua meebrengen spullen en noem maar op. Of ze zeggen hoe het zou moeten gaan en vervolgens doet iedereen toch het zijne. Is per leraar verschillend. Ik ben invaller, dus ik moet nog 4 weken tot Kerst. Tandjes op elkaar en het beste er maar van maken. Ben van plan de probleemklas maandag eerst in soort kringgesprek eens te laten praten over alles wat misgaat. De andere 3 klassen gaan gelukkig (veel) beter hoor. Hoorde collega al praten over 'de horrorprobleemklas'. ;(

Heb echt zin in de MBO4 klas, want het beroepsonderwijs op zich vind ik superleuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:13

Ik zou er vooral geen 'klaag-uurtje' van maken, want dan gaan ze los en pakken ze ieder onbenullig detail erbij. (en voel jij je nog rotter).
Geef aan dat dit op deze manier niet werkt, niet voor hen maar zeker ook niet voor jou en vraag ze wat zij nodig hebben van jou om goed te functioneren en om goed mee te draaien in de lessen.

Ik heb mij stagiair dit laatst ook laten doen bij een klas. Ik kan goed werken met die klas, maar bij haar wilden ze niet. Ze heeft het ook besproken op die manier en de klas gaf aan dat zij de les graag iets anders ingevuld zien en iets vlotter willen. Mijn stagiair past er nu de lessen op aan en het ging afgelopen week inderdaad al beter.
Succes!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:46

Spottedponie, succes! Hopelijk kom je eruit met je werkgever.

InekeN schreef:
Jammer ook dat de school nergens enig beleid op heeft, elke docent doet wat hem/haar goeddunkt qua regels, lesstof, mobielgebruik, eten/drinken etc. etc. Twee collega's zeiden: 'ze mogen bij mij best onopvallend appen zolang ze hun snater maar dicht houden' :roll:

Een prima voorbeeld van hoe het niet moet dus! Ik ben nu voor de studie bezig in het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Toevallig zit ik net in hoofdstuk over groepsvorming en werkrelatie. En daarin kwam al naar voren dat schoolregels tegenstrijdige aanwijzingen zullen voorkomen en daarmee ook veel overtredingen, probleemgedrag en strijd tussen jou en de leerlingen als je je als docent gesteund weet door collega's en schoolleiding die dezelfde regels hanteren. :+

Regelmaat en structuur is ook een vereiste voor het verkrijgen van een veilig leerklimaat.

Ik zou me in jouw geval ook niet te zwak opstellen, maar de tip van Goof opvolgen. Daarna kun jij het commentaar verwerken in de lessen, maar zorg vooral ook voor duidelijke regels en verbind daar consequenties aan die je ook uitvoert. Wellicht dit wel even voorleggen aan de leidinggevende, want leerlingen gaan er ongetwijfeld tegenin en dan moet je wel gesteund worden in je aanpak.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:41

Bedankt voor de tips, ik ga daar maandag zeker mee aan de slag. Zo iets als 'dit werkte niet voor jullie en voor mij, geef aan hoe we het met z'n allen beter kunnen maken'? De dingen die 'fout' gingen niet benadrukken maar op zoek naar alles wat wél werkt? Dacht eraan die punten ff op het bord te noteren als bekrachtiging?

En dan dit nog:
Ze moeten verplicht elke week een dictee krijgen, daar is bij sommigen het geklaag 'veel te makkelijk'. Terwijl ik bij langslopen veel fouten zie.... Of iemand roept '0 fout', mijn reactie: wat goed! laat even zien?' Leerling roept dan 'nee!' :( Uitgelegd waarom er elke week dictee is (kerndoelen) maar dan nog gedoe met sommigen die het weigeren te maken en demonstratief niks gaan zitten doen, of een paar woordjes opschrijven... Hier nog tips voor??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:03

Ja precies, dan geef je hen het gevoel dat je ze serieus neemt en benadruk je het positieve en de samenwerking. Noteren is sowieso goed, dan maak je het inzichtelijk en kun je later nog even vragen wie zich er alsnog niet in kan vinden.

Goh, dat laatste is wel lastig zeg. Ik heb altijd liever adhd'ers en strontvervelende kinderen dan gedemotiveerde, lakse kinderen. Daar kan ik ook nooit zoveel mee.
Kun je ze in het kader van werk weigeren niet verwijderen? Of staat daar verder geen sanctie op ofzo?
Contact met thuis?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:43

InekeN schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga daar maandag zeker mee aan de slag. Zo iets als 'dit werkte niet voor jullie en voor mij, geef aan hoe we het met z'n allen beter kunnen maken'? De dingen die 'fout' gingen niet benadrukken maar op zoek naar alles wat wél werkt? Dacht eraan die punten ff op het bord te noteren als bekrachtiging?

En dan dit nog:
Ze moeten verplicht elke week een dictee krijgen, daar is bij sommigen het geklaag 'veel te makkelijk'. Terwijl ik bij langslopen veel fouten zie.... Of iemand roept '0 fout', mijn reactie: wat goed! laat even zien?' Leerling roept dan 'nee!' :( Uitgelegd waarom er elke week dictee is (kerndoelen) maar dan nog gedoe met sommigen die het weigeren te maken en demonstratief niks gaan zitten doen, of een paar woordjes opschrijven... Hier nog tips voor??

Als de e klas zo graag met hun telefoon bezig is. Dan laat je ze werken op hun telefoon. Er zijn genoeg site waarbij je klassikaal een quiz kan doen. Zoals bijvoorbeeld kahoot. Enige nadeel is dat bij deze app er alleen meerkeuze is. Er is ook een andere site maar daar kom ik nu zo 123 niet op.

Je kan dan dictee via de telefoon doen.
Ze kunnen meteen zien of ze het goed of fout doen en er de site laat de winnaar zien. Is redelijk motiverend en ze kunnen gezellig hun eigen telefoon gebruiken.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:55

@ Goof: sanctie op werk weigeren is erg vaag binnen de school. Heb er dus eentje uitgestuurd om die reden, ik heb het gemeld bij de betreffende mentor die plechtig beloofde een gesprek met de ll te voeren (ik wilde haar niet in de les alvorens wij even gepraat hadden) en vervolgens gebeurt er helemaal niks mee :(

Heb al een keertje Kahoot gedaan Nwktje, hartstikke leuk idd. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal voorgeschreven door degene die ik vervang, zoals het dictee.

Ik moet nog 4 weken, dat scheelt :+
Voor mij géén MBO2 meer, haha! Dat heb ik wel geleerd van deze klus.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:29

Kahoot is superleuk, maar zou ik enkel gebruiken als afwisseling of beloning, niet als vast lesonderdeel.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:02

Ik doel niet alleen op kahoot. Er zijn ook programma zoals socrative. Hierbij kan je een dictee digitaal afnemen.

Ik heb dit altijd in groep 8 gebruikt bij een dictee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:11

Ah ja, socrative ken ik alleen van naam, ik heb het nooit bekeken of gebruikt. Maar daar kun je dus meer mee begrijp ik?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:07

ah, ga ik ook eens even bekijken dan :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:00

;( Na het stalwerk verheugde ik mij op lekker op de bank zitten lezen, krijg ik ineens hartkloppingen... Vriendje is arts en die reageerde meteen: teveel stress door je werk.
Ik denk dat hij gelijk heeft helaas. Toch wil ik doorzetten, met ademhalingsoefeningen gaat het nu al beter. Ik ben alleen bang dat ik het morgenochtend op weg naar school of erger nog, voor de klas weer krijg... Wie heeft dat ook weleens gehad en kan mij tips geven?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:24

Ik heb het standaard eigenlijk, combinatie stress en laag ijzer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:52

Jeetje, dat is niet goed hoor!
Ineke, ik zou komende dagen even kijken hoe het gaat op werk en hoe je je voelt als je thuiskomt. Als het blijft zou ik het aangeven op werk, je moet echt niet doorwerken als je lichamelijke klachten krijgt van je werk.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:02

Nee... misschien niet. Maar het is nog 'maar' 4 weken Goof, [lijken soms enorm lang ;) ] dan is hopelijk hun eigen docent weer terug. Ik vind het zo onbenullig om als invaller af te haken :( (Is ze nieuwe jaar nog niet terug: helaas, maar ik ga daar niet langer verder met deze klas).
Net even eind met honden gelopen in een dikke bui, haha, voelt al stuk beter nu. Vriendin tipte mij de situatie te visualiseren en tegelijkertijd ademhaling en schouderspanning te controleren. Gaat best aardig.

Jemig Sheran, dat is ook niet best? IJzersupplement helpt niet? En die stress.... best schokkend hoeveel docenten daar last van hebben. Hoe ga je daar voor de klas mee om Sheran? Merken ze het niet?
Ik meende dat jij klassieke talen gaf, zijn de gymnasiasten dan lastig?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:10

Sheran, heb jij continue last van stress?
Ineke, nog maar 4 weken ja, maar hartkloppingen zou ik serieus nemen. Nog 4 weken met hartkloppingen is hartstikke slecht.

Ik heb een aantal jaren de overstap naar speciaal onderwijs gemaakt, gesloten jeugdinrichting om precies te zijn. Zwakbegaafden kinderen die niet meer thuis konden wonen. Het gevaar was daar dagelijks zo groot dat ik stijf stond van de stress en flinke lichamelijke klachten kreeg. Ik heb het ook langer geprobeerd dan ik had moeten doen en toen ik me eindelijk ziek meldde heb ik 6 weken thuis gezeten gevolgd door een zomervakantie. Ik sliep niet meer, helemaal niet meer, dus kreeg slaappillen en ik had flinke maagklachten. Ik stond stijf van de stress.
Echt, ik raad niemand aan om door te gaan als je lichamelijke klachten krijgt van de stress.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:11

Ik ben er ook wel mee naar de huisarts geweest, ik slik inderdaad al standaard ijzersupplementen :). Maar ik heb er verder niet zoveel last van, alleen dus dat je het 'voelt'. Waar merk jij het aan dan?

Gymnasiasten zijn inderdaad ook niet altijd lieverdjes. Ik heb natuurlijk nooit voor andere klassen gestaan dus ik kan niet verhelijken, maar sommigen zijn opgevoed met het idee dat ze altijd de beste zijn en ze kunnen behoorlijk goed argumenteren en discussieren en hebben een behoorlijke eigen mening en egobubbel :P

En ja, continue stress hier door omstandigheden... hopelijk is dat na de zomer weg :).

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:17

Ooit stage op een gym gelopen, zijn ook geen braafjes idd :+ . Maar toch een compleet ander kaliber dan MBO2 gelukkig. Las net een artikel dat ze het hele MBO willen hervormen vanwege het slechte, asociale imago vanwege niveau 1&2.

Gelukkig dat je supplementen hebt gekregen. Ik zat gewoon op de bank toen mijn hart ineens veel sneller ging slaan, en voelde het gewoon bonzen in mijn hele romp en nek alsof mijn hart 3x zo groot en sterk was, een heel gejaagd gevoel. Niet benauwd of zo hoor.

En jij? Wat zegt jouw school ervan, of heb je het niet (durven?) aankaarten? Heb je het tijdens je werk of juist wanneer je tot rust komt?

@ Goof: jeetje wat een heftig verhaal! Daar schrik ik echt van.... Ik slaap best aardig tot nu toe, maar moet me echt dwingen die malende gedachten te omzeilen. Merk wel dat ik wat gejaagd ben, geen rust om rustig iets te lezen bijvoorbeeld. Ik ga door jouw opmerking toch wel iets anders denken.
Weet je wat het is? Ik zou graag op niveau 3 of 4 lesgeven binnen het MBO, en dit is dan wellicht een mooi binnenkomertje want dit is een megagrote onderwijsinstelling. Dat was mijn reden om het tot Kerst vol te houden. Als ik nu afhaak ben ik bang niks qua ander werk meer te 'krijgen'.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:21

Dat kan wel een heel angstig gevoel zijn inderdaad :)

Mijn school weet dat ik heel druk ben, maar ik heb eventjes geen keus en ik vind de school wel erg leuk :). Ik moet afstuderen nu en mijn baan behouden (tijdelijk contract met uitzicht op vast), en intussen ben ik mijn huis kwijtgeraakt. Dus even stressvol :)

Gymnasiastjes zijn inderdaad wel van een heel ander kaliber dan mbo2 denk ik. Ik zou graag de verschillen eens ervaren en meelopen met een vmbo-klasje :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:27

Letterlijk doorbijten dus Sheran... wel fijn dat je de school leuk vindt! Ik hoop dat je snel uit al het 'gedoe' bent! :(:) Ik kijk echt uit naar het meelopen met MBO4 want het beroepsonderwijs geeft veel mogelijkheden om je lessen toe te snijden op hun vak. Ik beleef veel lol aan het voorbereiden en bedenken van werkvormen. Jammer dat ll'n het niet zo prijs stellen :')

Edit: Even in je profiel gespiekt, grappig, ik heb ook rechten gedaan :o .

Goof, heb je nog tips om tijdens het werk te kunnen 'ontspannen'...? Die jeugdinrichting zou niks voor mij zijn, echt om bang van te worden, na een dag was ik al weg gerend vrees ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:35

Goh Sheran, dan snap ik wel dat je stress hebt ja. Sterkte ermee.

Tja, tips om te ontspannen? Ik weet niet. Probeer in je pauze ook echt even te zitten en niks te doen iig.
Ik merk zelf dat ik heel erg kan ontspannen als ik met de leerlingen bezig ben, niet omdat het een eitje is, maar omdat ik er zoveel plezier uit haal.
Zorg voor rustmomenten in de klas zodat je niet zelf een lesuur lang eraan moet trekken. Stuk uitleggen, stuk bespreken, stuk zelfstandig werken en dan ook gewoon monden dicht en even geen vragen stellen.
Ik heb verder niet echt tips en uiteraard heb ik in drukke periodes (zoals vlak voor de zomervakantie) ook stress.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:43

Dank je Goof. Wil zelf misschien ook te veel, ze hebben ook nog eens 1,5 uur lessen op deze school :+
Ik ga ze meer zelfstandig laten werken en dan maar zien wat het wordt..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:47

Ah dat is lang ja. Ik heb op mijn vorige school lessn van 80 minuten gedraaid. Op zich prima, maar als je 1,5 uur lang gaat entertainen ben je kapot ja.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:10

Ineke, wat vervelend! Ik heb ook regelmatig last van hartkloppingen, maar dat is niet werkgerelateerd. Ik kan je dus geen tips geven behalve dan dat je nu echt een stapje terug moet proberen te doen! Je rolt zo een burnout in en dat wil je niet. :(:)