Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:01

Dat klinkt wel fijn om viavia een plek aangeboden te krijgen, wel erg jammer dat het dan niets oplevert. Voor mij zou het ook al fijn zijn om gewoon bezig te blijven in mijn vakgebied. Ik ben nu telkens wat interessante organisaties aan het benaderen om te vragen naar een oriënterend gesprek. Reacties die ik krijg zijn positief maar toch heeft niemand tijd om mij te woord te staan of te helpen :(

Ik heb inderdaad enige tijd geleden contact gehad met het TCC. Ik zal het eens bij mijn klantmanager van het UWV voorleggen, destijds was afgesproken dat ik zelf wel in staat was om een werkervaringsplaats te vinden. Nou dat valt dus ook al tegen...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:04

heb jij wel uitkering dan denica, ik dacht dat dat niet kon als je net van school was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:07

Dobel schreef:
heb jij wel uitkering dan denica, ik dacht dat dat niet kon als je net van school was.

Ligt eraan. Je kan ook ontslagen zijn van een bijbaantje. Je moet een x aantal dagen per jaar gewerkt hebben. Zelf heb ik dankzij mijn bijbaantjes al een arbeidsverleden van 9 jaar

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:13

Hier hetzelfde. Omdat ik vanaf mijn 15e geregistreerd wit gewerkt heb had ik in 2011 toch al een aantal werkjaren staan. Dat was zeker gunstig voor mijn WW uitkering :j

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:22

Welkom Denica, lotgenoot ;) Ik ben een jaar geleden afgestudeerd als psycholoog, master klinsich & gezondheid en nog altijd geen baan in mijn werkveld gevonden :+ Hopelijk heb jij meer succes.
Werkervaringsplaatsen zijn een goede opstap, maar ook daar geldt precies hetzelfde als voor de 'gewone' banen: honderden reacties binnen een paar dagen. De concurrentie is gewoon enorm...

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:46

Fijn om hier lotgenoten te treffen! Ik heb momenteel geen uitkering omdat ik nu een tijdelijke baan heb, maar ontving het voorgaande maanden wel en zal het straks ook weer krijgen. Heb inderdaad ook altijd gewerkt. Ik moest zelf een maand actief opzoek en kon daarna gewoon op gesprek. Viel me alles mee overigens, had vooraf een heel vervelend gevoel bij een uitkering maarja ik heb nu gewoon weinig keus.

Heb jij nog dingen geleerd tijdens je banenzoektocht? Wat voor baan zoek jij precies?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:19

Wel fijn dat je recht op een uitkering hebt inderdaad. Heb ook altijd geroepen dat ik dat niet wilde, maar als ik nu echt werkloos zou zijn zou ik hem zeker aanvragen. Het is niet zo dat ik niet wil werken, ik wil juist heel graag! Hier nog niet nodig geweest, ik werk nu al bijna een jaar als woonbegeleider bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten. NIet mijn droombaan, maar werk is werk.

Ik wil het liefst een baan als behandelaar, waar is me inmiddels om het even eigenlijk... Maar ik vrees dat dit er misschien wel nooit in zit. Wat ik heb geleerd tot nu toe is: zit er bovenop!!! Soms staan er vacatures online met een lange looptijd, maar zijn ze toch binnen 3 dagen al weer weggehaald wegens een enorm aantal brieven. Houd dus wekelijks zoveel mogelijk websites in de gaten en reageer direct als je wat ziet. En achter vacatures aanbellen heeft ook zeker zin. Heb je misschien iemand in je omgeving die als kruiwagen kan dienen? Mijn stagebegeleidster heeft bijvoorbeeld al een gesprek ergens voor me geritseld. Waren er alleen zoo veel dat ik er ook daar niet doorkwam. En vraag bijv. docenten of stagebegeleiders of huidige werkgevers of je ze als referentie mag opgeven en of ze een referentiebrief voor je willen schrijven.

Anyway, ondanks al die tips is het mij ook niet niet gelukt :+ Maar ik heb wel veel gesprekken gehad, en ben nu iig door naar de tweede ronde voor een baan als indicatiesteller. Toch weer een stapje verder in de richting....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:22

Mijn tip: bel voor meer informatie voordat je je brief stuurt!
ik heb daarmee het verschil gemaakt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:25

Ja precies, dat bedoelde ik met achter vacatures aanbellen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:36

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:37

Ik vatte het op als bellen nadat je een brief hebt gestuurd (ook zeker doen, gewoon 1 of 2 dagen later bellen om te vragen of ze de brief ontvangen hebben).

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:02

annastasia, al gereageerd alleen 2 a 3x per dag voor een a 2 uurtjes naar Zaltbommel rijden is voor mij niet echt de moeite

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:24

Denica schreef:
Hallo mede werkzoekenden! Ik zou graag mee komen kletsen, kan wel wat positieve verhalen gebruiken en hoop dat ik jullie misschien ook nog wat kan helpen.

Ik ben sinds maart afgestudeerd. Ik heb psychologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een master klinische psychologie. Mijn master heb ik cum laude afgerond, ik heb altijd vrijwilligerswerk gedaan bij Slachtofferhulp en heb diverse bijbaantjes gehad. Helaas gaat mijn banenzoektocht nog verre van goed. Voor mijn gevoel heeft reageren op vacatures op internet totaal geen zin, er zijn zoveel concurrenten!

Momenteel heb ik gelukkig een betaald vakantiebaantje bij Slachtofferhulp, vanaf september ben ik echter weer werkloos. Ik ben benieuwd naar al jullie verhalen en ervaringen en kom dus graag meepraten.

En het UMC? Zag dat ze daar iemand Zochten laatst.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:16

hier gisteren weer slecht nieuws gehad... Op een functie waar ik op gesolliciteerd heb zijn 47 sollicitaties binnengekomen :(
Dat is voor mijn vakgebied echt heel erg veel. Ze snappen niet waar al die mensen vandaan komen.
Ik heb dus erg weinig kans, ook omdat ik nog maar weinig ervaring (en al helemaal niet in dat gebied) heb en mijn afstudeerrichting een andere richting is.
Een andere vacature waar ik op gesolliciteerd heb zal hem ook wel niet worden. Een collega heeft er ook op gesolliciteerd en die heeft HBO en al eerder op die afdeling gewerkt.

Ik heb gisteren een open sollicitatie gestuurd naar de afdeling waar ik nu werk en op een vacature gereageerd (die lijkt me heel erg interessant, alleen wat weinig uren. Maar alles is beter dan niets.

Ook stuur ik vanavond een mail naar een oude stageplaats om te kijken of ik daar tegen reiskostenvergoeding wat extra ervaring op kan doen (mocht ik over 2,5 week nog niets hebben).

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:24

Hihi, ben op een vacature voor geitenhouderij/kaasmakerij aan het solliciteren en heb de neiging om te typen; 'Van kaas maken heb ik geen kaas gegeten' _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:26

Jammer arabella!

@Sting, dan zou ik er zoiets van maken. 'Hoewel ik geen kaas heb gegeten van kaas maken wil ik dit zeker leren.' oid.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:29

Ik heb er uiteindelijk inderdaad wat anders van gemaakt, maar vond het wel een lollige woordspeling :P.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:41

Ik had het gedaan :') Briljant zo'n woordspeling..... _O-

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:46

Ik ben bij mijn huidige werkgever nog even lekker bezig, afgelopen week 2 mensen weggezet voor detachering bij klanten...... :D

m.a.w. als ik mijn ontslagbrief neer ga leggen, gaan er mensen huilen..... ~~}> (zal wel mee vallen :o )

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:11

En alweer een afwijzing -O-
T ver weg voor mij en ze waren al bezig met de gesprekken. Maar dit keer dus niet opte weinig ervaring.
Dit was die waar ik gisteravond op gesolliciteerd heb.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:12

Denica schreef:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een werkervaringsplaats? Ik ben nu zoiets maar aan het overwegen, maar vind het ook heel lastig hoe ik dat aan moet pakken.

Ik heb twee keer een werkervaringsplaats gedaan, eentje van vier maanden lang een middag per week, de ander ben ik na twee maanden (ook een dag per week) gestopt omdat ik een baan gevonden had. Heel andere doelgroep, dus of die werkervaringsplaats mijn kansen vergroot heeft weet ik niet. Maar voor mijn gevoel was het wel erg nuttig, je wordt er wel zelfverzekerder van en dat stroomt weer door naar je brieven en gesprekken :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:25

Heino schreef:
Denica schreef:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een werkervaringsplaats? Ik ben nu zoiets maar aan het overwegen, maar vind het ook heel lastig hoe ik dat aan moet pakken.

Ik heb twee keer een werkervaringsplaats gedaan, eentje van vier maanden lang een middag per week, de ander ben ik na twee maanden (ook een dag per week) gestopt omdat ik een baan gevonden had. Heel andere doelgroep, dus of die werkervaringsplaats mijn kansen vergroot heeft weet ik niet. Maar voor mijn gevoel was het wel erg nuttig, je wordt er wel zelfverzekerder van en dat stroomt weer door naar je brieven en gesprekken :)

Hier vorig jaar van april tot december een werkervaringsbaan gedaan (36 uur, volledig loon). Inmiddels bij dat bedrijf blijven hangen, wel druk opzoek, maar er is zo weinig := Om mijn kansen te verbreden inmiddels maar weer aan de thuisstudie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:30

Ik ben begin dit jaar begonnen bij een bedrijf als werkervaringsplaats en 2 maanden later hebben ze me een contract tot eind dit jaar aangeboden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:47

Wat is de definitie van een werkervaringsbaan? Is dat een soort vrijwilligerswerk/stage of bekijk ik het verkeerd?

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:11

Denica schreef:
Hallo mede werkzoekenden! Ik zou graag mee komen kletsen, kan wel wat positieve verhalen gebruiken en hoop dat ik jullie misschien ook nog wat kan helpen.

Ik ben sinds maart afgestudeerd. Ik heb psychologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een master klinische psychologie. Mijn master heb ik cum laude afgerond, ik heb altijd vrijwilligerswerk gedaan bij Slachtofferhulp en heb diverse bijbaantjes gehad. Helaas gaat mijn banenzoektocht nog verre van goed. Voor mijn gevoel heeft reageren op vacatures op internet totaal geen zin, er zijn zoveel concurrenten!

Momenteel heb ik gelukkig een betaald vakantiebaantje bij Slachtofferhulp, vanaf september ben ik echter weer werkloos. Ik ben benieuwd naar al jullie verhalen en ervaringen en kom dus graag meepraten.

Lentis in Zuidlaren? www.zorgpleinnoord.nl ben je vast wel al bekend mee?