Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:09

lieveli schreef:
Het zal wel uitdraaien op een kringgesprek. Mijn school is ook heel actief bezig met vrijwilligerswerk voor AZC's.

Wat doen jullie daar precies mee dan?

Urbanus

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:10

Voedsel en dergelijke inzamelen en 2 weken terug zijn er jongeren uit het AZC op bezoek geweest op de school.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:11

Ah nice, ja dan speelt alles wel al veel meer bij jullie op school. Bij ons is dat (nog) niet.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:11

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:14

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:17

Dank voor de links.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:08

Bij ons is er wat minder aandacht voor zulke zaken. Als mijn klassen er graag wat over kwijt willen krijgen ze de kans, maar niets moet van mij. Ik ben vooral benieuwd of onze directie er morgen wat over laat horen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:49

Ik geloof dat er bij ons in de maatschappijlessen ook tijd aan besteed wordt. Ik ben er dan niet (heb college's op maandag), dus ik zal er niet zo veel van meekrijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:26

Van mij 'moet' het ook zeker niet hoor Miekelien, maar er kwam het verzoek om het wel te bespreken vanuit het VMT. Om die reden zal ik het dus wel aankaarten morgen. Mijn ervaring is dat klassen er heel verschillend op reageren, de ene vindt het zo boeiend niet en werkt liever en de ander is veel gevoeliger, maakt zich druk en wil het wel bespreken.
Ik zie morgen wel wat de klas zelf aangeeft.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:22

Bij ons op school was er idd een minuut stilte gevolgd door John Lennon's lied. MBO2 was die ene minuut zowaar stil, bij John Lennon werd het al rumoeriger. Leuke klassen, maar in 1 klas zitten een paar meiden die ik het liefst..... Vréselijk brutaal, weten alles al, het is allemaal véél te makkelijk voor ze (tot je het resultaat ziet :( ). Geen spullen bij zich en gaan de rest dan zitten afleiden. Denk dat ik de teugels aantrek en ze eruit zet wanneer dit zo door gaat ;(

Ik val vanuit een Duitse Gymnasium klas flink terug naar MBO2 in NL, haha, cultuurschok!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:25

Bij ons ook een minuut stilte. Deden mijn brugpuppies goed.
Ik merkte wel dat er veel onrust was, de klassen wilden er graag over praten. Ook hadden we een bovenbouwgroep die vandaag naar Parijs zouden gaan, dat ging dus niet door. Veel onrust dus.

En idd, die meiden zou ik er lekker uitzetten todat ze normaal mee kunnen doen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:55

Bij ons was er ook 1 minuut stilte in de pauze, in de kantine.
Ineke, met MBO2 heb je ook wel één van de lastige categorieën getroffen volgens mij. ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:29

Denk echt dat ik dat ga doen Goof. Alleen wil ik dan voor ze de les weer inkomen even een 1-op-1 gesprekje met ze hebben, denk dat dat wel werkt.
Ja, westernfreak, geloof ik ook :D . Zijn ook wel óntzettend leuke leerlingen bij hoor! Heb net even het boekje besteld 'wie heeft er wel een boek bij zich'. Voorstukjes zijn hilarisch. Hopelijk helpt het ook, haha!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:33

Die heb ik hier ook liggen, geweldig boek vond ik het! :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:16

Ik heb groep 3.
Erg jong nog. Maar we hebben het er wel kort/klein over gehad. Ik ben alleen door gegaan naar het onderwerp vrede. En daarna kleiner gemaakt > Hoe zorgen wij voor elkaar in de klas?

Wij hadden ook 1 minuut stilte.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:34

Wij hadden ook 1 minuut stilte.
In mijn mentorklas is er kort over gesproken, maar de leerlingen wilden er weinig over kwijt..
Maar 80% van de leerlingen die ik heb komen uit Syrie/Irak, dus voor hen is het sowieso anders dan voor ons in Nederland denk ik..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:04

Nou, ik heb een meid de klas uitgestuurd omdat ze ontzettend brutaal deed en werkelijk niets wou. Wat denk je? Ging ze niet... ;( Even later een andere vriendin die stoer mee ging zitten doen: zelfde verhaal. Ging er niet uit. Heb na les maar eens ff alles bij hun teamleider aangekaart. Tjonge jonge, het is werkelijk een compleet andere wereld zeg!
"Doe je mobiel even in je tas" antwoord leerling: 'ik ben je hondje niet!" :') Dat soort dingen. Zucht. Nog ff volhouden tot 15 december :Y)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:12

InekeN schreef:
Nou, ik heb een meid de klas uitgestuurd omdat ze ontzettend brutaal deed en werkelijk niets wou. Wat denk je? Ging ze niet... ;( Even later een andere vriendin die stoer mee ging zitten doen: zelfde verhaal. Ging er niet uit. Heb na les maar eens ff alles bij hun teamleider aangekaart. Tjonge jonge, het is werkelijk een compleet andere wereld zeg!
"Doe je mobiel even in je tas" antwoord leerling: 'ik ben je hondje niet!" :') Dat soort dingen. Zucht. Nog ff volhouden tot 15 december :Y)

Zo'n reactie van ik ben je hondje niet heb ik ook een keer gehad. Daarop heb ik iets gezegd in de trant van: 'nee dat klopt, anders had ik je wel een halsband omgedaan'. Die jongen wist even niet wat hij daar mee aan moest :') ben kort daarna ook gestopt met die opleiding en heb gekozen voor de pabo, werken met jongere kinderen :Y) succes nog even met stage!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:24

InekeN schreef:

Je hebt ook wel echt een pittige doelgroep te pakken. En dat je niet met hun gestart bent maakt het moeilijker. Afgelopen jaar had ik dit gedrag wel is verwacht bij een klas. Ik had dit toen aangekaart (lio stage ook) en kreeg toen de tip haal de conciërge maar (boom van een man). Heb dit toen niet hoeven toepassen omdat het dreigement al genoeg was om gewoon te vertrekken. Dit vervolgens ook besproken met de leerlingbegeleider etc. Mijn klassen waren alleen jonger vmbo basis 2. Is er niet de mogelijkheid die meiden van te voren niet toe te laten (in overleg) dit kan gewoon niet. Ze bepalen te veel.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:43

InekeN schreef:

Wat ik een een vergelijkbare situatie een keer gedaan heb toen een leerling er niet uit ging was de groep inzetten. Stel je voor, vrijdagmiddag van 14.30-16.00 uur laatste les van mij voor deze groep.
Een van de meiden wilde ook niet toen ik haar eruit zette. Na een aantal keren waarschuwen heb ik de deur open gezet en tegen de hele groep gezegd dat ik niet verder ging met de les totdat de dame weg was en alle tijd die ik verspilde hieraan ik er dubbel aan zou plakken. Het gevolg was dat de groep wilde dat de leerling vertrok en dat ze geen medestanders meer had. Werkte perfect.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:00

Lekker pittig klasje dus, Ineke! Poeh, ben ik stiekem blij dat ik havo/vwo lesgeef _O-

:o Vandaag kwam mijn begeleider vanuit de universiteit een dagje op bezoek om eens te kijken hoe wij voor de klas staan (ik en nog 2 stagiaires). Gaaf hoor; ik kreeg me toch een massa complimenten, daar werd ik letterlijk rood van, en zo snel ben ik niet onder de indruk. Goede opsteker :)

En begeleider kon alleen maar op donderdag, maar ik geef op donderdag geen lessen dus had nu eenmalig een les overgenomen van een andere docent. Dus een klas die ik niet kende en een leerjaar wat ik niet kende qua lesstof (4 havo). Best pittig om daar zo even binnen te komen vallen. Zaten ook niet de makkelijkste jongens in ook. Best trots dat ze toch 25 minuten allemaal doodstil aan het werk zijn geweest :D

Maar dus van hem zowel als van de persoon die die groep normaal gesproken lesgeeft heel lovend commentaar, dus ik zit nog helemaal glunderend in de trein naar huis _O-

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:50

Heerlijk dat het zo goed gaat Aleeneh! Havo/VWO is ook een fijne doelgroep denk ik.

Fijn om wat tips te lezen hier. Inmiddels heeft de coach van die klas met hen gesproken, het lag volgens de dames in kwestie allemaal aan mij uiteraard. De stof is te makkelijk voor hen (MBO2 en ze willen chirurg of gyneacoloog worden... :+ ), velen zitten amper op 1F niveau. Zucht. Maandag half 9 heb ik ze weer en het verpest nu al mijn weekend, ga met knoop in mijn maag weer op pad maandag :( . Ik had tegen hun coach gezegd ze eerst te willen spreken alvorens ze de les weer in mogen maar nog geen enkele reactie vernomen.

Ik ga nog wel even meekijken bij MBO4, volgens die docente is dat 'hard nodig omdat ik anders een heel verkeerd beeld krijg van het MBO'. Lief van haar, en daar heb ik echt zin in!

Ik begin me inmiddels echt af te vragen waar het heen moet met die in mijn ogen te softe benadering van zulke mensen. Supersneu voor de klasgenoten die wél graag willen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:18

Pff wat moeilijk Ineke, dat is toch wel een beetje mijn angst, dat ik de klas niet onder controle kan houden...
Ik heb waarschijnlijk een stageplaats voor een orienterende stage, mijn huidige werkgever doet nog wat moeilijk over mijn verlof voor een hoofdfase stage, dus moet nog even verzinnen hoe ik dat op ga lossen... al blij dat ik na de kerstvakantie met een orienterende stage kan beginnen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:51

Heel vervelend Ineke, wel fijn dat je mee mag kijken bij je collega! Lief aanbod.
Laat je weekend niet verpesten, het zijn maar pubers, niets is persoonlijk ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:37

Hopelijk lukt het Spottedponie, de hoofdfase stage duurt flink wat langer immers.

Dank je Goof.... :) Merk wel dat het steeds in mijn 'maag' zit. Ze zijn vanaf 16 tot ergens in de 20... had wat volwassener gedrag verwacht. En hun coach zei ook het niet persoonlijk op te vatten gevolgd door 'als ze je niet mogen dan blijft dat vaak zo'. Eh... fijn! :+ Ze hoeven me ook niet te mogen als ze de boel maar niet verstoren. Jammer ook dat de school nergens enig beleid op heeft, elke docent doet wat hem/haar goeddunkt qua regels, lesstof, mobielgebruik, eten/drinken etc. etc. Twee collega's zeiden: 'ze mogen bij mij best onopvallend appen zolang ze hun snater maar dicht houden' :roll: