Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:56

Pff bij mij schiet het ook niet op.

Ik ben na school gaan werken en ben zonder diploma's steeds in tijdelijke functies in zwaardere functies gekomen.
Nu ik op zoek ben naar een vaste werkgever is dit toch wel een struikelpunt dat ik geen diploma heb.
Ik kom vaak tot de laatste ronde maar dan word er toch iemand verkozen die wel een diploma heeft. ;(

Even terug naar school valt ook niet mee als je een fulltime salaris gewend bent!

kaatje77

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 07:34

Orienta wat balen zeg :(:) En een avondcursus erbij?

Gister gesprek gehad en ging goed! Ik heb er iig een goed gevoel over :j
Voor 't eind van de week weet ik meer, dus nog even in spannning zitten.....

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:10

Ik ben hier al een tijdje niet meer langs geweest, maar ook nog steeds geen baan... Wel vandaag mijn eerste sollicitatiegesprek! Ben benieuwd hoe het gaat! Het is lekker voor 40 uur en het is in de buurt, dus dat is wel fijn ;).

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:14

evdpanne schreef:
Ik ben hier al een tijdje niet meer langs geweest, maar ook nog steeds geen baan... Wel vandaag mijn eerste sollicitatiegesprek! Ben benieuwd hoe het gaat! Het is lekker voor 40 uur en het is in de buurt, dus dat is wel fijn ;).

Dat is mooi heel veel succes met het gesprek.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:36

Ik denk dat ik voorlopig nog even hier blijf hangen :=. Sollicitatiegesprek ging niet helemaal super... Het was voor mij voornamelijk lastig om te motiveren waarom ik met mijn opleiding HBO-rechten daar solliciteerde en ach ja die vraag waar zie jij jezelf over 10 jaar uhmmmm geen idee! Heb wel overal om heen gepraat en het waren vriendelijke mensen af en toe wel gelachen. Heb gewoon me best gedaan ontspannen te blijven en alles zo goed mogelijk te beantwoorden... Was al een tijd geleden dat ik zo'n gesprek gevoerd had en mijn eerste voor een fulltime baan. Gesprekken voor stage's en vakantiebaantjes zijn toch anders :P. Ben in ieder geval weer een ervaring rijker en weet nu een beetje hoe zo'n gesprek gaat! Kan ik me (mocht het nodig zijn :P) de volgende keer weer wat beter voorbereiden!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:40

evdpanne misschien een tip voor de volgende keer, dat zijn standaard vragen evenals:

Goede/slechte eigenschappen (+ voorbeelden)
Waarom juist hun organisatie
Lees je daarnaast goed in in de organisatie en stel zelf ook gerichte vragen!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:48

Ik weet dat het standaard vragen zijn, heb er ook wel over nagedacht... Maar blijf het moeilijk vinden. Waar zie ik mij over 10 jaar, tja daar ben ik nog niet zo mee bezig. Goede/slechte eigenschappen had ik me wel op voorbereid, die wist ik ook wel aardig op te noemen en mijn verbeterpunten ook positief te benaderen. Over de organisatie had ik alles gelezen wat ik tegen kwam, en daar zijn ze zelf ook mee begonnen met een heel duidelijk helder verhaal (beter als in alle info die ik gelezen had). Vragen had ik ook wel een paar (met hulp van de website carrieretijger :P). Alleen waren die al beantwoord, maar dat heb ik achteraf dus ook aangegeven dat ze mijn vragen al beantwoord hadden en welke vragen dat waren en wat hun antwoord daarop was. Achteraf bedacht ik nog wel een leuke vraag, maar die bewaar ik dan wel voor de volgende keer :D.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:51

Ooh dan! En wie weet staan hun er wel heel anders in dan jij en mag je straks wel op 2e gesprek :D

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:54

Inderdaad, we zien het wel.... Ben in ieder geval weer een ervaring rijker! Het was op zich ook we een leuk gesprek, kon ze af en toe ook wel aan het lachen maken en hun mij ook dus het ging wel redelijk ontspannen. Ik heb wel eens een gesprek gehad voor een stage en dat was echt verschrikkelijk, een vragenvuur en die mensen keken al naar me van die weet echt niks.... Voelde me daar toen ook echt niet op me gemak en ging echt weg met oke hier wil ik nooit stage lopen! Maar zo erg was dit nu ook weer niet :).

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:55

kaatje77 schreef:
Orienta wat balen zeg :(:) En een avondcursus erbij?

Gister gesprek gehad en ging goed! Ik heb er iig een goed gevoel over :j
Voor 't eind van de week weet ik meer, dus nog even in spannning zitten.....

Ik vind het beetje lastig om dan iets nuttigs te kiezen.
Ik heb hele brede werkervaring.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:04

Dat klopt, maar in je gesprek kun je aangeven dat je ondanks geen opleiding wel over de nodige werkervaring beschikt en dat je aangeeft om een cursus te volgen om toch de juiste papieren te halen :Y)
bedrijven zien dat als erg gemotiveerd en geeft je een streepje voor :D

Net een belletje gehad even afwachten voor fulltime job, misschien straks nog op gesprek :P

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:19

Dat is waar Kaatje.

Wat voor job is het?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:38

Kreeg net een belletje, mag op 2e gesprek komen :Y)

Zo heb je niks en zo kun je ineens kiezen :P

VonDutchJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:49

Gefeliciteerd kaatje, succes!
Laat even weten hoe het is gegaan.. :)

Zouden jullie miss mij willen helpen?
Door een mailtje te sturen met de naam 'Jill' erin, naar Model@couturehippique.nl
Zo kan ik kans maken op een leuk dagje model spelen :P

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:05

Ik houd jullie op de hoogte :D
Waarvoor ik voor het tweede gesprek mag komen is een functie als assistent planner, erg groot bedrijf en 25 minuten met de auto.
Waar ik morgen meer over hoor is een baan als secretaresse, ook bij een groot bedrijf, maar loonindicatie voor 40 uur 400,= minder dan bij de eerste baan........maar wel 10 minuten fietsen.......

Damn, maar voor 400,= meer en dan excl reiskosten kunnen we ook een groter huisje van kopen. :Y)
Moelijk..........maar even afwachten hoe of wat :P

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:15

Kan je ook nog een huisje kopen zodat het naar die andere baan ook maar 10 min fietsen is ;).

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:47

Ja dat kan wel, maar da's een standaard baan.
Waarvoor ik mijn 2e gesprek heb is echt een uitdagende functie waar ik echt mijn ei kwijt kan :P
dus daar gaat wel mijn voorkeur naartoe ;)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:40

Kaatje; Klinkt goed!

Ik had een leuke baan gevonden, leuk eerste gesprek gehad, maar duurde al 2 weken.
Gisteren nog maar een keer gebeld, en hij zei dat hij mijn vorige werkgever al een paar keer gebeld heeft, maar dat die niet terug belde.
Vervolgens heb ik een collega opgebeld, die heeft hem gesproken, maar hij wilde echt mijn baas hebben.
Nu staan mijn baas en ik totaal niet op goede voet (meer) met elkaar, en die heeft hem dus een negatief verhaal verteld. Weg baan.

Hoe zit het precies als je een uitkering aanvraagt, dan krijg je toch ook iemand die je helpt met het zoeken naar een baan?

Ik word er echt een beetje ziek van, heb nu zoveel respect voor de mensen die al gelangere tijd werkeloos zijn, had zelf nooit kunnen bedenken wat voor impact dit op je kan hebben...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:52

Wat onwijs vervelend Sassieja maar waarom heb je je oude werkgever op gegeven als referentie dan? Dit ben je niet verplicht hoor en officieel moge ze ook niet zonder toestemming bellen..

Je krijgt idd een werkcoach vanuit het uwv!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:24

Ik heb het topic regelmatig voorbij zien vliegen, maar nooit gedurfd om te reageren. Net of het dan nog echter dan echt is dat ik werkloos ben :D . Maar nu ik zojuist de zoveelste afwijzing heb gekregen.....: hier ben ik! Marketing/communicatieadviseur en sinds 1 september officieel werkloos (maar zit al iets langer zu hause ivm met riante oprotregeling als gevolg van een sanering).

Ik heb her en der al wat gelezen, natuurlijk lang niet alles, maar vanaf nu start ik met volgen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:27

Ik heb net een sollicitatie de deur uitgedaan een creatieve sollicitatie in een blik .. :P en die werd in goede aard ontvangen..

afwachten dus :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:10

Spannend Nonawen, en gedurft!!!!!
Via tracktrace gevolgd?

Heb zo een gesprek :Y)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:11

Nee, m'n vader heeft het afgeleverd :')

Succes met je gesprek !

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:27

PercyLeen: Omdat ik niet verwacht had dat ze dat zouden doen, er is altijd gezegd dat het werk verder goed was, en dat het daar niet aan lag.
Nu staan we sinds mijn ontslag verre van op goede voet met elkaar, maar het lijkt me dan nog dat ze zulke dingen normaal kunnen afhandelen, maar niet dus.
Dit hebben ze me ook weer door mijn neus kunnen boren, en ik vind het jammer voor mezelf, maar ik misgun hun dit nog meer.
Ik ben wel van plan de man waar ik op sollicitatie ben geweest, te mailen met het hele verhaal, of is dat een slecht idee?

Nona: Wat een leuk idee! Waarvoor was je sollicitatie, wat voor functie?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:28

DTP'er bij een familiedrukkerij :)