Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:36

Goof schreef:
Hahahah! Leuk! Vertel! Hoe ging het?

Had een dubbele klas (stuk of 50-60 man?) in een groot lokaal voor een blokuur CKV, samen met een andere stagiaire. Best een flinke uitdaging hoor, zo'n grote groep, en ze deden niet allemaal even goed mee, maar het grootste deel ging zowaar nog echt aan het werk ook, wat ik nog een hele prestatie vond :D Was wel verschrikkelijk leuk, hadden het hele lesplan zelf geschreven en bedacht, en om het dan ook zelf uit te voeren maakt het nog extra leuk.
Pas m'n derde week stage, dus had van te voren niet verwacht om al zo vlot voor de klas te staan :P

Maareh, dit durf ik wel nog een keer hoor, kom maar op! :D Ik ben om.
Volgende keer gelukkig wel voor Engels, haha.

Eilandmeisje

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:51

Zo bijna vakantie hier! Nog 1 lesje en dan snel na de les de 12 uur boot halen:)
Merk dat de leerlingen wel erg druk zijn. De meesten gaan nu op 'zomervakantie' en hebben daar erg zin in. Hopelijk is de rust na de vakantie weer terug gekeerd haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:56

Ik heb denk ik per ongeluk dit topic ontstipt :oo
Heb net even bijgelezen. Leuk om zo jullie ervaringen te zien. Ik haal er een hoop bruikbaars uit.

Ik ben na 13 jaar niet in het onderwijs te hebben gewerkt nu 3 vrijdagmiddagen voor de klas gestaan.
Ik ben blij dat ik het zo mag uitproberen of ik het nog leuk vind :=
Het leuke is dat ik 2 groepen muziekles geef. Dus eigenlijk is mijn hobby nu mijn werk. Leuk :j

Ik heb een 7/8 combi die niet te makkelijk is. Aantal kinderen dat problemen heeft, 1 is zelfs vorig jaar een week geschorst. Best pittig. Hoe werkte dat ook alweer, dat orde houden? :+
Na vorige week behoorlijk uit mijn slof geschoten te zijn ging het goed. Het was alleen jammer dat ik het zover liet komen. Duidelijk werkpunt voor mij.
Groep 5/6 zijn maar 15 kinderen (normaal combi 4/5/6) en is een leuke groep. Ook druk, maar dan uit enthousiasme. Ook lastig, ze hebben daarvoor een uur gym en moeten dan nog muziek doen. Valt niet mee :(:)
Maar door afwisseling in de les te houden gaat het heel goed.

Ik kreeg van de ouders al te horen dat de kinderen elke week uitkijken naar de vrijdagmiddag, dat ze zingend thuiskomen en de afwisseling erg leuk vinden. Super om te horen natuurlijk!
De 1e les hebben we een muziekquiz gedaan en zijn we gestart met onze muzikale reis (we zongen de dronken zeeman, ik moest even kijken wat het niveau een beetje was).
De 2e les zijn we gestrand op een onbewoond eiland :)), waar we een leeuw in de jungle tegenkwamen. Oftewel: Op een onbewoond eiland van Kinderen voor Kinderen en The lion sleeps tonight dat we zelfs 3-stemmig hebben gedaan.
De 3e les heb ik moet boomwhackers gedaan. Onwijs leuk! Op http://www.muziekinschool.net hebben ze stappenplannen hoe je het aankan leren, met een bandje er onder, interactief op het digibord wanneer welke kleur aan de beurt is. Misschien ook leuk voor mensen hier. Je hoeft er namelijk zelf niet muzikaal voor te zijn.
Nu de 4e les. Ik probeer nu de technische jongens een beetje te prikkelen. Die vinden muziek over het algemeen nie zo errug leuk :+. Ik ga wat vertellen over de trompet, hoe deze ontwikkeld is vanuit de middeleeuwen. Dan heb ik een youtubefilmpje van een trompetbouwer die laat zien hoe je zo'n ding maakt. En vanuit de muziekvereniging heb ik 6 instrumenten meegenomen, uit elkaar gehaald en die mogen ze in elkaar zetten en speelbaar maken. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden.

Staat nog op het programma: klassieke muziek (Bach), Vader Jacob met flessen en water en dan moet ik nog 1 les vullen. Daar ben ik nog niet over uit. Misschien iets met buitenlandse muziek. Afrikaanse percussie, Spaans, Zuid-Amerikaans, Axiatisch. Nog even bedenken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:43

Goh, wat ben jij creatief, wat en leuke lessen!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:36

Hoi mogen leerlingen zich ook melden??? Ik zit momenteel op 3 havo en heb lang niet alles gelezen was veel te veel maar wat ik altijd heel leuk vindt om te doen in de klas is samenwerken en dus bvb een soort wedstrijd opdracht maken met groepen die je dan zelf mag kiezen en vooral kahoot ik weet niet of jullie daar al eens over na hebben gedacht maar dat is een programma waarmee docenten een quiz kunnen maken en vervolgens laten ze op het digi bord de vraag en de andwoordkeuzes zien en de leerling moet dan op zijn of haar telefoon het juiste andwoord aan klikken en een paar hele leuke docenten bij mij op school schrijven een boek met allemaal leuke tips voor de beginnende docent bvb dat boek heet. Een goed begin is het halve werk. Daar in staan 25 leuke dingen om in de les te doen misschien is dat wat voor jullie?? (Zeg maar gewoon als het niet de bedoeling is dat leerlingen zich er mee gaan bemoeien hoor ik wil niet het topic verpesten) :roll:

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:10

Het topic heeft wel een duidelijke titel... ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:17

Leuke lessen Amanda, ik ga die site nog eens goed bekijken, klinkt leuk!

En Carolin52; kom lekker meekletsen als je zelf juf (in opleiding) bent ;)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:38

Haha is goed dan laat ik dit topic wel lekker links liggen doei! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:46

Dank je Goof! Ik vind het ook echt leuk :j
Alleen het geven van de lessen zelf is nog een uitdaging :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:14

Ik kom hier even binnenvallen. Ik zit momenteel in mijn examenjaar en de opleiding HBO Docent Nederlands spreekt mij erg aan. Nu vroeg ik me af of hier toevallig iemand is die deze opleiding gedaan heeft of Nederlands aan de universiteit gestudeerd heeft. :o

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:04

Hallo mede-Juffen en meesters!

Ik kom hier ook even binnen vallen met gelijk een verzoekje aan jullie :o Op dit moment zit ik in pabo 4 en doe ik onderzoek naar woordenschatonderwijs in groep 3. Nu onderzoek ik ook de verschillende wijzen van toetsen van het woordenschatniveau. Tijdens het vooronderzoek kwam ik erachter dat er nu ook een CITO woordenschat 3.0 toets bestaat voor groep 3 kinderen. Helaas beschikt de school waar ik stage loop nog niet over deze toets. Ik ben inmiddels wel heel nieuwsgierig geworden naar deze toets en de vraagstelling en vormgeving ervan. Mijn verzoek aan jullie is of er misschien een behulpzame juf of meester tussen zit, die wel beschikt over deze CITO woordenschat 3.0 toets en daarvan één foto voor mij zou willen maken om een beeld ervan te krijgen?

Alvast super bedankt en ik kijk uit naar iedere reactie! :):)

Groetjes Michelle

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:44

Hallo! Ik zie dat ik hier al de derde binnenvaller ben :o , maar ik ben student journalistiek en voor mijn afstuderen wil ik een stuk plaatsen over gepeste docenten, aangezien vandaag naar buiten kwam dat 1 op de 10 docenten weleens is gepest.

Is er iemand in het topic die iemand kent of wellicht zelf gepest is en daar met mij over zou willen praten? Alvast heel erg bedankt!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:34

Mies19 schreef:
Hallo mede-Juffen en meesters!

Ik kom hier ook even binnen vallen met gelijk een verzoekje aan jullie :o Op dit moment zit ik in pabo 4 en doe ik onderzoek naar woordenschatonderwijs in groep 3. Nu onderzoek ik ook de verschillende wijzen van toetsen van het woordenschatniveau. Tijdens het vooronderzoek kwam ik erachter dat er nu ook een CITO woordenschat 3.0 toets bestaat voor groep 3 kinderen. Helaas beschikt de school waar ik stage loop nog niet over deze toets. Ik ben inmiddels wel heel nieuwsgierig geworden naar deze toets en de vraagstelling en vormgeving ervan. Mijn verzoek aan jullie is of er misschien een behulpzame juf of meester tussen zit, die wel beschikt over deze CITO woordenschat 3.0 toets en daarvan één foto voor mij zou willen maken om een beeld ervan te krijgen?

Alvast super bedankt en ik kijk uit naar iedere reactie! :):)

Groetjes Michelle

Ik ga maandag voor je kijken.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:53

Beste docenten, bij gelijke leeftijd en ervaring, is er dan verschil in salariering MBO en VO?
De ene zegt dat je op MBO meer verdient, de ander zegt juist op het VO. Ik kan het niet goed vinden op internet :o Iemand?!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:54

Bedoel je VO of WO?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:58

InekeN schreef:
Beste docenten, bij gelijke leeftijd en ervaring, is er dan verschil in salariering MBO en VO?
De ene zegt dat je op MBO meer verdient, de ander zegt juist op het VO. Ik kan het niet goed vinden op internet :o Iemand?!

Wat ik vorig jaar zag zit mbo wat hoger, staan wel cao's op internet

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:19

Ik bedoel VO Sheran. Middelbare school dus in vergelijking met MBO.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:29

InekeN: Ik werk nu op het MBO, en daar verdient een docent iets meer, maar volgens mij niet heel veel!

Ik ben ook een tijdje stil geweest hier, heb het erg druk gehad met het begin van het jaar!
Nu zit ik thuis met het enige waarmee ik niet kan lesgeven... Mijn stem is compleet weg door de griep.

Heerst het bij jullie ook zo?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:50

Hier is de griep net een beetje overgewaaid!

Ik zit op een studiedag differentiëren in Amersfoort. Had gehoopt op heel veel praktische tips, maar het is voornamelijk herhaling van de opleiding. Kolb en check in duo's, niks nieuws onder de zon. Mehh! :n

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:52

Wat is kolb?

Differentieren is op zich een handige vaardigheid, ik ben er nog niet heel bedreven in. Ik laat soms mensen andere mensen helpen, dingen uitleggen, ik zet soms een groep apart aan het werk met een moeilijkere tekst, geef extra uitleg in kleinere groepen terwijl de rest vast door kan...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:32

Tik maar in op Google :D

Differentiëren is wat mij betreft bijna onmisbaar, maar dat geldt (voor mij) niet voor deze studiemiddag. De basis ervan is me bekend, had gehoopt op veel verdieping...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:14

Klinkt inderdaad als de basiskennis van differentiëren. Jammer dat er niet meer verdieping is.
Ik vind dat altijd maar lastig hoor, je vergeet het zo snel. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:38

Sonja89 schreef:
Hier is de griep net een beetje overgewaaid!

Ik zit op een studiedag differentiëren in Amersfoort. Had gehoopt op heel veel praktische tips, maar het is voornamelijk herhaling van de opleiding. Kolb en check in duo's, niks nieuws onder de zon. Mehh! :n

Hahahahaha. Ik was er ook!!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:41

Wéét je wat handig is?
In het onderwijs werken en je stem kwijt raken/zijn :=
Nou ja, nog één dagje volhouden morgen :')

Ook zonde van je dag zeg, zo'n cursus waar je niks nieuws hoort -O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:42

Goof schreef:
Hahahahaha. Ik was er ook!!

Ohh echt! Wat vond je ervan? Ik heb workshop D en A gedaan :P