Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:41

Julien gefeliciteerd.

Wij hebben geen AOV. Ben in loondienst en als ik ziek wordt neemt mijn man mijn werk wel over.

Vanavond ga ik een fiets versieren voor de voorjaarsshow van een fietsen winkel. Ik ben benieuwd. Als ik er aan denk ga ik foto's maken. Heb ook een leuke actieflyer gemaakt die de mensen mee kunnen nemen. Eens kijken of hier wat uit komt. 't is in ieder geval leuke gratis reclame.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:16

Yvonnepuntnl: Jawel, maar het werd me aangeraden bij de KVK. Maar ik heb er echt geen kaas van gegeten, dus weet niet of we ook een verzekeringsexpert hebben hier op bokt?

ikkenietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:27

Als je volledig werkt is het inderdaad beter om een AOV verzekering af te sluiten.
Dat hoeft dan niet het bedrag te zijn wat je zelf verdiend.
Het kan ook zijn dat je je verzekerd voor het bedrag waarvan je een werknemer kan inhuren.
Ook even nadenken wat je wachttijd is.
Kan je 1 of 2 maanden wachten met uitbetaling bij ziekte.
Omdat ze niet werken met terug werkende kracht, moet je zo snel mogelijk bij verwachte langdurige ziekte je verzekering in kennis stellen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 10:06

Hier dan ook een foto van mijn werkplek.
Ben nog aan het inrichten, dus alleen de werktafel staat er nog maar. Kastjes, muurversiering en dergelijke moet allemaal nog gebeuren. Van het weekend mijn eerste sieraadje aan zitten maken. Deze werktafel is breder als de oude, maar ik krijg het toch weer voor elkaar overal en nergens spullen te hebben liggen als ik bezig ben en dus ruimte te kort te hebben :+
Afbeelding

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:21

eefje_rudmer schreef:
Nu we het toch over verzekeringen hebben... ik heb geen AOV, heb er wel veel informatie over gezocht maar kon er niet echt wijzer van worden. Beroepsaansprakelijkheid heb ik ook nog niet. Hebben jullie tips? Ik hou namelijk van goedkoop, maar dat wil niet zeggen dat dat beter is natuurlijk :D

Meest belangrijk is de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering: dit dekt schade die je maakt omdat je je werk aan het uitoefenen bent bijv. op locatie en je maakt daar iets stuk.
Daarnaast is er beroepsaansprakelijkheid en dat is voor fouten die je maakt in je werk (bij mij bijvoorbeeld een foute belastingsberekening voor een daktuin).

Ik heb me gewoon bij mijn huidige tussenpersoon laten voorlichten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:18

Ik zie het verschil eigenlijk niet echt... Een aansprakelijkheidsverzekering is toch als ze je aansprakelijk stellen... Je beroep is toch ook meteen je bedrijf? Als ik foto's kwijt raak van een bruiloft of ik stoot een dure vaas om, valt volgens mij onder dezelfde verzekering...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:34

(AVB) Aansprakelijkheid verzekering Bedrijf = voor ongelukjes / schade die je bij een ander veroorzaakt tijdens je werk.
Deze verzekering is voor ieder bedrijf aan te raden.

(BAV) Beroeps aansprakelijkheid verzekering = voor mensen die een beroep uitoefenen waarbij ze bijv. adviezen geven waar grote financiële risico's aan hangen. Bij verkeerd advies kan er veel gevolg schade ontstaan. En met deze verzekering kun je je dáár tegen verzekeren.
Beroeps aansprakelijkheid verzekering is ook maar voor een beperkt aantal beroepen echt nodig... Voorbeelden zijn: Juristen, Marketing, ICT, bouwkundige adviesbureau's, etc.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:50

Okey, op die manier... Ik dacht trouwens dat een Bedrijven aansprakelijkheid verplicht was als je ingeschreven bent bij de kvk... Net zoiets als je WA verzekering van je auto... Die verzekering is trouwens helemaal niet duur... Ik geloof dat ik 4 euro per maand daarvoor betaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:08

Nee, er zijn geen verplichte verzekeringen voor ZZP-ers.
Alleen de verzekeringen die ook voor particulieren verplicht zijn: zorgverzekering en voor een auto de WA.

Maar inderdaad; de AVB kost bijna niets...
Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:24

Bij wie hebben jullie die verzekereing dan lopen en wat dekken ze?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:13

Bedoel je de aansprakelijkheidsverzekering?
Ik heb alles bij Interpolis lopen. Vind het heel fijn dat ik maar 1 telefoonnummer nodig heb om en mijn bankzaken en mijn verzekeringszaken te bespreken!
Precies de dekking weet ik niet, maar heb hem wel op uitgebreid gezet. Dus voornamelijk veel hoge bedragen waarvan ik niet hoop het ooit nodig te hebben.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:50

Fijne werkplek holly!

En wat super van Julien! Die meid is echt goed bezig :D

Ik moet mij ook eens wat meer gaan verdiepen in de verzekeringen. Vandaag het belastinggebeuren ingediend van 2012. Fijn dat dat achter de rug is. Jullie ook allemaal klaar?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:06

Ja die van vaas omstoten.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:08

Verzekeringen heb ik allemaal bij Interpolis. Apparatuurverzekering zoek ik nog steeds een andere maar ik heb nog niks beters kunnen vinden. Ik vind het een groot voordeel om alles bij dezelfde maatschappij te hebben.

Alle spullen voor de jaarcijfers en de belastingaangifte heb ik een paar weken geleden naar de belastingadviseur gestuurd. Geen idee wanneer we de stukken krijgen, meestal in juli of augustus.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:12

Bij mij is ook alles al een tijd geleden naar mijn boekhouder gestuurd... Waarschijnlijk krijg ik bij de omzetbelasting aangifte van volgende maand het overzicht.

Wat mis je nog in die verzekering, Jolanda? Mijn apparatuur is vorige week omgezet naar Zeker van je Zaak en zou nu een beter dekking op locatie moeten hebben. De complete informatie daarover ontvang ik morgen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:27

Ik had alles van 2012 al afgerond willen hebben, maar de persoon die me helpt met de boekhouding kreeg steeds klusjes tussendoor. We zouden vanmiddag alles afhandelen (al het voorwerk is al weken gedaan) maar toen liep z'n vergadering weer uit. Hij heeft me nu beloofd dat we woensdag alles op gaan sturen, best spannend, want voorheen gaf ik alles uit handen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:31

Belasting die moet ik ook nog doen. Is echt zo'n doorschuifklusje.

Wat ik mij afvraag. Wat nou als een klant bij jou thuis waar je je werk uitoefent en dan ook in die ruimte bijvoorbeeld een flitslamp kapot gooit. Dekt iedere WA dat dan of kunnen ze lastig gaan doen.
Verzekering vind ik zo'n grijs gebeuren. Het is maar net hoe hun pet staat heb ik weleens het idee en hoe vasthoudend je zelf dan bent.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:18

eefje_rudmer schreef:
Yvonnepuntnl: Jawel, maar het werd me aangeraden bij de KVK. Maar ik heb er echt geen kaas van gegeten, dus weet niet of we ook een verzekeringsexpert hebben hier op bokt?

Dat is toch iets waar je je zelf in zal moeten verdiepen. Welke risico's loop je en wat wil je daarvan verzekeren. Verzekeringsmaatschappijen verzinnen de mooiste verzekeringen en betalen het liefst zo weinig mogelijk uit.
Mijn standpunt is dat ik alleen dingen verzeker die ik echt niet zelf kan betalen. Dan moet je denken aan brand-storm verzekering van ons huis en de stallen; een aansprakelijkheidsverzekering (niet voor mijn foto-bedrijf, maar wel een product-aansprakelijkheidsverzekering voor ons melkgeitenbedrijf). Verder zijn onze voertuigen (tractors, shovel en twee auto's (waarvan de jongste 4 jaar oud is) alleen WA verzekerd.
Ik heb ook geen verzekering voor mijn apparatuur. Als alles gestolen wordt, zal ik niet alles in 1 klap terug kunnen kopen (nieuwwaarde > 10.000) euro, maar met wat kunst- en vliegwerk kan ik vast wel weer goede foto's maken binnen een week.
Dat zijn keuzes die bewust gemaakt zijn. Ik ben echt tegen teveel verzekeren. Zo hebben we ook geen aanvullende ziektekostenverzekering en hebben we nog nooit meer dan 92€ pp per maand betaald. Ik weet zeker dat we daar veel geld mee bespaard hebben. En als je een keer pech hebt, ja dan moet je zelf wat meer betalen. Maar dat risico is dan ook ingecalculeerd.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:01

@Hilda: Ik denk niet dat dat binnen een WA verzekering valt... Je zou er je verzekering eens over kunnen bellen. Zelf heb ik mijn flitslampen ook verzekerd... Net zoals mijn laptop... Valschade is meeverzekerd en mijn flitslampen zijn toch ruim 400 euro per stuk...

Yvonne, daar heb je idd een goed punt en ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet opmaken. Met 3 valpartijen van mijn camera durf ik die niet onverzekerd te laten, heb mijn premie er al snel uit. Daarnaast heb ik mijn aanvullende verzekering vaak hard nodig, dus helaas is dat ook geen optie. Maar als je weet dat je weinig ziekenfonds nodig hebt en je camera hooguit 1x per 3 jaar valt, dan is dat idd een keuze om makkelijker te besparen op dingen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:12

Als je op locatie werkt en schade veroorzaakt, dan kan je WA-verzekering daar een probleem van maken. Ik heb particuliere WA en bedrijfsaansprakelijkheid bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. In geval van schade zoeken ze daar maar uit welke afdeling het afhandelt.

Wat je wel/niet wil verzekeren is inderdaad erg persoonlijk. En het is nuttig om om de paar jaar al je verzekeringen weer eens te bekijken wat er wel/niet nodig is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Even een aanvulling trouwens, wellicht interessant voor de fotografen hier! Ik kreeg zojuist te horen dat mijn apparatuur (camera's, lenzen, flitsers en laptop) ook in een afgesloten auto verzekerd zijn (tussen 8:00 en 24:00 uur)! Zelfs terwijl mijn auto helemaal vol staat met reclame!
Er zijn dus wel verzekeringen die dit doen. Zelf vind ik het heel fijn, want het is vaak toch een gesjouw als je met die spullen ergens heen gaat en je moet dan nog even langs een supermarkt/benzinestation/restaurant.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:10

Misschien past deze vraag niet helemaal hier in het topic, maar ik ga toch een poging wagen ;) 2e paasdag sta ik op een evenement (eerste weer van het jaar) en ik wil graag mijn iPad meenemen om filmpjes op te laten zien van producten. Dan krijgen klanten hopelijk een wat beter beeld bij de werking van producten. Eerst deed ik dat via mijn iPod Touch, maar dat schoot niet op omdat het scherm zo klein was en je dat ding nooit even kon laten liggen, want hij is zo makkelijk mee te grissen.

Nu wil ik de iPad eigenlijk een beetje een prominente plek in de stand gaan geven (aan de kant van waar wij staan, zodat hij niet makkelijk mee te grissen is) en constant filmpjes afspelen. Ten eerste zit ik nog te dubben of ik hem op een of andere manier in een constructie kan zetten zodat hij niet zomaar weg te pakken is, maar mijn hoofdvraag is: Is er een makkelijke manier om filmpjes over te zetten van de iPod Touch naar mijn iPad?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:21

Tenzij je hem echt in zo'n speciale Ipad-houder kan zetten zou ik het niet doen Joyce, je hoeft maar een seconde niet op te letten en hij is weg.. Ik heb er ook een waar ik dingen zou kunnen op tonen hier in de winkel maar ik doe het niet tot ik een keertje goedkoper zo'n houder op de kop kan tikken.

Overzetten van bestanden, via Itunes zou ik zo denken?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:27

Ik heb een houder die je in verschillende opstelling kan zetten, maar ik wil eigenlijk iets bedenken dat ik hem op een of andere manier aan de kraam vast kan maken. Of een constructie bedenken die niet perse aan de kraam vast zit, maar die lomp/groot genoeg is dat mensen er niet zomaar mee vandoor kunnen gaan. Nu staan we met 2 personen in de kraam, dus er is wel constant toezicht (ook ivm het mobiele pinapparaat en de kas), maar toch... Zekerheid voor alles!

Ik dacht ook dat het misschien via Itunes zou moeten lukken, maar ik ben heeeel erg slecht met Itunes. Op een of andere manier lig ik daar niet mee op 1 lijn! Het is dat ik die iPad echt spotgoedkoop kon krijgen, maar anders had ik voor een Samsung gekozen :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:28

Jaah ik ben ook niet zo'n Itunes held, mn vriend fikst het altijd :P