Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:38

Ja sorry. Gelul.

Hoorde het net op de radio. Die man beseft niet wat hij mensen aandoet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:39

Als er geïnt kan worden is alles mogelijk, maar de andere kant op ho maar...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 18:09

Als software developer kan ik alleen maar zeggen: wat heb je je systeem ruk in elkaar zitten als dit niet mogelijk is in het systeem. Echt bullshit.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:23

Shiloh schreef:
Als software developer kan ik alleen maar zeggen: wat heb je je systeem ruk in elkaar zitten als dit niet mogelijk is in het systeem. Echt bullshit.

Mijn vriend zit op cyber security en heeft altijd op networking gezeten en die zegt hetzelfde.

Om je pissig op te maken dit. Walgelijk hoe makkelijk hij zich hier vanaf probeert te banketstaaf.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:41

Zijn er ook mensen die hiervoor protesteren? Ik wil best wel naar Den Haag om dit tegen te gaan.
Toen ik ging lenen, heb ik het geld alleen gebruikt om mijn studie en materiaal te betalen(schoolboeken), met het idee, oké ik hoef er geen rente overheen te betalen, dus dat komt wel goed. En nu een paar jaar later besluiten ze ineens dat je rente mag gaan betalen, hier ben ik toen helemaal niet mee akkoord gegaan, maar ze doen het toch maar even. Ik heb zoiets van, doe het dan voor de mensen die nu beginnen met lenen, dan weet je in ieder geval waar je aan begint... maar dit maakt mij inderdaad ook erg boos. -O-

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:45

Enorm vervelend nieuws betreft de rente, maar van onze overheid had ik eerlijk gezegd niet anders verwacht..

Hoe gaat het verder met (versneld) aflossen bij iedereen die al aan het aflossen is?

Ik ben per 1 november met een nieuwe baan begonnen dus heb de helft van mijn uitbetaalde vakantiegeld afgelost bij duo. Zo komt mijn doel om eind dit jaar onder de 30.000 euro schuld te komen, heel dichtbij :)

En hopelijk geen gekke dingen volgend jaar en blijft mijn oude pony fit, dan is het doel om maandelijks flink extra af te lossen!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:49

Hopelijk komt er een goede verkiezingsuitslag zodat er een minister komt te zitten die er wél wat mee wil.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:51

xPabloBokt schreef:
Hopelijk komt er een goede verkiezingsuitslag zodat er een minister komt te zitten die er wél wat mee wil.

Heb je toevallig een overzichtje van de partijen die deze rente omlaag wil halen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:51

Ik moet nu nog 1000 terug betalen , het einde komt nu echt in zicht :) Over 2 maanden loopt de aanloopfase af , dus dan moet ik maandelijks betalen.

Al bedenkt ik mij nu dat de 13de maand er ook nog aan komt , dus misschien gebruik ik daar een deel nog van ( al vindt ik dat altijd een beetje zonde)

Maar goed bezig! Het is toch fijn als je de schuld naar beneden ziet gaan. Ik vond het vooral heel moeilijk om te gaan beginnen met betalen het voelde toch wel stom om mijn zuurverdiende centen er tegen aan te moeten gooien.

Maar goed ik heb het ook 'geleend'. Bij mij staat de rente gelukkig op 0%. Heb het wel uitgerekend voor het geval het wel zomaar omhoog gaat ( je weet het maar nooit in dit land) maar dat is dan gelukkig een klein bedrag.

En die minister helpt iedereen lekker in de stress , eerst zeggen we gaan flink verhogen , dan stellen ze weer gerust door te zeggen we gaan er wat aan doen , en vervolgens oh nee dat kunnen we niet doen. Hoe onduidelijk kun je ook zijn.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:17

Movement schreef:
xPabloBokt schreef:

Heb je toevallig een overzichtje van de partijen die deze rente omlaag wil halen?

Ik weet sowieso de SP en het NSC, maar de LSVB gaat de komende dagen/weken hier meer over posten op Instagram.

https://www.instagram.com/p/CzKFZ54oWZk ... M1YmI2Ng==

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:32

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:12

D66 volgens mij ook

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:49

D66 geloof ik niks meer van, destijds waren zij bij de protesten tegen de invoer van het leenstelsel en daar profileerden ze zich als D66, de studentenpartij die achter de student stond. Tot ze moesten stemmen en ze vóór het leenstelsel stemden :+ zijn natuurlijk meer partijen maar niet die zo nadrukkelijk zeiden dat ze achter de student stonden..

CDA voert ook campagne rondom studieschulden omdat ze vinden dat we niet onze jeugd met zulke schulden op moeten zadelen.

Overall wel heel erg benieuwd of en wat er van terecht gaat komen. Vind de reactie van de minister wel een hele makkelijke, ik denk dat als je wil er echt wel een oplossing bedacht kan worden!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:32

PvdD ook :j Heeft al eerder d.m.v. moties geprobeerd om de rente op 0% te bevriezen, maar was toen niet genoeg steun voor.

In februari werd er bv. zo gestemd;

Voor
FVD, PVV, DENK, SP, BBB, BIJ1, Volt, PvdD, Den Haan

Tegen
Gündoğan, Omtzigt, JA21, Van Haga, CDA, D66, PvdA, CU, VVD, GL, SGP

Redenen waarom voor of tegen gestemd wordt kunnen natuurlijk uiteen lopen, hoeft niet per definitie te betekenen dat die partijen het met de kernboodschap eens/oneens zijn.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:56

BaileyMix schreef:
PvdD ook :j Heeft al eerder d.m.v. moties geprobeerd om de rente op 0% te bevriezen, maar was toen niet genoeg steun voor.

In februari werd er bv. zo gestemd;

Voor
FVD, PVV, DENK, SP, BBB, BIJ1, Volt, PvdD, Den Haan

Tegen
Gündoğan, Omtzigt, JA21, Van Haga, CDA, D66, PvdA, CU, VVD, GL, SGP

Redenen waarom voor of tegen gestemd wordt kunnen natuurlijk uiteen lopen, hoeft niet per definitie te betekenen dat die partijen het met de kernboodschap eens/oneens zijn.

Dat laatste klopt idd, Omtzigt bijvoorbeeld is namelijk niet tegen de rente verlagen/op nul maar stemt eigenlijk altijd tegen moties waar geen uitgewerkt plan voor is om het te financieren.

Zo heeft hij bij de laatste motie ook tegen gestemd omdat de indieners zijn idee aandroegen om de motie te financieren (het verlagen van de belastingvoordelen voor expats), en hij daar niets van wist. De motie voor dat amendement was zelf nog niet eens goedgekeurd.

Ik raad dus idd ook aan om altijd de beweegredenen te bekijken van partijen die ergens tegen stemmen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:04

xPabloBokt schreef:
Dat laatste klopt idd, Omtzigt bijvoorbeeld is namelijk niet tegen de rente verlagen/op nul maar stemt eigenlijk altijd tegen moties waar geen uitgewerkt plan voor is om het te financieren.

Zo heeft hij bij de laatste motie ook tegen gestemd omdat de indieners zijn idee aandroegen om de motie te financieren (het verlagen van de belastingvoordelen voor expats), en hij daar niets van wist. De motie voor dat amendement was zelf nog niet eens goedgekeurd.

Ik raad dus idd ook aan om altijd de beweegredenen te bekijken van partijen die ergens tegen stemmen.

En hij heeft een enórm ego en wil zichzelf graag als enige messias profileren :=

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:15

Ik kom er gewoon niet uit. Welke partij denkt volgens jullie op dit moment goed mee voor de pechgeneratie?
Ik vind dat toch voor mijn eigen toekomst en voor de mensen om mij heen wel erg belangrijk.

- Daarnaast vind ik met het oog op de toekomst het ook belangrijk dat een partij zich inzet voor het klimaat.

Verder weet ik het op het moment allemaal nog even niet :') Ik heb nog nooit zo erg getwijfeld over wat ik belangrijk vind en op wie ik wil stemmen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:18

Felien_Kyra schreef:
Ik kom er gewoon niet uit. Welke partij denkt volgens jullie op dit moment goed mee voor de pechgeneratie?
Ik vind dat toch voor mijn eigen toekomst en voor de mensen om mij heen wel erg belangrijk.

- Daarnaast vind ik met het oog op de toekomst het ook belangrijk dat een partij zich inzet voor het klimaat.

Verder weet ik het op het moment allemaal nog even niet :') Ik heb nog nooit zo erg getwijfeld over wat ik belangrijk vind en op wie ik wil stemmen.

Ik heb precies hetzelfde. Heb ook al een aantal testen gedaan, maar overal komt iets totaal anders uit. Niet echt zinvol voor mij dus.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:25

Ik stem eigenlijk al jaren sp , ook al ben ik geen student meer ik stem altijd wel op een partij die tegen het leenstelsel is.

Denk dit jaar ook maar verder. Maar uit stemwijzers krijg ik vaak ook uitslagen van partijen waarvan ik nog nooit gehoord heb :')

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:07

Ik krijg vooral kriebels van de partijen die zeggen "zo laag mogelijk houden".

Ja vrienden, dat was ons beloofd en is nu 2.65 dus ik vind die zin niet zo positief overkomen zoals ze 'm bedoelen :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:22

Ik denk dat alle linkse partijen eigenlijk wel meedenken met de pechgeneratie?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:24

Ik vind dat PvdD er goed in staat. Zo hebben eerder al gepleit voor rente op 0% bevriezen, zijn tegen het leenstelsel en willen dat het collegegeld verlaagd wordt en het studeren voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is.

Bij hen heb ik er ook vertrouwen in dat ze bij hun standpunt blijven. Vertrouwen dat ik bijvoorbeeld bij D66 had en dat vertrouwen zie ik niet meer terugkomen. :')

Daarnaast staan ze ook voor andere standpunten in het klimaat en rechten van dier en mens die ik belangrijk vind.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:32

Ik wil dit jaar niet stemmen.. De keuzes zijn het gewoon allemaal net niet. :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:33

Suliko schreef:
Ik vind dat PvdD er goed in staat. Zo hebben eerder al gepleit voor rente op 0% bevriezen, zijn tegen het leenstelsel en willen dat het collegegeld verlaagd wordt en het studeren voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is.

Bij hen heb ik er ook vertrouwen in dat ze bij hun standpunt blijven. Vertrouwen dat ik bijvoorbeeld bij D66 had en dat vertrouwen zie ik niet meer terugkomen. :')

Daarnaast staan ze ook voor andere standpunten in het klimaat en rechten van dier en mens die ik belangrijk vind.

Ben ik het honderd procent mee eens :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:35

Trouwens, niet per se alleen voor standpunten omtrent studenten, maar over het algemeen als je er nog niet uit bent of komt; veel partijen organiseren deze dagen avonden waarop ze hun partijprogramma uitleggen en waarop je vragen aan (meestal) Kamerleden kan stellen. Misschien een idee?