Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:25

Phonix schreef:
Hoeveel mensen die zegt dat ze te weinig geld hebt, werken 40 uur per week eigenlijk? (Mensen die te ziek of niet kan uitgesloten).

Als klein werd ik verteld dat als je iets wil dan moet je er voor werken. Maar ik heb de gevoel dat er veel mensen zitten die klagen terwijl ze niet full time werken bijvoorbeeld, maar misschien heb ik het vekeerd.

Zo ben ik ook opgevoed, als je iets wilt dan werk je ervoor.
Maar ik werk om te leven, ik leef niet om (alleen maar) te werken ;)
Zeg je dan tegen iemand die een aantal jaren 7 dagen in de week gewerkt heeft.

En je hoort mij ook niet klagen dat ik te weinig verdien, of dat ik (nu) te weinig geld heb.
Wij behoren idd tot de gelukkigen die nog net in de goeie tijd hebben kunnen kopen.

Het is alleen zo dat ik met hetzelfde geld nu minder kan kopen.

Zitten we nu goed? Ja absoluut.
Maak ik me desondanks zorgen over de toekomst?
Ja, dat dan weer wel...hoe lang gaat dit allemaal duren en wat komt er nog op ons af.

Ik zie trouwens best wel wat mensen klagen, en dat zijn zowel mensen met een heel goed inkomen waar ik me van afvraag hoe krijg je dat elke maand erdoor verbrast en durft dan nog te klagen :')
Een gezin met twee kinderen die samen netto 5500 euro hebben (en dan puur salaris, zonder kindergeld of vakantiegeld gerekend), en eind maand geen euro over.

Maar ook velen die niet van de bank af komen.
Ook hier weer, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Niet alles in het leven is maakbaar.

Wat doubtless ook aangeeft, jij weet van achter je pc niet of iemand fysiek wel fulltime kan werken, al zou diegene dat willen.

Phonix

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:29

Goed gezegd Sanseviera, zo zie ik het ook :)

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:30

Ik werk bij de baas 32 uur en daarnaast heb ik nog mijn eigen bedrijf, vind dat wel redelijk fulltime :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:34

Wij klagen ook niet hoor.
Kunnen de rekeningen betalen, leuke dingen doen en sparen. Als ik lees hoeveel mensen de eindjes aan elkaar moeten knopen of diep in de schulden zitten… dan hebben wij niks te zeuren en ben dankbaar dat we beiden werk hebben dat naar ons zin is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:11

Needje schreef:
Dacht dat er zoveel tekorten waren in de zorg?!

Ik denk dat dit ook is ter bescherming om uitval te voorkomen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:15

Klagen kan ook opluchten? ;) Ik snap echt wel dat als je altijd een bepaald uitgave patroon hebt gehad en je nu ineens veel meer kwijt bent aan de vaste lasten dat het lastig is. Want je bent anders gewend. Dus een keer klagen mag best, of zoals hierboven het zorgen maken. Dat vind ik menselijk.
Daarna weer schouders eronder en verder gaan.

Mijn ouders zitten echt goed, maar ook zij moeten zich flink aanpassen nu met al die hogere prijzen. Dat is best even lastig en mogen ze gewoon over klagen. Ook al is het echt totaal niet in verhouding met mijn inkomen en % vaste lasten, maar zij leven al jaren zo. Er zijn altijd mensen die het erger hebben, betekent niet dat je je geen zorgen mag maken en een keer klagen iver hoe alles nu geregeld is of hoeveel het kost.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:17

Je hebt ook beroepsklagers, die doen niet anders
En eerlijk gezegd is het ook erg Nederlands om te klagen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:18

Klopt ook hoor en wij slikken ook weleens bij de prijzen van benzine en boodschappen momenteel. Je krijgt hetzelfde product maar het kost ineens 10% meer. Dat is ook gewoon zuur.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:20

moonsparkle schreef:
Needje schreef:

Nee vooral door 4, 6 of 7 uurs diensten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:25

Ik ben ook opgevoed met je moet werken voor wat je wilt.
Maar me uiteindelijk letterlijk kapot gewerkt vind ik het juist heel goed als ik zie dat mensen dat niet meer doen. En luisteren naar hun lichaam.
De ene kan 60 uur werken zonder problemen. De ander moet al aanpoten om 20 redelijk te volbrengen.

Zolang mensen niet als gezonde een uitkering trekken of het jatten van andere. Heb ik voortaan zoiets wie ben ik om er over te oordelen?
En als ze dan mopperen niet rond te komen zal dat minder als fulltime wel een reden hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:30

Sansevieria schreef:
Phonix schreef:
Hoeveel mensen die zegt dat ze te weinig geld hebt, werken 40 uur per week eigenlijk? (Mensen die te ziek of niet kan uitgesloten).

Als klein werd ik verteld dat als je iets wil dan moet je er voor werken. Maar ik heb de gevoel dat er veel mensen zitten die klagen terwijl ze niet full time werken bijvoorbeeld, maar misschien heb ik het vekeerd.

Zo ben ik ook opgevoed, als je iets wilt dan werk je ervoor.
Maar ik werk om te leven, ik leef niet om (alleen maar) te werken ;)
Zeg je dan tegen iemand die een aantal jaren 7 dagen in de week gewerkt heeft.

En je hoort mij ook niet klagen dat ik te weinig verdien, of dat ik (nu) te weinig geld heb.
Wij behoren idd tot de gelukkigen die nog net in de goeie tijd hebben kunnen kopen.

Het is alleen zo dat ik met hetzelfde geld nu minder kan kopen.

Zitten we nu goed? Ja absoluut.
Maak ik me desondanks zorgen over de toekomst?
Ja, dat dan weer wel...hoe lang gaat dit allemaal duren en wat komt er nog op ons af.

Ik zie trouwens best wel wat mensen klagen, en dat zijn zowel mensen met een heel goed inkomen waar ik me van afvraag hoe krijg je dat elke maand erdoor verbrast en durft dan nog te klagen :')
Een gezin met twee kinderen die samen netto 5500 euro hebben (en dan puur salaris, zonder kindergeld of vakantiegeld gerekend), en eind maand geen euro over.

Maar ook velen die niet van de bank af komen.
Ook hier weer, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Niet alles in het leven is maakbaar.

Wat doubtless ook aangeeft, jij weet van achter je pc niet of iemand fysiek wel fulltime kan werken, al zou diegene dat willen.

Ik klaag niet, maar wij zitten net iets boven dat bedrag netto. Godzijdank hebben we geen top hypotheek want dan valt er echt weinig te sparen.

Aan vaste lasten zijn wij al een goeie 3500 euro kwijt,
dan heb je nog benzine en boodschappen, ben je weer 1000 verder minimaal. Nog eentje die zelf moet sparen voor z’n pensioen dus dat kun je niet bij je spaargeld optellen, en dan gaat het hier ook hard :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:36

DuoPenotti schreef:
Ik ben ook opgevoed met je moet werken voor wat je wilt.
Maar me uiteindelijk letterlijk kapot gewerkt vind ik het juist heel goed als ik zie dat mensen dat niet meer doen. En luisteren naar hun lichaam.
De ene kan 60 uur werken zonder problemen. De ander moet al aanpoten om 20 redelijk te volbrengen.

Zolang mensen niet als gezonde een uitkering trekken of het jatten van andere. Heb ik voortaan zoiets wie ben ik om er over te oordelen?
En als ze dan mopperen niet rond te komen zal dat minder als fulltime wel een reden hebben.

Klopt!
Ik kon jaren terug 6x9 uur werken en daarna 10 nachtdiensten achter elkaar, daar draaide ik mijn hand niet voor om maar door alles wat ik mankeer gaat het niet meer en dat vind ik echt erg.
Niet alleen voor het geld maar voor de contacten en de lol en dan is wat meer geld krijgen meegenomen.
Zag vandaag een vacature voorbij komen op de meldkamer bij de politie midden en het jeukte echt maar ik weet dat het niet kan jammer genoeg.
Ik ben echt niet zielig hoor maar soms heb je wel zo’n dag.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:19

Hier kom ik nog wel rond. Gelukkig werkt vriend 40 uur voor een goed salaris. 2600.
Ikzelf heb contract van 12 tot 24 maar vaak werk ik 34-40 ligt aan hoeveel werk er is.
Vorige maand 164 uur gemaakt en daarbij is dan loon 1800. Daar was ik al super blij mee. Maar met al die verhogingen blijft er steeds minder over.

Ook moeten we nieuw energie contract volgende maand. En hoorde net dat die mee gaat vallen voor nu 250 ongeveer. Daar was ik echt bang voor bedragen van 500+

Wij kunnen nog wel behoorlijk bezuinigen hoor als het moet. Hebben ook nog Hello Fresh. Maar had het uitgerekend en besteden nu minder aan boodschappen dan half jaar geleden inclusief dan Hello Fresh ondanks de prijswijzigingen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:34

Wesco schreef:
moonsparkle schreef:
[quote="Needje"
[/quote

Nee vooral door 4, 6 of 7 uurs diensten.

Maar zijn die diensten niet zo kort omdat het fysiek anders niet te doen is?
Wij “mogen” ook niet meer dan 8 uur per dag werken omdat het schijnt dat dit op de lange termijn nadering zou zijn voor je productiviteit ofzo. Geen idee precies, maar ze willen het liever niet.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:09

eilleen333 schreef:
Wij “mogen” ook niet meer dan 8 uur per dag werken omdat het schijnt dat dit op de lange termijn nadering zou zijn voor je productiviteit ofzo. Geen idee precies, maar ze willen het liever niet.

De diensten zijn aangepast aan wanneer cliënten thuis zijn. Heeft te maken met de hoeveelheid geld die ze krijgen voor cliënten en hoeveel uur personeel ze daar op kunnen zetten.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:54

Op dit moment red ik het als studerende alleenstaande moeder. Sinds kort heb ik er wel een baantje bij genomen voor de dagen dat mijn dochter bij haar vader is. Op dit moment heb ik een vast energie contract, maar als ik kijk naar wat er gebeurd als deze afloopt schrik ik heel erg… Ik heb een pony die natuurlijk ook wat centjes kost, maar de energieprijs die ik dan zou moeten betalen is veel hoger als wat ik maandelijks aan mijn pony kwijt ben….

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:40

Needje schreef:

Die zijn er ook maar worden niet opgelost met 40 uur in de week werken. Ik kan zoveel werken als ik wil. Ik zou niet eens naar huis hoeven. Alleen moet er ook gekeken worden naar de haalbaarheid. Als ik een reek nachtdiensten heb (3 of 4 nachten) zijn ze me daarna 2 dagen kwijt omdat ik die dagen erna niet mag werken. Heb ik een avonddienst mag ik de dag erna geen ochtend werken (avonden zijn of tot 23.30/0.00) Een heel gepuzzel dus.

Onze cao voor 2022 is nog niet eens rond en dat gaat om 2% loonsverhoging, lang niet voldoende als je kijkt naar de inflatie (en de hoge werkdruk).

Het brood was op ik dacht bestel een togoodtogobox van de bakker. Vriend mee want he al die broden moeten mee op de fiets. Krijg ik 2 mueslibollen...en een taart. Nu ben ik wel over 1,5 maand jarig dus heb hem maar in de vriezer gedaan. Maar dat was echt zonde van mijn E4,99 deze dag.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:53

Wesco schreef:
eilleen333 schreef:

De diensten zijn aangepast aan wanneer cliënten thuis zijn. Heeft te maken met de hoeveelheid geld die ze krijgen voor cliënten en hoeveel uur personeel ze daar op kunnen zetten.

Dit idd. Ik heb 40 uur gewerkt in de gehandicapten sector maar was wonen en dagbesteding in een dus 8u diensten. Later gewerkt op locatie met aparte dagbesteding waar je dan bv alleen opstart met een dienst van 3 uurtjes.

Nu werk ik 32u met jeugd (wat valt onder gehandicaptensector helaas) en snoepen we langzaam wat uren erbij zodat de diensten langer worden. Dit betekent in verhouding minder dagen werken. Maar 40u vind je nagenoeg nergens 32u is het meest. Wat wel 40 zou kunnen worden als ze alle uren van een slaapdienst mee zouden tellen. (Draai 4 in de maand dus 16u wat niet meetelt en ook niet wordt betaald)

Zag over bruto bedragen ik zit aan de einde van mijn loonschaal. Al jaren in dus de zorg geen vetpot en moet het hebben van de onregelmatigheid. Blij dat ze dit jaar wel zorgen dat sommige schalen omhoog gaan en volgend jaar. Maar verdien als hbo’er nog steeds naar mbo niveau.

Ik kom rond in mijn eentje maar merk dat ik wel banger wordt door bv de energie rekening.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:56

Wesco schreef:
eilleen333 schreef:

Dit idd. Ik heb 40 uur gewerkt in de gehandicapten sector maar was wonen en dagbesteding in een dus 8u diensten. Later gewerkt op locatie met aparte dagbesteding waar je dan bv alleen opstart met een dienst van 3 uurtjes.

Nu werk ik 32u met jeugd (wat valt onder gehandicaptensector helaas) en snoepen we langzaam wat uren erbij zodat de diensten langer worden. Dit betekent in verhouding minder dagen werken. Maar 40u vind je nagenoeg nergens 32u is het meest. Wat wel 40 zou kunnen worden als ze alle uren van een slaapdienst mee zouden tellen. (Draai 4 in de maand dus 16u wat niet meetelt en ook niet wordt betaald)

Zag over bruto bedragen ik zit aan de einde van mijn loonschaal. Al jaren in dus de zorg geen vetpot en moet het hebben van de onregelmatigheid. Blij dat ze dit jaar wel zorgen dat sommige schalen omhoog gaan en volgend jaar. Maar verdien als hbo’er nog steeds naar mbo niveau.

Ik kom rond in mijn eentje mede doordat ik geen paard meer heb (en nu ook niet meer kan betalen) maar merk dat ik wel banger wordt door bv de energie rekening.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 00:20

Ik kom net wel/net niet rond.
Heb jaren als alleenstaande moeder een goedbetaalde parttime baan gehad waarvan mijn kinderen en ik prima konden leven incl een paard voor mij en een pony voor mijn dochter.
Tot ik van mijn paard viel met hersenletsel als gevolg, ik heb nog 2 jaar met hangen en wurgen gewerkt tot ik door een motorrijder van mijn fiets gereden ben en nogmaals op mijn hoofd viel.
Na 2 jaar ziektewet inmiddels 100% afgekeurd en een IVA uitkering van 75% bruto, maar door het wegvallen van de arbeidsheffingskortinf netto ongeveer 65%
Geluk dat ik in een sociale huurwoning woon dus wel meer toeslagen krijg.

Energie heb ik tegen alle adviezen in in november nog voor 3 jaar vastgezet, gecombineerd met mijn toch al zuinige stookgedrag zit ik voorlopig goed met een voorschot van €85 waar ik ook nog iets van terug verwacht.

Verder hebben wij alle vaste lasten geminimaliseerd, ieder jaar bekijk ik opnieuw waar iets te besparen valt.

Ik merk wel dat de boodschappen duurder worden en dat de too good to go pakketten van de bakker kleiner worden. Het beste zijn voor ons de tgtg groente-en fruitdozen van Lidl, met een beetje fantasie kunnen we daar heel wat maaltijden uit halen.

De enige luxe die wij hebben is onze 2 jarige E-pony, zelf gefokt en moeders heeft daarna een super plek bij een bokker gekregen. Oh en de auto van mijn overleden vader die ik vooral gebruik als ik met mijn moeder ergens heen moet, zelf gebruik ik vooral mijn scootmobiel omdat de benzine niet meer te betalen is.
Vaste lasten van deze auto betaalt mijn moeder en ook een deel stalling van de pony. Anders zou dit nooit kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:56

Needje schreef:

Fulltime in de meeste CAO's is 36 uur. Met onregelmatig werken is 28 uur per week al fiks vind ik, puur doordat je geen vast ritme in de dagen hebt. Maar ook: veel korte(re) diensten waardoor fulltime werken lastig is in te plannen in een rooster.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:29

Ik werk 32u per week in het ziekenhuis als HBO verpleegkundige en kan goed rondkomen. Wel woon ik erg goedkoop (lage huur bij een particulier) en verdien ik nog wat bij als paardenfotografe en geef ik een paar dressuurlesjes per week. Heb 2 paarden waarvan mijn ouders voor 1 paard de stalling betalen, voor de rest betaal ik alles zelf. Ik leef vrij sober: koop nooit nieuwe kleding, ga nooit stappen en boodschappen koop ik bij de goedkope groentenboer of bij HelloFresh met flinke korting. Ik woon in mijn eentje met twee katten.

Binnenkort ga ik van baan veranderen en 36u werken met een opleiding die 16u zelfstudie vereist buiten werktijd, dus ben bang dat mijn ‘bijverdiensten’ met het lesgeven en fotograferen dan gaan wegvallen. Heb volgende week arbeidsvoorwaardengesprek, ga dit er wel in meenemen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:52

Wesco schreef:
Phonix schreef:

Als klein werd ik verteld dat als je iets wilt dan moet je er voor werken. Maar ik heb de gevoel dat er veel mensen zitten die klagen terwijl ze niet full time werken bijvoorbeeld, maar misschien heb ik het vekeerd.

Sommige banen in de zorgen is 40 uur werken niet haalbaar. 32 of 36 uur is het meeste wat je kan krijgen.

36 uur is fulltime in de zorg, dus wel het equivalent van 40 uur in een andere baan zegmaar.

Net zoals bij ons 38 uur fulltime is doordat pauzes niet meegaan.

Anyhow. Als je gaat ZZp'en kun je ook in de zorg meer dan 40 uur werken als je dat zou willen :')

Ik maak me toch wel zorgen. Net een nieuw huis gekocht, 400 euro meer per maand kwijt aan hypotheek dan nu aan de huur. Huis is 2x zo groot. De energielasten vind ik wel ingewikkeld. Wij waren al bofkonten die net op een rotmoment gewisseld waren in ons huidige huis en 365 euro betalen voor 55m2. En onze huurhuis heeft een A-label. (Tegelijkertijd kan ik op zolder wolkjes tellen. En dat is niet door een dakraam maar door de spijlen...) . Gaan wel zonnepanelen nemen en hebben genoeg spaargeld. Maar toch. Als ik verhalen hoor over 6 a 700 euro aan energie per maand bekruipt me toch wel een ongemakkelijk gevoel := . Tevens heb ik twee werkgevers wat betekent dat ik mijn loonheffingskorting voor 1 baan maar 1x per jaar krijg uitbetaald. Scheelt ook wel een paar honderd euro per maand aan inkomsten. Gaat wel direct een groot bedrag naar de spaarpot als ik het dan per juli terugkrijg. Maar toch.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:59

xLoki schreef:
Ik werk 32u per week in het ziekenhuis als HBO verpleegkundige en kan goed rondkomen. Wel woon ik erg goedkoop (lage huur bij een particulier) en verdien ik nog wat bij als paardenfotografe en geef ik een paar dressuurlesjes per week. Heb 2 paarden waarvan mijn ouders voor 1 paard de stalling betalen, voor de rest betaal ik alles zelf. Ik leef vrij sober: koop nooit nieuwe kleding, ga nooit stappen en boodschappen koop ik bij de goedkope groentenboer of bij HelloFresh met flinke korting. Ik woon in mijn eentje met twee katten.

Binnenkort ga ik van baan veranderen en 36u werken met een opleiding die 16u zelfstudie vereist buiten werktijd, dus ben bang dat mijn ‘bijverdiensten’ met het lesgeven en fotograferen dan gaan wegvallen. Heb volgende week arbeidsvoorwaardengesprek, ga dit er wel in meenemen…

Kun je dan niet je bijverdiensten inruilen voor andere bijverdiensten? Ik heb 2 cliënten (naast mijn fulltime baan bij het ziekenhuis) waar ik 24uurs zorg doe. Het is fysiek niet zwaar en er is meer dan genoeg tijd om te studeren. Je mag me een pb sturen mocht je meer info willen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:57

600/700€ aan energie .. echt … dan woon je in een kasteel :#